En toen moest ik écht op dieet... | eetbuien & medicatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

En toen moest ik écht op dieet... | eetbuien & medicatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 21:25

Sommigen van jullie kennen mij misschien nog uit het Diëten en afvallen' topic. Afgelopen zomer is het me gelukt om door gezond eten en sporten 5 kg kwijt te raken. Ik zat toen ook goed in mijn vel, wilde er nog een paar kilo af... wilde doorgaan met sporten... wilde 10 km kunnen rennen op een evenement in maart...

Helaas ging alles niet zoals gepland. Ik raakte in een dip en die duurde een heel aantal weken. Ik kan nu wel zeggen dat ik er weer uit aan het klimmen ben, dus dat is goed nieuws :)

Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik tot ongeveer een jaar geleden verschillende depressies heb doorgemaakt. Het is 4,5 jaar heel zwaar geweest, zowel voor mij als mijn omgeving.
In die peroide had ik naast enorme stemmingswisselingen ook eetbuien. Ik móest eten, en als ik niks kon vinden at ik zelfs suikerklontjes.

Die 'dip' van de afgelopen weken stelde gelukkig(!) niet zo heel veel voor.

Maar... Alle kilo's die ik kwijt was, zitten er weer aan. Meer zelfs :=
Niet zo'n probleem op zich, zij het niet dat ik 4 weken terug nieuwe medicatie heb gekregen. Dit is spul waar heel veel mensen dik van worden. En dan echt dik, dat blijft niet bij stevig. :(

Daarbij komt dat ik te veel eet en te weinig sport. Ik snoep/snaai heel veel tussendoor, heb vaak ook nog een eetbui (elke dag := ) waarbij ik eet tot ik misselijk ben. Sporten vind ik moeilijk, kan de motivatie niet goed vinden omdat ik (dankzij de medicatie) ook vaak moe ben.

Ik vind het heel fijn als je de moeite hebt genomen tot hier te lezen. Ervaringen en tips zijn erg welkom!
Mocht iemand willen weten welke medicatie ik het over heb, mag dat via pb

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:29

heb je een ongezond gewicht of niet?

Ik moet ook afvallen. helaas ook helemaal niet lekker in mijn vel, waardoor het ook absoluut lastig blijft om af te vallen...
heb ook die eetbuien zo nu en dan, vooral als ik veel heb gesport en dat is gewoon niet echt handig :Y)

Safiera

Re: En toen moest ik écht op dieet... | eetbuien & medicatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 21:38

Ik heb nu een BMI van 26,6. Ben dus wel te zwaar, maar nog niet heel erg veel. Dat wil ik graag zou houden, liefst afvallen natuurlijk maar dat zal er niet in zitten denk ik.

Maar je hebt gelijk hoor, afvallen/op gewicht blijven is heel moeilijk als je niet goed in je vel zit. En dat werkt elkaar ook nog eens in de hand.

Heb jij dan niet 'gewoon' last van een suikerdip als je zo veel gesport hebt? Dat je daarom gaat eten?
Ik heb een tijdje suikervrij gegeten, dat hielp wel!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:41

ja denk dat het inderdaad suikerdip kan zijn, ik had vandaag 25km gefietst en half uur paardgereden en stal gemest etc, en enkel sultana als lunch gegeten. Dus is heel goed mogelijk. Heb wel heel vaak dat ik ook gewoon in de avond ga snacken, 1 plakje kaas, 1 stukje chocolade bladiebla, allemaal dingen door elkaar.

ik heb overigens een BMI van rond de 29...
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 24-11-12 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:44

Ik heb even in je profiel gespiekt TS en daar zie ik een hele leuke meid.
Nou is een eetprobleem niet gewichtsbepalend, maar je zelfbeeld wel.
Snoepen en snaaien is natuurlijk nooit goed, maar ik vraag me af of dat het echte probleem is.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 21:50

Dat is ook niet zo handig, niet goed lunchen en wel zo intensief bezig zijn.

Ik eet echt alles... als er koek of snoep is gaat dat op (hele pakken) anders boterhammen, ontbijtkoek... crackers... Het blijft nooit bij 1 :=

@Myca: dankjewel :) Mijn profiel zijn echter heel oude foto's van mij (en veel foto's zit mijn zusje te paard).
Dit eetgebeuren zal ook niet het echte probleem zijn, maar het is wel een symptoom. En een waar ik flink last van heb.
Ik heb van de arts ook het advies gekregen weer zo veel mogelijk te sporten en op 'dieet' te gaan. Dus minder eten, gezonder eten, proberen eetbuien te beperken. Zeker omdat ik nu dus medicatie heb waar je makkelijk van aankomt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:53

Ik moet mezelf ook echt inhouden. Zak chips blijft niet over, ik eet het meteen op... Normaal lunch ik goed maar als ik naar stal ga is het 12 uur en dat is net te vroeg voor lunchen en ik had weer eens niks meegenomen :') Maar de rem is er dus niet bij mij, en dat is heeeeeeel frustrerend....

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:54

Misschienis het een idee om dingen als wortel en komkommer in huis te halen? Dan kun je dat eten tijdens zo'n eetbui :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 21:56

Precies wat je zegt, lifaya! HEEL frustrerend.

@SaZ: heb ik standaard. Maar ik ga na de groente verder met ongezonde dingen :o Of ik eet rustig een kilo worteltjes op.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:58

Safiera schreef:
Precies wat je zegt, lifaya! HEEL frustrerend.

@SaZ: heb ik standaard. Maar ik ga na de groente verder met ongezonde dingen :o Of ik eet rustig een kilo worteltjes op.

Maar dat is nog altijd beter dan suikerklontjes toch? Als ik een eetbui heb wil ik helemaal geen groentes of fruit..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 22:04

Hmm ja, dat klopt. Dan ga ik in ieder geval maar verder met de groentes. Niet altijd dat ik die kan 'kiezen' maar vaak lukt dat nog net wel :)

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:07

ik heb zelf ook last van overgewicht.(weet niet precies hoeveel ik weeg)en ook ik heb moeite om alles te weerstaan wat lekker is,maar mag van mezelf geen snoepgoed meer kopen met zichtbare suiker/zout er boven op.dat ging er als een razende door heen bij mij.ik snoep nog wel,maar t is minder aantrekkelijk geworden voor mij.

het klinkt gek maar sinds ik een paard had,lukte het me pas om echt af te vallen.en dan rijdt iki zlef nog niet eens echt.maar iedere dag naar je paard gaan,en intensief er mee bezig zijn heeft er bij mij toe gelijd dat ik wel mooi 2 volle kledingmaten kwijt ben in een jaar tijd.

voor mij werkt vooral veel bewegen,maar als ik honger heb savonds of snackzin pak ik wel gewoon wat ik wil.lijnen dmv dieten heeft geen zin bij mij

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:07

En hoe zit het met je thuissituatie? Krijg je een beetje hulp bij het 'opletten/afvallen'?
Het zal (denk ik) al veel verschil maken als je niet veel ongezonds in huis hebt..
wanneer er een kast veel lekkers te vinden is; is het natuurlijk veel moeilijker om op te letten.

Heb je een hond waarmee je kunt wandelen? Flink doorlopen is ook goed wanneer je aan het opletten
bent, en misschien heb je dan minder het idee dat je echt aan het sporten bent?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 22:16

Bewegen is inderdaad erg belangrijk! Ik moet gewoon weer verder gaan met hardlopen! :\

@Love_boyke: We hebben heel weinig in huis, maar wel iets (huisgenoten zijn totaal niet dik). En als ik het allemaal opeet word er op mij gemopperd.

Hond hebben we, maar daar mee wandelen... tja. Ik was wel bij een sportschool gegaan (boksen) maar ben al weken niet geweest. Sporten is gewoon moeilijk. Als het even niet lekker gaat ga ik makkelijk hyperventileren. En dan weer bang dat ik in paniek raak of omval :')

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:19

Kan je niet thuis gaan sporten? Dan kan je stoppen als het je teveel word :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:20

Wat krijg je eigenlijk voor medicatie Safiera?

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:04

ik ben ook geen sporter hoor,zeker geen hardlopen of rennen.ik ben wel flink sterk(geen flauw idee hoe dat komt).misschien omdat ik veel versjouw en toch veel loop dat t daarom wel bij mij gaat.en als ik bezig ben bij de paarden,vindt ik dat zo leuk,dat ik t niet erg vindt om veel te bewegen.

medicatie kan verdomde lastig zijn als je wilt afvallen.houdt je met deze medicijnen dan juist vocht vast?want dan kan je soms wel proberen af te vallen,maar das echt lastig

is er misschien een sport die je wel leuk vindt om te doen?want als je t leuk vindt motiveerd het je om door te gaan!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:54

Klinkt bekent.
Ook ik ben meer dan 20 kilo aangekomen sinds ik medicijnen gebruik (anti depressieva, anti psychotica en een stemming stabilisator).
Ik heb een paar maanden medisch fitness gedaan maar daar moest ik mee stoppen vanwege hevige pijnklachten.
Het krijgen van vreetbuien is een van de bijwerkingen,maar ook het aankomen op zich.
Ik baal er ook van als een stekker.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 10:24

@elliecuijk: Ik was gaan boksen, vond dat ook leuk. Groep motiveerde me wel. Ben alleen alweer te lang niet gegaan. Misschien helpt het als ik een trainingsschema maak. Dan heb ik ook nog een kleine kans dat ik het evenement uit kan lopen straks :)

@colunder: Ik gebruik ook twee van de drie medicijnen die je noemt. 20 kilo aankomen is me al een keer gebeurd, maar afvallen ook.
Op dit moment ben ik niet veel te dik/zwaar maar ik wil echt niet dat het meer wordt. Hoop dat ik ergens iets vind dat me de controle over het eten en sporten weer teruggeeft.

'iets' is er waarschijnlijk niet... := Enige dat me te doen staat is blijven proberen, die dicipline proberen te zoeken, en stug volhouden. Pff...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:40

Weet degene die de medicatie voorschrijft ook dat je zo'n last hebt met je gewicht en eetbuien?
Misschien is het in overleg mogelijk om over te schakelen naar een ander middel.

Als je echt een eetbui voelt aankomen, probeer dan niet naar de koek en snoep te pakken. Liever een paar boterhammen. Van koek en snoep schiet je bloedsuiker om hoog om daarna weer naar beneden te kelderen en dan krijg je weer behoefte om te eten. Als je niet alleen koolhydraten eet, maar in combinatie met wat anders zal je suikerspiegel stabieler blijven.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 10:42

De voorschrijvend arts is op de hoogte ja. Maar ik heb het medicijn nog niet zo lang, moet het nog een tijdje blijven proberen.

Mijn schildklierfunctie wordt bij de volgende bloedtest wel meegenomen, het zou in theorie kunnen dat deze te langzaam werkt en dat ik daardoor aankom. Kreeg wel het duidelijke advies mee om echt mijn best te doen om te gaan sporten en minder te eten.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 11:12

TS als je af wilt vallen zul je jouw wilkracht moeten trainen.
net als andere spieren word deze steeds sterker naar mate je hem meer traint.

Ga bewuster en gezonder eten in je maaltijden zodat je mocht je een snaai aanval hebt in elk geval de rest van de dag gezond gegeten hebt.

Ga er bijvoorbeeld een zondag middag voor zitten om dingen te bexenken die je WEL zonder schuld gevoel kunt snacken.
De gezonde tussendoortjes houden niet op bij alleen wortels en komkommers.

Maak voor jezelf de regel dat je op verjaardagen, feestjes en bijvoorbeeld op vrijdag en zaterdag avond wat lekkers mag.
als je bijvoorbeeld chips neemt doe dan wat chips in een klein schaaltje en leg de zak terug in de kast.
Wil je meer snacken daarna? Pak dan iets gezonds.

Maak een anti snaaipotje.
stop daar briefjes in met activiteiten die je kunt doen als je een eetbui aan voelt komen

bijvoorbeeld: ga je nagels lakken, neem een warme douche, ga een wandeling maken et de hond, ga het huis gronding opruimen, ga een stuk fietsen etc.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 11:20

Er is een verschil tussen eetbuien en hongeraanvallen. Ik heb beiden gehad en kan ze nu redelijk goed van elkaar onderscheiden. Met name hongeraanvallen is niet tegen op te boksen, ik weet hoe het is!
Maar tegen eetbuien moet je inderdaad wilskracht kweken. Probeer je er voor af te sluiten. Dat klinkt heel makkelijk, maar ik weet dat het absoluut niet makkelijk is. Ik stopte het eetbui-gevoel op een gegeven moment weg en ging op een soort van automatische piloot verder. Misschien niet de handigste oplossing, maar het werkte wel! Je kunt ze ook onderdrukken door voordat je boodschappen gaat doen eerst goed te eten. Dan heb je ook geen honger of trek wanneer je in de winkel staat en dus minder kans dat je snaaivoer in je karretje mikt.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 11:31

Een eet en honger bui is makkelijk van elkaar te onderscheiden.

Stel jezelf de vraag "heb ik zin in een appel?"
Is het antwoord ja, dan is het honger.
Is het antwoord ugh, nee en dwaalt je gedachte af naar wat je wel zou willen eten?

Dan is het een eetbui.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 11:40

Raponsje, dat hoeft niet hoor. Ik kan ook in een eetbui een hele lading appels opeten.
Het ligt eraan per persoon :)