Ik zit met mijn paard in een vicieus kringetje. Ik heb (ook in het dagelijks leven) een hoge spierspanning en breng dit over op mijn paard. Zij vlucht onder me uit, ik krijg meer spanning, zij gaat nog harder vluchten en ik krijg angst om te rijden. Daar wil ik graag vanaf. Heb al het e.e.a. geprobeerd om de angst uit dit kringetje aan te pakken dmv bakwerk, yoga en ademhalingsoefeningen, maar zodra ik in mijn hoofd heb gezet dat ik buiten wil rijden (wat we jarenlang gemiddeld 5x per week deden en nu helemaal niet meer) krijg ik al de zenuwen en bijbehorende spierspanning.
Omdat het aanpakken van de angst niet zoveel effect had, wil ik nu kijken of ik het via een andere weg aan kan pakken. Zo kwam ik bij BSR uit.
Ik kan op internet alleen maar positieve verhalen vinden, maar dan komen er 2 dingen in me op, hoe realistisch is dat en deze ervaringen zijn eigenlijk allemaal van mensen die fysieke klachten hadden waarvan zo'n 90% ook nog opgelopen na een ongeluk.
Zijn er mensen die deze techniek kennen en er wat zinnigs over kunnen zeggen?
Op internet kwam ik ook een praktijk tegen die BSR aanbied voor paard en ruiter. Is iemand bekend met deze combinatie?
Eske_B
Geplaatst: 24-11-12 13:31
Ik ben niet bekend met de combinatie van paard en ruiter, maar wel met gewoon BSR. Het is heel fijn en heeft me geholpen om te ontspannen, helaas heb ik ermee moeten stoppen om mijn eigen redenen.
Sinds juni ga ik ook naar de BSR. Ik heb erg veel last van mijn rug, alle spieren zijn stijf en stram. Sinds ik naar de BSR ga is dit een stuk beter, heb ik meer energie en merk ik ook dat ik minder spanning in mijn spieren zitten. Ook kan ik dingen veel langer volhouden. Liep ik voorheen na een lange schooldag krom en kreupel van de pijn, is het nu alleen nog maar een beetje zeurderige pijn. De combinatie van BSR met paardrijden ken ik niet. Weet van mezelf wel dat ik sindsdien wat ontspannender op het paard kan zitten, maar ik ben nooit bang geweest ofzo. Kan daar ook niet echt een goed oordeel over geven, want ik rijd niet zo vaak meer.
bevertje
Geplaatst: 24-11-12 20:08
Ik ga volgend jaar de opleiding volgen. Kan nu niet uitgebreid reageren, dus kom er morgen op terug. Maar ik ben ook bij BSR terecht gekomen ivm spanningsklachten.
Ik ben niet bekend met de combinatie, maar ben in 2010 bij BSR terechtgekomen en sindsdien niet meer weggeweest. Een wereld van verschil voor mijn pijnlijke rug. Wat dat betreft kan ik het je 100% aanraden (en ik had al veel gedaan: fysio, osteopaat, manueel, etc.).
Body Stress Release kent 3 manieren stress; fysieke, emotionele, chemische. Al deze vormen van stress kunnen leiden teveel vastgezette spierspanning ergens in je lijf en dit geeft (pijn)klachten.
Je geeft aan in je openingspost dat je last hebt van een verhoogde spierspanning. Maar hoe uit zich dit in je dagelijkse leven? Heb je hier altijd last van of enkel als je gaat paardrijden?
Bij vastgezette spanning op je spieren kan BSR echt een uitkomst zijn, het gaat je alleen niet van je angst af helpen. De kans dat je paard last heeft van jouw spanning is erg groot. Mocht je er dus aan beginnen, zal het voor jullie beide geschikt zijn.
Maar eerst moet je weten waar je nu precies last van hebt.. Angst of spanning (die verergerd op je paard).