Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Deze kinderen hebben vaak minder zelfvertrouwen.
"
Extrinsieke motivatie is een motivatie van buitenaf; straf en beloning. Straf werkt tijdelijk (zet maar eens een puber in de hoek
), werkt stiekum gedrag in de hand (zolang ik maar niet gesnapt wordt is alles oké) en maakt dat kinderen minder emphatisch worden (als ik haar sla krijg ik straf versus als ik haar sla heeft zij pijn/verdriet).
Hiermee creeer je namelijk geen 'gehoorzame' kindjes. Je krijgt hier kindjes van met een eigen mening, die ze ook vrijelijk uiten en dat is echt niet altijd handig als je weinig tijd hebt in de supermarkt, of tijdens de ochtendspits. Maar op de lange termijn leidt het m.i. tot mensen met verantwoordelijkheidsgevoel, met empathie, met zelfvertrouwen, etc.
. Moet ik dan bij nieuwe kinderen een ander stickersysteem inzetten? Dat is ook lastig aangezien er ook een hoop brusjes en klasgenootjes nu binnenkomen...
maar die mogen ze niet zelf uitzoeken.. Laatst kwamen ze thuis met een raceauto sticker. Het woord raceauto is de hele week gebruikt, en zo hebben zijn ze in een week vooruit geschoten met de letter R. Kortom, voor mijn broertjes is die sticker echt hun beloning en iets waar ze trots op zijn.
liljebo schreef:Daarnaast zal al dat onderzoek wat ernaar is verricht toch niet allemaal onzin zijn, lijkt me...
Evelijn schreef:maar als een kind wel echt zijn best heeft gedaan... hoe geef je dan aan dat je dat als ouder/leerkracht/volwassene ... echt super stoer en goed vind?
Sneeuwmaan schreef:Ik denk dat je te veel van een kind verwacht. Dat het inziet dat de behandeling goed voor hem is? Dat kun je van een 3 jarige echt nog niet vragen. Ik denk dat pas rond de 8 jaar, als kinderen in de concreet operationele fase komen (Piaget) je kan spreken over het bewustzijn die je van de kinderen verwacht. Nu is het met name nog een de therapie leuk maken. Goed gedrag belonen kun je wel aanpassen door een krul of een smiley. Het heeft voor een kind nog meer effect als het zelf de krul mag zetten of de smiley mag zetten. Beloning zou ik visueel/tastbaar houden. Een positieve opmerking zou ik niet op gaan bezuinigen, maar zo veel mogelijk gebruiken om het kind aan temoedigen.