Gescheurde kruisband, en toen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Gescheurde kruisband, en toen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 19:30

:wave:

Donderdag heb ik een kijkoperatie gehad voor gescheurde meniscus, blijk ook nog een gescheurde kruisband te hebben...
Ik heb nu enkele oefeningen om m'n knie sterker te maken, en kan al buigen en kleine stukjes met één kruk lopen. (loop vooral met 2 krukken).
Over 2 weken krijg ik controle.

Ik sport niet op hoog niveau, een keertje in de week m'n rondje op de manege rijden en als het zou kunnen weer rennen.

Wie heeft er ervaring met gescheurde kruisband? Kon je snel weer paardrijden?
Heb je hem laten zitten of een nieuwe laten zetten?

Ik ben pas 15, ik zou graag een gewoon leven willen leiden, en niet net zoals de vorige anderhalf jaar half mank lopen... -O-

xMarieke

Re: Gescheurde kruisband, en toen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:03

Vorig jaar heb ik mijn kruisband afgescheurd (en nog veel meer dingen in mijn knie kapot gemaakt). Paardrijden lukt weer, al is het op een iets lager pitje en springen heb ik nog niet geprobeerd. Mank loop ik inmiddels ook niet meer :)

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:45

hoii!
Ik heb in beide knieen mijn kruisbanden afgescheurd gehad. In mijn linker knie heb ik een donor kruisband gekregen (in 2009) en functioneert nog steeds niet 100%. Rechts heb ik mijn eigen hamstring(in 2010) gekregen, maar ook daar kan ik niet zo veel meer mee. Kan niet meer sporten etc. Heb dus het paardrijden geheel op moeten geven. Nu moet ik wel toegeven dat het niet geheel door mijn kruisbanden komt, maar ook omdat ik licht hypermobiel ben, x-benen heb en volgens mij gewoon een kneusje ben :+ hahahha
Maar over het algemeen zijn de operaties zelf mij enorm mee gevallen! revalidatie moet je de tijd voor nemen, geen dingen overhaasten, dan maak je alleen maar meer kapot.

Er zijn trouwens al een aantal topics geweest over kruisband operaties, waar vele ervaringen in staan etc. Er zijn namelijk ook heel veel succesverhalen, dus je moet je niet laten afschrikken door een wat minder verhaal hihi :)

AliesMeijer

Re: Gescheurde kruisband, en toen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:25

Ik heb er een nieuwe in laten zetten met een stukje van mijn hamstring en dat is allemaal heel goed verlopen. Volgens mij was ik zelfs eerder dan normaal geschat wordt klaar met revalideren. Ik ben blij dat ik het gedaan heb, ik heb nergens meer last van en kan alles weer doen. :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:31

Met de juiste training kan je binnen 6 maanden weer alles doen wat je wilt. Dit is even ongeacht of je een nieuwe laat zetten of niet (gerekend vanaf je operatie of kijkoperatie).
Vaak bieden ziekenhuizen wel een revalidatietraject aan waar je onder begeleiding de boel sport. En anders kan een sportfysiotherapeut je ook goed helpen.