Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

errug lekker. Tip: let goed op de verborgen suikers in oa brood, kant en klaar producten, sausmizen, groenten uit de diepvries en uit blik, diverse soorten chips. Wat Silvia ook zegt: etiketten lezen
. Ramooontje schreef:Maar het is toch ook zo dat natuurlijke suikers zoals honing en stevia dezelfde werking in je lijf hebben als gewone suiker (dus eerst een rush en daarna een dip) of heb ik dit fout?
SusanH schreef:Niet allemaal, stevia heeft geen of heel weinig effect op je bloedsuikerspiegel. Het hangt van de glykemische index af. Even uit wikipedia geleend: http://nl.wikipedia.org/wiki/Glykemische_index
Maar bij suiker (riet en bietsuiker) gaat het niet alleen om de bloedsuikerspiegel. Er zijn andere bekende bij-effecten zoals bij ts migraine aanvallen, of candidiasis (schimmelinfectie). En zo zijn er nog wel meer negatieve bij effecten bekend van het gebruik van geraffineerde suiker. Er zijn dus meerdere redenen te bedenken waarom iemand geen geraffineerde suiker meer wil gebruiken.
Ik vind stevia trouwens niet fijn in gebruik, als ik ermee bak heb ik heel veel smaakverlies. Ik gebruik dan de poedervorm die ik bij de natuurwinkel koop en ik hou me aan de dosering zoals die op de verpakking staat. Op dit moment gebruik ik zelf het liefste tagatose als ik zelf iets bak.

FirebirdM schreef:Stevia zorgt inderdaad voor weinig bloedsuikerschommeling, de meeste stropen (appelstroop, tarwestroop, enzovoorts) die in de natuurwinkel worden gebruikt doen dit wel.
Ik gebruik zelf voor de echt lastige, niet zelf te maken producten dingen met agavesiroop (bijvoorbeeld ketchup van Healthy Planet). Die koop ik bij reformhuizen. Verder bak ik zelf met stevia of agavesiroop, of ik bak dingen met zure appels waardoor je geen zoetstof meer nodig hebt. Albert Heijn heeft een aantal suikervrije producten in de Puur & Eerlijk lijn zitten, moet je even goed zoeken. Let wel op dat ook in dingen als vlees veel suiker zit, en dat je het dus niet altijd verwacht!
Tagatose heb ik zelf nooit gebruikt, staat nog wel op het lijstje. Ik reageer lichamelijk ontzettend heftig op bloedsuikerspiegelingen, en zou je dus na het testen onmiddellijk kunnen vertellen of dat effect heeft of niet.![]()
Mag je wel overige dingen die op je suikerspiegel slaan, zoals alcohol/cafeine/varkensvlees/bananen/druiven enzovoorts? Als je suikervrij eet maar vervolgens wel vier biertjes achterover slaat, schiet het ook niet op natuurlijk...
Edit: http://www.suikerwijzer.nl
SusanH schreef:Tagatose heeft weinig effect op de bloedsuikerspiegel, heb zelf hypoglykemie dus merk het ook gelijk. Moet zeggen dat ik het met tarwestroop en appelstroop ook erg mee vind vallen.
Beste is om kleinere maaltijden verdeeld over de dag te eten en veel trage suikers te gebruiken. Neem aan dat je ook geen witte pasta ed mee mag?
Edit: heeft de arts geen dieetlijst die je kan gebruiken?