Lekkernijenwinkel midd. Nederland zonder suiker&zoetstoffen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

aliealie

Lekkernijenwinkel midd. Nederland zonder suiker&zoetstoffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 15:48

Beetje lastig om een topictitel te maken als je er zo veel informatie in kwijt moet maar...........

Ik ben voor mijn migraine in behandeling in Duitsland bij een arts en nu mag ik geen suiker en zoetstoffen meer gebruiken.
Zat ik daar laatst in de wachtkamer en kwam ik in gesprek met mensen uit het midden van Nederland en die vertelden mij dat er een winkel was (ik meende regio Apeldoorn, maar ik kan me vergissen) en die allerlei levensmiddelen verkochten waar geen suiker maar ook geen zoetstoffen in verwerkt zijn.
Kent iemand deze winkel toevallig. Google maakt me niks wijzer helaas.......

Silvia

Re: Lekkernijenwinkel midd. Nederland zonder suiker&zoetstoffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:19

Op zich hoef je niet zover te reizen voor producten zonder suiker en zoetstoffen.
Kwestie van de tijd nemen om boodschappen te doen en in de winkel uitgebreid de etiketten lezen. Op een gegeven moment weet je vanzelf welke merken/producten je links moet laten liggen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 09:48

Ik gebruik ook al jaren geen toegevoegde suiker meer, en kunstmatige zoetstoffen wel maar met mate. Je kan goed slagen bij de natuurvoedingswinkel, daar is echt veel te vinden. Bijvoorbeeld de producten van Molenaartje. Heb daar nu de suikervrije pepernoten van :9 errug lekker. Tip: let goed op de verborgen suikers in oa brood, kant en klaar producten, sausmizen, groenten uit de diepvries en uit blik, diverse soorten chips. Wat Silvia ook zegt: etiketten lezen :j .

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 10:07

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 10:18

Mmm, heb even gekeken naar natuurvoedingswinkels als eko plaza in Friesland maar die zijn dun gezaaid. Je woont vlakbij Dokkum toch? Daar zit er ook 1 als het goed is: http://www.deguldenroede.com.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 18:45

nou bij die winkel kan ik ook zeker eens kijken want Dokkum is inderdaad vlakbij.

Ja etiketten lezen dat doe ik al wel, maar goed het gaat om een winkel die er daadwerkelijk moet zijn waar men producten verkoopt zonder suiker maar ook zonder nepsuiker, wat nog slechter is als gewone suiker als je een te lage bloedsuikerspiegel hebt.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:21

In drachten heb je spoelstra(gezond en wel winkel) en een natuurwinkel zitten. Hier moet je zeker weten wel kunnen slagen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:21

Wat voor nepsuiker bedoel je? Kunstmatige zoetstoffen? Die gebruiken ze niet bij de natuurvoedingswinkel. Koek ed wordt bijv. gezoet met tarwestroop. Neem aan dat je wel natuurlijke suikervervangers mag?

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:24

Al gehoord van Stevia ? Een volledig natuurlijk product (niet-synthetisch).
De blaadjes kunnen in hun natuurlijke toestand worden gebruikt.
Door de enorme zoetkracht dient men slechts kleine hoeveelheden gebruiken.
Stevioside (de zoetstof) bevat absoluut geen calorieën.
De plant is niet-toxisch.
Zowel de blaadjes als het zuivere stevioside-extract kunnen worden gekookt.
geen bittere nasmaak in tegenstelling tot andere niet-calorische zoetstoffen.
hittestabiel tot 200 ° C en niet fermenteerbaar (karamelisering).
klinisch getest en veelvuldig gebruikt door mensen zonder nadelig effect.
ideale en niet-verslavende zoetstof voor kinderen.
Ook te koop als zoetjes, vloeibaar of in poedervorm.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:35

Maar het is toch ook zo dat natuurlijke suikers zoals honing en stevia dezelfde werking in je lijf hebben als gewone suiker (dus eerst een rush en daarna een dip) of heb ik dit fout?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:31

Niet allemaal, stevia heeft geen of heel weinig effect op je bloedsuikerspiegel. Het hangt van de glykemische index af. Even uit wikipedia geleend: http://nl.wikipedia.org/wiki/Glykemische_index

Maar bij suiker (riet en bietsuiker) gaat het niet alleen om de bloedsuikerspiegel. Er zijn andere bekende bij-effecten zoals bij ts migraine aanvallen, of candidiasis (schimmelinfectie). En zo zijn er nog wel meer negatieve bij effecten bekend van het gebruik van geraffineerde suiker. Er zijn dus meerdere redenen te bedenken waarom iemand geen geraffineerde suiker meer wil gebruiken.

Ik vind stevia trouwens niet fijn in gebruik, als ik ermee bak heb ik heel veel smaakverlies. Ik gebruik dan de poedervorm die ik bij de natuurwinkel koop en ik hou me aan de dosering zoals die op de verpakking staat. Op dit moment gebruik ik zelf het liefste tagatose als ik zelf iets bak.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:34

Ik gebruik ook tagatose, in ieder geval in mijn thee.
Zou zelf ook wel minder suiker en zoetstoffen willen gebruiken maar heb geen idee hoe.
Mag namelijk ook geen gluten, melk en soja. Fruitsuikers is ook al wat lastig. :+

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 16:24

Ramooontje schreef:
Maar het is toch ook zo dat natuurlijke suikers zoals honing en stevia dezelfde werking in je lijf hebben als gewone suiker (dus eerst een rush en daarna een dip) of heb ik dit fout?

Dat hebben ze mij in de kliniek inderdaad ook verteld. Dat je lichaam de "nepsuiker" niet herkend en dan alsnog bij een te lage bloedsuikerspiegel insuline aan gaat maken waardoor je bloedsuikerspiegel nog lager wordt. Van Stevia weet ik dat eerlijk gezegd niet, ik zou dat idd na kunnen vragen.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 16:29

SusanH schreef:
Niet allemaal, stevia heeft geen of heel weinig effect op je bloedsuikerspiegel. Het hangt van de glykemische index af. Even uit wikipedia geleend: http://nl.wikipedia.org/wiki/Glykemische_index

Maar bij suiker (riet en bietsuiker) gaat het niet alleen om de bloedsuikerspiegel. Er zijn andere bekende bij-effecten zoals bij ts migraine aanvallen, of candidiasis (schimmelinfectie). En zo zijn er nog wel meer negatieve bij effecten bekend van het gebruik van geraffineerde suiker. Er zijn dus meerdere redenen te bedenken waarom iemand geen geraffineerde suiker meer wil gebruiken.

Ik vind stevia trouwens niet fijn in gebruik, als ik ermee bak heb ik heel veel smaakverlies. Ik gebruik dan de poedervorm die ik bij de natuurwinkel koop en ik hou me aan de dosering zoals die op de verpakking staat. Op dit moment gebruik ik zelf het liefste tagatose als ik zelf iets bak.

Ik mag helemaal geen suiker of zoetstoffen gebruiken aangezien dit tot hevige schommelingen in de bloedsuikerspiegel leidt.(zelfs de natuurlijke bvb fruitsuikers maar in lichte mate) Dit heeft dan nl. een negatief effect op de hormoonhuishouding, welke ik d.m.v. de behandelingen weer op peil zie te krijgen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:47

Tagatose zou nauwelijks schommelingen veroorzaken zover ik weet.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:10

Stevia zorgt inderdaad voor weinig bloedsuikerschommeling, de meeste stropen (appelstroop, tarwestroop, enzovoorts) die in de natuurwinkel worden gebruikt doen dit wel.

Ik gebruik zelf voor de echt lastige, niet zelf te maken producten dingen met agavesiroop (bijvoorbeeld ketchup van Healthy Planet). Die koop ik bij reformhuizen. Verder bak ik zelf met stevia of agavesiroop, of ik bak dingen met zure appels waardoor je geen zoetstof meer nodig hebt. Albert Heijn heeft een aantal suikervrije producten in de Puur & Eerlijk lijn zitten, moet je even goed zoeken. Let wel op dat ook in dingen als vlees veel suiker zit, en dat je het dus niet altijd verwacht!

Tagatose heb ik zelf nooit gebruikt, staat nog wel op het lijstje. Ik reageer lichamelijk ontzettend heftig op bloedsuikerspiegelingen, en zou je dus na het testen onmiddellijk kunnen vertellen of dat effect heeft of niet. :')

Mag je wel overige dingen die op je suikerspiegel slaan, zoals alcohol/cafeine/varkensvlees/bananen/druiven enzovoorts? Als je suikervrij eet maar vervolgens wel vier biertjes achterover slaat, schiet het ook niet op natuurlijk... :=

Edit: www.suikerwijzer.nl ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:58

Tagatose heeft weinig effect op de bloedsuikerspiegel, heb zelf hypoglykemie dus merk het ook gelijk. Moet zeggen dat ik het met tarwestroop en appelstroop ook erg mee vind vallen.

Beste is om kleinere maaltijden verdeeld over de dag te eten en veel trage suikers te gebruiken. Neem aan dat je ook geen witte pasta ed mee mag?

Edit: heeft de arts geen dieetlijst die je kan gebruiken?

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 15:53

FirebirdM schreef:
Stevia zorgt inderdaad voor weinig bloedsuikerschommeling, de meeste stropen (appelstroop, tarwestroop, enzovoorts) die in de natuurwinkel worden gebruikt doen dit wel.

Ik gebruik zelf voor de echt lastige, niet zelf te maken producten dingen met agavesiroop (bijvoorbeeld ketchup van Healthy Planet). Die koop ik bij reformhuizen. Verder bak ik zelf met stevia of agavesiroop, of ik bak dingen met zure appels waardoor je geen zoetstof meer nodig hebt. Albert Heijn heeft een aantal suikervrije producten in de Puur & Eerlijk lijn zitten, moet je even goed zoeken. Let wel op dat ook in dingen als vlees veel suiker zit, en dat je het dus niet altijd verwacht!

Tagatose heb ik zelf nooit gebruikt, staat nog wel op het lijstje. Ik reageer lichamelijk ontzettend heftig op bloedsuikerspiegelingen, en zou je dus na het testen onmiddellijk kunnen vertellen of dat effect heeft of niet. :')

Mag je wel overige dingen die op je suikerspiegel slaan, zoals alcohol/cafeine/varkensvlees/bananen/druiven enzovoorts? Als je suikervrij eet maar vervolgens wel vier biertjes achterover slaat, schiet het ook niet op natuurlijk... :=

Edit: http://www.suikerwijzer.nl ;)

Nee geen biertjes, wijntjes alleen maar koffie, thee, melk en karnemelk, dus ook geen light frisdranken.
Liever geen varkensvlees en wat fruit betreft slechts 1 stuk voor de nacht.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 15:54

SusanH schreef:
Tagatose heeft weinig effect op de bloedsuikerspiegel, heb zelf hypoglykemie dus merk het ook gelijk. Moet zeggen dat ik het met tarwestroop en appelstroop ook erg mee vind vallen.

Beste is om kleinere maaltijden verdeeld over de dag te eten en veel trage suikers te gebruiken. Neem aan dat je ook geen witte pasta ed mee mag?

Edit: heeft de arts geen dieetlijst die je kan gebruiken?

Nou ik heb een lijst van wat er allemaal niet mag en eerlijk gezegd blijft er wel heel weinig over. :( :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:54

-O- Dat is niet leuk.....