Golfelleboog

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Golfelleboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 17:04

Vanmiddag bij de huisarts geweest ivm pijnlijke/dikke elleboog (linkerarm). Huisarts kwam tot de conclusie dat ik een golfelleboog heb. Hoe ik daar aan kom, geen idee. Volgens HA gaat het vanzelf weer over en is rust of een andere behandeling niet nodig.
Heeft iemand ervaring met een golfelleboog? Hoelang duurde dit en hebben jullie er nog iets aangedaan (fysio etc)?

FNews

Re: Golfelleboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:09

Ik heb zelf geen golf of tenniselleboog gehad maar mijn ouders wel. Ze droegen toen een patellabandje (is een soort van brace dat je spieren niet verslapt). Hier is het nooit helemaal over gegaan omdat het altijd een beetje terugkomt als je het overbelast aangezien het ontstekingen zijn. Rust is idd de beste oplossing, wat je ook hebt is een soort van schok-therapie maar dat doet verschikkelijk veel pijn.

Ik heb zelf ontstekingen in mijn knie, wat daarvoor heeft geholpen is lasertherapie. Maar ik weet niet of dat wat voor jou is?

Als je nog vragen hebt mag je die gerust stellen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:18

Is een golfelleboog hetzelfde als een tennisarm? Ik heb op m'n 12de een tennisarm gehad. Pijn in het gevricht als ik op een bepaalde manier iets tilde. Twee weken in een mitella rondgelopen, mijn arm moest veel rusten. Het schijnt te komen door overbelasting. Ik tenneste toen wel, maar het hoeft neit door tennis te komen, gewoon te veel hooi op mijn vork genomen... Rust is het beste. Bij mij is het nooit meer weg gegaan, af en toe als ik op een bepaalde manier til, voel ik het wel, maar ik zak er niet meer doorheen zoals vroeger.
dus vooral rust geven. Als je er op googled vind je wel meer gedetailleerde info over wat het precies is, volgens mij is het irritatie van een pees of kan het zelf een ontsteking van het gevricht zijn.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:21

Weidebloem, bij een tenniselleboog is de buitenkant overbelast, bij een golfelleboog is de binnenkant overbelast.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:18

Ja bij een golfelleboog is het inderdaad een andere pees die overbelast is dan bij een tenniselleboog. Bij een tenniselleboog is het de aanhechtingsplaats aan de laterale epicondylus, bij een golfers elleboog is het de mediale epicondylus. Therapie hiervoor is relatieve rust met excentrische krachttraining. Absolute rust en ontzien van de arm moet je juist niet doen, dan maak je de pees juist zwakker en duren de klachten langer.
TS ben je al bij de fysio geweest? Het is verstandig om zo snel mogelijk met fysio te beginnen. Het zal een proces van vele maanden zijn voor je hier vanaf komt. Een pees heeft gemiddeld 100 dagen nodig om nieuw collageen aan te maken en als er in die tijd geen goede ondersteuning en oefening van de pees is duurt het nog langer. Reken er dus op dat je minimaal 4 tot 5 maanden nog last hiervan zal kunnen hebben en ook minimaal zo lang goede fysiotherapeutische begeleiding zal moeten hebben.
Een bandje net onder de elleboog zoals hier iemand eerder al noemde kan de klachten iets verlichten, maar is geen therapie. Bij een golferselleboog werkt dat ook minder goed dan bij een tenniselleboog.
Koude-therapie in de vorm van een cold-pack 10 tot 15 minuten op de pijnlijke elleboog is effectief, maar werkt alleen tegen de pijn en niet tegen de oorzaak.
Shock-therapie, ultrasone therapie, warmte-therapie, inspuiten van ontstekingsremmers etc. is nog steeds niet bewezen effectief. Sommige mensen zeggen dat dat helpt, maar er is eigenlijk nog geen bewijs voor. Het enige wat bewezen helpt is excentrische belasting met relatieve rust. Dus wel blijven belasten, maar niet overdreven. Pijn voelen tijdens het bewegen is niet erg, daar moet je bij dit soort dingen door bewegen zolang de pijn nog dragelijk voelt.
Belangrijkste voor TS is om binnenkort met fysiotherapie te beginnen.