Mag mens en dier nog oud en gebrekkig worden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Mag mens en dier nog oud en gebrekkig worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 17:27

Ik weet dat wat nu gaat komen hier niet thuis hoort,maar waar wel,verplaatsen mag.

Na aanlijding van diverse topics,maar ook naar wat ik om me heen zie gebeuren ,vraag ik me hard op af:
Mag een mens of dier nog gewoon oud en gebrekkig worden,om vervolgens te overlijden.
Scharminkels van oude paarden,die echter gewoon oud en gebrekkig zijn,en hun laatste dagen in de wei slijten ,dat kan niet meer want iedereen belt 144,om eigenaar voor verwaarlozer en mishandelaar uit te maken.
Het zelfde gebeurt met mensen,oud en gebrekkig mag niet.
Alles moet geopereerd.gerepareerd,en verholpen worden.
Maar is dat wel zo goed,en wil iedereen dat wel.
Als een oud wijfie oud en gebrekkig,maar gelukkig in haar ietwat smerige huisje zit,worden alle hulpdiensten in geroepen,om haar zo ver te krijgen dat ze vertret naar een of andere service flat oid.

Hoe denken jullie hier over,moet elk leven tenkoste van alles gerekt worden?
Of mogen mens en dier gewoon oud en gebrekkig worden,om vervolgens op natuurlijke wijze te overlijden?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:30

Eerst maar eens constateren dat dat dier inderdaad oud en gebrekkig is en niet door verwaarlozing zo uitziet. En stel hij is oud en gebrekkig, mag hij dan verhongeren omdat er verder niets aan de hand is dan dat hij gewoon niet meer kan eten of dat zijn darmen zijn eten gewoonweg niet meer opnemen? Goede vraag PPG, maar eerst weten wat er daadwerkelijk aan de hand is.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:01

In de extreme variant: is het dan niet natuurlijker om dier en mens te laten overlijden aan iets wat ze oplopen (bijv hartstilstand, koliek)?
Het is maar hoe ver je hierin gaat. Ik ben van mening dat als iemand nog gezond is, maar bijv een zere heup heeft door slijtage, dat je deze prima kan vervangen en dat zo'n mensje dan zonder pijn leeft tot haar laatste dag. Kort door de bocht: gebrekkig mag, maar als het even kan, wel zonder pijn.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:21

Rebel_Jits schreef:
In de extreme variant: is het dan niet natuurlijker om dier en mens te laten overlijden aan iets wat ze oplopen (bijv hartstilstand, koliek)?
Het is maar hoe ver je hierin gaat. Ik ben van mening dat als iemand nog gezond is, maar bijv een zere heup heeft door slijtage, dat je deze prima kan vervangen en dat zo'n mensje dan zonder pijn leeft tot haar laatste dag. Kort door de bocht: gebrekkig mag, maar als het even kan, wel zonder pijn.

Ben ik het helemaal mee eens!

Als ik kijk naar mijn grootouders, die vallen wel onder de categorie 'oud' (83) en 'gebrekkig' (één met een versleten heup & hartproblemen, de ander met een dementie in een verder stadium) maar dat mag er toch ook zijn, dat hoort bij het leven? En gelukkig zijn we als mens zijnde de laatste decennia zover ontwikkeld dat we iemand's laatste jaren nog wel aangenaam kunnen maken.
Oma kan wegkwijnen op de bank of oma kan naar dagbesteding en doet daar dingen op haar niveau in haar eigen mistige wereld en dat vindt ze hartstikke leuk. Opa kan hartproblemen houden en daardoor ademproblemen, maar kan ook een operatie ondergaan en een halfjaar later weer saxofoon spelen in zijn geliefde orkest. De kwaliteit van hun leven is dankzij de gezondheidszorg zodanig verbeterd dat ze wat mij betreft voorlopig 'nog niet hoeven te gaan'.

Ik vind de spreuk 'Als leven lijden wordt, is sterven een gewin' erg van toepassing op dit soort situaties. Echter verschilt het per persoon wanneer het zover is en wie zijn wij om te oordelen over een ander dat het 'ten koste van alles' gerekt moet worden? Waarom niet, als er nog kwaliteit van leven is?