Gebroken sleutelbeen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sitasgatje

Gebroken sleutelbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 16:54

Tja zoals jullie al lezen zit ik dus met een gebroken sleutelbeen.. Vorige week vrijdag ben k op stage van een pony gevallen.
Ik zit nu al bijna een week stil en word nu al gek.
Hoelang kan dit nog duren, en waarom is het ziekenhuis zo onduidelijk... Ik krijg nu pas vrijdag te horen of ze wel of niet gaan opereren.. Dan is het dus wel een week verder.
Probeer nu wat dingen te regelen voor school en stage.... En verzekering. Het blijkt dat ik mijn cap niet verzekerd krijg?

Sorry voor het rommelige berichtje maar het zit me gewoon dwars.

Dav

Re: Gebroken sleutelbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:58

Sleutelbeen breuk laten ze meestal zo genezen. Enkel als het echt niet anders kan gaan ze opereren maar verwacht zeker wel een lange weg om te herstellen.

Je cap krijg je niet verzekerd? of krijg je geen geld van de verzekering omdat je cap met de val is beschadigt?

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 17:00

Ik ben nogal raar gevallen met me hoofd tegen de wand en toen op de grond, hierdoor vertrouw ik mijn cap niet meer.
Ja opereren twijfelen ze over omdat het stuk bot afgebroken is dus het is geen scheurtje ofzo. Helaas....

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:04

Ik heb mijn sleutelbeen ook een aantal jaar geleden gebroken.

Bij mij heeft het lang geduurd.. Na een week vond ik dat ik stonk onder mijn ene oksel omdat ik er niet goed bij kwam met douchen.. Ik besloot met douchen voorzichtig mijn schouder iets op te tillen om mijn oksel te kunnen wassen.. Goede tip voor jou: Doe dit niet! Resultaat was namelijk * krak* en het was dus opnieuw gebroken... geloof me die 2e keer was veel pijnlijker.

Ik zat niet in het gips en ben ook niet geopereerd. Het is, waarschijnlijk door de 2e keer, scheef aangegroeid en ik heb een enorme bobbel.. Een bobbel hou je vaak, maar die van mij is erg groot. Ze hebben voor gesteld het opnieuw te breken, omdat het zo scheef was aangegroeid, maar ik heb er voor gekozen dit niet te laten doen. Heb er nog regelmatig last van, mijn schouder is snel "moe" en ik kan niet op die schouder in slaap vallen.

het is een vervelende breuk, ik wens je dan ook veel beterschap! Het duurt meestal tussen de 6-10 weken voordat het bot weer voor het grootste deel is aangegroeid.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:07

6 weken duurt het toch wel ;)

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 17:09

Zit er best mee ik werk als cassiere wat nu niet kan en doe een paardenopleidng met veel mesten enz ... Twijfel of opereren nu niet beter is maar ik vind het dood eng.. Naalden enz

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:20

Kun je die 6/8 weken niet inhalen?
Ik weet niet hoelang na de operatie je aan het werk zou kunnen?

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 17:22

Nee word ontslagen ik ben te oud.. Ben nu 18

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:31

Zijn je spieren en pezen nog wel intact? Ik werd ook naar huis gestuurd met pijnstillers omdat een operatie nog niet zeker was maar toen ik omhoog kwam uit bed is alles verschoven en moest ik alsnog met spoed geopereerd worden en is het nooit meer helemaal goed gekomen. Ik zou dat dus als ik jou was nog wel even goed laten checken.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:35

sitasgatje schreef:

Allereerst sterkte! Geen hersenschudding eraan over gehouden? Aangezien je cap kapot is?
Je wordt niet zomaar ontslagen als je ziek bent, wat voor contract heb je? Of loopt die binnekort af?
Want dan verlengen ze hem waarschijnlijk niet maar als je gewoon nog een lopend contract hebt wordt je niet zomaar ontslagen.
Je zal eerder een aantal uren aan het werk moeten en dan dingen doen wat je wel kan.
Zo moest een collega van mij ooit de tht datums controleren en dat kan met een arm.
Als dat niet kan krijg je gewoon je minimale uren uitbetaald.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:39

Sleutelbeen breken is echt no fun.
Wil je wel een paar tips geven, waaardoor het bij mij (nog steeds) niet goed is..
Ga zo snel mogelijk ene fysio oid regelen. Dit heb ik te laat gedaan, waardoor eigenlijk mijn linkerschouder een beetje scheef is gaan staan. ook heb ik hierdoor bijna altijd gespannen schouders.
Opzich duurde het bij mij maar 2 maanden voordat ik weer wat mocht gaan doen, maar nu (4 jaar later bijna...) heb ik nog steeds last als iemand mij bij mijn linkerschouder vast pakt (gil ik het uit vd pijn). Dokter kan hier echter niks aan doen -O- , ben zelfs een jaar later nog teruggegaan met dit feit. enige wat ze kunnen doen is kijken of t goed was aangegroeid (dit was het wel het geval) en vervolgens zeggen ze dat je krachttraining moet gaan doen.

Dus zorg dat je meteen die fysio gaat regelen!

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 17:48

SuzanLarissa schreef:
sitasgatje schreef:

Allereerst sterkte! Geen hersenschudding eraan over gehouden? Aangezien je cap kapot is?
Je wordt niet zomaar ontslagen als je ziek bent, wat voor contract heb je? Of loopt die binnekort af?
Want dan verlengen ze hem waarschijnlijk niet maar als je gewoon nog een lopend contract hebt wordt je niet zomaar ontslagen.
Je zal eerder een aantal uren aan het werk moeten en dan dingen doen wat je wel kan.
Zo moest een collega van mij ooit de tht datums controleren en dat kan met een arm.

Ik heb een 0 uren contract , ik zou al worden ontslagen en krijg na dit dus ook geen extra uren. Nee geen hersenschudding.. Handig zo'n cap or haha.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:50

sitasgatje schreef:
SuzanLarissa schreef:

Ik heb een 0 uren contract , ik zou al worden ontslagen en krijg na dit dus ook geen extra uren. Nee geen hersenschudding.. Handig zo'n cap or haha.

Ow dan is het andere koek -O-
Maar geen hersenschudding scheelt, heb regelmatig hersenschuddingen na vallen overgehouden met cap en al op :')

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 18:13

Agja heb ook niet extreem veel pijn ofzo... Maar baal van mijn werk en stage. Heb ook net me eerste eigen paardje gekocht ( word gevoerd en binnen buiten gezet en gemest) maar daar kan ik nu ook niet heen. Het is nogmaar een jaarling maar vind het flink balen...

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:28

Heel vervelend maar wat ook de meesten al laten doorschermeren.
Neem de tijd!
Zorg dat je goed begeleid word zowel nu als volgende week en maand.
Bespaar niet op fysio therapie.

Het is kei vervelend en zoiets komt altijd ongelukkig maar als je nu niet de tijd neemt om te genezen dan hou je er heel lang of zelfs altijd er last van.

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:32

Nessah schreef:
Ik heb mijn sleutelbeen ook een aantal jaar geleden gebroken.

Bij mij heeft het lang geduurd.. Na een week vond ik dat ik stonk onder mijn ene oksel omdat ik er niet goed bij kwam met douchen.. Ik besloot met douchen voorzichtig mijn schouder iets op te tillen om mijn oksel te kunnen wassen.. Goede tip voor jou: Doe dit niet! Resultaat was namelijk * krak* en het was dus opnieuw gebroken... geloof me die 2e keer was veel pijnlijker.

Ik zat niet in het gips en ben ook niet geopereerd. Het is, waarschijnlijk door de 2e keer, scheef aangegroeid en ik heb een enorme bobbel.. Een bobbel hou je vaak, maar die van mij is erg groot. Ze hebben voor gesteld het opnieuw te breken, omdat het zo scheef was aangegroeid, maar ik heb er voor gekozen dit niet te laten doen. Heb er nog regelmatig last van, mijn schouder is snel "moe" en ik kan niet op die schouder in slaap vallen.

het is een vervelende breuk, ik wens je dan ook veel beterschap! Het duurt meestal tussen de 6-10 weken voordat het bot weer voor het grootste deel is aangegroeid.

Ik had precies hetzelfde, mijne brak echter na 4 weken weer doordat ik uitgleed op de trap. En echt: ik ging door de grond, alles draaide, trok volop wit weg! geen pretje.. ik heb er ook een enorme bobbel aan overgehouden en er inderaad ook nog steeds last van! Ook als ik 's ochtends wakker wordt op die schouder blijft het stijf!

Succes met het herstel! inderdaad lekker rustig aan doen, neem de tijd!!

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:48

.
Laatst bijgewerkt door Love_myhorse op 03-02-26 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:50

sleutelbenen zetten ze nagenoeg nooit in het gips enkel in zeer hoge uitzonderingen.

Ik heb mijn sleutelbeen ook gebroken gehad, met 3 week zat ik weer op het paard al ging het opzadelen niet van harte. met als gevolg dat ik er nu nog last van heb inmiddels 10 jaar later.
Neem de rust en accepteer het even voor zolang het duurd

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:18

Ik ben vorig jaar december van een pony gekukeld en ik heb daarbij mijn sleutelbeen gebroken en toen waarschijnlijk ook een hersenkneuzing opgelopen. Tegen de tijd dat het weer helder werd in mijn hoofd vond ik dat mijn behandelend arts toch wel erg makkelijk over mijn zorgen van de breuk heen stapte. het stond bij mij echt schuin tegen elkaar omhoog, niet bepaald netjes dus. Omdat ik de arts niet vertrouwde (of meer het gevoel kreeg dat ze me maar lastig vond als ik zei dat ik me zorgen maakte over de beweeglijkheid van mijn schouder en de genezing van de breuk) heb ik een second opinion aangevraagd in een ander ziekenhuis, daar kon ik een week later terecht en die man was wel duidelijk en open over de situatie. Het kon aan elkaar groeien, maar dat ging waarschijnlijk 8-9 maanden duren. Operen kon ook en dan zouden ze een plaat en schroeven plaatsen en dat zou het herstel proces wel versnellen en de beweeglijkheid van mijn schouder zou uiteindelijk beter zijn. Ik heb me laten opereren. Wat een opluchting meteen na de operatie ....geen schurende botten meer. 3 maanden na de operatie kon ik alles weer en ik heb 100% beweeglijkheid van mijn schouder terug. Huid is alleen soms wat gevoelig. De plaat die erin zit mag blijven zitten als ik er geen last van krijgt.

Laat je dus goed voorlichten en vraag erom en ga naar een ander als je het gevoel hebt niet serieus genomen te worden. Er zijn 2 kampen ....de ouderwetsen die opereren alleen wielrenners en de mensen die kijken naar de situatie en die overwegen opereren in sommige gevallen.

In elk geval ....sterkte en beterschap!!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:35

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:55

Ik heb vorig jaar mijn sleutelbeen gebroken toen ik met paard en al onderuit ben gegaan. Bij mij was het helemaal doorgebroken en zat er een behoorlijke ruimte tussen de twee stukjes. Toch heb ik niet heel veel last van gehad binnen 2 dagen ben ik gweer gewoon naar school gegaan en ik heb mezelf als zelf kunnen douchen en aankleden. Ook kon ik gewoon zelf mijn ketting uit en aan doen, ze keken mij bij de röntgenfoto ook altijd wel raar aan haha. Ik kreeg wel last van mijn schouderblad. Na twee weken is er toch nog met een operatie een plaatje en wat schroefjes opgezet. Ook na de operatie weinig last gehad. Volgens mij heeft me paard in totaal 5 dagen stil gestaan (3 dagen na de breuk en twee dagen na de operatie). Na de operatie was het zeurende gevoel van mijn schouderblad meteen weg. Ik ben alleen maar blij geweest dat ik toch geopereerd ben, niet dat er een andere mogelijkheid was maar toch.

Beterschap hopelijk heb je niet al te veel pijn!

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:57

Man0n89 schreef:
Ik heb vorig jaar mijn sleutelbeen gebroken toen ik met paard en al onderuit ben gegaan. Bij mij was het helemaal doorgebroken en zat er een behoorlijke ruimte tussen de twee stukjes. Toch heb ik niet heel veel last van gehad binnen 2 dagen ben ik gweer gewoon naar school gegaan en ik heb mezelf als zelf kunnen douchen en aankleden. Ook kon ik gewoon zelf mijn ketting uit en aan doen, ze keken mij bij de röntgenfoto ook altijd wel raar aan haha. Ik kreeg wel last van mijn schouderblad. Na twee weken is er toch nog met een operatie een plaatje en wat schroefjes opgezet. Ook na de operatie weinig last gehad. Volgens mij heeft me paard in totaal 5 dagen stil gestaan (3 dagen na de breuk en twee dagen na de operatie). Na de operatie was het zeurende gevoel van mijn schouderblad meteen weg. Ik ben alleen maar blij geweest dat ik toch geopereerd ben, niet dat er een andere mogelijkheid was maar toch.

Beterschap hopelijk heb je niet al te veel pijn!

Sorry voor de spel en typfouten ik zit op mijn telefoon.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:59

.
Laatst bijgewerkt door Love_myhorse op 03-02-26 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 21:32

ja gaat goed haha, nog wel last met stal uitmesten. maar lijkt goed te gaan.
het knakt wel heeeeel vaak