hormonale migraine/hoofdpijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

hormonale migraine/hoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 20:53

Al een jaar of wat heb ik vrijwel elke maand aan het begin van mijn menstruatie hoofdpijn. Tot kort geleden dacht ik dat mijn hoofdholtes dan ontstoken waren. Begin dit jaar is mijn neustussenschot rechtgezet met als resultaat veel meer lucht, maar toch nog iedere maand die hoofdpijn.
Een maand geleden was die hoofdpijn zelfs zo erg dat ik niet aan het werk ben geweest en pijnstillers (ibuprufen en/of paracetamol) helpt eigenlijk niet. Gisteren ben ik aan het googlen geslagen en kwam ik het fenomeen hormonale migraine tegen. Op het schoolplein sprak ik vanmiddag een moeder die er ook last van heeft en zij vertelde dat zij er ook geen pijnstillers voor heeft.
Toevallig moet ik volgende week naar de huisarts voor mijn eerste B12-injectie en kan ik hem hier naar vragen.

Zijn er meer mensen (vrouwen dus ;) ) die hier last van hebben? Heb je het elke maand? Gebruik je pijnstillers en zo ja, welke? Zou het met B12 te maken kunnen hebben of met een schildklier (die van mij heeft geen goede waarde, maar weet niet meer of het te laag of te hoog is, dat hoor ik volgende week)?

Hevonen

Re: hormonale migraine/hoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:56

Ik heb het ook altijd. Een à twee dagen aan het begin van de menstruatie heel heftige eenzijdige hoofdpijn, waar ik echt beroerd van ben. Pijnstillers helpen niet, terwijl ze mij gewoonlijk wel helpen als ik al eens hoofdpijn heb (niet vaak). Vind het vervelend, maar heb het gewoon geaccepteerd; het duurt immers maar 1-2 dagen. Alleen werken is moeilijker.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:58

Ik heb er ook last van, net als velen in mijn omgeving. Ik neem excedryn in, 2 per keer, dat helpt me écht wel. Volledig weg is het nooit maar het laat je wel toe om normaal te functioneren..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:00

Ja ik heb er ook regelmatig last van. Meestal halverwege mijn menstruatie. Soms heb ik bijna schele hoofdpijn. Gelukkig werken pijnstillers meestal wel goed. Ik slik dan ibuprofen. Het is bij mij niet zo erg dat ik er mee naar de HA moet. Of dat ik bijv te kort heb aan B12. Of dat het aan mijn schildklier ligt. Het is bij mij nog te doen met een ibuprofen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:02

hier ook,meestal 1 a 2 dagen,leef dan op paracetamol.
Heb ooit migrafin gebruikt maar werd er suf van,dus dan maar zo.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:03

Ik had ook standaard de dagen voordat ik ongesteld moest worden migraine.
Ik slikte de pil maar sinds ik dat niet meer doe heb ik geen migraine meer.
Ik slikte in die tijd gewoon ibuprofen en soms nam ik eens een zetpil paracetamol, dit omdat het dan sneller werkt omdat het gelijk in je bloedbaan terecht komt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:07

Ik heb het ook, bij mij is de hoofdpijn niet eens het echte probleem, maar meer wat er voor de rest bij komt kijken: extreem duizelig, het gevoel dat ik flauw ga vallen, misselijk, niet tegen geur/licht/geluid kunnen (erg handig als je paardrijlessen aan kinderen geeft :+ )
Ik krijg overigens ook standaard migraine tijdens m'n ovulatie.

Ik heb er Maxalt Smelt voor, wat bij mij wel bijwerkingen geeft. Voor de rest krijg ik er diazepam bij zodat het allemaal wat draaglijker is.

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:10

Ik heb er ook last van. Niet echt migraine, maar wel altijd flinke hoofdpijn tijdens de eerste 2 dagen van mijn menstruatie. Ik probeer eerst altijd paracetamol, als dat niet helpt neem ik er soms ibuprofen achteraan (maar liever niet), dat helpt vaak wel, maar doe ik eigenlijk alleen als ik nog moet werken ofzo, niet als ik gewoon thuis ben. Maar het enige wat eigenlijk echt helpt is slapen. De volgende dag is het vaak gelukkig weer over :)

Overigens, mijn moeder heeft het ook. Maar die heeft ook echt migraine...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:10

Ja, ik heb het ook. 2 x per maand. Rond de eisprong en rond de menstruatie. Ik gebruik ibuprofen 400 mg en dan een stuk of 3 of 4 en meestal nog een paracetamol met cafeine.
Wat bij mij ook aardig helpt is voordat ik m'n menstruatie krijg sojatabletten slikken. Hier zit een natuurlijke vorm van oestrogeen in. Het is de daling van oestrogeen wat de migraine veroorzaakt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:14

Cookies schreef:
Ja, ik heb het ook. 2 x per maand. Rond de eisprong en rond de menstruatie. Ik gebruik ibuprofen 400 mg en dan een stuk of 3 of 4 en meestal nog een paracetamol met cafeine.
Wat bij mij ook aardig helpt is voordat ik m'n menstruatie krijg sojatabletten slikken. Hier zit een natuurlijke vorm van oestrogeen in. Het is de daling van oestrogeen wat de migraine veroorzaakt.

Wat grappig dat je dat zegt. Ik krijg voor m'n menstruatie altijd heel veel trek in vleesvervangers (tofuproducten). Ik vreet me daar dan helemaal lens aan :+

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:26

Ik had het, heb van de huisarts naproxen gekregen en dat hielp vrij aardig als ik ze slikte als ik het voelde aankomen..
toen ik na een half jaar weer om de pil ging voor een half jaar kwam ik erachter dat ze mij een half jaar terug een te hoge dosis pil meegegeven hebben en sinds ik mijn eigen dosis weer slik heb ik bijna nooit meer last van migraine tijdens de menstruatie

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:29

Hier nog zo'n pechvogel! Ik gebruik sumatriptan op recept. Nu stop ik met de pil dus ben benieuwd hoe het dan gaat!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:31

phormicola schreef:
Cookies schreef:

Wat grappig dat je dat zegt. Ik krijg voor m'n menstruatie altijd heel veel trek in vleesvervangers (tofuproducten). Ik vreet me daar dan helemaal lens aan :+

Nou dan weet je gelijk waarom!! :D

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 21:45

Goh, dat zijn toch al aardig wat vrouwen met dezelfde kwaal binnen het uur.
Ik ga me er maar vast op voorbereiden dat het mijn lot is en hoop op een goede pijnstiller voor de volgende keer.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:46

Yup, join the club. Eisprong en eerste 2-3 dagen menstruatie inderdaad. En ja, net alsof je voorhoofdsholteontsteking hebt... Ik neem Aleve en dat helpt wel wat.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:46

Ik ben tijdens zo'n hoofdpijn aanval door vriendlief midden in de nacht naar het ziekenhuis gebracht en sinds dien heb ik deze tabletten.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:49

Heb altijd tijdens menstruatie Hoofdpijn *Heb zware Migraine en heb speciale Pillen voor en een neusSpree*
totaal geen Pretje.. |o

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:08

Zijn er bij jullie ook meerdere dames in de familie die het hebben? Zoals ik al zei, mijn moeder heeft het dus ook, maar dan echt migraine, ik hoop niet dat ik het nog zo erg ga krijgen...

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:19

Tante heeft het ook. Verder niemand dat ik weet! Hoop zo dat ik er straks vanaf ben! Allerlei anticonceptie geprobeerd maar telkens komt het in no time terug. Enige optie was nog een spiraal maar dat vond ik een beetje ingrijpend om te proberen. En tja toen kwam de kinderwens dus over lange tijd zie ik wel verder. Ik gebruik nu trouwens de nuvaring.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:25

Ik herken het ook, die ene dag in mijn stopweek sta ik met een gruwelijk zwaar hoofd dat op springen staat op en dat gaat de hele dag niet weg. Volgende dag vaak wel over als ik weer geslapen heb. Pijnstillers heb ik tot nu toe niet gemerkt dat die werken dan.

Voor mij een reden dat ik een stopweek oversla, daarmee sla ik die ene dag gelukkig ook over namelijk. Maar vind ik ook niet ideaal..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 08:23

Altijd de paar dagen voor de stopweek hoofdpijn gehad. Sinds ik met de pil gestopt ben, niet meer. Heerlijk. Ook is die 'grijze sluier' die ik (achteraf) had helemaal verdwenen. Voel me zo veel malen beter sinds stoppen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 08:53

Ik kan me niet heugen dat mijn moeder hier last van had, ik zal haar eens vragen of dat klopt.
Op de pil doe ik het volgens mij wel goed, ik heb nooit het idee dat ik daar anders van ben dan zonder.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:04

Ik heb/ had het 9 dagen per maand. Begin van de menstruatie, eind van de menstruatie en de eisprong. Heb het gehad vanaf mijn veertiende of zo. Heb na een stuk of 6 verschillende medicijnen de hoop maar opgegeven, heb zelfs een hartblock middel gehad om de aanloop van de migraine al te ondervangen. Imigran, smeltax relpax enz enz.....niets hielp.maar:
Ik zit nu in de overgang( met 46 ben ik er redelijk vroeg bij) en wordt niet of amper ongesteld. Ik heb veel opvliegers, maar bijna geen migraine meer. Nog wel eens een lichte hoofdpijn, maar geen migraine. Bij elke opvlieger denk ik, beter een opvlieger als een migraine aanval. Er is dus licht aan het eind van de tunnel, je moet er alleen wel lang op wachten.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:13

Of stoppen met de pil en wat anders proberen ;)

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:14

Ik volg even. Maar dit kan dus alleen echt met je menstruatie?
Want ik heb ook steeds vaker dat ik 'gewoon' hoofdpijn heb, dus buiten de menstruatie.
Maar eerst was het echt alleen tijdens, en nu nog steeds hoor, gaat geen menstruatie voorbij zonder dat ik hoofdpijn heb gehad. En soms dan ook heel erg.
Het zit echt voorin mijn hoofd zegmaar. En het is zo dat het steeds erger wordt, dus als het smiddags al begint dan kan ik savonds niks meer hebben. Is dat bij jullie ook zo of is dat anders?

Kan me eigenlijk niet herinneren of ik het voor de pil ook al had..