extreem droge handen en voeten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

quera

extreem droge handen en voeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 14:11

Hoi allemaal,

ik heb sinds 2 maanden extreem droge handen. Ik had contact-exzeem dit moest ik behandelen met een hormoonzalf. Hier ging heel m'n huid van kapot en werd erg dun. Hier ben ik ook vrij snel mee gestopt. de exzeem werd minder dus ik was er erg blij mee. m'n handen en voeten vervelde heel erg. Maar ik dacht dat dit misschien nog kwam door de zalf die ik toen der tijd gesmeerd had.

Helaas is het nu nog niet over. m'n handen en voeten blijven constant vervellen en zijn ook erg droog. Ik moet veel m'n handen wassen ivm met mijn werk in de zorg. hierna smeer ik altijd mijn handen in met handcreme. Maar het word niet minder helaas.

Hebben meer mensen hier last van en wat doen jullie hier aan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:17

Weet je wat voor mij heel goed helpt: hand- en voetcreme (handcreme in een tube en voetencreme in een potje) met henna van the body shop. Het zijn groene cremes en ik weet niet of ze 'm nog hebben (je doet er lang mee :Y) ) maar met deze producten hoef ik maar hooguit eens per week te smeren ipv een paar keer per dag.

Hopelijk kun je er tegen, als je allergieën hebt :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:20

Mn vriend heeft ook eczeem, en daar heeft hij ook hormoonzalf voor gekregen. Daarbij kreeg hij via de apotheek een soort vaselinezalf. Omdat die hoormoonzalf die hij gebruikt inderdaad heel erg uitdroogt (waardoor het dus ook weer veel erger gaat jeuken). Die zalf is trouwens een vaseline achtige zalf, waar verder niks aan is toegevoegd, en die lekker lang vet blijft. Misschien een idee om eens langs de apotheek te gaan om het te overleggen? Vaak weten zij ook wat hier het beste bij helpt.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 14:21

Koper schreef:
Weet je wat voor mij heel goed helpt: hand- en voetcreme (handcreme in een tube en voetencreme in een potje) met henna van the body shop. Het zijn groene cremes en ik weet niet of ze 'm nog hebben (je doet er lang mee :Y) ) maar met deze producten hoef ik maar hooguit eens per week te smeren ipv een paar keer per dag.

Hopelijk kun je er tegen, als je allergieën hebt :)

heb de contactexzeem ook ineens gekregen en het is ook ineens weggegaan :) Nu heb ik het een klein beetje maar niet storend :j

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:22

Ik heb voor mijn extreem droge benen Lanettecrème van de apotheek.
Misschien dat de apotheek wat voor je heeft? :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 14:22

ik ga binnenkort weer even langs. woon pas weer net in nederland :)

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:23

Die zalf die Saintelette bedoelt is Vaseline Cetamacrogol. Verkrijgbaar op recept via de HA. Mijn man heeft eczeem en deze is voor het soepel houden, de hormoonzalf als behandeling. De vaseline smeert hij dus meerdere malen per dag.
Overigens zou je ook een schimmelinfectie kunnen hebben omdat je huid zo aangetast is door de eczeem en de hormoonzalf, dat jeukt ook en zorgt voor vervellen....

Raponsje

Re: extreem droge handen en voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:52

Een vriendin van me heeft extreem droge handen.

Zij heeft van die plastic handschoenen en smeert haar handen dik in met vaseline en trek dan de handschoenen een half uur aan wanneer ze tv kijkt.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:53

Ik heb het in vlagen, gebruik altijd rituals handcreme, wat me eigenlijk wel veel helpt!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:08

AngeliqueB schreef:
Die zalf die Saintelette bedoelt is Vaseline Cetamacrogol. Verkrijgbaar op recept via de HA. Mijn man heeft eczeem en deze is voor het soepel houden, de hormoonzalf als behandeling. De vaseline smeert hij dus meerdere malen per dag.
Overigens zou je ook een schimmelinfectie kunnen hebben omdat je huid zo aangetast is door de eczeem en de hormoonzalf, dat jeukt ook en zorgt voor vervellen....

Er zijn verschillende basiszalven die geschikt zijn voor het 'dagelijks onderhoud'. Het verschilt per persoon wat fijn is en wat niet! Ik zweer bij de door jou genoemde Vaseline Cetomacrogol, terwijl mijn vader een nog vettere basiszalf prettig vindt.

Overigens is het vrij onwaarschijnlijk dat je huid binnen korte tijd dun is geworden door hormoonzalf. De CBO-richtlijn Constitutioneel Eczeem schrijft hier iets over. Voor een makkelijk leesbaarder artikel, zie http://www.vmce.nl/algemeen/geen-dunne- ... ormoonzalf
Hormoonzalf is echter geen vervanging van de basiszalven en dus zal je ook tijdens gebruik van medicinale zalf, een vette zalf of creme moeten gebruiken.

Mijn dermatoloog raadde mij aan om niet te vaak mijn handen te wassen, water is killing voor eczeemhanden. Ik kan me echter voorstellen dat dat in de zorg heel lastig wordt. Mogelijk kan je dit bespreken met de bedrijfsarts.

Is al uitgezocht welke stoffen bij jou het contacteczeem veroorzaken?

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:33

Plien91 schreef:
AngeliqueB schreef:

Er zijn verschillende basiszalven die geschikt zijn voor het 'dagelijks onderhoud'. Het verschilt per persoon wat fijn is en wat niet! Ik zweer bij de door jou genoemde Vaseline Cetomacrogol, terwijl mijn vader een nog vettere basiszalf prettig vindt.

Overigens is het vrij onwaarschijnlijk dat je huid binnen korte tijd dun is geworden door hormoonzalf. De CBO-richtlijn Constitutioneel Eczeem schrijft hier iets over. Voor een makkelijk leesbaarder artikel, zie http://www.vmce.nl/algemeen/geen-dunne- ... ormoonzalf
Hormoonzalf is echter geen vervanging van de basiszalven en dus zal je ook tijdens gebruik van medicinale zalf, een vette zalf of creme moeten gebruiken.

Mijn dermatoloog raadde mij aan om niet te vaak mijn handen te wassen, water is killing voor eczeemhanden. Ik kan me echter voorstellen dat dat in de zorg heel lastig wordt. Mogelijk kan je dit bespreken met de bedrijfsarts.

Misschien begrijp ik het verkeerd hoor, maar dit gaat toch maar om een hele specifieke hormoonzalf (glucocorticoïdzalf)? Ik geloof dat mijn vriend een andere zalf heeft, want hij kwam laatst weer bij de dermatoloog en die moest controleren of zijn huid inderdaad niet dunner was geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:34

Uiercrème. En als het echt heel erg is uierzalf. Werkt perfect.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:38

Vaseline Cetomacrogol werkt bij mij het beste.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 23:48

Plien91 schreef:
AngeliqueB schreef:

Ik moet m'n handen wassen. Zowel met als zonder handschoenen. Het exzeem is zo goed als weg. Met die zalf ben ik ook al maanden gestopt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 07:59

Paardenmelkcreme doet het erg goed! En met dit koude weer/wind altijd handschoenen dragen.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:55

Frama Natural Horse Care Stal Creme. Ik ben er zeer tevreden over. Te koop in de betere ruitershops.
Kost € 7.95,- voor een pot van 250 ml.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:52

Mijn vader heeft dit ook en als het heel erg is doet hij welleens een suikerbadje, gewoon een emmertje/teiltje water met wat suiker erin, daar 'was/soort van scrub` je je voeten mee en dat schijnt te werken :)

Edit: ook gebruikt hij uierzalf voor zn handen :)
Hij heeft geem exceem oid. trouwens.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:04

Ik kamp mijn halve leven al met een extreem droge huid en helaas breekt de tijd weer aan waarin het erger is... de winter, dit omdat er minder ventilatie in kleding is en de verwarming aan in huis zorgt ervoor dat mijn huid enorm droog wordt. Vooral mijn handen hebben het vrij zwaar te voorduren (ook omdat ik als hobby 's avonds haak en dus constant wol oid in mijn handen heb wat ook weer een beetje huidvet opneemt).

Aantal dingen die voor mij helpen (met name op handen gebied):
- dik insmeren voor de nacht en dan katoenen handschoentjes aan zodat het lang de tijd heeft om in te trekken, vooral zalf/zalfachtige smeersels werkt dit goed bij... dus de wat doorzichtige smeersels als uierzalf, vaseline/vaselineproduct, klovenzalf ed
- paar keer per week een badje met handwarm water (niet te heet) met een scheut olie erdoor (kan huidolie zijn, maar ook goedkope olijfolie/zonnebloemolie)
- een tip die ik vorig jaar tegenkwam was je handen scrubben met een mengsel van olie en zout

Voor de tips met olie kun je direct erna zonder af te drogen even een half uurtje plastic handschoenen aantrekken

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:10

Ts, hoe gaat t nu met je handen?

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:18

Ik heb in mijn omgeving een aantal mensen met exzeem en extreem droge huis die hele positieve ervaringen hebben met de 8 hour repair creme van Elisabeth Arden. Dit is een creme met een vaseline-achtige substantie en zonder parfum. Te koop bij parfumeries, maar wel aan de prijs...