Implantaat... (tand)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aagje_Nimbly

Implantaat... (tand)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 22:55

Hoi,

Sinds begin augustus heb ik één implantaat, i.p.v mijn (melk)hoektand (rechts onder). Over 3 weken is het kroontje klaar wat erboven op geplaatst kan worden. Alleen...ben ik zo bang dat dat niet stevig zit. Dat het kroontje eraf breekt/valt/whatever en dus stuk gaat als je bijv. een hard broodje eet ofzo. :o

Het lijkt me namelijk toch een belasting/kracht die je hoektanden soms te verduren hebben. :+ Heel anders dan een kies bijvoorbeeld.
Het implantaat zelf voelt en zit wel heel stevig gelukkig. Voelt ook helemaal niet raar, dus daar ben ik wel heel blij om.

Iemand met ervaringen die me gerust kan stellen? :D
Laatst bijgewerkt door Aagje_Nimbly op 11-11-12 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re: Implantaat... (tand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:56

Waarom vraag je het niet aan je tandarts of implantoloog? Ze hebben tegenwoordig voldoende ervaring dat je geen proefkonijn meer bent. Als een gewone stifttand goed en stevig gaat blijven zitten, dan gaat een kroon of stift op een implantaat dat ook doen.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:37

Je tandarts kan je dat inderdaad het beste vertellen. Ik ga binnenkort ook voor een implantaat en mijn tandarts (tevens implantoloog) zegt dat een implantaat net als een eigen tand is, en je er dus alles mee kan. Afbijten van harde dingen, etc. :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:08

Ik heb alweer jaren een implantaat in mijn bovenkaak, hoektand.
En nee, ik kan er niet alles mee. Mijn kroon komt soms los :+
Desondanks vind ik het nog steeds een geweldige oplossing...
Maar dat komt juist omdat deze hoektand geen tegendruk krijgt. Ofzo.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:13

Mijn vriend heeft in zijn bovenkaak 2 implantaten, de tandjes links en rechts naast zijn voortanden.
Hij heeft er totaal geen hinder van, ook niet bij het eten van harde broodjes. Die dingen kunnen wel wat hebben hoor :)

Odine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:15

Ik heb ook alweer jaren een implantaat (kies in de onderkaak).
Ik heb er nooit last van en het voelt als een normale kies. Ik kan er gewoon mee eten en kauwen, harde etenswaren en dergelijke geen probleem.
Nog nooit problemen gehad en hij zit als een huis. Lijkt me wel vreemd als je kroon ineens los komt, hier nog nooit meegemaakt gelukkig!

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:19

Ik heb 2 implantaten als voortanden en ook ik heb nu nergens meer last van! Kan er normaal mee eten maar durf het niet.. Dusja dat is een ander probleem haha! Succes!

Aagje_Nimbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 14:19

Cassidy en samiyah: De implantoloog vertelt uiteraard dat het implantaat een geweldige uitvinding is en dat je er alles mee kan. Het zou wel kunnen dat het tandje over ongeveer 15 jaar een keer vervangen zou moeten worden.

Het gaat mij juist om de ervaringen van andere mensen. Het lijkt me gewoon heel vreemd en raar, vandaar dat ik dáár juist nieuwsgierig naar ben! :)

Wendy: :( Lijkt me erg vervelend! Valt het kroontje dan helemaal eruit? Of voel je dat hij losser komt te zitten? Lijkt me heel erg vervelend -O- Wat bedoel je precies met geen tegendruk?

Liesje: Blij om een positief bericht te lezen! :D Het lijkt mij dat de snijtanden ook behoorlijk wat belasting hebben met het afbijten van dingen. Wat fijn dat ze bij hem gewoon goed blijven zitten!

Odine: Ook gelukkig om te lezen!

Ginootje: Waarom durf je het niet? Voelen ze niet stevig aan? Of is het gewoon als 'voorzorg' dat er nooit iets mee kan gebeuren? Ik geloof niet dat ik er rekening mee kan houden. Waarschijnlijk alleen de eerste paar weken, en daarna niet meer. Mits dat tandje stevig aanvoelt natuurlijk. :Y)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:23

Aagje_Nimbly schreef:
Wendy: :( Lijkt me erg vervelend! Valt het kroontje dan helemaal eruit? Of voel je dat hij losser komt te zitten? Lijkt me heel erg vervelend -O- Wat bedoel je precies met geen tegendruk?

Kiezen drukken (als het goed is) op elkaar als je je mond dicht houdt, of bij het vermalen van eten. Snijtanden en hoektanden doen dat niet. Dat betekent dat als de kroon wat losser komt te zitten, hij niet automatisch meer vast gedrukt wordt.
Lastig uit te leggen zo, maar dit was een van de oorzaken die de implantoloog benoemde.
Overigens is het al anderhalf jaar niet meer voor gekomen hoor.
Eerst gaat de kroon losser zitten, daarna vliegt hij er gewoon uit. Als je niest bijvoorbeeld :')
Dus als je voelt dat hij losser zit, meteen terug gaan, dan kun je dat gedoe voorkomen :j

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:23

Al jaren 4 implantaten aan de voorkant boven. Geen problemen. Dat ze afentoe los komen is altijd. Ze mogen niet permanent gegoten worden omdat ze altijd bij de constructie er onder moeten kunnen. Maar met een kauwgumpie erin zitten ze weer even geplakt;) Tandarts niet blij mee maar voor nood soms als je niet direct kunt komen handig;)

Ook als je veel koolzuurhoudende dingen drinkt kan dat lekken naar het cement en tandspoelspullen om plak te verwijderen doen dat ook:) Als je daar een beetje op let zitten ze best lang vast;)

Ik bijt alles af, van harde appels, broodjes alles en het gaat prima. Heb ook wel leren bijten dat de onderkaak wat meer druk over neemt met bijten;) Even wennen maar nu ik heb ze al zo lang dat ik niet beter meer weet en nog steeds heel gelukkig met de oplossing anders had ik niets meer gehad als een bitje voor en daar wordt je helemaal niet blij van:)

Aagje_Nimbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 14:32

Wendy schreef:
Aagje_Nimbly schreef:

Kiezen drukken (als het goed is) op elkaar als je je mond dicht houdt, of bij het vermalen van eten. Snijtanden en hoektanden doen dat niet. Dat betekent dat als de kroon wat losser komt te zitten, hij niet automatisch meer vast gedrukt wordt.
Lastig uit te leggen zo, maar dit was een van de oorzaken die de implantoloog benoemde.
Overigens is het al anderhalf jaar niet meer voor gekomen hoor.
Eerst gaat de kroon losser zitten, daarna vliegt hij er gewoon uit. Als je niest bijvoorbeeld :')
Dus als je voelt dat hij losser zit, meteen terug gaan, dan kun je dat gedoe voorkomen :j

Aah op die manier! Ik snap wat je bedoelt met tegendruk nu. :j En bedankt voor je tip! Als het kroontje losser gaat zitten, dus meteen terug! :D Lijkt me idd héél erg als hij bijvoorbeeld eruit vliegt tijdens een 'romantisch' diner bij kaarslicht ofzo :+ :o :Y)

Kostolany: Het lijkt inderdaad wel logisch (nu je het zo schrijft) dat ze altijd bij het implantaat zelf moeten kunnen komen. Gelukkig drink ik niet zo heel veel cola ofzo, eigenlijk vooral heel veel water/ranja. Dus dat is in mijn geval dan wel positief gelukkig!

Ik ben echt blij om te horen dat het jou zo goed bevalt! Kan me voorstellen dat je hebt geleerd om de druk van het afbijten anders te verdelen. Het klopt inderdaad wel dat je daar na een poosje zo aangewend bent, dat het niet meer irritant is maar gewoon een 'gewoonte' is geworden. Ben wel echt heel blij om te horen dat je ook gewoon alle harde dingen kan afbijten. :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:42

Kostolany schreef:
Al jaren 4 implantaten aan de voorkant boven. Geen problemen. Dat ze afentoe los komen is altijd. Ze mogen niet permanent gegoten worden omdat ze altijd bij de constructie er onder moeten kunnen.

Bij mij kwam hij dus zelfs met permanent "cement" los. Is niet handig :n
Maar zoals ik al zei, het is gelukkig al anderhalf jaar niet meer voor gekomen.

De truc met kauwgom werkt bij mij dan weer niet. Jammer, want dat is een goede tip :j

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:47

Hier nu zo'n jaar of 5 2 implantaten, bovenste hoektanden. In eerste instantie zijn ze bij mij wel losgefloept hoor, met het iets té enthousiast wegsnaaien van zoute drop :o Daarna door de tandarts met permanent cement vastgezet en nooit meer last van gehad. Ik durf alleen nog steeds niet zonder na te denken drop te eten :P

In principe mogen ze niet los kunnen komen en moet je er alles gewoon mee kunnen eten.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:48

Mijn vriend heeft een implantaat als voortand. Hij doet daar alles mee als een gewone voortand. Heb hem er nog niet over gehoord dat die van hem los zit. Hij heeft hem nu 2 a 3 jaar. Moet ook met behoorlijk schroefdraad achtig iets vast zitten :D

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 08:17

Aagje_Nimbly: Ik was een voorbeeld toen de implantaten er net waren;) Heb dus een van de eerste was ook leer stof Universiteit:) Pijnlijke ingreep voor 4 tanden ineens. Maar ik had geen keuze. En nog nooit zo gelukkig geweest met de oplossing en het resultaat. Daarvoor echt allerlei ramp dingen erin gehad en problemen daar krijg je bijna een complex van;) En ik had ook zwak bot dus extreem in behandeling;) BOt uit eigen heup gekregen en kunstbot;) En dat houdt mijn implantaten op zijn plek want dat was ook nog maar de vraag toen:) Ze zijn bij mij nu met goed onderhouden al zeker 10 jaar niet meer los geweest. Het enige wat ik nu heb is wat terug trekkend tandvlees wat helaas wat donkere kringen bij de randen geeft. Maar iemand die niet weet wat ik voor heb zitten zien het niet;) Het is meer dat ik het weet;)

Wendy: Kudident spullen werken ook nog weleens voor noodplak:) Tandartsen worden daar niet blij van hoor. Maar voor nood probeer je veel als ze je niet direct kunnen helpen bij tandarts met vast zetten:)

Aagje_Nimbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 11:36

Nou, ik ben toch erg blij met alle positieve reacties hoor! *\o/*

Alleen die kaugom-truc snap ik niet hoor, kan toch nooit blijven zitten met zoiets? }:0

Kostolany: Pff, dat is nog een hele operatie zeg! :(:) Best wel heftig en leek me toen toch ook wel een gok, omdat ze niet zeker waren van het eindresultaat. Van de andere kant ben je nu natuurlijk super blij met het resultaat! Zeker als je daarvoor allemaal van die oplossingen hebt gehad, die niet werkte/bleven zitten. :P

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:39

Ik heb vroeger mijn voortand half afgebroken, en is toen opnieuw aangemaakt, ik kan alles afhappen, tijdje terug (na dus zo'n 8 jaar) is er een klein hoekje afgegaan (was niet zichtbaar aan voorkant, was aan achterkant), maar is weer netjes gemaakt.

Tegenwoordig kunnen ze veel en zit stevig :))