Kijkoperatie knie... Doodsbenauwd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

Kijkoperatie knie... Doodsbenauwd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 13:23

Hai allemaal,

Ik loop al jaren met pijn in mijn linkerknie. Ik kan niet fietsen want dan blokkeerd mijn knie op het punt dat hij bijna gestrekt is. Verder voel ik pijn als ik lang zit of sta en gaat mijn knie vaak op slot.

Ik heb een mri gehad. Daar zagen ze alleen een heel lichte afwijking aan de binnenkant maar of dat het probleem is weten ze niet. Een kijkoperatie is de enige optie.

Maandag heb ik het pre-opratief onderzoek en ik vind zelfs dat eng omdat ik niet weet wat ik kan verwachten. De operatie is vrijdag en ik zie vreselijk op tegen de operatie en de narcose ( ik wil algehele narcose, een ruggeprik lijkt me helemaal verschikkelijk. ) Kan je je verzetten tegen een narcose? Daar ben ik namelijk bang voor omdat ik de controle niet los kan laten :S

Ik hoop dat ik maandag gewoon weer aan het werk kan ( peuterspeelzaal en BSO ), dat ik niet hoef te blijven in het ziekenhuis, niet over mijn nek ga want dat ik ook een vreselijke angst van mij.

Hoelang ben je ''beperkt'' als je alleen een kijkoperatie hebt gehad en ze verder niets kunnen vinden? Ik weet niet wat er precies afwijkend was, alleen dat het minimaal was....

Ik heb al heel wat ervaringen gelezen en toch blijf ik met veel spanning zitten, vreselijk....

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:25

Bij een narcose ben je echt zo weg. Ik zag er ook zo tegenop. Kreeg een infuus in mijn hand. Ze spoten daar wat in voelde me arm tintelen en weg was ik. Toen ik wakker werd zei ik ben ik al klaar? :')

Ben ook niet ziek geweest van de narcose , maar dat is bij iedereen anders.

Hou er rekening mee als ze het direct kunnen verhelpen dat ze dat dan ook doen. Dus maandag werken is afwachten.

Poosje81

Re: Kijkoperatie knie... Doodsbenauwd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:28

Ook ik heb moeite met loslaten van controle, maar met narcose dus weer totaal niet. Denk aan iets heel anders en leuks als onder een roesje gaat. Dus bijvoorbeeld uitwaaien op het strand met een paard. Ik moest altijd terugtellen van 10 naar 0, maar haalde meestal de 8 al niet eens. Laat het gewoon over je heenkomen.

Omdat je niet weet wat het probleem is in je knie, moet je even afwachten wat je mag. De 1e keer dat ik aan mijn knie ben gedaan, liep ik dezelfde avond het ziekenhuis uit zonder krukken. Idem voor de 2e keer. De 3e keer (maar die was zwaar) moest ik 6 weken revalideren.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:31

Met narcose ben je zo weg! Ik zag ook heel erg op tegen mijn operatie, maar ze spoten die zooi in mijn infuus en zeiden slaap lekker. Ik had echt zoiets van als ik hier van moet gaan slapen moeten jullie wat harder je best doen :+ en toen sliep ik haha! Niet misselijk geweest.

Waarschijnlijk zul je ff kalm aan moeten doen met je wond die je kan krijgt, maar dat zullen ze je wel uitleggen bij het pre-operatie onderzoek! Gewoon vragen stellen hoor, daar zijn ze voor!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:35

Ik krijg ook binnenkort een kijkoperatie, en heb ook voor algehele narcose gekozen. Een ruggeprik leek me ook niet super, dus dan maar helemaal onder zeil.

Die narcose, ik denk echt niet dat je je daar zorgen om hoeft te maken. Je krijgt inderdaad een infuus in je hand, ze spuiten dat spul daar in, en je ligt binnen een paar tellen te slapen. Ik ben eerder geopereerd en vond toen het gevoel dat het in mijn arm kwam wel heel gek, maar dat weet ik nu, en ik weet ook dat ik, wat er ook gebeurt, binnen een paar seconden slaap. Komt helemaal goed, echt waar!

Heb je wel een vooronderzoek gehad, voor de narcose? Ik heb daarbij aangegeven dat ik de vorige keer iets misselijk was, en daar krijg ik nu gelijk medicijnen voor. Gewoon, omdat ik het vervelend vond. Dat kan jij ook aangeven vrijdag, er is gewoon een medicijn voor, en ook dat gaat dan heel erg meevallen!

Voor mijn enkel geldt dat als ze er niets aan kunnen doen, ik dezelfde dag weer naar buiten mag wandelen en alles weer kan. Waarschijnlijk kunnen ze er bij mij wel wat aan doen, want ik heb een scheur in mijn kraakbeen, en dan moet ik 6 weken met mijn voet omhoog.

Heel veel succes, ik denk echt dat het je allemaal heel erg mee gaat vallen! Tuurlijk is het niet niks, maar over de narcose hoef je je echt geen zorgen te maken.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:36

Ik heb ook een kijkoperatie van mijn knie gehad in 2010. Ben onder volledige narcose gegaan. Vond het héél spannend, maar was inderdaad zo weg. Ze spuiten het in via je infuus en vanaf dan krijg je niets meer mee...

Die maandag werken kun je wel uit je hoofd zetten. Ze hebben bij mij weinig gedaan, maar het duurde toch wel langer dan een weekend voordat ik weer kon lopen. Heb geloof ik bijna 2 weken met krukken gelopen! En zeker 6 weken over de revalidatie gedaan.

Hier staat ook wel een mooi stukje uitleg over het herstel: http://www.kniekijkoperatie.nl/herstel.htm

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 14:07

Bedankt allemaal voor de geruststellende berichtjes...
Het vooronderzoek is maandag. Ik kan dan nog alle vragen stellen ed.

Hmm dan moet ik me er misschien een beetje op voorbereiden dat het werken helemaal niet gaat lukken. Ik ben gewoon van het snelste uitgegaan. Kan dus een flinker domper worden dan.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 14:08

Tijdens het vooronderzoek kun je inderdaad die vragen ook stellen, en geef dan ook gewoon aan dat je heel bang bent voor misselijkheid. Ik heb donderdag het vooronderzoek gehad, en ze hebben me alles heel duidelijk uitgelegd over wat er gaat gebeuren, wel prettig!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 14:40

Een kijkoperatie is niks. Ga uit van 2 weken op krukken en een dikke knie, daarna gaat het al snel beter. Ook als ze de boel opschonen, zal het herstel ongeveer zo verlopen.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 14:53

Heb ook operatie gehad aan mijn knie (gescheurde meniscus)
Ruggeprik en het was leuk om te zien mocht meekijken op tv hoe het er van binnen uitziet en wat ze doen.
Had daarna amper ergens last, alleen iets met traplopen wat dik en stijf voelde
Je moet wel 6 weken rustig aan doen vanwege de smering in je knie die door inspuiten van vocht niet optimaal is en dat duurt dan dus ongeveer 6 weken is mij verteld.
Verder is het denk ik per persoon verschillend hoe het herstel is

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:09

Hier een heel positief verhaal :) 5,5 week geleden kijoperatie gehad en vandaag de eerste sprongetjes weer gemaakt met paard. En voordat iedereen gaat gillen dat het te snel gaat: onder strenge controle en met goedkeuring van arts en fysio.
Bij mij is kraakbeen en knieschijf weer glad gemaakt. Narcose (ruggeprik vond ik idd ook doodeng idee) was prima, niet ziek geweest en paar uur na de operatie weer op weg naar huis.

Heb nog wel 3 dagen erna thuis gezeten (kon gelukkig 2 dagen daarvan thuis werken) en een kleine week op krukken. Week erna alleen voor de zekerheid en om ruimte te creeeren met 1 kruk gelopen, maar was toen niet meer nodig.

En verder herstel samen met de fysio op het meest gunstige schema, zat met 4,5 week weer op paard en knie geeft 0 reactie (alleen maar beter dan voor de operatie). Enige is wel, was 2cm spier kwijt op mn bovenbeen, dus daarvoor weer hard aan het trainen in de sportschool :)

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:14

Ik ben de 25ste geopereerd aan mijn knieen, heb een ruggeprik geehad. Stelde niks voor, had alleen het idee dat mijn benen drie keer zo dik werden.
Ik heb een week dikke benen en voeten gehad en 4 dagen op krukken gelopen. Nu doe ik alles weer, lopen, fietsen, paardrijden :)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:15

Voor de narcose hoef je niet bang te zijn.
Je valt gewoon in slaap. Ik als wat jonger meisje moest ik ook onder narcose. Toe gillend toen heb ik daar gezeten dat ik het niet wou ik kreeg dat ding op m'n mond/neus en ik hield m'n adem in Maarja moet toch een keer ademenen en na 1x te ademenen vielen m'n ogen al in dicht en het voelt ook als je slaapt :j

Heel veel succes!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 16:15

Alweer bedankt allemaal. Merk dat ik nu iets rustiger ben als ik eraan denk. Wanneer het zover is zal het wel iets minder zijn :P

Lees wel dat het heel verschillend is, er zit dus niets anders op dan afwachten en zien hoe alles loopt. Ben al lang blij dat de narcose dus niet zo eng is als ik voor ogen had...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 16:17

*is blij dit allemaal te lezen*

Pff, ik ga donderdag ook voor een kijkoperatie aan m'n knie :(

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 16:21

_AAASCHAAA_ schreef:
Alweer bedankt allemaal. Merk dat ik nu iets rustiger ben als ik eraan denk. Wanneer het zover is zal het wel iets minder zijn :P

Lees wel dat het heel verschillend is, er zit dus niets anders op dan afwachten en zien hoe alles loopt. Ben al lang blij dat de narcose dus niet zo eng is als ik voor ogen had...

Volgensmij mag je ook nog een 'geurtje' kiezen. Ik had sinasappel en het rook er echt naar! Haha
Kan ook verzonnen zijn van die dokters en dat ik er toen echt in geloofde.. Maar volgensmij was het echt haha!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 16:22

Ik heb ook een kijkoperatie aan mijn knie gehad. En meis, je voelt helemaal niks van die ruggenprik! Nou ja, het voelt alsof een mug je steekt, verder voel je geen pijn ofzo. Niet om je bang te maken: bij mij boog de eerste naald krom (erg sterke rugspieren), en zelfs dat voelde ik echt niet :+ . Ik zou juist veel liever een ruggenprik krijgen dan narcose. Van narcose heb je nog een tijdje 'last', zegmaar. Ik vond het juist leuk om mee te kunnen kijken bij mijn operatie :D

O ja, 1 tip: zorg dat je niet over je krukken struikelt :') . Dat deed ik dus --> knie weer open. Dat doet wel pijn :+

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 16:24

Ik heb een paar jaar geleden een kijkoperatie gehad.
Destijds met een ruggeprik, juist omdat niet helemaal duidelijk was wat er mis was met mijn knie.
Dat je dan kunt meekijken, is best prettig.
Geloof me, ik was flink zenuwappig, bij de ruggeprik hadden ze nog wat kalmerends gedaan.
Ik kreeg het trouwens heerlijk warm van de ruggeprik!
Bij mij hebben ze onder mijn knie schijf een snee gemaakt, om daar wat weg te halen.
Het hele revalidatietraject heeft mij 2 jaar gekost, dat kwam vooral omdat de pees onder mijn knieshijf het weer helemal moest gaan doen.Dat lijkt bij jou niet zo te zijn, algeene revalidatie na kijkoperatie is veeel korter.

Kortom, suc6, stel je vragen maandag en laat het vrijdag allemaal maar gebeuren!

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:52

Ik heb 2 jaar geleden mn eerste kijk operatie gehad aan mn knie. Ik was toen 14. Koos dapper voor een ruggenprik. Ik moet zeggen dat het me toen gigantisch mee is gevallen. De verdovingsspuit voor de prik deed zeer. Daarna niks meer gevoelt. Heb alleen veel hoofdpijn gehad maar dat is een veel voorkomende bijwerking van die ruggenprik. ik heb mee kunnen kijken. En de Orthopeed legde alles uit. Ze waren bij mij binnen 30 minuten klaar. Ik mocht alleen 2 weken daarna terug komen om de boel te reparen ( kniebanden en meniscus) en er tussen door ook niet veel meer op lopen dus daar heb ik geen ervaring mee.

Maak je vooral niet te druk. laat het over je heen komen. Ze zorgen allemaal heel goed voor je en voor je het weet is het voorbij.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:08

Ik heb voor een enkel operatie een ruggenprik gehad. Wilde eigenlijk algehele narcose maar de anesthesist heeft me omgepraat en het is me meer dan 100% meegevallen. Toen de schroeven er daarna weer uit gehaald moesten worden, ook zonder twijfelen weer voor de ruggenprik gekozen. Ben ooit voor plastische chirurgie in m'n gezicht, onder narcose geweest, en ben daar goed uit gekomen, maar als het kan zal ik een volgende keer toch weer voor de ruggenprik kiezen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:47

Weliswaar andere ingreep maar ook ruggenprik voor gehad, ik vond het prima, voelde het wel maar niet pijnlijk en het grote voordeel voor mij is dat ik me achteraf niet zo 'katterig' voelde, iets dat ik van een narcose wel krijg.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:33

Ik moet onder algehele narcose omdat mijn orthopeet zei dat ruggenprik lekkage kan veroorzaken, wat ik niet erg erg vind :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 21:18

ik ben via kijk operatie techniek aan mijn meniscus geholpen, narcose was een eitje vond ik zelf... zo weg en was klaar wakker voor ik op de uitslaapkamer was :+
eerste dag even met krukken geklooid, daarna gewoon op geleide van pijn alles doen , het viel mij alles mee in ieder geval, ik mocht trouwens kiezen, ruggenprik of narcose, maar ik heb iets tegen naalden, laat staan als ze in mijn ruggengraat willen prikken :+ (piercings kan dan weer wel :roll: ) dus ik koos zelf voor een algehele narcose..

mij viel het in ieder geval echt 100% mee :j zelfs met wat dingen wegslijpen etc , dus probeer vooral te ontspannen :j

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 09:42

Naalden vind ik over het algemeen helemaal niet erg. Infuus ed doen me helemaal niets, toch staat een naald in mijn rug me op de een of andere manier erg tegen. Ook lijkt het me vreselijk om je benen te voelen uitvallen en niets te kunnen bewegen en voelen. Daarbij ben ik altijd bang dat het niet optimaal werkt. Iets wat bij de narcose bij ook knaagt maar veel minder als bij de ruggenprik.

Morgen kan ik een hele waslijst aan vragen meenemen :P Wel heb ik er iets meer vertrouwen in nu... Thanks everybody

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 10:12

Zodra je de ruggeprik krijgt, krijg je een warm en weldadig gevoel in je benen en dat kruipt langzaam omhoog.
Daarna gooit een van de artsen jouw been op zijn schouder om met een band je been af te knellen ter hoogte van je lies.
HIER IS WEL EEN WAARSHUWING OP ZIJN PLAATS:
Ik ging uit van een operatie onderbroek, kreeg ik niet, lag ik daar in mijn stippeltjesstring en mijn been in zijn nek.......

Er blijft gedurende de ingreep een anesthesist bij je zitten om te kijken hoe t gaat, en samen kijk je dan naar de TV waar de camera's als n soort Jacques Cousteau door je knie zwemmen.

Neem de verdoving die jij wilt, jij moet je er prettig bij voelen.