Gebeten door kat, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gebeten door kat, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:01

Ik ben vanochtend gebeten door een kat, niet ernstig, er zit alleen een heel klein minigaatje in het vel tussen mijn duim en wijsvinger waar ook een beetje bloed uit kwam (nu opgedroogd). Ik heb het meteen met anti-bacteriële zeep uitgespoeld (had even niks anders voor handen).
Nu ging ik even googelen en ik las dat je altijd voor een tetanusprik moet gaan bij een kattenbeet. Ik ben langer dan 10 jaar geleden voor het laatst ingeënt, dus niet meer beschermd. Helaas is de huisarts nu ook alleen nog maar bereikbaar voor spoed en ik vraag me dus af of ik écht een prik zou moeten gaan halen, of dat dat niet nodig is. Het gaat overigens om een binnenkat die hooguit af en toe op het balkon rondloopt. Weet iemand hoe dat zit?

Miepie77

Re: Gebeten door kat, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:04

gewoon ontsmetten en zorgen dat het de komende dagen even schoon is afgedekt, komt wel goed, hoef je echt geen prik voor te halen

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:05

Nee hoef je geen prik voor te halen hoor, even met betadine schoonmaken en in de gaten houden!

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:05

Wanneer ben je gebeten door de kat? Was hij agressief? Heb je 2 katten elkaar gehaald toen ze aan het vechten waren?

Als je gewoon 'normaal' gebeten bent hoef je je niet zoveel zorgen te maken. Als je gebeten bent terwijl de kat 'woest' was dan kan je er beter wel 1 halen.
Overigens kan je er natuurlijk sowieso 1 halen, ben je weer voor zoveel jaar ingeent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:06

Hij was ''gewoon'' speels en zag mijn hand aan voor een speeltje :+ Niks agressie dus.

Wat zou dat voor verschil maken dan? :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:07

Je moet het heel even afwachten en hebt zo in de gaten of je naar de HA post moet. Als het echt een heeeeel klein gaatje is zal het wel meevallen. Dan heb ik het puur over ontsteken of niet.

Tetanus... dat weet ik eigenlijk niet.

Zelf ben ik een keer flink gebeten en dacht ook dat het wel meeviel (zaterdag) maar zondagmiddag tijdens een buitenrit heb ik nog de HA post gebeld met de melding dat het begon te ontsteken, je zag het begin van rode strepen. Ik moest DIE middag nog komen van ze, en heb flinke antibiotica gekregen.

Of het een binnen of buitenkat is, maakt niet uit. Kattentanden zijn altijd 'vies'. En het grote probleem bij kattenbeten is vaak dat het er van buiten klein uitziet en dichttrekt, maar dat het aan de binnenkant toch gaat ontsteken.

Maar dat heb je zo in de gaten.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:08

Je kan een spuit halen........maar dan nog ben je niet beschermd tegen eventueele andere bacterieen.
Je kan bijvoorbeeld ook nog toxoplasmose of bartonella krijgen (kattenkrabziekte).
Die laatste heb ik zelf gehad........duurt een half jaar, niks aan te doen.
Ik had een heel dik hoofd met later een groot abces achter mijn oor........erg leuk :\

Maar als je het gewoon goed ontsmet zal het wel meevallen..........ik ben dierenartsassistente, dus het gebeurd nogal vaak ;)
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 09-11-12 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:08

als het een wilde buitenkat was was het wat anders geweest maar dit gebeurt zo vaak, krijg je echt niets van, heb er zelf 6 en nog nooit wat aan overgehouden

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:09

Als je goed gebeten wordt door een binnenkat is het ook foute boel hoor Miepie77.

Qua bacterien in de mondjes maakt het niets uit of ze royal canin of muizen eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:11

Okee thanks :) Het is echt een gaatje van 1 milimeter.

Ik loop zelf ook altijd met open wondjes e.d. tussen de paarden en heb daar ook nooit wat van opgelopen. Maar ik zie op internet allemaal waarschuwingen bij kattenbeten, dus ik dacht ik check het dan toch maar even...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:14

Als je ook vaak met wondjes loopt tussen de paarden zou ik gewoon voor de zekerheid wel zo'n prik halen. Heb je ook weer jaren plezier van :+

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:15

Sowieso zo'n spuit halen is niet verkeerd, als het al 10 jaar of anger geleden is. Zeker als je dieren hebt, met dieren omgaat. Maar ik zou het voor nu gewoon even ontsmetten en schoon houden.

SteffiiY

Juul schreef:
Okee thanks :) Het is echt een gaatje van 1 milimeter.

Ik loop zelf ook altijd met open wondjes e.d. tussen de paarden en heb daar ook nooit wat van opgelopen. Maar ik zie op internet allemaal waarschuwingen bij kattenbeten, dus ik dacht ik check het dan toch maar even...

Nee hoor is niks aan de hand, alleen als het dik word even naar de HA.

MirandaMalik

Ik ben zo vaak gebeten, ook door wilde dieren en heb er nooit een prik voor gehaald.
En ik leef nog steeds! :+

Rytir

Hou het inderdaad even goed in de gaten. Als het rood wordt en kriebelig (of zelfs rode of blauwe streep) meteen de ha bellen. Juist die hele kleine wondjes kunnen tricky zijn omdat het vuil er niet uit kan. Kattenbeten zijn altijd 'vies' maar meestal gebeurt er niets. Mijn vader had ooit eens een heel klein wondje van de tand van onze hond (wel een ander dier maar toch) omdat de hond tegen zijn hand was aangesprongen. Resultaat dag later: paarse streep over zijn arm en bloedvergiftiging. In de gaten houden dus!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:19

Heb je soda in huis?? Dan zou ik even in een soda badje gaan met je hand!

(en ik was ook altijd zo makkelijk, maar een miniscuul plekje van een hondenbeet is toch behoorlijk uit de hand gelopen.....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:26

Nee ik heb geen soda in huis, maar dat kan ik wel even halen vanavond. Maar of het dan nog zin heeft..?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:28

Als het nog een klein beetje open is, zeker!

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:30

Juul schreef:
Hij was ''gewoon'' speels en zag mijn hand aan voor een speeltje :+ Niks agressie dus.

Wat zou dat voor verschil maken dan? :)

Bij een speelse beet word er minder vaak goed doorgebeten dan door een agressieve (wilde) kat. Hierdoor kunnen er veel meer bacterien in je wond zitten.
Als het een opvlakkige beet is geweest is de kans veel minder dat je hier een reactie op krijgt. Ook al kan dat natuurlijk altijd.
In een kattenbek zitten sowieso genoeg bacterien (maar waar niet?).

Als je veel met dieren in contact bent dan is het altijd wel handig om een prik te halen. Ookal heb ik dit ook nog nooit gedaan :D
Gewoon goed uitspoelen/ontsmetten en in de gaten houden of het niet rood/dik/warm word.
Als je het niet vertrouwd: gewoon een prik halen!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:32

Als je ziet wat een kattenbeet aan kan richten... Ik zeg better safe than sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:34

Hij heeft sowieso niet echt doorgebeten, het was echt ''hap'' en meteen weer los. Ik dacht eerst ook dat er alleen maar deukjes zaten, maar dus wel één gaatje. Ook in het zachte gedeelte van m'n hand, dus volgens mij niks van spieren ofzo geraakt.

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:43

Gewoon goed ontsmetten met betadine of sterilon/dettol.
Verder even in de gaten houden of het gaat kloppen of andere sympomen van ontstekingen.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:51

Aangezien je een verzorgpaard hebt, moet je voor je eigen gezondheid die prik gaan halen. Inbomgang met paarden is het wel belangrijk.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:39

Aangeraden wordt om toch wel een prik te halen. Helemaal omdat kattenbeten erg gevaarlijk zijn, hoe klein het puntje ook is. Of ik het zelf zou doen is een tweede. Ik kijk het liever aan heb al zo vaak gebeten/gekrabd door verschillende dieren en nooit gekke dingen aan overgehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:58

Ik word de laatste tijd zeer regelmatig gebeten/ open gekrabd door katten.
Maar doe hier verder niks aan. En ze genezen vrij snel :)

Mijn oma heeft namelijk een jonge poes, die je uit het niets aanvalt. En als je haar straft valt ze je nog harder aan. Leuk beest dus :D