Oogmeting, opticien. Hulp

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Oogmeting, opticien. Hulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 19:15

Ik heb zelf het gevoel dat mijn ogen achteruit zijn gegaan, dus besloot ik gewoon even langs de opticien te gaan. 6 maanden terug heb ik een nieuwe bril gekocht daar en vandaag opnieuw een oogmeting laten doen. Moest in een apparaat kijken waar ik een plaatje zag die steeds scherper werd. De uitslag is me wel verteld, ook dat het nog niet aangepast hoeft te worden want ik zal er wss niks van merken. Nu moest ik thuis uitleggen welk verschil erin zat.. eh.. ja vergeten? Ik snap totaal niks van die papiertjes, ik hoop iemand op bokt wel.

De sterkte/oogmeting toen ik mijn bril kreeg:

Afbeelding

&

De sterkte vandaag:

Ik hoop dat iemand me kan vertellen hoeveel ik achteruit gegaan ben :+

Afbeelding

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:40

Volgens mij had je eerst -3.0 sterkte aan beide kanten en cilinder links -0.75 en rechts -0,50.
En nu na de meting, rechts: Sterkte -3.0 en cilinder -1.0
En links: -3,75sterkte en cilinder-0.50.

Dus de cilinder van je rechteroog is veranderd en de sterkte van je linkeroog is verslechterd.
Het is alleen wel met 0,75 verslechterd en dat is waarschijnlijk niet genoeg om een nieuwe bril aan te meten :)

Hoop dat je 'm zo snapt!

Saaams

Re: Oogmeting, opticien. Hulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 21:41

Nu snap ik hem ja! Super. Dankje :=

Dian_Dina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:15

Hebben ze je ogen alleen met zo'n apparaatje opgemeten? Ik vind een achteruitgang van -0,75 op een half jaar best veel! Het is in ieder geval wel logisch dat je het allemaal wat minder zit als je ogen zo achteruit gegaan zijn ;), ik vind het wel raar dat ze dan zeggen dat je geen nieuwe sterkte nodig hebt..

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:13

Ik zou ook even een échte oogmeting laten doen. Want -0,75 achteruitgang lijkt inderdaad best veel en dat kan echt wel voor klachten zorgen hoor!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 20:16

Ik moest volgend jaar een nieuwe meting laten doen zei ze. Ik heb er wel last van qua zien ver af. Ik ga morgen wel naar een andere opticien toe. Bedankt voor de reacties!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 20:17

Dian_Dina schreef:
Hebben ze je ogen alleen met zo'n apparaatje opgemeten? Ik vind een achteruitgang van -0,75 op een half jaar best veel! Het is in ieder geval wel logisch dat je het allemaal wat minder zit als je ogen zo achteruit gegaan zijn ;), ik vind het wel raar dat ze dan zeggen dat je geen nieuwe sterkte nodig hebt..

Ja. Ik moest ergens in kijken elke keer 1 oog. Kreeg ik een plaatje te zien en die werd steeds scherper.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:19

Idd gewoon even bij een andere opticien nog een keer laten meten.
Ik vond zelf het verschil van -0,50 al irritant en heb toen wel een nieuwe bril gekocht...

Is idd een vrij korte simpele test, heb hem ook 1 x gehad bij hans anders.
Nu zit ik bij een totaal andere opticien voor nachtlenzen en deze heeft test apparatuur dat je ook echt het gevoel hebt dat
ze er wat aan meten :j :')

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:21

Ze hebben enkel een voormeting bij je gedaan, dat apparaat werkt niet helemaal nauwkeurig en geeft een gemiddelde. Wil je echt het verschil weten, kan je vragen of ze je helemaal doormeten.
Succes! Ik heb bij een opticien gewerkt dus mocht je nog meer vragen hebben..

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 20:22

Ga ik doen ja, morgen :+
Ga ik toch naar de stad, makkelijk om dat even langs n aantal te gaan! ;D

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:37

TS is nog jong, tot je 23/24e kan de sterkte van je ogen heel plotseling flink verschillen, het kan verslechteren, maar ook beter worden. Ook kan je het ene jaar een cylinder nodig hebben die je een jaar later niet meer nodig hebt. Pas na je 25e zal het echt gaan stabiliseren

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:46

InekeH87 schreef:
TS is nog jong, tot je 23/24e kan de sterkte van je ogen heel plotseling flink verschillen, het kan verslechteren, maar ook beter worden. Ook kan je het ene jaar een cylinder nodig hebben die je een jaar later niet meer nodig hebt. Pas na je 25e zal het echt gaan stabiliseren

Maar dan nog lijkt me dat bij deze verschillen wel een 'echte' oogmeting gedaan moet worden toch?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:53

Lijkt mij ook, dat hoort standaard te gebeuren lijkt me. Ik heb in ieder geval nog nooit meegemaakt dat ze alleen met het apparaat meten. Die apparaten geven namelijk altijd wat hoger aan dan wat voor jezelf prettig is. Volgens dat apparaat zit ik op -4,5, maar -4 kijkt voor mij al scherp genoeg en dan zie ik ook 100% bij de echte meting.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 19:04

Vandaag bij Pearl een meting gedaan. Bleek ik op -4,75 te zitten. Onmogelijk dus!
Uiteindelijk ben ik met zo'n uitgebreide test -0,25 achteruit gegaan op beide ogen en het probleem ligt hem bij de cylinder die -0,50 achteruit is gegaan.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:06

Ja als je cilinder een half punt achteruit is gegaan is dat een heel punt in het apparaat.