Bacteriejungle in je navel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 14:47

bron:nwtonline.nl

donderdag 8 november 2012
Welke bacterieën huizen er in onze navels? Onderzoekers van het speciaal voor deze vraag opgerichte navel biodiversiteitsproject, het Belly Button Biodiversity Project, geven daar in het vakblad PLOS-ONE nu voor het eerst uitgebreid antwoord op.

Het is een jungle in je navel - een bacteriejungle, wel te verstaan. In de navels van 66 vrijwilligers die met een watenstaafje proefmonsters namen van hun navelinhoud, werden namelijk 2368 verschillende typen bacterieën gevonden. Er werd in dit onderzoek gesproken van een ander bacterietype als ten minste drie procent van de genen in een specifiek gedeelte van het DNA verschilde van die bij andere typen.

2368
Slechts acht van de 2368 bacterieën bleek door meer dan 70 procent van de deelnemers uit hun navel gepeuterd. Veruit de meeste bacterieën kwamen slechts een of twee keer voor.

De acht veelvoorkomende bacterietypen waren bovendien altijd met veel. Zij waren bij elkaar verantwoordelijk voor net iets minder dan de helft van het totaal aantal gevonden bacterieën op de wattenstaafjes.

Aangepast
Deze bacterieën bleken volgens de onderzoekers goed aangepast aan een leven op de menselijke huid. Welke bacterie waar voorkomt, kunnen zij echter nog niet vertellen. 'We hebben gekeken naar geslacht, leeftijd, ras en nog een aantal andere factoren', zegt co-auteur Rob Dunn, vebonden aan de Amerikaanse North Carolina State University, in een persverklaring. 'Maar geen van die eigenschappen voorspelt welke soort in welk persoon leeft.'

Het onderzoek naar de navelbacterieën is volgens de onderzoekers relevant omdat het de afgelopen jaren steeds duidelijker is geworden dat de bacterieën die op onze huid leven zeer belangrijk zijn voor ons afweersysteem. Zonder die bacterieën zou dat afweersysteem veel minder goed werken.

De onderzoekers kozen de navel als onderwerp van studie om twee redenen. De eerste is het feit dat de navel een relatief onverstoord plekje op onze lichamen is. Maar de onderzoekers wilde vooral ook dan hun onderzoek aandacht kreeg. 'De navel is van zichzelf een belachelijke plek', zegt Dunn. 'Het trekt de aandacht.'

fjordie333

Re: Bacteriejungle in je navel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:48

ik heb gelukkig geen "holletje"

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:50

Ben ik effe blij dat elke keer als ik onder de douche sta mijn navel schoonmaak :=
Laatst bijgewerkt door Sjors op 08-11-12 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:52

je maakt toch ook gewoon altijd je navel schoon als je onder de douche staat lijkt mij? dat doe ik tenminste wel dagelijks :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:54

Volgens mij komt in het artikel duidelijk naar voren dat de bacteriën die er leven, erg belangrijk zijn voor je afweersysteem.
Dus dat hyperschone is helemaal niet zo goed ;-)
Ik maak mijn navel zeker niet extra schoon of zo onder de douche, ik sta onder de douche en besteed verder geen specifieke aandacht aan m'n navel :') (voelt sowieso super irritant).

Wel grappig, er staat iets met 'bacteriën' en oeh, 'we' moeten wel zeggen dat we heus schoon zijn :+

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:57

Zelf heb ik een diep navelgat en voel me dan ook nooit alleen! :D

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:58

MirandaFuego schreef:

_O-

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:00

_O- hier net zo, heel gezellig.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:00

MirandaFuego schreef:

:D :D :D

Dan moord ik erg veel bacterieen uit iedere dag

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:03

MirandaFuego schreef:

_O- ja heerlijk gezellig he al die vriendjes!
een navel hoort gewoon bij de rest van je lichaam. Dus als je wast was je alles, oren,kont,muts navel,voeten en affin de rest. En ja ik was mijn extra gat mee. Moet wel als je geen muffins wil na ver loop van tijd :))