Gips (been) er bijna af, hoe/wat daarna?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

S_imonee

Gips (been) er bijna af, hoe/wat daarna?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 18:08

Misschien een beetje onduidelijk titel, maar ik weet geen betere! :oo

Ik heb de zoekfunctie een aantal keer gebruikt, maar heb niks hierover kunnen vinden.

Hallo Bokkers,

Ik zoek ervaringen over hoe het verder gaat nadat je je been gebroken hebt gehad.

Ik heb 6 weken geleden met een val met pony en al, mijn kuitbeen gebroken. Nu moet ik nog 1 week met gips.
Ik wil graag weten hoe het is als het gips eraf is. Hoe gaat het met lopen?
Donderdag gaat het eraf en ik heb die dag een belangrijke opdracht op school. Mijn studieloopbaanbegleider en mijn moeder zijn ervan overtuigd dat ik wel naar school kan om die opdracht te doen, maar ik betwijfel het.
Ik was sowieso van plan om twee krukken mee te nemen, want ik ben er van overtuigd dat je nadat je gips eraf is, niet zo 1,2,3 alweer kan lopen.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Hoe gaat het als je gips er net af is? Zijn er oefeningen die je kan doen om je spieren weer op te bouwen? Wat is goed om te doen en wat vooral niet?
Ik ben zo bang dat ik het weer breek... Ook al weet ik wel dat dat niet zo snel gebeurt.

Groetjes Simone.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:11

Mha ik heb een keer mn been gebroken en een keer m'n arm, toen ook zo'n 6 weken gips gehad. Het is wat stijf enzo in het begin en je kunt niet zo wegrennen. Gewoon naar school gaan, lijkt me prima te doen.

Ik heb nu zelf in mei m'n mn been verbrijzeld en daarvoor 3 maanden in het gips gezeten, en sinds 3 weken weer wat belasten en ik kan nu nog niets.. Maar mijn ervaring is na 6 weken, is het allemaal prima te doen.

Edit: nog kleine aanvulling, je bent niet geopereerd neem ik aan? Dan zal het allemaal wel meevallen, maar begrijp ik nou goed dat je die 6 weken niet naar school bent geweest?

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 18:18

Oh, dat ben ik vergeten :oo

Ik ben wel geopereerd en ben vorige week voor het eerst week naar school geweest. Wel halve dagen. Het was heel vermoeiend!

Edit: per ongelijk op versturen geklikt.

Zo 3 maanden in het gips. Ik vond 6 weken al zeer vervelend! Sterkte met het herstel :)

Ik ga die dag denk ik ook wel naar school. Ik vraag me alleen af of ik het volhoudt. Mijn conditie is op het moment helemaal niks meer!

44Myrthe44

Re: Gips (been) er bijna af, hoe/wat daarna?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:22

Je bent 5 weken thuis gebleven omdat je je been gebroken had?
Lijkt me wel heel lang!
Mijn ervaring is trouwens dat je gewoon kan lopen als het eraf is, alleen nog niet zo hard maar dat is ook niet nodig neem ik aan.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 18:31

Ja, er heeft nog vakantie tussen gezeten en deze week was toetsweek waarvan we alleen maandag naar school moesten.
Ik heb 3 weken met mijn been omhoog moeten liggen vanwege de zwelling na de val en na de operatie. Er zat een week tussen de val en de operatie.

Oké. Het lijkt me wel een beetje onwennig lopen..?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:14

het is idd een beetje onwennig lopen en je been voelt een beetje slap, miss is het een idee om een kruk mee te nemen voor wat steun, dan hou je de dag waarschijnlijk ook beter vol.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:43

Wacht gewoon af wat de dokter zegt. Als hij aanraad om in het begin nog met krukken of 1 kruk te lopen, ook doen. Heb dit niet gedaan en daardoor een verkalkt litteken op mijn voet wat soms best veel pijn doet.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:45

Ik had van de zomer mijn enkel gebroken. Dat het gips er af ging kon ik zeker nog 2 weken niet rijden. Veel last met lopen. Veel hinken. Nou is een enkel natuurlijk ook een buigpunt wat het iets lastiger maakt. Het viel mij heel erg tegen. Ik heb ook lang er na na het rijden nog gehinkt. Nu na 3 maanden heb ik echt het gevoel dat het bijna helemaal over is.

Ik mocht niet meer krukken lopen. Ik moest zoveel mogelijk meteen op eigen kracht doen zodat het zo snel mogelijk veel soepel en sterker word

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:07

Ik raad absoluut een fysiotherapeut aan voor de begeleiding met het weer gaan lopen! Je leert jezelf namelijk heel snel een verkeerd looppatroon aan.

Daarnaast kan je best de 1e dag naar school maar zou inderdaad wel 2 krukken meenemen. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:13

Huh, ben je dan al die tijd thuisgebleven? Wat apart! Mooi dat ik naar school moest met gips tot in mijn lies :+ lijkt me normaal dat je naar school gaat, je bent niet levensbedreigend ziek ofzo...
Je kunt niet zo even weer gaan lopen. Zou sowieso met krukken lopen, het lopen gaat wel onwennig. Maar naar school gaan lijkt me logisch toch?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:24

ik mocht indertijd ook gewoon naar school. Eerste dag nog gebracht maar daarna kon ik best met de bus en de trein. Makkelijk was anders maar een paar weken missen is nog erger.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 12:43

verootjoo schreef:
Huh, ben je dan al die tijd thuisgebleven? Wat apart! Mooi dat ik naar school moest met gips tot in mijn lies :+ lijkt me normaal dat je naar school gaat, je bent niet levensbedreigend ziek ofzo...
Je kunt niet zo even weer gaan lopen. Zou sowieso met krukken lopen, het lopen gaat wel onwennig. Maar naar school gaan lijkt me logisch toch?

Ja, ik heb al eerder gezegd, dat ik drie weken met mij been omhoog moest liggen. Mijn voet, knie en been waren zo gigantisch opgezwollen, dat dit eerst af moest zakken. Heb ook drie weken een spalk gehad.

Ik maak me ook meer druk om te reis ernaar toe.. Mijn moeder moet gewoon werken en er kan verder niemand mee. Dus moet vanaf het ziekenhuis naar het station, met de trein en dan nog eens of met de bus of met de fiets. Fiets lijkt me niet zo verstandig en met de bus moet ik ook nog een stuk lopen. Daar zit ik een beetje mee.

milatje schreef:
Ik raad absoluut een fysiotherapeut aan voor de begeleiding met het weer gaan lopen! Je leert jezelf namelijk heel snel een verkeerd looppatroon aan.

Daarnaast kan je best de 1e dag naar school maar zou inderdaad wel 2 krukken meenemen. :)

Daar zat ik ook aan te denken. Ik denk dat ik dat ook zeker ga doen!

Marcella_e schreef:
Ik had van de zomer mijn enkel gebroken. Dat het gips er af ging kon ik zeker nog 2 weken niet rijden. Veel last met lopen. Veel hinken. Nou is een enkel natuurlijk ook een buigpunt wat het iets lastiger maakt. Het viel mij heel erg tegen. Ik heb ook lang er na na het rijden nog gehinkt. Nu na 3 maanden heb ik echt het gevoel dat het bijna helemaal over is.

Ik mocht niet meer krukken lopen. Ik moest zoveel mogelijk meteen op eigen kracht doen zodat het zo snel mogelijk veel soepel en sterker word

Ik wacht zeker nog een poos met rijden. Ik wil dat het eerst wat aangesterkt is.

pff, ik ben echt zo'n schijtlijster wat dit betreft. ;)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:53

het zit tussen je oren. Je hebt zelf het idee dat je been niet kan dragen, maar dit is helemaal niet zo, want je been kan dat prima. Het brein is een raar iets op dat moment :D

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 13:05

Marcella_e schreef:
het zit tussen je oren. Je hebt zelf het idee dat je been niet kan dragen, maar dit is helemaal niet zo, want je been kan dat prima. Het brein is een raar iets op dat moment :D

Klopt :P
Ik denk dat het op een of andere manier of met een rare beweging zo weer breekt. Er zit ook nog een plaatje achter, dus dat kan niet zomaar. Ik weet ook wel dat dat niet zomaar kan, maar mijn hoofd denkt dat :P Ik geef je helemaal gelijk haha.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:28

S_imonee schreef:
verootjoo schreef:

Ja, ik heb al eerder gezegd, dat ik drie weken met mij been omhoog moest liggen. Mijn voet, knie en been waren zo gigantisch opgezwollen, dat dit eerst af moest zakken. Heb ook drie weken een spalk gehad.

Ik maak me ook meer druk om te reis ernaar toe.. Mijn moeder moet gewoon werken en er kan verder niemand mee. Dus moet vanaf het ziekenhuis naar het station, met de trein en dan nog eens of met de bus of met de fiets. Fiets lijkt me niet zo verstandig en met de bus moet ik ook nog een stuk lopen. Daar zit ik een beetje mee.

Ik moest twee maanden in het gips met mijn been omhoog, ben gewoon in een rolstoel naar school gegaan. Geloof een week thuis geweest vanwege de pijn.
Toen het gips eraf was ook gewoon naar school gegaan, inderdaad met de bus. Op krukken lopen is niet zo'n probleem hoor, went snel :j

Overigens, waar je been gebroken is geweest zal je het vrijwel nooit nog een keer breken. Een bot groeit altijd sterker aan.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 08-11-12 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 13:32

Daar heb ik ook wel over nagedacht hoor, met een rolstoel. Dat was alleen geen goede optie. Ik zou dan alleen met het openbaar vervoer moeten en mijn school is niet rolstoelvriendelijk ;)
Ik heb een aantal lessen die echt belangrijk waren via skype gevolgd :P

Dat is fijn om te weten :) Dat stelt me al weer een stukje gerust haha.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:53

is er niemand anders dan die met je meekan als het gips eraf gaat. Goede vriend/kennis of misschien kan/wil je moeder een paar uurtjes vrij nemen van haar werk. Kan me voorstellen dat je het niet meteen ziet zitten om zo'n reis te maken als je gips er net af is.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:55

Ik kon gelijk weer lopen toen het gips eraf was (ook kuitbeenbreuk met operatie).
Het is net wat al eerder is geschreven meer het idee dat je er niet op durft te staan. ;)

En je loopt niet gelijk als een kievit, spieren en alles zijn nog wat stijf, maar bij mij was dat in een paar dagen wel verdwenen.

Fysio heb ik overigens niet gehad, werd wel aangeboden maar ja, voor dat soort dingen gun ik mezelf dan weer geen tijd. ;)

Autorijden mocht ik ook gelijk weer, maar daar heb ik iets langer mee gewacht. Vond het toch een eng idee als ik snel zou moeten reageren, en mijn been zou nog te stijf zijn.
Volgens de ortho was het echter geen probleem...

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 14:09

Polly: Mijn moeder probeert nog wat te regelen. Ik hoop dat het kan. Anders gaat een vriendin nog even kijken of ze mee kan.

Pinto_1: Autorijden ga ik eerst ook even oefenen op het landweggetje achter ons huis. Daar is nauwelijks verkeerd en de ideale plek om even weer dat gevoel te krijgen!
Ik kan eerlijk gezegd niet wachten tot ik weer auto mag rijden! Weer zelf op pad, niet meer afhankelijk van iemand anders.. :P

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:10

Ik lees ook even mee! Krijg vrijdag loop gips voor nog 4 weken en zit dan al 13 weken in het gips dus ben heel benieuwd hoe het er onder uit komt. Mij werd aangeraden om stevige schoenen aan te doen, en gewoon je krukken mee te nemen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:14

heb 2 jaar geleden mijn scheenbeen gebroken. ook geopereerd met een pen die er in ging bij de knie (domste wat ik ooit heb laten doen maar das wat anders) Na de operatie meteen fysio gestart. Het heeft bij mij zeker wel 2/3 weken geduurd voor ik weer enigzinds een rondje kon lopen (lees 500 meter) Het is een kwestie van proberen onder goede begeleiding.
Ik heb na de operatie zeker een half jaar fysio gehad en later nog 2 keer een aantal maanden.

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:18

Ik heb 8 weken geleden allebei mijn hielbenen gebroken(en mijn pols) waarvan een voet volledig verbrijzeld.
Aan de verbrijzelde ben ik geopereerd en aan de andere niet want dat was een mooie breuk.
Vorige week is het gips van dat been er af gegaan. Het voelt heel raar en bij mij waren al mijn spieren weg.
Het zal de eerste paar dagen wel nog pijn doen als je er op staat maar als het goed is wordt dit met de dag minder.
Ik zou zeker je krukken mee nemen, want ga er maar vanuit dat gelijk 100% er op staan moeilijk en pijnlijk is.

Ik kan helaas nog steeds niet op krukken lopen en ik heb morgen een afspraak bij de fysio. Hoop dat die wat oefeningen voor mij heeft. :)

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 14:55

Rossie: sterkte met het herstel! Loopgips zal het allemaal een stuk makkelijker maken. Ik heb ook loopgips (sinds dinsdag zelfs zwemgips.. :P ) Het loopt in het begin het heel raar. Dat was bij mij iig wel het geval ;)

UpToDance: ik neem ook zeker krukken mee, ;) Succes bij de fysio morgen :)

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:32

Dank je, denk dat het inderdaad wel makkelijker word met loopgips.
Zwemgips? Bestaat dat? Is dat ook gewoon loopgips dan of? Denk inderdaad dat het heel raar lopen word, maar ook omdat ik er al 9 weken niet op heb gestaan. Dus ben benieuwd

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:35

ik weet het niet met je been, maar heb mijn arm gebroken gehad.
Wel een hele heftige breuk, want alle twee de botten in mijn onderarm waren compleet door,
heb 14 weken gips gehad en toen het gips eraf mocht kreeg ik dat mee na huis.
Ik heb thuis nog zn 4 weken lang met die gips spalk om mijn arm heen gelopen omdat ik niet meer durfde en kon zonder.
mijn spieren waren helemaal weg omdat het gips wat ik had tot aan mijn schouder zat,
en was veels te bang dat ik ergens tegenaan stootte.
Na een week of 4 ben ik thuis zonder gips gaan lopen en heb ik het zo opgebouwd.
dus weet niet hoe dit met een been is maar ik vondt het iig heel erg eng!