Niets "voor je kunnen zien''

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

c_upcake

Niets "voor je kunnen zien''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 09:50

Hoi ik ben er sinds een tijdje achter dat bijna iedereen iets voor zich kan zien,
je denkt aan iets en je ziet dat dan in je hoofd voor je.
Maar ik kan dat niet, is dit heel raar of kunnen meer mensen dit niet.

ps. ik droom s'nachts wel

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:30

Dus als ik nu "Roze olifantje' zeg, dan zie je dat niet voor je? Dan kan je daar geen beeld van in je hoofd maken?

Set_Elkol

Re: Niets "voor je kunnen zien''

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:31

ik vind dat erg bijzonder, ik heb altijd beelden in mijn hoofd, kan er soms niet eens van slapen :+ net als mensen die zeggen dat ze helemaal aan niks kunnen denken, snap ik ook niet, moeilijk te geloven.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:32

Ik ben een beelddenker, dus kan me het heel erg moeilijk voorstellen. Maar misschien ben jij gewoon een enorme 'woorddenker'?

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:33

Zo bijzonder is he tniet hoor. Wat de een ziet als plaatje ziet de ander totaal niet. Is maar net je leer en werk stijl die daar op aansluit. NIet iedereen is visueel / auditief ingesteld en sommige mensen krijgen ipv een plaatje een gevoel. Zou me er nog geen zorgen over maken.

Herken je dat gevoel wel? Krijg je er iets anders bij? Muziek, gevoelens, tintelingen etc?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:33

Ik denk ook niet dat het zo is. Iedereen kan iets in zijn hoofd denken. Leuke dingen, enge dingen, erge dingen, mooie dingen.

Edit: Ik ben inderdaad wel heel visueel ingesteld. Dat klopt.

c_upcake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 10:49

Lolleke schreef:
Zo bijzonder is he tniet hoor. Wat de een ziet als plaatje ziet de ander totaal niet. Is maar net je leer en werk stijl die daar op aansluit. NIet iedereen is visueel / auditief ingesteld en sommige mensen krijgen ipv een plaatje een gevoel. Zou me er nog geen zorgen over maken.

Herken je dat gevoel wel? Krijg je er iets anders bij? Muziek, gevoelens, tintelingen etc?

ik kan wel helemaal opgaan in muziek.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:50

Oh dat lijkt me moeilijk! Ik ben echt een beelddenker, maar ik heb ook vaak wel een gevoel bij de dingen hoor :j

Maar ik kan dus bij iets doodnormaals keihard in de lach schieten omdat ik er dan een plaatje bij denk en dat kan er soms nog weleens grappig uitzien :j

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 10:55

Veel mensen zijn visueel, maar ook veel mensen niet. Je hebt 3 types. Visueel, Auditief en Kinestetisch.
Als je helemaal kan opgaan in muziek neigt dat wat meer naar auditief, visueel ingesteld ben je dan in ieder geval niet.
Zeldzamer is kinestetisch maar echt kinestetische mensen mogen zich blessed voelen.

Staat niet heel helder netjes op een wikipagina beschreven maar lees dit eens door:
http://www.lichaamstaal.nl/nlp.html
Kan interresant zijn en geeftj emisschien wat herkenning.

c_upcake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 10:58

Lolleke schreef:
Veel mensen zijn visueel, maar ook veel mensen niet. Je hebt 3 types. Visueel, Auditief en Kinestetisch.
Als je helemaal kan opgaan in muziek neigt dat wat meer naar auditief, visueel ingesteld ben je dan in ieder geval niet.
Zeldzamer is kinestetisch maar echt kinestetische mensen mogen zich blessed voelen.

Staat niet heel helder netjes op een wikipagina beschreven maar lees dit eens door:
http://www.lichaamstaal.nl/nlp.html
Kan interresant zijn en geeftj emisschien wat herkenning.

zal het even doorlezen

denk dat ik dan auditief heb
Laatst bijgewerkt door c_upcake op 05-11-12 11:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:01

ik ben kinestetisch

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:06

Kan allemaal heel goed hoor, vaak herken je je wel in iets.
Let er wel op je 'bent' het niet, je hebt het in je en je kan je er goed mee vinden!
Je hebt een voorkeur voor een van de 3 als mens zijnde, maar je 'bent' het niet en hebt altijd nog wat van de anderen in je!

Zelfde als jij je goed kan vinden in een boom ipv een struik, dan ben je niet boom! Hihi.

Zo'n site en tekst is natuurlijk niet eenduidig, je kan er veel meer mee doen en het kan ook heel veel goeds brengen qua leerstijl bijvoorbeeld (gebruik het ook bij mijn leerlingen) vaak geeft het mensen veel zicht op dingen. Ik kan zelf erg visueel ingesteld zijn, maar op sommige momenten bij een goed lied komt mijn auditieve kant naar boven. Voel ik me rot of goed kan ik erg kinestetisch ingesteld zijn.

c_upcake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 11:12

Lolleke schreef:
Kan allemaal heel goed hoor, vaak herken je je wel in iets.
Let er wel op je 'bent' het niet, je hebt het in je en je kan je er goed mee vinden!
Je hebt een voorkeur voor een van de 3 als mens zijnde, maar je 'bent' het niet en hebt altijd nog wat van de anderen in je!

Zelfde als jij je goed kan vinden in een boom ipv een struik, dan ben je niet boom! Hihi.

Zo'n site en tekst is natuurlijk niet eenduidig, je kan er veel meer mee doen en het kan ook heel veel goeds brengen qua leerstijl bijvoorbeeld (gebruik het ook bij mijn leerlingen) vaak geeft het mensen veel zicht op dingen. Ik kan zelf erg visueel ingesteld zijn, maar op sommige momenten bij een goed lied komt mijn auditieve kant naar boven. Voel ik me rot of goed kan ik erg kinestetisch ingesteld zijn.

oww okee

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:13

oh ik ben iets te goed in me dingen inbeelden. als iemand een verhaal verteld zie ik het vaak al helemaal voor me.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:14

Je kan het ook vaak merken met leren. Ik leer goed door de dingen op te schrijven, door ze dus voor me te zien. Ik kan ook leren door naar anderen te kijken. Dan kan ik het vaak zo nadoen.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:17

ben ook erg goed in dag dromen, of behoord dat weer ergens ander toe?

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:18

Goos_Horses schreef:
ben ook erg goed in dag dromen, of behoord dat weer ergens ander toe?

Nee :) Valt in hetzelfde straatje.
Dagdromen is erg visueel, mensen die overwegend auditief neigen doen dat bijvoorbeeld graag met de juiste muziek.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:20

met muziek kan ik het ook. als ik een nummer hoor zie ik het hele "verhaal" voor me.

c_upcake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 11:21

Suzanne F. schreef:
Je kan het ook vaak merken met leren. Ik leer goed door de dingen op te schrijven, door ze dus voor me te zien. Ik kan ook leren door naar anderen te kijken. Dan kan ik het vaak zo nadoen.

ik kan niet goed leren :o
maar het werkt voor mij het beste om het erin te dreunen.
dus gewoon mondeling de hele tijd herhalen

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:46

ik kan ook niet goed leren helaas. ik heb dus net ook mijn toets engels en anatomie verkloot

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:51

Goos_Horses schreef:
met muziek kan ik het ook. als ik een nummer hoor zie ik het hele "verhaal" voor me.

Ja dit heb ik idd ook, maar muziek kan ook hele sterke gevoelens opwekken bij mij! Kan er heel blij van worden, maar dus ook echt wel verdrietig zonder aanleiding ;)

c_upcake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 12:09

Maureen95 schreef:
ik kan ook niet goed leren helaas. ik heb dus net ook mijn toets engels en anatomie verkloot

jammer, kan je het nog ophalen?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:12

geen idee

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:13

Ik zal ook wel niet visueel ingesteld zijn.

Zegt iemand tegen me: oh, dat is die collega met die bril? Blijft het dus stil, ik weet dus nooit of iemand bril/snor/baard heeft als ik hem/haar niet voor me zie.

Wel heel erg of niet? ^)

Ik zou dus ook nooit een compositietekening van iemand kunnen laten maken, ik zou mijn eigen man nog niet eens kunnen laten natekenen... :o
Laatst bijgewerkt door pinto_1 op 05-11-12 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:20

kan iddd dat je gewoon niet visueel bent ingesteld en een grote woorddenker bent.

Ik heb ook zoiets, ik zie de details van plaatjes heel scherp voor me maar kan er geen ' filmpjes ' van maken, of het ' ordenen' in mijn hoofd. Ik kan het dus ook niet onthouden als iemand iets ' beeldends' voor doet :o Want dat is teveel informatie. Plaatjes leren met bio was ik ook 10x slechter in dan woordjes voor engels, maar het helpt wel om er in je hoofd woordkoppels van te maken. Zoiets als ' onder de bovenkant van rechter schouder - schoudergewricht ' (zeg maar even iets heel doms, heb de ballen verstand van bio.) Dat is een stuk makkelijker terug te halen dan het plaatje (voor mij iig)