Opeens oorpijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Littera

Opeens oorpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 01:33

Ik heb opeens oorpijn, zoals je misschien al kunt vermoeden na het lezen van de topictitel. :Y)
Zo'n drie kwartier geleden wilde ik mijn oortjes indoen, linkeroortje voelde anders dan het rechter, en m'n linkeroor begon steeds zeerder te doen. Nu zijn ze er al eventjes uit en doet mijn linkeroor pijn. Het zeurt en het houdt me uit mijn slaap. De paracetamol helpt niet.
Weet iemand toevallig iets wat ik kan doen om de nacht door te komen? Morgen kan ik neusspray halen als het nog niet over is. Ik las ergens iets over een kopje water met zout, maar is het wel goed om zout in je oor te gooien? :P

Ik ben normaal niet zo'n aansteller en het is niet levensbedreigend of zo en de pijn is ook niet erg, maar het is gewoon irritant en ik wil mijn week een beetje uitgeslapen beginnen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 01:43

Volgens mij het de bedoeling dat je het water met zout opsnuift en niet dat je het in je oor giet :')

Littera

Re: Opeens oorpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 01:46

Opsnuift? En ik vond het in je oor gieten al raar klinken. :')

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 01:50

NaCl neusdruppels :

Eigenlijk gewoon "zout water" neusdruppels. Je kan ze in de apotheek kopen maar ook gemakkelijk zelf maken. Kook een kopje water, laat het afkoelen en doe er een halve tot een hele theelepel zout bij. Kook een neusdruppelflesje uit zodat het volledig schoon is, doe daar dat zoute water in en voila, je eigen neusdruppels zijn gemaakt !!

Zoute neusdruppels worden vaak gebruikt bij baby's en kleine kinderen. Het is ook prima geschikt om kinderen te laten wennen aan het krijgen van neusdruppels. Het is dan nog maar een kleine stap naar de échte neusdruppels !

-----------------------

Haha ik weet niet wat er gebeurd als je het in je oor druppelt eigenlijk, maar denk niet dat het erg goed is :')

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 01:52

Alleen jammer dat ik niet zo'n flesje heb. :')
Nou ja, misschien krijg ik hetzelfde effect als ik het in een bakje gooi, mijn neus onderdompel en een keer snuif. Als ik over vijf minuten niets beters heb gevonden, ga ik het proberen. 8-)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 01:56

Haha ik zou het dan van een lepeltje doen :Y) Theelepeltje oid.

Pas trouwens op dat je niet teveel zout erin doet... Daar word je écht niet blij van :r _O-

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 02:10

Nou, een theelepeltje lukte niet, dus heb ik maar een soeplepel gepakt. :')
Was niet echt een succes (lees: verrekte smerig, misschien te veel zout? Het prikte ook xD) en de oorpijn blijft. Ik heb ook iets gelezen over een ui, hoewel dat meer voor neusproblemen is. Denk niet dat ik die in mijn oor moet gaan stoppen of moet gaan opsnuiven. _O-

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 02:47

Toch maar een opengesneden ui naast m'n kussen gelegd. Heb eigenlijk een hekel aan uien, maar ja, als mijn oorpijn morgen weg is, ben ik hem eeuwig dankbaar.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 03:04

Van uien gaat je neus lopen. Ik gebruik het al jaren bij verkoudheid. Help wel,maar of het ook helpt bij oorpijn weet ik niet.

Help je oor ploppen niet?

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:06

Wat je kunt proberen is wat olijfolie (een theelepeltje) in je oor druppelen en dit even laten inwerken..

Water met zout helpt tegen een middenoorontsteking, dit moet je in je oor gieten en dan op 1 kant blijven liggen zodat het goed kan inwerken.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:11

Je kan inderdaad even wat olijfolie ( of andere olie) in je oor druppelen, even gaan liggen en laten intrekken. doet verder niets tegen een eventuele ontsteking maar maakt alles wel weer een beetje soepel daarbinnen en weekt eventueel vuil los.
Maar als de pijn aan houdt/ blijft en niet minder wordt zou ik toch een bezoekje aan huisarts of apotheek doen voor bijv zure oordruppels.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:13

Als ik het verhaal zo hoor, gaat neusspray niet werken. Vermoedelijk heb je namelijk een ontsteking in je uitwendige gehoorgang, en geen oorpijn wegens drukverschil/ontsteking in je inwendige hoor. Wat gebeurt er als je aan je oorlel trekt?

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 16:13

Dat trekken doet pijn. :Y) Het oor is trouwens ook opgezwollen, het oortje doe ik maar even niet meer in. Het zal inderdaad wel een ontsteking zijn.

Oooh, dat zoute water moest dus toch in mijn oor?
Ik ga zo olie druppelen, dat klinkt heel logisch en dat zal vast wel helpen. Dat zout vertrouw ik niet meer.

De ui deed trouwens niets. In mijn slaap heb ik hem uit bed gegooid, dus dat was geen aanrader. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:25

Ik zou even een afspraak maken bij de huisarts.
Een oorontsteking die onbehandeld blijft kan ontzettend veel pijn doen (weet dat helaas uit ervaring).

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 16:47

Ik kijk het nog wel even aan deze week, de huisarts ziet me aankomen met oorpijn. :P Gewoon een muts op op die fiets, dat hielp vandaag ook, en misschien probeer ik als de olie niet helpt wel weer water met zout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 16:56

Je huisarts krijgt gewoon betaalt voor z'n/haar diensten hoor...
Het is het werk van de huisarts om de patiënten met klachten te helpen, niet om ze uit te lachen.

Natuurlijk, je moet niet voor ieder kuchje naar je huisarts gaan.
Maar met heftige oorpijn, kan het vaak niet heel veel anders zijn dan een ontsteking.

Een paar jaar geleden dacht ik precies hetzelfde als jij (alleen bleef IK er toen mee rondlopen omdat ik een paar honderd km van m'n huisarts af zat en niet even terug kon).
Resulteerde een paar dagen later in zo'n erge pijn dat ik m'n hoofd wel kapot kon rammen tegen de muur. Zelfs op de maximale dosis pijnstillers.

Daar heb ik van geleerd... Verdachte oorpijn --> gelijk naar 't spreekuur.
Binnen 1 minuut heeft je huisarts gezien of 't een ontsteking is of niet.

Niet te veel gaan zelf-dokteren met huis-tuin-en-keuken middeltjes... Op tijd naar de HA.
Scheelt je een hoop pijn en gedoe, waar je over een paar dagen écht veel spijt van hebt als je niet op tijd naar de HA bent gegaan.

Want als 't wel een ontsteking is, duurt 't ook nog een paar dagen voordat de anti biotica aan slaan en de pijn minder wordt. Tot die tijd zal het bij een oor ontsteking alleen maar heftiger worden qua pijn. En mogelijk houd je er permanente gehoorschade aan over.

Ik heb het er toen zo lang op aan laten komen dat m'n trommelvlies kapot is gesprongen.
Daar heb ik nog steeds dagelijks problemen van, omdat ik aan die kant niet meer zo goed kan horen als vroeger. En ik kan ook niet meer in luide muziek staan (Feestjes, disco's, etc.).

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:23

Ik ben 1 x in Turkije naar de EHBO gegaan met oorpijn ( ik kon m'n kaken niet meer bewegen en dus ook niet eten en amper praten van de pijn) , meisje voor mij in de wachtkamer was toevallig ook Nederlands en met oorklachten. Bij haar moest haar oor even uitgesloten worden en toen was het over. Dus ik zag mezelf ook al een kwartier later pijnvrij de deur uit wandelen.
Maar helaas helaas. Fikse oorontsteking. Jammer alleen dat 24 uur later m'n terugvlucht naar nl was. := helemaal plat gespoten met medicatie en toen mocht ik gelukkig terug vliegen.
Maar pff wat was ik blij dat ik naar die EHBO ben gegaan.
Want toen ik er heen ging had ik gewoon oorpijn en dacht ik nog: nah, misschien gewoon even aankijken.
Maar opweg naar t ziekenhuis en later op de middag ging het dus zo ongelofelijk veel pijn doen, kon niets meer eten (drinken door een rietje enz), niet praten, alleen maar op m'n bed liggen en wachten tot t minder werd.

Sindsdien wacht ik dus ook niet meer met oorpijn. Heb thuis die zure druppels met ontstekingsremmer staan, en als ik ergens ben waar ik die niet ben ga ik toch wel binnen 24 uur naar een huisarts hoor.
Niets zo verrot als oorpijn.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:49

ik heb sind een tijdje ook last van oorpijn.
6 weken terug was mijn linker oorleletje erg ontsoken.
naar de dokter ermee geweest zalfje erop en vrij snel weg.

2 weken terug met super flinke kiespijn half bewusteloos van de pijn bij de tandarts gekomen.
links boven 2de kies van voren is nu nog altijd ontstoken hier word volgende week dinsdag weer wat aan gedaan in de hoop dat de ontsteking weg gaat.

nu sinds een paar dagen oorpijn van binnenuit rechts iets erger dan links.
maar mijn verstandskies rechtsachter onderin komt door.
vroeger had ik daar al zo erg veel last van. maar schijnbaar nog altijd.

dinsdag heb ik dus een vrij lange afspraak bij de tandarts, en die vervelende verstandskiezen eruithalen.
en de ontsteking die boven op mijn kieswortel links boven zit.

mocht de pijn dan niet over zijn ga ik wel naar de huisarts maar nu denk ik dat het bij mijn kiezen weg komt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:51

En TS... Het gaat 't inmiddels met je?
Ik hoop voor je dat 't weer minder erg is geworden en je er al vanaf bent...

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 17:18

Succes dinsdag, hagelslag! Ik krijg al nachtmerries bij het idee om kiezen te laten verwijderen, goed dat je het doen. Hopelijk verdwijnt je oorpijn erna.

Wat een heftige verhalen hierboven!
Mijn pijn valt wel mee. Zolang ik met één kant van mijn mond eet en aanrakingen vermijd gaat het wel. Als ik lig te creperen, ga ik echt wel naar de dokter.

Mijn oorpijn is er dus nog steeds. Het is irritant, maar zolang ik geen oortjes in doe en een muts draag op de fiets, valt er best mee te leven. Ik slik nu vitaminen voor een betere weerstand (was ik sowieso al van plan) en wie weet helpt dat er ook wel tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:42

Vervelend om te horen dat 't nog niet weg is...
Maar waarom luister je niet gewoon naar je lichaam? Pijn is een signaal dat er ergens iets fout gaat.

Laat er echt even een huisarts naar kijken.
Als het erg onschuldig is, trekt 't met een paar dagen wel weg (bijv. een puistje in je hoor ofzo). Maar je hebt er nu toch al een flink aantal dagen last van.

Laat het niet uitgroeien tot een zware oorontsteking. Dan ben je echt verder van huis, met risico op blijvende gehoorschade.
Dat is 't niet waard... Trust me ;)

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 17:45

Ik heb er pas een paar dagen last van. En de pijn is niet zo verschrikkelijk als hij bij jullie was, dus ik denk dat het bij mij echt niet zo ernstig is. :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:50

Ik vind het idd ook niet slim, dat je hier gewoon mee door blijft lopen.

Ik kreeg twee jaar geleden voor de eerste keer oorontsteking. Eerst aangekeken en het ging weg. Maand later was het terug. Paar dagen later weer weg. Maand later weer terug. Ben toen naar de huisarts geweest en heb een jaar lang druppels in huis gehad omdat het steeds terugkwam. Die druppels leken te helpen, want het ging steeds weg. Tot het echt heel erg werd en ik niet meer kon eten, m'n tanden kon ik niet meer op elkaar zetten zo dik was alles.

Nou blijkt dat ik gewoon twee jaar lang een bacterie in m'n oor heb gehad die ooronsteking veroorzaakt, maar die ''slaapt'', dus hij is actief en gaat dan even ''slapen'', maar hij is er nog gewoon. Heb er nogsteeds regelmatig last van. Terwijl het met goede druppels te voorkomen was.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:59

Als t een oorontsteking is ( en zo vind ik het wel klinken) dan gaat t echt niet vanzelf over helaas. Dan wordt het alleen maar erger.
In augustus had ik t zelfde als jij, ook erg gevoelig met aanraken en eten. Lang niet zo erg als die keer op vakantie maar ben na het weekend gelijk naar de huisarts gegaan en hebt het toen met die oordruppels kunnen verhelpen voordat het echt erger werd.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 22:40

Oké, als het maandag niet minder is geworden ga ik naar de huisarts, want zo'n bacterie wil ik niet. Echt vervelend voor je, Daphne__.