Rugpijn, maar ik ben amper 18?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Koetjesreep

Rugpijn, maar ik ben amper 18?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 06:05

Hallo daar!

Ik heb de laatste tijd meer en meer last van rugpijn.
Ik ga er zeker ASAP mee naar de dokter, maar aangezien het half 6 is, en mijn huisarts nu geen spreek uur heeft ( :')), open ik een topic over mijn probleem dat zo onnozel begon.

Ik was 15 toen ik merkte dat ik een holle rug had. Ik zag het vooral op foto's, huisarts constateerde het ook.
Ik vond het toen best wel lachen, als ik heel erg recht ging staan was ik plots een cm langer! Ik vond het dus ook niet de moeite om tegen mijn mama te zeggen (was alleen naar huisarts gegaan)

2 jaar later.
Ik sta al maanden op elk weekend met een zere rug. Hoe minder slaap, hoe minder pijn in de rug. Na pakweg 8 tot 10 uur slapen moet ik het voor bekeken houden, ik word eerst meerdere keren wakker van de pijn, leg me al dan niet anders en sta tenslotte maar op met een rothumeur.
De matras maakt niet uit. Ikzelf heb een erg harde en merk dat die net iets minder pijn doet bij het inslapen als de zachtere van mama. Ongeacht welke matras, als ik druk ben geweest die dag met werken op eender welke fysieke manier, al is het maar die luttele 5 km naar school fietsen, dan voel ik het. Ik ga liggen, voel dat mijn onderrug de matras niet raakt, strek me, en na 15 min irritante pijn kan ik slapen. Op mijn buik helemaal niet. Op mijn zij lukt meestal nog wel bij niet te hevige pijn, op mijn rug is het comfortabelste. Jammer genoeg denkt mijn lichaam daar anders over en word ik in het weekend steevast wakker op mijn buik.
Mijn onderrug zit erg vast, ik ben niet een van de magerste, maar lijk verdekke zwanger doordat mijn rug zo hol is.
Als ik te lang wakker lig, heb ik het gegarandeerd zitten, moet ik mijn bed uit en rechtzitten voor een half uur voor ik aan normaal liggen kan denken. Daarom ben ik nu nog steeds wakker..

Vkor, na en tijdens het paardrijden heb ik niet meer pijn, wel steekt mijn bips naar achter terwijl die op het zadel hoort te zitten. Door een oude staartbeenfractuur heb ik lange tijd zo moeten zitten, rijden en noem maar op, om dat onnozele beentje niet te belasten. Het enige overblijvende letsels dat mijn linkerbil soms begint te slapen als ik langdurig met mijn rechterbeen over mijn linkerbeen zit.

Nu heb ik maar de schrik dat ik het te ver heb laten komen, en vraag daarom jullie ervaringen met rugklachten.
Wat bij mij de pijn soms wel wat weghaalt tijdens het wandelen is mijn bips aanspannen, buikspieren vice versa en zo lopen. Dit gaat nog redelijk maar dan zie ik eruit als iemand wiens benen met haar op de loop gaan..

Respect als je alles hebt gelezen!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 06:17

de natuurlijke houding van de rug is hol, dus snap je probleem niet helemaal?
je schrijft dat je je rug probeert te streken en bol te maken, daar zou je rugpijn nog wel is vandaan kunnen komen.

Happyhealthy

Re: Rugpijn, maar ik ben amper 18?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 06:40

Ik heb/had precies hetzelfde als jij, ik had ook een (te) holle rug en ik zette die helemaal vast. Ook zette ik mijn knieen op slot. Doordat alles dus zo 'op slot' stond kreeg ik hele erge rugpijn. Ik ben hiervoor bij heel veel verschillende therapeuten geweest en het best hielp cesar therapie icm haptonomie (ritmisch masseren)
Misschien is een keertje naar een Cesar/fysio gaan? Die kunnen goed naar je houding kijken en vertellen hoe je hem het beste kan veranderen zodat je geen rugpijn meer hebt.
Sterkte!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 06:42

Misschien een Mensendieck- of Cesartherapeut? Deze werken vooral aan je houding, zowel statisch (zit, lig) als tijdens het bewegen (lopen, fietsen, tillen).

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 06:53

Hier exact hetzelfde, al ben ik inmiddels 23.
Er is mij uitgelegd dat het in bed erger wordt omdat je spieren, die zich de hele dag door je houding extra in hebben moeten spannen, ontspannen en dat doet pijn.
In piekperiodes kon de fysio mij helaas ook niet helpen.
Ik fitness nu bijna een jaar en doe veel oefeningen om mijn rug sterker te maken en dat helpt! Daarnaast let ik op met wat ik doe. Voorheen mestte ik 4-5 stallen per dag uit om de boer te helpen en nu doe ik alleen mijn eigen stal nog. Ik heb nu sinds een paar maanden nauwelijks tot geen last meer!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 07:54

fjordowner18 schreef:
de natuurlijke houding van de rug is hol, dus snap je probleem niet helemaal?
je schrijft dat je je rug probeert te streken en bol te maken, daar zou je rugpijn nog wel is vandaan kunnen komen.

Een lichte holling is idd altijd wel aanwezig, maar als de holling te sterk is zodat je een wipkont en een uistekende buij hebt is niet goe natuurlijk. Ik heb het zelf ook, sind fysio met bijbehorende oefeningen wat minder maar het blijft een aandachtspuntje.
De oefeningen waren tweeledig, deels houding aanpassen (bekken iets kantelen, knieen niet overstrekken en buikspieren ietsje er bij pakken)
en deels buikspieren trainen(variatie van sit ups zonder helemaal omhoog te komen). Vaak zie je ook dat als je een holle rug hebt je heel makkelijk in je knieen gaat hangen als je stilstaat.
Aanrader is sowieso een dooroverwijzing naar een goeie fysio of andere therapeut die je houding correct weet aan te pakken

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 07:55

Ik loop al sinds m'n 8e met rugpijn helaas. Ik heb ook een ontzettend holle rug. Dit komt doordat m'n voeten naar buiten gedraait staan. Daardoor draaien m'n heupen mee naar buiten, kantelt m'n bekken en trekt m'n rug zo hol. Met als gevolg dat ik geen klappen op kan vangen en vaak scheefgeschoten wervels heb. Meestal halverwege of in m'n bovenrug. Ben in het ziekenhuis door de hele malle molen heengehaald omdat er wat mis leek met m'n linkerheup. 2 MRI's, en een CT scan verder zijn we eruit: er lijkt inderdaad iets in m'n heup verkeerd te zitten maar ze hebben geen idee wat en waar het vandaan komt. Ik loop nu bij een chiropractor voor de scheve wervels en dat gaat nu goed :) krijg daar ook oefeningen. Fysio hielp bij mij voor geen meter.

je kan bij mij bijna wat op m'n kont zetten en laten staan als m'n rug helemaal hol is

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 12:17

Dankjewel voor jullie meningen!
Natuurlijk is elke rug anders, maar ik bel blij dat ik toch niet alleen ben!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:26

Warbling, als je scheve wervels etc hebt dan zullen die idd ook met behulp van manupilatie rechtgezet moeten worden , met alleen maar oefeningen red je het dan meestal niet .
daarom ook wel belangrijk dat nadat er vast gesteld word dat een rug te hol is oid, er gekeken word waarom, is het puur houding , of is er ook iets met scheve onderdelen ;)

mijn rug was gewoon te hol, dus met oefeningen kwam ik een eind , maar ja, puber or not to puber ;) de boel lekker laten versloffeen dus toen ik op mijn 18de van een paard afgeklapte liep ik al weer een tijdje met een te holle rug met bijbehorende lichte rugpijn zo nu en dan, en slappe buikspieren waaroor die klap nog wat slechter opgevangen werd door de spieren, 5 wervels van zijn plek en een aantal doorn uitsteeksels gekneusd...toen moest ik idd ook aan de manipulatie toen de kneuzingen een klein beetje weggetrokken waren , tot dat moment aan de spierverslappers en pijnstillers , ben 2 weken zo stoned als een garnaal geweest voor de therapeut het aandurfde :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:48

Hier nog eentje, vanaf dat ik ben gaan groeien heb ik er ongeveer last van (12 jaar denk ik?). Kan inderdaad ook slecht slapen, en als ik slaap doet het 's morgens altijd pijn. Slaap ook op mijn buik, maar de dokter raad dat wel af.. Ik heb zelf eerst fysio gehad, dat was qua symptoombestrijding wel fijn want ik werd altijd fijn gemasseerd.. Ik heb een paar jaar later Mensendieck gehad (houdingstherapie) en dat is op zich wel een aanrader! Ik moest altijd oefeningen doen met hoe je recht staat en zit, eerst zonder spiegel en dan moest ik gaan staan wat ik dacht wat recht was, en daarna met de spiegel om het verschil te zien tussen hoe ik dacht wat recht was, en wat recht was. Kreeg ook oefeningen mee naar huis, dat waren vooral buikspieroefeningen (zodat je rug niet alles tilt) en beenspieroefeningen (omdat mijn benen ook wat krom gingen staan en ik een voorkeursbeen had). :j Maar ik was ook puber dus deed die oefeningen ooit nooit zo trouw. :')
Helaas is het bij mij niet echt over gegaan, de laatste keer dat ik naar de huisarts ging verwees hij me door naar de fysio (maar dat is duur :') ).

Maar ik zou als ik jou was inderdaad naar de huisarts gaan. :j

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:50

Rugpijn heeft niet perse met gewrichten te maken dit kan komen door bijvoorbeeld minder functionerende organen/voeding/spanningen etc.

sowieso is een ASAP'je naar de dokter niet heel verkeerd :)

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:53

Ik zou ook maar langs de fysio dan!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:57

ik raad cesartherapie aan... :) die kijkt niet alleen naar pezen,spieren en gewrichten maar naar het gehele plaatje...en lost dit op door oefeningen ipv kraken (:n ) of masseren ofzo...

heeft mij in ieder geval super geholpen...ze gaan voor een definitieve oplossing van het probleem ipv tijdelijke pijnverlichting +:)+

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 14:01

Dankjewel voor jullie tips! Ik ga dus normaal vandaag maar omdat de HA zei dat hij het druk had kan het wel eens dt ik er 3 uur it en naar huis wordt gestuurd om 8 uur.
Ik laat jullie zeker iets weten ivm mijn rug!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 14:03

Ik zou zeker even bij de huisarts langs gaan voor verwijzing naar de fysio en om een foto te laten maken om te kijken of er sprake is van scoliose of uit te sluiten natuurlijk. Doe er wat aan en blijf niet doorlopen. Heb ik wel gedaan en heb nu wel fysiotherapie. Moet nu alle ellende van de afgelopen 9 jaar weer teniet doen. Ik kan je vertellen. De massages die de fysio doet, is alles behalve leuk. Op de dag dat ik fysio heb, ga ik al niet eens meer paardrijden. Zo veel last heb ik er dan van. De volgende dag merk ik wel verbetering, dus het helpt wel.

Finn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:42

Ook ik raad cesartherapie aan. Precies wat Anne_mieke88 zegt; een cesartherapeut kijkt naar het hele plaatje. Daarnaast koppelen ze het ook aan de momenten/bewegingen/activiteiten waarbij je last hebt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:17

Finn, mijn "gewone" fysio deed dat dus ook :j nu spreek ik over mijn fysio van ..erhm...14 jaar terug (ruim waarschijnlijk) en de fysiotherapeut hier op het dorp kijkt ook gewoon naar het hele plaatje , niet naar alleen het ene probleem.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:40

Eerst even langs de huisarts, je bent nog wel heel jong voor zo veel rugpijn hoor..
Daarna kun je fysio of ceasar therapie proberen, dikke kans dat je in ieder geval wat zal hebben aan buikspieroefeningen :)

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:53

Ik loop al een hele poos met rug klachten en ben 18 bijna 19 en doordat ik een aanrijding heb gehad is het erger geworden. Ook heb k daardoor whiplash in me nek waar k niet meer vanaf kom. En in me linker schouder iets bekneld en rechts is gekneusd tot bijna gebroken.

Dus k weet hoe jij je moet voelen, huisarts kan voor mij niets meer betekenen helaas..

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 13:27

Huisarts zal voor maandag zijn, heb er gisteren naar gebeld maar hij was het hele weekend niet beschikbaar.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 18:21

Nu heb ik het gehad! Voelde me deze morgen niet goed en bleef tot 12 u in bed liggen. Omdat ik echt wel ziek was, heb ik een hele poos op de zetel geslapen en ben dan in mama's bed gaan liggen.
Ik wil mijn rug echt laten amputeren, zitten doet pijn, maar de tranen rollen over mijn wangen als ik me neerleg.
Heb net een dafalgan genomen, hoop dat het beter wordt of ik wil de huisarts.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:27

Werkt een lekker warm bad niet? :)

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 18:30

Sjors schreef:
Werkt een lekker warm bad niet? :)

Oh, dat ga ik eens proberen! Ik vrees echter dat ik moeilijk in en uit bad geraak, heb ik aljd al een beetje gehad en is nu ook nog steeds niet gemakkelijk, ik ga het wel proberen (:

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:34

Naar een fysio gaan? Veel rugklachten komen doordat mensen veel te veel vanuit de rug doen.
Zorgen dat je sterke buik - en been spieren krijgt.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:35

Succes :)