Acute bronchitis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eleionomae

Acute bronchitis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 12:28

Na een stevige verkoudheid en een fikse buikgriep waar ik net weer vanaf ben zit ik nu met acute bronchitis. Ik heb een AB kuur van de dokter meegekregen, maar nu zit ik nog met dat ellendige hoesten. Ik heb letterlijk mn ribben gekneusd door het vreselijke hoesten en heb afgelopen nacht huilend in bed gelegen omdat ik maar niet kon slapen van dat geblaf en die pijn aan mn ribben. Van ellende ben ik maar onder de douche gaan staan, maar ook dat mocht niets baten.

Nu heb ik al van alles geprobeerd om van die vreselijke kriebelhoest af te komen(ijs,drinken,hoestdrankjes, keelpastilles) maar niets helpt langer dan een minuut of 2 en dan begint het weer van voor af aan.

Iemand nog rare tips die wel werken?

eempiej

Re: Acute bronchitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:31

Mogelijk kun je aan de huisarts nog codeïne vragen tegen het hoesten. Is het echt een droge hoest? Of is het nog productief?
En anders ook even paracetamol slikken voor de pijn in je ribben. Dat zal vast wel een beetje verlichting geven. 4x dd 1 gram.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:31

zwarte koffie drinken :)

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:32

Een schep suiker of suikerklontje tegen de kriebelhoest? Hielp bij mij wel. Wel rustig op zuigen. Ik ben herstellende van een longontsteking en hoesten ook de longen uit mijn lijf. Alles deed zeer. Beterschap! :(:)
Laatst bijgewerkt door 00peetje00 op 01-11-12 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 12:33

Ik heb toevallig nog koffie gehad vanmorgen en belandde vervolgens in zo'n hoestbui dat mn vriend bang was dat ik er niet meer uit zou komen :')

De hoest is nog wel productief overigens. Codeine kan ik helaas niet tegen, maar paracetamol is wel een goeie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:36

Ik weet hoe het is, heb het zelf chronisch! Gelukkig hoest ik er bijna niet meer bij.

Drink je of gebruik je melkproducten? Meteen mee stoppen! Het zorgt voor extra slijmvorming en dat wakkert het hoesten bij bronchitis juist aan.
Verder veel hete thee drinken en zorgen dat je in een omgeving blijft met zo'n constant mogelijke temperatuur, dus goed inpakken wanneer je naar buiten gaat.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:37

zwarte koffie en cola werken altijd goed.
als je 's nachts een aanval hebt een boek pakken of zorgen dat iemand je voorleest of iets dergelijks.
en in bad gaan.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:40

Voor het hoesten kun je bij de apotheek of drogist iets halen tegen vastzittend slijm. Dat helpt vaak redelijk bij acute bronchitis.
En probeer niet plat te liggen in bed, maar met een hoog kussen. Wanneer je plat ligt drukt het meer op je longen en dan doet het inderdaad zeer.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 12:50

Dan stuur ik die vent van mij nog even op pad straks. Alles om die kriebel weg te krijgen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:51

Mik wel echt even in ieder geval de melk eruit (of drink het voorlopig niet :+ )

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 13:00

Ja zuivel gebruik ik sowieso al nauwelijks wegens het slijm, dus dat is geen probleem haha

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:02

Darolan hoest pillen bij de apotheek , werken vlak hetzelfde al codeine.
Ik had het laatst ook , kreeg meteen van de huisarts een puf erbij...hielp geweldig tegen het hoesten .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:35

Wees maar blij dat je AB hebt gekregen, dan ben je er in no time weer vanaf. Even doorbijten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:38

En tegen de pijn lekker in een warm bad gaan liggen, ontspant de spieren. Als je weer 'beter' bent even langs de fysio om de boel los te laten maken (bij mij was alles zó verkrampt, kon niet eens meer normaal zitten).

Ik denk dat de AB wel snel gaat werken, dan ga je wel verbetering merken. In elk geval beterschap!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:39

En een ontstekingsremmende + verwijdende inhaler, zoals Seretide bijvoorbeeld?
Misschien kun je dat eens vragen bij de huisarts.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 17:36

Mijn huisarts is verder niet zo'n uitdeler haha. Heb m vanmorgen wat gevraagd voor die hoest maar wilde er behalve AB niets voor geven.

Een bad heb ik helaas niet, maar ik ga zo nog wel even lekker onder de warme douche staan en daarna mn spieren even insmeren met midalgan.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:39

Ik zou nu ook niet aan de puffer gaan. Eerst even kijken wat de antibiotica doet.
Puffers duren ook even voor het werkt.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 17:50

Ik heb wel het idee dat t iets beter wordt. Volgens vriendje klink ik al wat minder als een zeehond :')

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:02

Eleionomae schreef:
Ik heb wel het idee dat t iets beter wordt. Volgens vriendje klink ik al wat minder als een zeehond :')

:')

Maarreh, codeïne en vergelijkbare middelen moet je sowieso niet te veel gebruiken, hoogstens voor 's nachts inderdaad zodat je wat slaap krijgt.. Als je namelijk stopt met hoesten, dan hoest je 't slijm ook niet meer weg en dat is alleen maar slecht.. Dat is iig wat ze mij destijds hebben verteld..
Een puffer kan inderdaad helpen als je last hebt met ademen, maar bij mijn weten doet dat niks tegen 't hoesten zelf, waar je vnl last van hebt, geloof ik..

En verder als je slijm loshoest, niet wegslikken of zo, maar meteen uitspugen (bijv. in een emmertje dat je dan maar even moet meeslepen of zo), anders blijft 't toch rondhangen, zeg maar, en zo is 't ook echt weg.
En wat gezegd werd, kussens 's nachts hóóg opstapelen, niet te veel zitten/liggen afwisselen, omdat (in mijn ervaring iig) alle slijm dan weer loskomt en onvermijdelijk je wéér een gigantische hoestbui krijgt en verder lekker veel jezelf afleiden met films etc. Dat helpt vaak ook al wat, omdat je al minder denkt aan het hoesten/'t vastzittende slijm en daardoor heb je alweer net iets minder de neiging te hoesten..

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 19:37

Ja ik probeer mezelf idd wel af te leiden haha.
Heb vannacht vrij aardig geslapen. Vriendje had iets van Natterman meegenomen. Zat een lage dosis codeine in, en dat was voor mij net genoeg om het randje er af te halen en in slaap te kunnen vallen. Super fijn dus.

Vanmorgen kwam alles los, maar natuurlijk niets bij de hand dus toch maar doorgeslikt :')

Maar goed dat vriendje vannacht beneden op het luchtbed heeft geslapen, arme jongen haha

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:48

Hoop dat je inmiddels al weer verder opgeknapt bent!

Maar dat doorslikken, geen probleem hoor. Adviseerde we op de longafdeling ook gewoon aan patiënten als ze het konden. Anders heb je straks 20 van die 'ranzige' bakjes in en om je huis staan :') Van de longarts mochten ze het ook gewoon :p

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 18:27

Haha, dan valt dat al weer mee, want k had ook niet zoveel bakjes gehad :')
T gaat nu wel echt beter. Ik hoest nog wel, maar het is nu veel droger zeg maar en beter uit te houden haha. Ga morgen toch ook maar weer werken, gewoon een beetje rustig aan doen

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 07:31

En inmiddels zijn we even verder. Ik leek er bijna vanaf te zijn, maar begin nu weer net zo hard. Zal de dokter maar weer bellen want het kan zo echt niet.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 07:35

Dat het nu erger word kan wel kloppen. Het is ook weer kouder 's nachts.
Klinkt toch als bronchitis die richting chronisch gaat. Ik zou het even met je huisarts bespreken.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 08:14

Ja ik heb de praktijk al gebelt. Mijn eigen huisarts was al vol dus kom nu bij een collega want ik wilde perse vandaag nog.
En ik was er gewoon echt vanaf. Zo af en toe nog een kuchje, maarja wie heeft dat niet als het kouder wordt. Ik hoest nu echt weer de longen uit mn lijf, voornamelijk richting de avond en op bed. Temperatuursverschillen zijn voor mij niet te vermijden (werk bij ouderen door de hele stad en doe alles op de fiets) maar ik hoop echt dat het niet chronisch zou worden....