Weinig plassen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Weinig plassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:07

Vaak ga ik sochtends bij het opstaan na de wc en vervolgens tot een uur of 17/18 niet meer.
Ik denk er niet aan, en hoef ook niet te plassen, ondanks dat ik veel drink. (Alleen maar water en thee)
In combinatie met weinig plassen heb ik veel last van mijn rug, met name in het midden van mijn rug. Zou dit in een verband met elkaar kunnen staan?

Froemel

Re: Weinig plassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:08

Ben blij! Ik kan bijna ieder half uur gaan.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:11

Ja, dat kan zeker met elkaar in verbinding staan (daar zitten je nieren namelijk). Ik zou de HA even bellen :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:39

Wauw... ik ben juist een plasgeit.
Alles lijkt linea recta naar beneden te zakken. Ik kan blijven gaan!

Zal wel ff een belletje doen naar de huisarts, mits je natuurlijk gewoon 1,5 liter drinkt op een dag.
Niet drinken is ook niet plassen.
Is je urine erg donker?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:41

Ik zou zeker even je huisarts raadplegen!
Het water drinken is heel goed en als je dat iedere dag doet, hoef je daar ook niet veel van te plassen. Maar wat jij doet is echt heel weinig!
Heb je ook echt geen drang om te plassen, of neem je er de tijd niet voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:45

Op diverse medische websites staat dat als je zo weinig plast je nieren wel eens een flinke optater hebben kunnen krijgen. Zeker even langs de dokter gaan, want kennelijk hou je het onbewust op, dan heb je dus het gevoel niet te hoeven maar je moet eigenlijk wel.

Lang je plas ophouden is gevaarlijk
Waar! Vaak wordt gezegd dat het lang van je plas ophouden gevaarlijk is en dat je blaas zelfs zou kunnen knappen. Maar is dat ook echt zo? Nee, je blaas kan daardoor niet knappen. Maar het kan wel gevaarlijk zijn, zegt Dr. de Kort, uroloog van het UMC Utrecht. "Lang de plas ophouden kan gevaarlijk zijn als mensen dit vaak doen. De blaas kan uitrekken en daar door zijn knijpkracht verliezen. Dit kan het uitplassen bemoeilijken. Ook kan de druk in de blaas te hoog worden en kunnen de nieren beschadigd raken. Eén keer lang de plas ophouden is niet gevaarlijk."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:51

dat kan idd!
ik kende iemand die jarenlang last van onverklaarbare rugpijn had.
uiteindelijk bleek het een verwaarloosde blaasontsteking te zijn.
dus zeker de moeite waard om even te onderzoeken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:57

Bedankt voor de adviezen dames!
M'n urine is idd erg donker geel van kleur.
Morgen vroeg ga ik meteen naar de ha!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:58

+:)+ (beter een keer te veel, dan een keer te weinig!)
Houd je ons op de hoogte??

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:59

17/18 uur niet plassen? wow :oo Ik moet elke 3 uur wel naar de wc := Goed dat je meteen naar de huisarts gaat, ben benieuwd wat eruit komt.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:00

Tja ik heb precies hetzelfde eigenlijk...

Vroeger heb ik echt moeite gehad om zindelijk te worden en ging het heel vaak gewoon fout, op 6 jarige leeftijd heb ik nog wel eens ongelukjes gehad. Tja, jaren geoefend met zo'n kookwekker dat je gewoon gaat ook al heb je het gevoel zelf niet dat je moet. Dit hield dus in tenminste 1 keer in het uur even naar de wc gaan. Heb zelfs ook nog allerlei onderzoeken gehad in het ziekenhuis naar mijn blaas, nieren en alles maar alles was toen tenminste gewoon goed. Niks raars of opmerkelijks aan te vinden..

Tja toen ik uiteindelijk dus rond m'n 6e ook echt zindelijk werd (ik zelf goed aan kon voelen wanneer ik moest en ik uiteindelijk ook geen ongelukjes meer had), heb ik schijnbaar mezelf ook aangeleerd om het lang op te houden ofzo? Hoef echt amper... Vind het zelf vaak wel ideaal maar helemaal normaal is het eigenlijk niet (als ik zie hoe vaak anderen gemiddeld naar de wc gaan), heb wel eens te horen gekregen; Tja je hebt gewoon een getrainde blaas.. :+

Heb overigens ook wel eens gehad dat ik de symptomen had van een blaasontsteking (kon dan hele dag op de wc zitten :') ), maar laten testen en dan is er niks te vinden. Meerdere keren met mijn "plas gewoonten" al v.a. jongs af aan naar huisarts geweest (zelfs dus ook ziekenhuis onderzoek gehad) maar heeft nooit wat opgeleverd.

Overigens heb ik nu bijna een jaar terug wel in het ziekenhuis gelegen i.v.m. een beenbreuk, toen ook geopereerd. Had die dag erg weinig gegeten en gedronken en mocht v.a. uur of 7 toen bekend was dat ik geopereerd ging worden die zelfde avond nog ook niets meer drinken of eten i.v.m. de narcose. Gevolg tja hoefde ook niet te plassen dus, die hele dag alleen 's ochtends naar de wc geweest.. Toen de hele dag niet, die avond niet, die nacht verder niet, volgende dag hoefde ik pas weer.. :+ Kreeg nog wel de vraag of dat 'normaal' was voor mij, geantwoord dat ik inderdaad altijd maar heel weinig echt naar de wc moet en als ik dan moet het wel direct best veel is. Tja ze hebben er verder niks mee gedaan of gezegd dat ik gewoon vaker moet gaan ookal hoef ik voor mijn gevoel niet. Ook niet het advies gekregen om het eens na te laten kijken ofzo dus... ;)

Merk trouwens wel dat wanneer ik veel water of thee drink ik juist minder moet dan wanneer ik veel koffie drink. :=
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 01-11-12 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:01

Kentaro schreef:
Ik zou zeker even je huisarts raadplegen!
Het water drinken is heel goed en als je dat iedere dag doet, hoef je daar ook niet veel van te plassen. Maar wat jij doet is echt heel weinig!
Heb je ook echt geen drang om te plassen, of neem je er de tijd niet voor?

Eigenlijk heb ik de drang gewoon niet. Op een gegeven moment denk gewoon: ik ben al zo lang niet meer naar de wc geweest, laat ik eens gaan. Ik hoef dan meestal zelfs niet eens erg, maar het is gewoon dat ik er dan aan denk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:16

Komt omdat je het onderbewust ophoudt. Dan is dat gevoel ook weg, maar je moet eigenlijk wel :j

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:22

Als je je plas te lang ophoudt, komt er inderdaad weinig wanneer je eindelijk gaat!
Als het straks niets medisch is, is het wel iets wat je jezelf eigenlijk aan moet gaan leren, om toch eens in de zoveel uur te gaan! Op een gegeven moment wordt dat dan weer gewoon!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 15:58

Ben je nog geweest vanmorgen?? En zo ja, weet je al wat?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 16:02

saskiakefie schreef:
17/18 uur niet plassen? wow :oo Ik moet elke 3 uur wel naar de wc := Goed dat je meteen naar de huisarts gaat, ben benieuwd wat eruit komt.

:') Nu lees je verkeerd, want dát zou idd wel heeeeel lang zijn...

Maar idd ts dit klinkt niet heel gezond en goed voor je blaas en nieren :n
Ik ben zelf iemand met een "kleine" blaas, soms kan ik elk uur wel gaan en meestal elke 2/3 uur wel :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 16:03

oowja tot heb ik overheen gelezen. :\

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 16:05

En, ben je geweest?

Maar hoeveel is veel drinken in jou ogen?

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:06

Ik herken je verhaal wel hoor :) Vroeger ging ik ook maar 2 x per dag plassen. 's Ochtens en 's avonds een keer. In mijn puberteit kreeg ik een blaasontsteking en toen nog 1 en toen daarna nog 1. Toen een keer naar de huisarts geweest en die vroeg natuurlijk ook hoeveel ik dronk en hoe vaak ik plaste op een dag. Nou ik dronk 1 glas bij het ontbijt, 1 glas tussen de middag, 1 glas 's middags en nog 1 's avonds. En ik plaste dus 2 x per dag. Dit mocht ik van de huisarts niet meer doen! Moest veel drinken en ging toen automatisch ook meer plassen. EN blaasontstekingen ook over toen!
Maar ik heb volgens mij ook een grote blaas. Ik merk pas laat dat ik moet plassen, dus op het moment dat ik voel dat ik moet plassen en ik ga, dan plas ik ook al direct een flinke hoeveelheid! Ik kan het ook heel lang ophouden (niet goed dus!)

Ben je al bij de huisarts geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:02

Ik ben geweest gisteren!
M'n rugpijn zou komen van de vaste en sterke rugspieren en m'n aantal keer plassen moet ik in de gaten gaan houden.
Ik denk dat ik gewoon eens op vaste tijdstippen ga, dat moet wel lukken!
Edit: ik drink ongeveer 2 liter aan water/thee per dag!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:55

Top dat je geweest bent!!
(en let wel op, rugpijn kan er vaak komen van nierproblemen!!)