Hoe lang kan een noodvulling blijven zitten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Hoe lang kan een noodvulling blijven zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 12:24

Vorige week ben ik naar de tandarts geweest, foto's gemaakt en daar uit bleek dat ik wel geteld 5 gaatjes heb :=
Ik heb een aandoening waarbij het speekselsamestelling niet goed is, waardoor er een verhoogd risico is op gaatjes, dat blijkt :Y)

Nu zei de tandarts vorige week al dat een een vrij groot gat bij zat en ze bang was dat de zenuw bloot zou komen te liggen. Vandaag voor m'n eerste boor behandeling geweest, maar gevraagd of ze gelijk de ergste kant wilde doen, dat was dus die met het grote gat en helaas blijkt er inderdaad een wortelkanaalbehandeling nodig. Er zit nu een noodvulling op (en medicijnen ingespoten), er werd gezegd dat zo'n behandeling behoorlijk prijzig is en gezien door het grapje van al die gaten + de foto's vorige week, zit ik nu dus ook een eind aan wat de zorgverzekering vergoed, daar past die wortelkanaal behandeling echt niet meer bij...

Nu zei de tandarts dat ik maar met de zorgverzekering moet bellen, maar betwijfel of ze over hun hart zullen wrijven en zeggen dat het wel bij de kosten van volgend jaar kan :')
Zodra ik begroting van de tandarts binnen heb bel ik wel even hoor, nee heb je immers...

Maar goed, eigenlijk zou het praktisch wezen als ik die behandeling volgend jaar laat doen, bv gelijk in de eerste week, maar dan zit die noodvulling er dus 2 maanden in, haalt hij dat wel? Ben ik natuurlijk vergeten te vragen aan de tandarts en dacht er pas thuis aan :=
Maandag moet ik terug voor de tweede boorsessie (jeej), dus kan ik het alsnog even vragen, maar misschien dat iemand hier het antwoord weet? :)

Zensation

Re: Hoe lang kan een noodvulling blijven zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:27

Als je er enigszins voorzichtig mee om gaat dan gaat dat prima. Bij mij heeft hij 9 maanden gezeten!
Dus, even voorzichtig met kaugom,toffee, etc. dan moet dat makkelijk te doen zijn..

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:28

Bij mij zat ie er maar 2 weken in :) En toen kreeg ik de definitieve :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 12:29

9 maanden!! Ooh, appeltje, eitje!! :))

Ik had al voor me zelf voorgenomen geen taaie dingen te eten voordat het goed zit, nu maar hopen dat ik dat ook twee maanden ga onthouden :')

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:41

Een noodvulling kan wel wat hebben, maar ik zou inderdaad wel voorzichtig zijn met taaie dingen ;-)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:44

Er zitten toch medicijnen in de kies nu? Volgens mij is het de bedoeling dat die even inwerken en dan dat de verdere wortels eruit worden geboort. Vraag me af of je hier weken mee moet gaan rondlopen...

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:46

een noodvulling kan best een tijd blijven zitten...afhankelijk hoe je ermee omgaat...alleen zou ik niet te lang ermee blijven lopen hoor. Stap 1 is al gezet dus stap 2 is ook zo gedaan

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:47

Onze tandarts pakt het anders aan; die brengt de behandeling dan in het nieuwe jaar pas in rekening. Is dat anders geen optie?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 13:50

Ehh ja, het gaat niet om het laten doen, ik ben daar niet bang voor oid, maar om het financiële aspect, dat was toch wel duidelijk uit m'n stukje?

Wat ik van de tandarts begreep is dat ze het op redelijk korte termijn wilde doen omdat er een noodvulling in zit, niet ivm de medicatie, maar misschien heb ik het niet goed begrepen hoor.

Ik wil als het even kan het pas volgend jaar doen omdat het anders betekend dat ik heb volledig zelf kan betalen en dan hebben we het niet over een paar tientjes :=

@Doubtless, dat schoot ook al door m'n gedachte, ik zal maandag weleens vragen wat ze precies wilt en anders dat voorstellen :)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:53

Mijn noodvulling heeft ook meer dan 9 maanden gezeten. Echt geen probleem.

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:59

Waarom kan je de tandarts niet betalen? Heb je wel een tandartsverzekering bij je zorgverzekering?

Een wortelkanaalbehandeling is inderdaad een prijzige behandeling. Maar ik zou er niet aan denken om dit zo lang te redden. Als je noodvulling er wel uit valt dan kan je opnieuw terug, dit word ook allemaal berekend. Lijkt me niet dat je daar te lang mee kan wachten.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 14:04

Mijn tandartsverzekering vergoed €450 per jaar en ik daar, gezien de foto's en de andere gaatjes, inmiddels al zo'n beetje aan zit, gaat die wortelkanaalbehandeling buiten m'n vergoeding vallen.
Was het nu maart oid is het iets anders, maar nu zitten we op de rand van de jaarwisseling en wil ik toch liever gebruik maken van m'n zorgvergoeding gezien ik daar eigenlijk nooit gebruik van maak en me het hele jaar er scheel aan betaal :)
En heb helaas geen geldboom in de tuin staan :Y)

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:52

Mijn noodvullingen vallen er altijd binnen een paar weken weer uit. Zowel die van de eigen tandarts als die van de weekenddiensten waar ik ben geweest. Maar zo te lezen blijven ze bij anderen wel lang zitten, en 't is toch al eind van het jaar. Ik zou het er op gokken, stel dat hij er eerder uitvalt, misschien wil de tandarts dan wel even een nieuwe noodvulling zetten?

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:57

Ik ben het hele jaar al bezig met de tandarts, ook wortelbehandelingen gehad en 2 die nog afgemaakt moeten worden. Mij is verteld dat er twee soorten noodvullingen zijn. De een is iets beter dan de ander. Ik loop nu met beide, en de bedoeling is ook dat deze het tot het nieuwe jaar uit gaan houden. Ze zitten er bij mij al een dikke maand in, en volgens mijn tandarts moest het best kunnen. Wel houd ik rekening met mijn manier van eten en vermijd harde borrelnootjes bijvoorbeeld.

Zolang je er zelf geen last van hebt en je er rekening mee houd vind ik het prima te doen. :j

Ik merk overigens weinig verschil tussen de betere en de mindere.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:59

mijn noodvulling zat er ook halfjaar in ( aangezien ze pas over 6 maanden weer een plekje vrij had := )

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 18:08

Half jaar :wow:

Bedankt voor jullie reactie, ik ga het meenemen maandag :)