listeria vraagje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rensje101

listeria vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 21:10

Oké, ik vraag me eens wat af. Ik weet dat als je zwanger bent je met gerookte zalm eigenlijk moet oppassen en je gerookte zalm liever niet mag eten. Nu ben ik niet zwanger dus voor mij is dat even geen issue. Maar, ik kreeg dit dus gisteren te horen van mijn zus die zwanger is en de gerookte zalm amuse op het feestje afsloeg. Ik kreeg een heel verhaal van hoe gevaarlijk gerookte zalm wel niet kan zijn etc etc...
Nu heb ik een hele stomme en wellicht beetje rare vraag, ik ben zelf al snel bang om ziek te worden oid en die verhalen blijven dan in mijn hoofd hangen....
Ik maak bijna elke week wel pasta met gerookte zalm of een salade, maar met die gerookte zalm ben ik echt lang niet zo voorzichtig als rauw vlees (in mijn ogen was dat altijd gerookt..dus niet meer rauw)
hoe doen jullie dat? Ik let totaal niet op kruisbesmetting en handen wassen na gerookte zalm doe ik wellicht even met wat water vanwege het plakken ofzo maar verder ook niet heel extreem........
Kan die listeria bact ook op kraanknoppen etc blijven dan??

rensje101

Re: listeria vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 21:13

Want ik heb laatst ook nog een keertje gewoon mijn nuvaring ingedaan nadat ik zalm had gesneden, natuurlijk wel van te voren ff met water mijn handen gewassen voor hygiene maar die kraan had ik net van te voren ook al met mijn zalm handen aangeraakt dus nog beetje plakkerig..snappie? Ik weet niet in hoeverre dat op zo'n voorwerp kan blijven zitten, dit was namelijk best snel achter elkaar en ik weet niet in hoevere dat in je lichaam 'beneden' haha, schade kan veroorzaken? Ja klinkt heel stom, maar dat vraag ik me nu af en gaat door mijn hoofd heen dus ik denk schrijf het toch f van me af... :( sorry

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:14

Je bent bang om ziek te worden maar je doet niks tegen kruisbesmetting?...
Lekker dubbelop..
Volgens mij is zalm alleen gevaarlijk voor de baby en moet je het daarom niet eten (ipv gevaarlijk voor jezelf)

rensje101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 21:15

Saintelette schreef:
Je bent bang om ziek te worden maar je doet niks tegen kruisbesmetting?...
Lekker dubbelop..
Volgens mij is zalm alleen gevaarlijk voor de baby en moet je het daarom niet eten (ipv gevaarlijk voor jezelf)

Ja, ik heb gerookte zalm altijd gewoon als normaal beschouwd, gewoon als al 'klaar' en niet meer rauw.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:15

Volgens mij is de listeriabacterie er een die een gezond iemand prima aankan, maar wel schadelijk kan zijn voor een baby. Daarom mag je het als zwangere vrouw niet eten.

rensje101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 21:16

Oké, dus in feite gaat het alleen om de baby en heeft het niks met de moeder te maken. Oké, dan zal het allemaal wel loslopen :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:18

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:19

linnie050 schreef:
Het is nu even een hype omdat de zalm zoveel in de media is gekomen.
Zwangere vrouwen moeten inderdaad oppassen.
Als jij verder gewoon gezond bent dan is er niks aan de hand.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... teria.aspx

En dat was niet eens de listeriabacterie volgens mij

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:00

Zwangere vrouwen zijn een doelgroep die standaard wordt genoemd waar het gaat over 'oppassen met een bepaald 'iets''. De foetus is ontzettend kwetsbaar natuurlijk :)

Jij hoeft je nergens zorgen over te maken, maar ik zou wel wat hygiënischer te werk gaan ;)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:17

rensje101 schreef:
Want ik heb laatst ook nog een keertje gewoon mijn nuvaring ingedaan nadat ik zalm had gesneden, natuurlijk wel van te voren ff met water mijn handen gewassen voor hygiene maar die kraan had ik net van te voren ook al met mijn zalm handen aangeraakt dus nog beetje plakkerig..snappie? Ik weet niet in hoeverre dat op zo'n voorwerp kan blijven zitten, dit was namelijk best snel achter elkaar en ik weet niet in hoevere dat in je lichaam 'beneden' haha, schade kan veroorzaken? Ja klinkt heel stom, maar dat vraag ik me nu af en gaat door mijn hoofd heen dus ik denk schrijf het toch f van me af... :( sorry

Ik denk dat alles wat aan je vingers zit, niet erg gezond is voor 'daar beneden' :=

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:23

Zalm die gerookt is en daarna vacuum wordt verpakt, is schadelijk voor de foetus. Indien je zalm koopt en het zelf verhit, kan het voor de foetus geen kwaad :)

Als je niet zwanger bent heeft het dus geen invloed. Maar als je bang bent om ziek te worden in het algemeen, raad ik je aan om wat meer te letten op je hygiëne... :Y)

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:51

Ik werk dagelijks in het laboratorium emt listeria en ik je vertellen dat gezonde mensen het er niet zo gauw krijgen. Voor oudere mensen, mensen met een slechte weerstand en kinderen kan het wel gevaarlijk zijn omdat hun weerstand meestal niet hoog is en de bacterie makkelijk zijn slag kan slaan. Ook komt listeria ook niet vaak voor in nederland.
Natruulijk moet je wel altijd opletten met rauwe zalm en er wel hygienisch mee werken :)

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:52

En ove de nuvaring die je hebt ingebracht, de kans is klein dat er daar iets gebeurd omdat je nogal een zuur milieu hebt daar beneden en dat bacterieen zich dus inkapselen en dus op dat moment niet meer schadelijk zijn :)

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:56

even een weetje, het ligt niet aan de gerookte zalm, maar aan de vacuum verpakking die de besmetting geeft.. zalm kan prima gegeten worden door zwangere vrouwen, ook "vers" gerookte zalm, als deze maar niet in de vacuum verpakking heeft gezeten.. in de hoekjes kan namelijk de bacterie voorkomen...