Een val blijkt niet zo erg te zijn? of wel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nenahdm

Een val blijkt niet zo erg te zijn? of wel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 17:00

Vandaag ben ik weer eens met het springwerk aan de slag geweest met mijn paard, maar ik heb een beetje het probleem dat ik de controle na de sprong verlies en paardlief staat wat wild (het is ook bijna volle maan dusja..).
Nu had ik hem eens gestraft en gaf hij twee grote bokkensprongen na elkaar en ik ben er deze keer wél afgevallen maar niet zo goed terechtgekomen..
Heb mijn armen niet gebroken (het had wel de kans gehad..)

Ben echt heel slecht gevallen.. juist onder mijn ribben heb ik mijn buik verrekt.
Had even geen lucht meer (nuja half) waarschijnlijk toch door mijn ribben ofzo.
Heb nu wel met mate een stekende pijn, iemand ervaring of..? weet wat ik het best kan doen?
Morgen ga ik waarschijnlijk naar de dokter.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:05

zal voor de zekerheid toch maar even bij de huisartsenpost langs gaan.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:06

Ik zou even voor controle de huisartsenpost bellen. evt een longfoto. pijn in je schouder kan iets zijn met je sleutelbeen of milt. ik ben ook ooit erg banketstaaf gevallen en had behoorlijk letsel. succes

nenahdm

Re: Een val blijkt niet zo erg te zijn? of wel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 17:10

Ik voel niets in mijn schouder, maar echt alleen soms steken onder mijn ribben aan de rechterkant

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:17

Volgens mij gaat die tip ook niet per se om je schouder, maar om het feit dat je pijn hebt en op Bokt gaat vragen wat je nu eens zou gaan doen.
Aangezien we hier allemaal huisartsen zijn die telepathisch kunnen handelen, denk ik inderdaad dat tegen de tips in gaan omdat ze op een verkeerd lichaamsdeel gebaseerd zijn echt de juiste insteek is... :')

sorry, maar eh, huisarts dus, of de pijn verbijten en niet klagen. Ik zou voor de eerste kiezen. Succes

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:32

Je vraagt om tips... ben wel benieuwd wat je gaat doen. tis goed bedoeld..

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:37

Huisarts & Fysio, dat lijkt me eerst het belangrijkste!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 17:52

Hoort dit topic hier dan niet? heb zo het vermoeden..?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:54

Waar het om gaat: je vraagt advies en gaat er tegenin, terwijl mensen met goede bedoeling antwoorden.
Daarnaast, en nu praat ik voor mezelf, begrijp ik echt niet waar om je als je na een val pijnt hebt waar je je zorgen om maakt, je dat op bokt gooit, ipv naar iemand te gaan die daadwerkelijk kennis van zaken heeft.
Als ik iets heb, ga ik naar een arts, niet naar bokt... Het verbaast mij echt dat zoveel mensen (niet alleen jij) eerst op bokt gaan vragen ipv gewoon even naar de dokter gaan, waar je (in principe) de juiste antwoorden krijgt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:55

Als je valt heb je kans dat je op je ribben valt en de lucht uit je longen geperst word. Dit kan flink zeer doen, is alleen niets aan te doen en is ook niet ernstig naar mijn weten. :n Maar je kan altijd voor de zekerheid naar de HA gaan

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:57

als de bliksem naar spoedgevallen!
Met zo'n rotval kan er inwendig iets serieus mis zijn :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:59

Ik zie je paard zo veel bokken en vervelend doen met rijden, misschien een idee om daar een prof bij te halen voordat er niks meer van jou over is? Heel veel sterkte en idd morgen naar de dokter gaan jij;)

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 18:24

Niet morgen! Vanavond!!

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 18:27

Als ik je filmpje zie heb je met je elleboog jezelf in je ribben geramd. Daardoor ontneem je jezelf je lucht en heb je waarschijnlijk de boel ( ribben ) goed gekneusd. Bekijk je film maar eens in slow motion.

Ik heb dat ook gehad. Deed me 1 a 2 maanden pijn bij slapen. Maar verder niks ernstigs.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 18:33

Ik denk dat er een thorax foto gemaakt moet worden, aangezien je jezelf best een flinke stoot thv je onderste ribben geeft.. Je buikspieren had je volgens mij al aangespannen, toen je er nog op zat probeerde je al gespannen te blijven zitten dus het kan eventueel ook gewoon spierpijn oid zijn. Maar ik zou het risico niet nemen wanneer je even het gevoel hebt gehad dat je slecht kon ademen.. Heb je ook pijn aan je armen? Zo ja, kan je deze helemaal ronddraaien? Zoals normaal? Of ben je belemmert in je bewegingen?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 22:51

roxxxiejjj schreef:
Ik denk dat er een thorax foto gemaakt moet worden, aangezien je jezelf best een flinke stoot thv je onderste ribben geeft.. Je buikspieren had je volgens mij al aangespannen, toen je er nog op zat probeerde je al gespannen te blijven zitten dus het kan eventueel ook gewoon spierpijn oid zijn. Maar ik zou het risico niet nemen wanneer je even het gevoel hebt gehad dat je slecht kon ademen.. Heb je ook pijn aan je armen? Zo ja, kan je deze helemaal ronddraaien? Zoals normaal? Of ben je belemmert in je bewegingen?

Armen gaat nog perfect, geen last alleen zijn ze wat stijf aan het worden, heb nu alleen nog pijn wanneer ik actief ben en niet voor de computer zit.. ik ga zien of het morgen erger is (allicht wel)

Maar hé, ik smijt nu toch geen commentaar weg..? :\

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 22:54

Noukie schreef:
Waar het om gaat: je vraagt advies en gaat er tegenin, terwijl mensen met goede bedoeling antwoorden.
Daarnaast, en nu praat ik voor mezelf, begrijp ik echt niet waar om je als je na een val pijnt hebt waar je je zorgen om maakt, je dat op bokt gooit, ipv naar iemand te gaan die daadwerkelijk kennis van zaken heeft.
Als ik iets heb, ga ik naar een arts, niet naar bokt... Het verbaast mij echt dat zoveel mensen (niet alleen jij) eerst op bokt gaan vragen ipv gewoon even naar de dokter gaan, waar je (in principe) de juiste antwoorden krijgt.

Omdat het mij in eerste instantie niet erg lijkt, alhoewel ik wel pijn heb. Maar het is thuis juist een soort van 'feestje' en ik ga nu niet even mijn mama laten naar de spoed rijden wanneer ik dénk dat het niet echt nodig is, maar dus ik dacht, ik vraag het maar eens op bokt..

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:59

Ik ben ooit lelijker gevallen ben tegen een verlichtingsplan gevlogen Door een. Bok in volle galop tijdens parcours. Heb nog 3 weken last gehad van mijn ademhaling die heel oppervlakkig was, huisarts zei dat ik gewoon moest afwachten.
Ik ben dus wel naar de dokter geweest, en dat raad ik jou ook aan.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 23:06

Je voelt het beste aan. Als de pijn erg genoeg is dan had je je moeder wel gevraagd met je mee te gaan. Zal dus wel meevallen en je zult wel flink wat hebben gekneusd.
De tip om je paard naar een prof te brengen vind ik beslist een hele goeie. Je hebt zelf niet voldoende balans om deze lelijke bokken op te vangen en van hem moet het geen trucje worden anders kon je letsel op den duur wel eens ernstiger worden.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:30

Noukie schreef:

Als ik even voor mezelf mag praten, ik vind het wel prettig om iets op bokt te vragen omdat we allemaal met dezelfde sport bezig zijn veel mensen een zelfde soort blesuure opgelopen hebben als je van je paard afkukelt, en als je daar iets van jezelf in herkent kan dat geruststellend zijn, of je krijgt net die ene tip die je nodig had ofzo.
Maar dat is mijn menig, die hoeft niet iedereen te delen.

TS hoe is het nu, nog bij een dokter geweest of gaat het weer?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:56

Alani schreef:
Je voelt het beste aan. Als de pijn erg genoeg is dan had je je moeder wel gevraagd met je mee te gaan. Zal dus wel meevallen en je zult wel flink wat hebben gekneusd.
De tip om je paard naar een prof te brengen vind ik beslist een hele goeie. Je hebt zelf niet voldoende balans om deze lelijke bokken op te vangen en van hem moet het geen trucje worden anders kon je letsel op den duur wel eens ernstiger worden.

Sommigen, zoals ik soms doe, openen wel eens een topic over een val ed, omdat bv. spoed of huisarts zei dat het niets was maar ik het toch wil delen. Hetzelfde als ik niet dezelfde dag naar de huisarts kan, dan open ik soms ook een topic.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:56

TeckTonie schreef:
Alani schreef:

Sommigen, zoals ik soms doe, openen wel eens een topic over een val ed, omdat bv. spoed of huisarts zei dat het niets was maar ik het toch wil delen. Hetzelfde als ik niet dezelfde dag naar de huisarts kan, dan open ik soms ook een topic.

Wat wil je hier mee zeggen? Het gaat mij niet om het wel of niet topic openen, maar om 1 van je ouders te vragen met je mee te gaan terwijl dr een feestje is. Ik ben van mening dat je zelf wel aan kunt voelen of het beslist misse boel is of dat het meevalt en je afwacht.