Ziekte van Raynoud, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ivda

Ziekte van Raynoud, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 21:23

Hallo,

Vandaag heb ik te horen dat ik ziekte van Raynoud heb.
Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die het hebben?
En of er mensen zijn met tips voor het rijden. Wat voor handschoenen, enzovoort.

Tijdens paardrijden is het namelijk ook wel eens lastig, want mijn handen worden dan zo koud,
dat ik ze niet meer voel en kan bewegen.

Voor mensen die willen weten wat het is:
Het fenomeen van Raynaud is een situatie waarbij de bloedstroom naar extremiteiten zoals de handen en/of voeten in aanvallen vermindert. Hierbij worden de vingers eerst wit, dan blauw (cyanotisch) en tenslotte (bij opwarmen) rood. In de volksmond wordt ook wel gesproken van "dode vingers". Dit fenomeen kan optreden bij plotselinge kou, maar ook wel eens zonder duidelijke aanleiding.

Bron: wikipedia.nl

Doei! :wave:

Murthul

Re: Ziekte van Raynoud, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:45

Ik heb (waarschijnlijk) secundaire raynoud, is alleen (nog) niet gediagnostiseerd, ik zou als ik jou was op zoek gaan naar leren handschoenen met voering en daaronder nog stoffen handschoentjes, daarmee red ik t buiten zo'n half uur normaal denk ik, ook zou je eens kunnen kijken naar handenwarmertjes, stickers of van die plastic dingen die je steeds moet koken. Ook warme schoenen (muckboots) met voering kunnen een deel helpen

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:47

Ik heb er totaal geen verstand van, dat allereerst, maar bestaan er geen handschoenen met ingebouwde verwarming? Ik vond 't vooral iets voor mensen die geld te veel hebben, maar in jouw geval kan 't een uitkomst zijn, lijkt me..

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:50

ik heb ook het fenomeen van raynoud. erg vervelend maar met enkele aanpassingen valt er zeker mee te leven. ik moet er dagelijks rekening mee houden. ik heb mijn paarden mede hier door verplaatst naar een stal met binnenbak. dit scheelt al een heel stuk. ik heb al een maand handschoenen aan. en ook de muts ontbrak daar vandaag niet aan. ik ga nooit zonder jas naar buiten, en leg 15 min voor ik naar bed ga kruiken in bed. douche doet heel zeer maar daar moet je even door heen.

als je vragen of ervaring wilt uitwisselen mag je me ook een PB sturen :)

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 21:50

Ok, dankje!
ik heb inderdaad ook al gedacht aan van die vloeibare dingen, dat als je op een ijzertje drukt, de vloeistof hard wordt, en heel warm.
Ook heb ik al een tijdje een elecktrische deken.
Dit omdat ik geen kachel heb in mijn kamer.

Die leren handschoenen, zijn die niet juist veel kouder? :o

Edit; die ingebouwde verwarmde handschoenen lijken mij inderdaad wel goed!
Ik wist niet eens dat die bestonden :o

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:53

Jee, ik wist niet dat dit een naam had, ik heb ook vaak dode vingers, maar ach, gewoon doorgaan en warme spullen aanschaffen. Voor mijn voeten wilde ik deze winter eens kijken naar die verwarmde zooltjes met batterijen (hebben ze bij de motorsport).

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 21:59

Dat had ik dus ook heel veel, totdat ik het een beetje raar vond dat ik het zelfs had met 25 graden :$
Daarom heb ik het laten controleren, en nu ik dit weet moet ik er wel op letten.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:10

Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 26-10-12 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:13

Ja ik heb dat ook,
als het koud is (niet eens als ik het zelf koud heb), worden mijn vingers wit/blauw en gevoelloos.
Raar voelt dat!!!!

Mijn moeder zegt dat bij haar acupunctuur geholpen heeft, maar ik heb dat nog niet geprobeerd...

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:24

Ja, ik heb er ook last van. Onder de 15 graden worden mijn vingers wit en gevoelloos, ook binnenshuis heb ik er soms last van. In plaats van handschoenen draag ik wanten, dan blijven mijn vingers warmer door elkaar te verwarmen. Ik heb ook speciale paardrijwanten.

Belangrijk, bij dode vingers niet je vingers opwarmen aan de kachel of opwarmdingen. Dit beschadigt de bloedvaten alleen maar meer.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:59

Inderdaad, gewoon rustig opwarmen, ik ging altijd eerst in de schuur zitten en daarna pas in de woonkamer, in de winter was t echt niet leuk..

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 10:26

Inderdaad, ik ga ook gewoon rustig opwarmen, want kachel leek me inderdaad al niet handig :P

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 10:41

Hier nog een primaire Raynaud klant, hoewel de MDL-arts (Mag, darm, lever) vermoed dat het bij mij onderdeel van het CREST sundroom zou kunnen zijn, maar dat wordt nog onderzocht.

Inderdaad goed aankleden, desnoods je jas even voorverwarmen op/bij de verwarming. Met name romp en hoofd goed aankleden, want je organen en hersenen hebben veel warmte nodig en hoe warmer je die kunt houden, hoe meer bloed er richting de rest van je lijf kan.

Ik heb bij Texelana met lamsvacht gevoerde wanten besteld. Met rijden zijn handschoenen wel praktischer natuurlijk, maar wanten zijn de rest van de tijd warmen, omdat je vingers dan lekker bij elkaar zitten. Paar dunne thermohandschoentjes uit de sportzaak er onder en dan hoop ik het op de scootmobiel (heb ms en de pootjes willen niet zo erg meer) eindelijk wat beter te hebben.

Verder inderdaad warme schoenen, thermo-ondergoed, al dan niet verwarmd, laagjes aan, zodat je binnen ook weer laagjes uit kunt doen.

En verder slik ik op aanraden van de huisarts vaatverwijders. Hierbij moet in het begin wel je bloeddruk in de gaten laten houden. Ik slik nu 2 keer daags 20mg en liefst alleen in de herfst en wintermaanden, 's zomer doe ik het zonder, hoewel ik dan ook vaak wel koude handen heb, maar dan is het te hebben.

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:04

ik heb het ook, en slik idd ook bloedvatverwijders, zodat het bloed makkelijker kan stromen zegmaar!

ik loop nu ook al een poosje met dikke leren gevoerde handschoenen, heb er vooral last van tijdens het uitmesten, omdat die steel van de mestdinges zo koud is!

wat bij mij ook helpt is tussendoor in je handen wrijven en ze veel bewegen :)

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:46

ik heb t ook..

mn handen worden met name paars met oranje stippen, t is net nep :p
met rijden gebruik ik gewoon normale rijhandschoenen, en in de winter meestal met dunne normale eronder.
zelfs nu al moet k met handschoenen lopen, anders kan k derest van de dag mn handen niet meer goed bewegen,
verder altijd dikke sokken en kleding aan, vooral in dingen knijpen, of stevig vasthouden een tijdje doet zeer..
erg vervelend..

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:51

Ja hier ook, alleen m'n lijf geen extreme klachten en ik red me nu nog vrij goed. In de winter heb ik idd ook een electrisch deken en het ergste vind ik eigenlijk de douche/het bad en daarbij gaan m'n gewrichtjes van m'n vingers erg zeer doen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:48

Ik heb het ook en ik heb ook vaatverwijders.
Deze keer van een ander merk dan ik gewend was (Adalat Oros), van de nieuwe kreeg ik meer last van hoofdpijn dan ik gewend was en toen ik vlekken zag en ook wat duizelig werd ben ik er weer mee gestopt, maar zonder medicijnen is het eigenlijk ook geen optie... Volgens de apotheker moet ik het even wat langer doorzetten, maar als het middel erger is dna de kwaal wordt het wel moeilijk.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:52

Ik heb verwarmde handschoenen, maar bij echte kou helpen die nog niet voldoende omdat ze vooral op de bovenkant van de hand verwarmen (heb ik nog koude vingers)

Heb zelf zeer waarschijnlijk zowel de warme als de koude variant (alhoewel het deze zomer erg goed is gegaan). probeer mijn lichaamstemperatuur dus zeer gelijk te houden op alle plekken :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:24

ik heb net van de arts pillen voor hartritmestoornissen en bloedverdunners gekregen
nifedipine, voor de raynoud, ben nu wel duizelig (bijwerking) maar ben benieuwd of het werkt
Ook de arts was erg benieuwd, hij had het nog niet zo erg gezien als bij mij

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:22

ik ben er net pas achter dat het bestaat :D
Vond het wel altijd vreemd om 2 dode vingers te hebben :) Bij mij zijn het ring/middelvinger rechterhand, verder niets, geen last van, ziet er alleen heeeeeel raar uit & voelt gek. Ben me een beetje aan het inlezen nu :j

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:25

Hoi, ik heb het met de kou met 1 a 2 vingers, meestal mijn middelvinger. Deze wordt dan helemaal wit. Ik heb nooit geweten wat het was, ook nooit naar laten kijken. Ze kleuren vanzelf weer bij, en behalve het dove gevoel doet het geen pijn. Dit lijkt volgens mij een beetje op jouw verhaal.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:26

Ik heb het ook, is een symptoom van mijn auto immuunziekte Het Syndroom van Sjogren.

Heb en gebruik er niets voor. :+ Moest laatst wel aan het begin van een fotomeeting naar huis omdat mijn vingers dood waren. Geel en gevoelloos. Had alleen dunne leren handschoentjes aan. Stom ja. Het zijn meestal maar 3 vingers per hand maar ook mijn tenen doen vaak mee.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:39

Bij mij ook, Ballatrix. :j

Heb je de merkloze Nifedipine Lynn_Nikita?
Ik had altijd Adalat Oros en kreeg vorig najaar de goedkopere merkloze variant en daar had ik veel bijwerkingen van, ook duizelig, vlekken zien en veel hoofdpijn.
Ik heb weer om Adalat Oros gevraagd en daarbij heb ik nergens last van.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:42

ik heb een grijs doosje met apotheek logo, dus denk het wel
Merk wel al wat van de duizeligheid, erg lastig dus

werkt het bij jou wel tegen de dode vingers / tenen?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:46

Ja, het werkt wel maar het verdwijnt niet volledig. Ik heb met dit weer nog dikke handschoenen aan als ik de stallen doe.
Bij de een heeft het ook meer effect dan bij een ander.