Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
).
). Heb ook wel eens mensen met -13 in de winkel
! Ibbel schreef:Je bent bijziend (+ correctie van 0.25): dat betekent dat je oogspieren te 'slap' zijn, en je scherptebeeld vóór je netvlies ligt bij ontspannen oog. Door je extra in te spannen (en daar krijg je hoofdpijn van) kun je die kleine afwijking zelf corrigeren en toch scherp zien. Maar met bril gaat het makkelijker, dat scherp zien en je kunt 'm best de hele dag ophouden, dat maakt niet uit.
Je hebt ook een cylinder van 0.25, in je ene oog met een hoek van 20 graden, in je andere oog met een hoek van 10 graden. Die cylinder maakt dat je onscherp onder een hoek ziet, dus de wazigheid zit schuin naast het echte beeld.
kleinvosje schreef:Haha, is dat waarom je focussed heet? Of is dat toeval?
Ik heb ook een minimale afwijking, ongeveer hetzelfde als jou ts, alleen heb ik ervoor gekozen om geen bril te dragen. Heb het wel gedaan, maar vergat em vaak, raakte em kwijt, en vond hem niet lekker zitten.
Focussed, -13 valt me nog zat mee, mijn echtgenoot heeft -16. Hij ziet zonder bril scherp als hij het echt heeeel dicht bij zijn oog houdt!
omdat hij anders nooit meer bij de handdoeken zou komen... 

kleinvosje schreef:Haha, ja, als hij em niet opheeft ziet ie ook echt niets. Draagt em ook altijd met zwemmen en zo. Is em 1 keer verloren in zee, toen heb ik hem echt aan het handje moeten nemen als een blindeomdat hij anders nooit meer bij de handdoeken zou komen...
hij is een keer kapot gegaan op rondreis in Zuid Afrika en toen ben ik de hele dag aan de hand genomen omdat ik ook niks zag, en vooral struikel over drempeltjes, kuilen, dingen die op de grond liggen, glazen wanden etc
Maar ik kan gelukkig nog wel lezen, als ik t maar op neushoogte houdt! Met -16 zal dat ook wel niet meer kunnen .
). Bella123 schreef:Is het niet juist zo dat je bij een +sterkte verziend bent? Als in: veraf zie je beter dan dichtbij?
Edit: en als je bijziend bent, heb je een - sterkte, en zie je dichtbij nog scherp maar veraf niet?
Ik snap alleen ook niks van die 'as' graden hoeken, m'n opticien heeft het mij ook al eens uitgelegd, maar ik snap het nog niet. 

Ben een beelddenker en kan mij er gewoon geen plaatje bij maken, echt hopeloos

dus dat gaat niet.
zou het niet eens mogen proberen
maar het is idd om die reden