Wat houd mijn bril sterkte in?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cecil

Wat houd mijn bril sterkte in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 18:19

Hallo bokkers,

Ik heb sinds juni 2011 een bril, klaagde veel over hoofdpijn en met mijn ogen laten testen leek ik last te hebben van een minimale afwijking en een minimale cilindriche afwijking.
Ze gaven aan dat het mijn eigen keuze was, maar ben blij dat ik het heb gedaan want heb echt baat
bij mijn 'hoofdpijn bril'
Op mijn werk draag ik hem altijd de gehele dag (veel computer werk en voordurent kijken/staren naar een scherm
(endoscopie verpleegkundige) en verder vooral savonds met tv, laptop etc.
Echter vind ik het vaak ook prettig met auto rijden etc en heb hem soms ook gewoon zo op met winkelen feestjes etc.
Het is maar een minimale stertke, maar mijn hoofdpijn is weg en zie alles voor mijn idee wat scherper.

Nu wilde ik een nieuwe bril en heb gisteren 1 uitgezocht en mijn ogen opnieuw laten testen ze legd wel wat uit
maar als ik nu op het briefje kijk snap ik niets van de letters en cijfers.
Nu zeiden ze ook bij de ene brillen winkel vooral dragen naar je werk en verder naar behoefte en bij de andere nee hoor, als je er baat bij hebt gewoon de hele dag opzetten ook met autorijden etc.

Kunnen julie wat meer er over vertellen en kan het kwaad om deze bril de gehele dag op te hebben als ik hier baat bij heb?
Alvast bedankt
rechts:
Sf: + 0.25C:-0.25As: 20

Links
Sf: + 0.25C:-0.25As: 10

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:23

Je bent bijziend (+ correctie van 0.25): dat betekent dat je oogspieren te 'slap' zijn, en je scherptebeeld vóór je netvlies ligt bij ontspannen oog. Door je extra in te spannen (en daar krijg je hoofdpijn van) kun je die kleine afwijking zelf corrigeren en toch scherp zien. Maar met bril gaat het makkelijker, dat scherp zien en je kunt 'm best de hele dag ophouden, dat maakt niet uit.
Je hebt ook een cylinder van 0.25, in je ene oog met een hoek van 20 graden, in je andere oog met een hoek van 10 graden. Die cylinder maakt dat je onscherp onder een hoek ziet, dus de wazigheid zit schuin naast het echte beeld.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:26

Je "basis" (Sferische = SF) sterkte is +0,25, op een as van 20 (en bij je andere oog 10) graden heb je een extra sterkte van -0,25. Je hebt op die as dus eigenlijk 0. Zeker die cilinder kan je hoofdpijn geven. Ik zou hem gewoon lekker ophouden, zeker als je er zoveel baat bij hebt. Dit is ook hetgeen wat ik zou adviseren op m'n werk (werk in een optiek zaak :) ).

Je hebt idd een hele lage sterkte. Ter vergelijking, ik heb -9 (en zie dus tot 11 cm scherp zonder bril of lenzen, net iets verder dan m'n neus :+ ). Heb ook wel eens mensen met -13 in de winkel :oo !

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 18:28

Ibbel schreef:
Je bent bijziend (+ correctie van 0.25): dat betekent dat je oogspieren te 'slap' zijn, en je scherptebeeld vóór je netvlies ligt bij ontspannen oog. Door je extra in te spannen (en daar krijg je hoofdpijn van) kun je die kleine afwijking zelf corrigeren en toch scherp zien. Maar met bril gaat het makkelijker, dat scherp zien en je kunt 'm best de hele dag ophouden, dat maakt niet uit.
Je hebt ook een cylinder van 0.25, in je ene oog met een hoek van 20 graden, in je andere oog met een hoek van 10 graden. Die cylinder maakt dat je onscherp onder een hoek ziet, dus de wazigheid zit schuin naast het echte beeld.

Bedankt voor je uitleg, die 10 bij het li oog moet trouwens 140 zijn.

Is het dan raar dat ik voor mijn idee ook baad bij de bril heb met autorijden of gewoon zo?

(ook zo raar boven al deze getallen staat verte bril getypt....)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:31

Haha, is dat waarom je focussed heet? Of is dat toeval?

Ik heb ook een minimale afwijking, ongeveer hetzelfde als jou ts, alleen heb ik ervoor gekozen om geen bril te dragen. Heb het wel gedaan, maar vergat em vaak, raakte em kwijt, en vond hem niet lekker zitten.

Focussed, -13 valt me nog zat mee, mijn echtgenoot heeft -16. Hij ziet zonder bril scherp als hij het echt heeeel dicht bij zijn oog houdt!

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 18:33

kleinvosje schreef:
Haha, is dat waarom je focussed heet? Of is dat toeval?

Ik heb ook een minimale afwijking, ongeveer hetzelfde als jou ts, alleen heb ik ervoor gekozen om geen bril te dragen. Heb het wel gedaan, maar vergat em vaak, raakte em kwijt, en vond hem niet lekker zitten.

Focussed, -13 valt me nog zat mee, mijn echtgenoot heeft -16. Hij ziet zonder bril scherp als hij het echt heeeel dicht bij zijn oog houdt!

Haha oke, das zonde van de bril :+

Focussed, bedankt voor je uitleg!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:33

Het is toch ook een verte bril, of heb je hem voor het lezen?

Dat een plus sterkte altijd betekent dat je dichtbij niet kun zien is een misverstand. Het kan zijn dat je oog te kort is, of je lens te zwak, waardoor je een + sterkte nodig hebt om ook in de verte te kunnen zien. Pas wanneer de accommodatie (het accommoderen is scherp stellen om dichtbij goed te zien) van de lens afneemt, kun je dichtbij niet goed zien. Een + glas geeft dan ook scherp beeld. Maar vanaf dan noem je het een leesbril.

Haha nee m'n Bokt naam is toeval! Jeetje -16, dan ben ik met m'n -9 nog goed ziend hahahaha.

kleinvosje

Re: Wat houd mijn bril sterkte in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:36

Haha, ja, als hij em niet opheeft ziet ie ook echt niets. Draagt em ook altijd met zwemmen en zo. Is em 1 keer verloren in zee, toen heb ik hem echt aan het handje moeten nemen als een blinde :') omdat hij anders nooit meer bij de handdoeken zou komen...

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:36

Is het niet juist zo dat je bij een +sterkte verziend bent? Als in: veraf zie je beter dan dichtbij?
Edit: en als je bijziend bent, heb je een - sterkte, en zie je dichtbij nog scherp maar veraf niet?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:41

Ik heb zo'n medelijden met mensen die hoger dan -9 hebben, ik met m'n -7 (en still counting.. ongeveer elk half jaar en soms eerder nieuwe glazen nodig) voel me al gehandicapt zonder bril :+

Fijn dat je geen hoofdpijn meer hebt TS :)
Wat het betekend kan ik je niet mee helpen, maar die vraag is ook al beantwoord.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:42

kleinvosje schreef:
Haha, ja, als hij em niet opheeft ziet ie ook echt niets. Draagt em ook altijd met zwemmen en zo. Is em 1 keer verloren in zee, toen heb ik hem echt aan het handje moeten nemen als een blinde :') omdat hij anders nooit meer bij de handdoeken zou komen...

Hahaha. Ja met zwemmen of douchen hou ik hem ook op! :+ hij is een keer kapot gegaan op rondreis in Zuid Afrika en toen ben ik de hele dag aan de hand genomen omdat ik ook niks zag, en vooral struikel over drempeltjes, kuilen, dingen die op de grond liggen, glazen wanden etc :') Maar ik kan gelukkig nog wel lezen, als ik t maar op neushoogte houdt! Met -16 zal dat ook wel niet meer kunnen .

Bellah123: Dat klopt, maar in praktijk kom ik dagelijks honderden mensen tegen met een + sterkte en bijziendheid. (tenzij ze 30+ zijn, dan hebben ze hem vrijwel allemaal nodig voor het lezen :D).

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:43

Bella123 schreef:
Is het niet juist zo dat je bij een +sterkte verziend bent? Als in: veraf zie je beter dan dichtbij?
Edit: en als je bijziend bent, heb je een - sterkte, en zie je dichtbij nog scherp maar veraf niet?

Dit dacht ik idd ok.

Nu heb ik + en - cilinder dus van alles wat :') Ik snap alleen ook niks van die 'as' graden hoeken, m'n opticien heeft het mij ook al eens uitgelegd, maar ik snap het nog niet.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:47

Ik heb nog niet eens -3 en word al knettergek als ik mijn bril niet op heb :+

Ik heb er overigens bewust voor gekozen GEEN cylinder in mijn bril te zetten. Ik heb jaren lenzen gedragen en vanwege de minimale afwijking en het kostenplaatje waren die altijd zonder cylinder. Toen ik stopte met de lenzen heb ik een bril met cylinder aan laten meten en had niks als gezeur met die bril. Regelmatig hoofdpijn, vermoeide ogen, etc. De volgende dus weer zonder cylinder aan laten meten en nergens last van.

Wel interessant die uitleg over die codes. Heb er ook wel eens naar zitten kijken met een vraagtekenhoofd.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:47

Het is heel lastig, ook ik heb nog dagelijks vragen. Ben geen opticien namelijk. Gelukkig wel lieve collega's die alles willen uitleggen. :D

De as van je cilinder is vrij simpel: Bijv een as van 180 graden is van boven naar beneden, 90 van links naar rechts. Heb je bijv een cilinder van -1 op 90 graden dan zie je dus horizontaal slechter dan verticaal.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:50

Bedankt voor je uitleg, ik begrijp het alleen nog niet :') Ben een beelddenker en kan mij er gewoon geen plaatje bij maken, echt hopeloos :P

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:39

En die cilinderafwijking zorgt er dan weer voor dat je beeld vertekend raakt. Hoe groter de afwijking, hoe beter je dat merkt. Als je dan naar een perfecte vierkant kijkt zonder bril dan ziet deze er niet meer vierkant uit.

Als ik niet goed voor de laptop zit en dus niet goed door mijn bril kijk, dan lijkt het horizontale beeld wat rond/bol te lopen, en dat is hinderlijk en kan ook weer hoofdpijn geven.

Het is dus niet gek dat je je bril het liefst de hele dag op hebt en dus ook met auto rijden, want dat vertekende beeld, zelfs als het je niet direct opvalt, is wel vermoeiend. je hersenen zullen, lijkt mij, toch hun best doen dat beeld zo goed mogelijk te corrigeren. Lijkt mij dus dat het geen kwaad kan je bril continu op te hebben.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:02

Die vertekening kun je wel verminderen door een kwalitatief beter glas te kiezen. Maar voor zo'n klein verschil is dat niet nodig!

Mijn moeder heeft bijvoorbeeld -2 met een cilinder van -3. Dus -2 op de ene as en -5 op de ander. Met een goedkoop glas komt ze geen meter vooruit, zo krom is alles dan :D

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 20:03

Bedankt allemaal!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:28

ik heb ook een cylinder in mijn bril, weet niet precies hoeveel. Mijn collega'tje heeft em uitgemeten voor mij (werk bij Hans Anders).
Ik heb links +3.5 en rechts +3.0 met een cylinder maar die ken ik niet vanbuiten.

Ik had ook enorme hoofdpijn zonder de cylinder, vooral als ik voor de pc had gezeten (zit op de afdeling boekhouding, dus zit zowat de hele dag voor de pc). Ik heb dus mijn bril de hele dag op. Als ik em wissel voor een bril zonder cylinder krijg ik ook echt migraine-aanvallen.

In het weekend doe ik het wel eens zonder cylinder (heb buiten mijn bril met cylinder nog 4 andere gewone enkelvoudige brillen liggen). Dan gaat het wel omdat ik niet de hele tijd moet lezen. Maar ik heb wel altijd een bril op gedurende de hele dag. Ver zien gaat prima zonder bril, maar als ik dan toch eens wat moet lezen ben ik maar wat blij dat ik altijd mijn bril op heb. Ik had vooral heel veel moeite met cijfers zoals 3 en 8 en 6 en 9 en 0. Als die wat te klein geschreven zijn had ik echt moeite om die cijfers uit elkaar te houden.

Je moet zelf aankijken wat je wel en niet kan met en/of zonder bril. Ik heb gemerkt dat je je ogen toch net wat meer rust gunt met bril. Het is zever dat je ogen slechter worden als je je bril continue op hebt, juist als je'm te weinig draagt en teveel inspanning moet doen gaan je ogen sneller achteruit.
Ik kan bijvoorbeeld zonder bril helemaal niet op de pc werken of een boek lezen. Pas wanneer ik me daar echt aanzet en echt héél véél moeite doe met m'n ogen kan ik dat wel, met de nodige hoofdpijn achteraf :)

dus gewoon doen wat jijzelf comfortabel vind.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:12

ik heb precies dezelfde sterkte als jij, en eerlijk ik heb mijn bril alleen voor de inspanning maar ik heb al gemerkt dat ik echt geen auto kan rijden zonder bril, ik word heel moe dan.
Mag jij van jouw opticien lenzen? of vind je zelf een bril leuker.
ik wil namelijk best graag lenzen maar mag dit niet van mijn opticien door de lage sterkte, maar nu ik een jaar een nieuwe leuke bril heb vind ik het ook niet zo erg meer

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:45

Loesje166: het is wss niet zozeer het "niet mogen" van lenzen, maar het feit dat de sterkte met lenzen zo'n 0,25 tot 0,50 punt minder is. Wat dus resulteert in lenzen met een sterkte van 0 :+ dus dat gaat niet.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:56

haha nou van mijn opticien mag ik het echt niet :') zou het niet eens mogen proberen :P maar het is idd om die reden