Met kinderen zeker kleinstjes is het idd erg lastig. Los van een diagnose zou je hulp kunnen aanvragen al is het met diagnose wel handiger. Dat geeft je wat rust waardoor je waarschijnlijk minder prikkelig bent. Door vermoeidheid gaat een mens rare dingen doen weet ik uit ervaring.
neem je wel voldoende rust, zoals bv een middagdutje als je kindjes ook slapen? En ga je s avonds op tijd naar bed? En ja ik snap je reactie naar je mannetje wel. Hier zijn we daar ook sterk tegen aan gelopen. Zelfs nu soms nog wel na al die jaren.
Het is soms ook niet logisch. Het ene moment kun je alles hebben het andere moment is alles teveel en wordt je snibbig. Maar wat helpt, wij zijn daar te laat mee begonnen. Spreek uit naar elkaar wat je moeilijk vindt en waar je tegenaan loopt. Soms maak je beiden je druk om wat de ander vindt terwijl er niets aan de hand is. Wij leren dat nu pas eigenlijk.
had een hoop misverstand kunnen voorkomen eerder.
Ik moet zeggen dat een groot deel van je klachten me bekend voorkomt.
helaas. Al is aan een deel wel goed wat te doen. Droge ogen zijn kunsttranen voor zoals protagens. En bij buiten zijn een zonnenbril opzetten om felle zon te vermijden, dan heb je al een stuk minder klachten. Duizeligheid is vrij goed te onderdrukken met medicijnen, gelukkig wel. Zonder dat kan ik niet eens fatsoenlijk rechtopzitten zonder om te kiepen.
Slikklachten kun je eventueel los van de diagnose voor naar een logopediste. Die kan je leren goed te slikken zonder verslikken.mij helpt heel erg goed tanden op elkaar zetten en kaken aanspannen voor ik slik, dat helpt mij verslikken
Woordvinding problemen, tsja
wat zal ik daarvan zeggen. Soms kom ik zelfs op bokt posten van me tegen waarvan ik zelf al geen idee heb wat ik heb neergezet omdat de woorden nergens op slaan. En hier ook een hoop eehhh, dinges, die daar, je weet wel (nee dus hihi ) en meer van dat soort kreten. Daar ben ik zelf nog steeds niet aan gewend. Blijft irritant dat normaal nederlands zo kan wegvalllen soms, dan lijk ik om mijn demente moeder.
Stijfheid, vooral s ochtends ook erg bekend, ik heb echt opstart problemen. Probeer rustig op gang te komen voor zover mogelijk. Zet desnoods een wekker ietsje eerder zodat je rustig kan opstarten. Ervaring leert hier inmiddels dat als ik te snel dingen ga doen ik daar dagen last van heb en met wat pech een terugval oproep. Ik heb daar een redelijke balans in gevonden.
Incontinentie, erg irritant, gelukkig zijn er goede inleggers te koop en eventueel vergoed door de verzekering als je huisarts een briefje schrijft. Genant maar aarzel niet die middelen te gebruiken, dat geeft rust. Daardoor minder stress voel je je lekkerder enz.
Intimiteit, zal deels door vermoeidheid denk ik, misschien schaamte door incontinentie en misschien lichamelijke pijn. Probeer daar een oplossing voor te vinden. Praat daarover. Leg aan je man uit wat je probleem is en probeer dingen uit wat wel en wat niet gaat of prettig voelt. Ook daarin leer je je weg te vinden wat, wel belangrijk is in mijn ogen daarom ben je bij elkaar. En alleen gezellig tegen elkaar aanliggen kan al als fijn ervaren worden.
Heeft je huisarts trouwens ook naar schildklierfunctie gekeken. Daar bleek bij mij vorig jaar ook van alles mis en sinds dat is bijgestuurd heb ik ook minder last van ms klachten. Ik heb er hashimoto bij een autoimuun tegen schildklier. Net dat ms autoimuun tegen je zenuwomhulsels is. Een van de eerdere verschijningsvormen is Graves dat dus oogproblemen veroorzaakt die erg op ms klachten lijken. Het een versterkte het ander in klachten daardoor is de boel hier nu een stuk stabieler.