Zeer slechte korte termijn geheugen, hoe trainen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Zeer slechte korte termijn geheugen, hoe trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 07:19

We zijn tot de conclusie gekomen dat ik een zeer, maar dan ook echt zeer slecht korte termijn geheugen heb...

Een paar voorbeelden: Mijn moeder vraagt of ik de achterdeur op slot wil doen als ik wegga. Ik trek mijn jas aan en loop de deur uit. En vergeet de achterdeur.

Tijdens een springles kan mijn instructrice niet overdreven 10 keer zeggen dat ik na de sprong rechtdoor moet rijden. Ik doe het uiteindelijk 1 keer en de keer erna ben ik het weer vergeten.

Ik heb iets vast om mee te nemen, leg het even neer om mijn rits van mijn jas dicht te doen en ik ben vergeten dat ik datgene mee moest nemen.

Kortom, niet erg best... Het is ook niet dat ik het niet wil, niet luister of gewoon eigewijs ben. Vooral met lessen wil ik graag de dingen die mij verteld worden onthouden, zoals rechtdoor rijden na een sprong, mijn handhouding, rechtop zitten en dergelijk. Maar ik ben het letterlijk binnen 10 seconde weer kwijt.

Hebben nog meer mensen hier last van, en misschien tips hoe ik dit zou kunnen trainen of hier beter mee om kan gaan?
Mijn lange termijn geheugen is bijvoorbeeld wel best goed. Ik schrijf nooit afspraken op, ik onthou ze allemaal en heb daar ook totaal geen moeite mee. Ik kan ook gesprekken precies naciteren :+

Shirley

Re: Zeer slechte korte termijn geheugen, hoe trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 07:27

Dat is eigenlijk best gek, ja, want als je dus een afspraak of gesprek wel kunt onthouden, moeten die gegevens toch ook je korte termijn geheugen "overleven" anders bleef er in feite niks hangen ...

Misschien meer voor jezelf blijven herhalen, dus als je je rits dichtdoet, blijven denken "sleutels, sleutels, sleutels" ( voorbeeldje natuurlijk :)) )

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 07:28

*steekt hand op*
Hier heb ik zelf ook zo erg last van! :oo Regelmatig boze ouders op mijn dak, omdat ik zo 'dom' was om het gewoon te vergeten. Inderdaad van die kleine dingetjes waarvan ik 2 seconden van te voren nog denk, dit moet ik even doen.
Ik wil ook gráág weten hoe ik hier vanaf kom :=

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 07:31

is het je korte termijn geheugen of ben je snel afgeleid en in je hoofd met tig dingen bezig?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:23

Ik vergeet ook met regelmaat dingen, maar dat heeft niets te maken met een korte termijn geheugen maar met de chaos in mijn kop :+

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:24

Het klinkt inderdaad meer alsof jij je slecht kunt concentreren op wat de taak voor handen is :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:38

Het klinkt meer alsof je dingen niet opneemt in je hoofd.
Net als met de springles, dan ben je waarschijnlijk zo geconcentreerd bezig met springen dat je de informatie niet opneemt.
En wat betreft de rest, waarschijnlijk ben je in je hoofd met heel andere dingen bezig, dat je dan gewoon niet denkt aan de achterdeur etc.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:54

mijn advies voor jou is om te proberen van dingen een ritme te maken. Ga je als laatste weg? doe dan altijd alle deuren op slot. kook je iets of doe je iets in de oven? doe er dan een kookwekker bij etc.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:32

Alleen sommige dingen zijn buiten het ritme. :Y) Zoals een moeder die even iets van je vraagt, of op werk of school waar je op het einde van de les of dag nog niets moet onthouden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:38

Mijn dochter heeft een zeer laag Kort Termijn Geheugen,maar dit is gekomen door een hersenbeschadiging.
Hier is niets aan te doen,ze moet ermee leren leven.Ze heeft wel een zeer goed Lange Termijn geheugen.Vraag haar iets over een bepaalde acteur en ze verteld je precies wanneer die is geboren,wanneer overleden,enz,enz.Dan is ze een wandelende Wikipedia.Ook dingen over de oorlog,Anne Frank enz. weet ze bijna alles van.
TS als jij zeker wil weten of je Korte Termijn Geheugen een beschadiging is,zal je je H.A. moeten vragen om een verwijzing.Het is heel lastig als je dit hebt,en vaak denken mensen dan,ach lekker makkelijk, die heb er gewoon geen zin in of wil er onderuit komen.[als je iets vergeten bent].

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:46

Dit klinkt mij ook niet als slecht korte termijn geheugen, maar meer een ritme of structuur dat je jezelf (nog) niet aangeleerd hebt.

Ik zou niet weten hoe je het zou kunnen trainen, denk dat een HA je daar het beste mee zou kunnen helpen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:48

Zouden we TS nog wel terugzien hier ?
Misschien is ze haar eigen topic wel vergeten :oo :))

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 08:40

Hahaha nee hoor ben hem niet vergeten! :D

Ik heb al meerdere keren een hersenschudding opgelopen dus het zou eventueel wel kunnen dat het daarvan komt.

Maar met te veel dingen bezig is ook heel reeël. Ik vind het tijdens het rijden ook altijd erg lastig om geheel op mijn paard gefocused te zijn, mijn paard spiegelt dat ook en let ook nooit 100 procent op mij.

Het is ondertussen al zo ver dat als ik iets mee moet nemen naar mijn huis (ik woon samen met m'n zus) vanuit mijn ouders huis, dat ze het dan geven, mee lopen tot aan mijn fiets zodat ik hem niet onderweg ergens kan vergeten (ja echt, vanuit huis, door de tuin naar mijn fiets...) en een smsje naar mijn zus sturen dat ik iets mee heb, en dat ze er even om moet vragen als ik thuis kom :+

Een kookwekkertje is een goed idee. Wilde laatst eieren koken en natuurlijk was ik vergeten te kijken wanneer ze gingen koken... Ik liep later per toeval de keuken weer in, ik was het helemaal vergeten. Dus ik heb geen idee hoe lang ze hebben gekookt. Heb het maar uitgedaan toen de eieren begonnen te breken :')

Maar ik weet niet of de HA er veel mee kan, waarschijnlijk lacht hij er gewoon om en stuurt me weer naar huis...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:49

Dat zou niet netjes zijn van je HA :n

Als het werkelijk zo erg is, zou ik toch eens langsgaan, want dit klinkt toch wel iets meer serieus dan een beetje gebrek aan concentratie ...

Dat met die eieren bijvoorbeeld, is nog niet eens zonder gevaar :oo

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 08:52

Het vreemde is ook dat het vroeger helemaal niet zo erg is maar echt ontstaan is door de jaren heen...

Ik zie mijn huisarts er voor aan, maar ik zal het er even over hebben om er misschien toch langs te gaan. Het zou fijn zijn als ik de kleine dingetjes kan onthouden :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:01

Gewoon gaan en desnoods zus of moeder mee, gewoon ter ondersteuning, zodat je in elk geval serieus genomen wordt :D