Tips om ritme te houden als je thuis zit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Tips om ritme te houden als je thuis zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 02:15

Vanwege een sociale angst/faal angst zit ik nu al weer meer dan een half jaar thuis. In die tijd ben ik ook samen gaan wonen met mijn vriend, ergens hopend dat de dingen die komen bij een eigen huisje me genoeg motivatie zouden geven om wat ritme aan te houden.

Ritme houden is voor mij altijd een probleem geweest, als ik een week vakantie had of het was weekend keerde ik de nacht om naar dag en andersom. Ik sliep overdag en was `s nachts bezig met vanalles en nog wat. Als ik dan weer naar school moest of een afspraak had stond ik gewoon op zo vroeg als nodig was, zelfs al had ik maar een uur geslapen door mijn slechte ritme wat gedaan moet worden behoor je gewoon te doen.

Maar op het moment dat iedere verplichting weg valt en ik zelf ik kan richten wat ik moet doen is het einde weer zoek. Ik doe wel wat ik moet doen, ik mest de stallen uit, laat de honden uit en doe het huishouden maar dit gebeurt zelden voor 3 uur `s middags. Ik ga steeds later naar bed, sta steeds later op en als dit lang genoeg duurt slaap ik een nacht niet.. hierdoor kom ik weer in ritme, ga ik op tijd naar bed en doe ik weer een gewaagde poging om voor 12 uur naar bed te gaan en voor 11 uur op te staan.

Als ik naar bed ga bedenk ik me altijd dat ik zo graag gewoon om 7 uur op wil staan, je hebt een hele dag voor je en je kan zo veel doen op een dag. Maar `s morgens is er niets voor om op te staan.

Ik ben druk bezig om weer ergens aan de slag te gaan maar dat kan nog wel even gaan duren.
Ik snap dat het ook een vorm is van zelfdiscipline en dit is iets wat ik ook maar weinig bezit op dit punt.

Zijn er bokkers die wegens omstandigheden thuis zijn komen te zitten? Hoe hebben jullie dit dan gedaan, hoe krijg je het voor mekaar om iets te vinden om voor uit bed te komen als alle klussen toch op je wachten?

Nog even voor de duidelijkheid, ik ben niet op zoek naar mensen die me terechtwijzen, ik ben me er van bewust dat dit deels ook bij mijzelf ligt en ik ben dan ook opzoek naar manieren om hier aan te gaan werken. Voor nu ben ik op zoek naar tips over hoe dit aan te pakken.

Libera

Re: Tips om ritme te houden als je thuis zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 03:19

Schrijf een schema voor jezelf, met bijvoorbeeld een bepaalde tijd waarop de stallen uitgemest moeten zijn, en wat er die dag allemaal gedaan moet worden?

Vervelend dat je thuis zit!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 03:31

Ik heb een periode gehad waar ik steeds later wakker werd en voor mij werkt in ieder geval de wekker zetten. Zelf heb ik het eerder andersom. Ik ga steeds vroeger slapen en wordt dan steeds vroeger wakker. Maar bij beide werkt het verplicht voor/na een bepaalde tijd opstaan en verplicht pas na/voor een bepaalde tijd gaan slapen. Het klinkt heel flauw, maar bij kleine kinderen zou je dingen als stickers plakken doen om te oefenen. Heb je iets waarmee je jezelf kan belonen als je op tijd opstaat?
Ik zou je ochtendtijd eigenlijk nog verder naar voren plaatsen, nu zit er namelijk 11 uur in je nacht en daardoor blijf je vaak 's avonds juist weer langer wakker.

Overdag is de truc veel te bewegen en te denken. Zorgen dat je zowel fysiek als mentaal moe ben aan het eind van de dag. Veel succes met dit (toch wel lastige) probleem te tackelen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 06:00

Je woont samen schrijf je, en je vriend staat wel vroeger op? Sta dan samen op en omtbijt met zijn tweeen. Afhankelijk van hoe vroeg dat is kun je of nog een uurtje slapen en dan opstaan of alvast dingen gaan doen. De hondjes zullen er toch uitmoeten, de paarden zullen het niet weg vinden om eerder gedaan te zijn.

Zet desnoods een wekker om half 9 of 9 uur. Dat is niet al te vroeg en ben je uitgerust. Sta je vroeger op ga je vanzelf ook vroeger slapen. Ga dan gelijk met je vriend naar bed, nog gezelliger ook. Lees of luister desnoods een boek als je nog niet kunt slapen. Dan went het vanzelf.

Ik ga 3 tot 4 keer per week samen met mijn mannetje er vroeg uit om te ontbijten, rond 6 uur of iets eerder. Daarna ga ik meestal nog mijn bedje in. En sta dan ergens tussen 8 en half 10 op. uitgerust of niet, en zorg dat ik er ver voor 11 weer inlig, wat meestal geen probleem is omdat ik om 9 uur vaak al kapot moe ben. Met er wel bij zeggen dat ik niet helemaal gezond ben. In de zomer als het al licht is om 6 uur wil ik nog wel eens meteen door gaan naar knollie en ben dan om 10 uur half 11 daar klaar en kan ik thuis aanprutsen. En een of twee keer per weer heb ik een echte lummeldag. Zoals vandaag, dan is het uitslapen tot ik echt uitgerust ben na het ontbijt en dan wel zien wat de dag brengt.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:46

Ook ik ben thuis omdat ik niet gezond ben. Nu heb ik als voordeel dat ik een baby heb die regelmaat verlangt, maar ik kan me je probleem wel indenken.

Ik ga altijd tegelijk met mijn vriend naar bed. Je woont net samen, gaat hij naar bed en blijf jij nog uren in de kamer hangen? Ik vind dat zelf helemaal niet gezellig, zeker toen ik net samenwoonde was het extra lekker om samen in bed te kruipen.
Als je begint met op tijd op bed te gaan ben je ook 's ochtends eerder uitgerust. Ik ben niet gezond en vaak moe, maar ik probeer toch altijd voor of rond negen op te zijn. Of als het lukt (een paar keer in de week) er uit te gaan met mijn man en even ontbijt te maken enzo.

Misschien is het een idee als je de dag niet in één keer volhoud, om dan wel op vaste tijden op te staan/ naar bed te gaan en dan 's middags een dutje te doen/ een uur echt pauze te nemen voor jezelf. Mij helpt dat om toch de routine te kunnen houden.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:51

Ik herken het ook, maar ik moet wel een bepaalde regelmaat aanhouden vanwege mijn dochtertje en honden. Anders was ik ook dag en nacht om aan het draaien.
Tips heb ik niet, want buiten het zorgen voor mijn dochtertje heb ik ook niet echt routine :=

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:57

Ik snap precies wat je bedoelt, in de avond denk je oh morgen vroeg op, ik kan zoveel dingen doen dan, en in de ochtend lijkt het allemaal niet meer zo belangrijk en draai je je lekker nog een keer om.

Het beste is voor mij om gewoon s'ochtends vroeg een afspraak te maken, dan MOET ik wel eruit.
Dus: kapper, koffiedrinken met een vriendin, paardrijles, verzin het maar. Dingen waarbij je dus verplicht bent om op te komen draven. En als je dan eenmaal buiten bent geweest, stukje op de fiets hebt gezeten etc. merk je dat je daar energie van krijgt om nog veel meer te gaan doen.

Euh en nu ga ik eens aan mijn huishouden beginnen, idd heel knap voor drie uur s'middags haha.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:58

Zoek vrijwilligerswerk? :)
Verder wekker zetten, tegelijk met vriend opstaan wil ook wel helpen idd.. Stevig ontbijten zorgt ervoor dat je lichaam goed opstart en je dus energie hebt voor de dag.
Misschien kun je je ook nuttig maken door een aantal klusjes te noteren die al een tijdje blijven liggen (naar de Ikea voor een nachtkastje, van die viltjes halen voor onder stoelen, rommelkamer opruimen), en dan spreek je met jezelf af dat je dat 's middags doet ('s morgens doe je dan je normale dingen). Het voelt heel goed om 's avonds te kunnen vertellen 'Kijk 'ns, ik heb eindelijk een nachtkastje gekocht/viltjes onder de stoelen geplakt/de rommelkamer uitgemest!'

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:00

Ik herken het, zelfs als ik nog maar een dagje vakantie heb.

Wat bij mij helpt is om 's morgens na het ontbijt er direct eventjes met de hond te wandelen/trainen. Hierdoor geraak ik beter in mijn ritme en krijg ik energie.

Kun je geen schema opstellen? Bv: om 8 uur opstaan en ontbijten, 9 uur rondje met de honden, daarna stallen mesten/met de paarden bezig zijn tot 12u, en zo de dag plannen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:07

Zorg voor een echte verplichting 's morgens. Als je vriend de honden bijvoorbeeld niet uitlaat voor zijn werk, dan moet jij er wel uit. Of als je afspreekt dat jij de paarden 's morgens voert en buiten zet, om maar iets te noemen. Als er "zielige dieren" ;) in het spel zijn, is de motivatie meestal meteen een stuk hoger :P.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:08

De dag beginnen met een (half) uurtje sporten? Daar krijg je veel energie van om dingen te doen, zodat je je dag ook nuttig kan besteden en 's avonds moe bent en lekker kunt slapen :) En mss kan een wake-up light helpen om op te staan in deze donkere tijden :)