Aften

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xkimmx

Aften

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 13:07

Hallo,

Ik heb nu al sinds zondag 2 aften in me mond. Een op me wang en een grote op de zijkant van me tong. Omdat het zo'n onwijs pijn doet heb ik al sinds zondag zo'n beetje niet gegeten en gedronken.. Drinken ging eerst nog wel maar zelfs dat doet nu ongelofelijk pijn. Ik heb er het minst last van als ik me tanden op elkaar hou , zodra ik me mond ook maar een beetje open doe verga ik van de pijn. Ik merk wel dat ik heel slap en zwak word dus moet denk toch proberen te eten.. Heb sinds gister mondspoeling, wat nog steeds niet werkt en omdat ik verging van de pijn en hele dag door alleen maar kan janken heeft mijn moeder opnieuw de dokter gebeld en die heeft nu spul gegeven wat ik erop moet aanstippen. Ik krijg het maar niet voor elkaar om het uberhaupt op te stippen aangezien ik al verga van de pijn als ik me mond open doe. Iemand ervaring hiermee en/of tips?

M3lisss

Re: Aften

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:08

Voor zover ik heb begrepen is de oorzaak van aften een vitaminengebrek. Meer fruit eten dus! :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:09

M3lisss schreef:
Voor zover ik heb begrepen is de oorzaak van aften een vitaminengebrek. Meer fruit eten dus! :D

Helaas is de oorzaak nog steeds niet bekend.

Ts; pyralvex gebruik ik zelf voor het aanstippen van de aften; prikt vreselijk maar versnelt de genezing. Drogist heeft het te koop.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:10

Spoel;en met kamillethee. Voor je aanstipt ijs en ijs koud water drinken. Beetje bij beetje je mond open doen en dan aanstippen.
Dan merk je kort even wat voor een opluchting het aanstippen geeft en ga je wel leren je mond open te doen.

Verder, poetsen met zendium kan werken, goed spoelen met kamillethee regelmatig. Zorgen voor voldoende vitamine C en andere vitamines.

Aften hebben allerlei oorzaken, en een eenduidige oorzaak is er nog niet. Gewoon volhouden...weet hoe je je voelt :(:)

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:11

Aften zijn idd zeeer pijnlijk! Helaas heb ik er ook vaak last van! Ze beïnvloeden mijn gehele gesteldheid. Niet fijn dus! Helaas heb ik het wondermiddel ook nog niet uitgevonden en ik heb al veel geprobeerd.

Aanstippen werkt wel, maar vaak tijdelijk. Afhankelijk van de grote van de aft.
Ook heb ik even propolis geslikt. In het begin had ik het idee dat ze hier sneller door weg gingen, maar ook daar ben ik van terug gekomen.

Het enige wat ik kan doen is afwachten totdat ze weg gaan, of aanstippen om de pijn even te ontzien.

Eet afspraken maak ik niet als ik er last van heb of ik zeg ze indien mogelijk af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:12

Vitaminegebrek is helaas niet waar. Een aft is vergelijkbaar met een koortslipvirus, komt op zodra jouw weerstand laag is. Vitamines nemen helpt om je weerstand hoog te houden, maar helaas zelfs vermoeidheid kan al een reden zijn voor een aft om op te komen.

Ik heb pyralvex om aan te stippen, dat verdooft. En daarnaast spoel ik met ehm.. listerine. Dat helpt echt als een trein :j en helaas de pijn zal je doorheen moeten. want niet eten zorgt ervoor dat je weerstand laag blijft en de aften dus niet genezen!

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:12

Pyralvex werkt inderdaad erg goed. Moet je alleen wel je mond voor opendoen Ts :P

Wat een drama is het als je last hebt van die dingen. Heb er gelukkig al een aantal jaar geen meer gehad.
*klopt af*

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:13

Zoals hierboven gezegd wordt heb ik ook geprobeerd. Kamillethee etc. Voor mij heeft dit geen enkel effect.

Wat ik je wel als tip wil meegeven is poetsen met paradontax. Sinds ik hiermee ben gaan poetsen zijn de aften verminderd. Ik vind het geen lekkere tandpasta maar het werkt wel. Soms dan doe ik ook wat paradontax op de aft. Het doet verschrikkelijk zeer maar daar moet je even doorheen. Daarna gaat het stukken beter! Blijven smeren!

Succes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:13

Ik spoel ook met lysterine: brand als de neten :') maar het helpt bij mij wel :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:14

Parodontax helpt ook niet aldus mijn tandarts (en kan ik beamen, ik ben maar weer gestopt met die vieze troep omdat de aften gewoon steeds terugkomen). Aften zijn een virus die altijd in je lichaam zit; weerstand hoog houden is het beste.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:15

_brunette: het heeft inderdaad geen enkel direct effect. Het zijn allemaal dingen die je moet proberen op de lange termijn hoog te houden. Ook kamillethee valt onder hetzelfde schuitje als zorgen voor vitamines en dus je weerstand. Kamillethee bevordert je "mondweerstand" en is sowieso reinigend.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:15

Toch maar aanstippen dan he, even flink zijn! Als je het niet doet gaat het zeker niet over. Sterkte!

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:17

Voor mij werkt paradontax absoluut wel. Ze komen wel terug, maar in mindere mate.

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:21

Ik heb er ook last van.. en vanmorgen meldde zich er ook al weer 1tje. Wat mij helpt is pyralvex, aanstippen, doet even pijn, maar werkt wel. En op het moment dat ik ze aanvoel komen ga ik lysine pillen slikken. Zonder deze pillen heb ik er bijna 2 weken last van, met die pillen hooguit 5 dagen en ze worden lang niet zo groot.

Lysine pillen kun je geloof ik overal wel halen, anders bij een natuurwinkel.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:22

Mijn huisarts heeft wel eens tegen mij gezegd dat aften één van de grootste mysteries zijn uit de medische wereld. Waardoor het precies komt en hoe je ze dus kan voorkomen is nog heel erg onzeker. Als je ze eenmaal hebt, is het 'gewoon' je tijd uitzitten. Of misschien iets doen met de reeds genoemde middelen, maar dat is heel persoonlijk of het helpt...

Waar ik zelf achter ben gekomen is dat ik het krijg van appels (in de onbewerkte versie, dus niet appelmoes, of goed gaar appelgebak) en sinaasappels. En zomaar wanneer ik een klein wondje inmijn mond heb. Sinds een aantal jaren krijg ik ze zo nu en dan ook midden op mijn tong en heel soms aan de zijkant. Deze op de tong zijn het minst pijnlijk. Wat je misschien wel zou kunnen drinken is lauwe lichte thee, vla, etc. Iets zonder zout of pittige kruiden... Zelf poets ik ook met Parodontax. Wel wennen, maar erg fijn!

Ik hoop dat jou middel helpt en dat je er snel weer af bent. Mocht dit middel niet werken, dan is er nog 1 troost: na een dikke week zijn ze weer weg!

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:23

Er is overigens eerder een topic geweest over aften, mss kun je voor jezelf hier nog wat tips uithalen:
[MW] aften, au au!

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:24

Ik poets al 2 jaar met paradontax (niet om m'n aften, want ik wist niet eens dat dit zou moeten werken), maar dat werkt bij mij dus niet.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 13:25

Bedankt voor de snelle reacties! Ik ga de tandpasta zendium kopen, kan ik nu alleen nog niet gebruiken omdat tanden poetsen gewoon niet mogelijk is helaas. Zo als moeders thuis is toch maar even door bijten en aanstippen. Wel moeilijk al die tegenstrijdige berichten :+ Helpt wel helpt niet.. Ik ga even goed uitzoeken wat nou meestal wel helpt want ik pijnig mezelf liever niet voor niets :+

Word er snachts ook wakker van, zo vervelend. Heb voor vanavond een tafel gereserveerd om onbeperkt poffertjes te eten met een groupon maar dat kan ik ook wel vergeten. :(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:27

Ik poets altijd gewoon mijn tanden, anders is de mondweerstand alleen maar slechter en kan het de genezing in de weg staan.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:30

Als er voor 1 probleem 1 geneesmiddel zou zijn, dan zouden er weinig verschillende producten bestaan. Ik denk dat je opzoek moet naar wat voor jou het meest prettig werkt.

zoals ik al zei, aften kun je niet 123 weg poetsen door ze aan te stippen oid. Ze moeten eerst genezen en dit heeft tijd nodig. Er zullen middeltjes zijn die dit proces versnellen en welke dit voor jou is zul je moeten uitproberen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:31

meestal gaan ze in een week ongeveer wel weg :+ ik heb er vrijwel altijd, proberen toch gewoon te eten en te drinken, ik heb ooit weleens een aft gehad die aan de andere kant mijn wang uitkwam, dus ik weet wat je voelt! maar ik probeer altijd, om het eten & drinken dan wat meer naar de andere kant te houden, zodat het niet in de zweer komt dat helpt wel goed ;) ik heb trouwens ook van die Gel die je erop doet, prikt niet, helpt een beetje (vooral dat de pijn er een paar uurtjes af is, niet in het genezen)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:31

melody7 schreef:
meestal gaan ze in een week ongeveer wel weg :+ ik heb er vrijwel altijd, proberen toch gewoon te eten en te drinken, ik heb ooit weleens een aft gehad die aan de andere kant mijn wang uitkwam, dus ik weet wat je voelt! maar ik probeer altijd, om het eten & drinken dan wat meer naar de andere kant te houden, zodat het niet in de zweer komt dat helpt wel goed ;) ik heb trouwens ook van die Gel die je erop doet, prikt niet, helpt een beetje (vooral dat de pijn er een paar uurtjes af is, niet in het genezen)

Aftamed? (Of iets in de trend :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:35

Je zal toch moeten eten TS. Want als je niet eet, (dus door de pijn heenbijten) krijg je geen voedingsstoffen binnen en dan kan je je weerstand helemaal vaarwel zeggen en genezen ze dus niet.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 13:36

Ja ik heb ze nu 5 dagen maar het word met de dag erger. Heb niet echt de hoop dat die van het weekend al weg is! Maar hopelijk werkt dat spul goed wat ik heb meegekregen!

Heb een pannetje macaroni opgezet hopelijk kan ik dit kaal weg krijgen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:37

Even doorzetten ;)
Anders maar aan de vloeibare voeding; macaroni in de blender :D