Diverse lichamelijke klachten, wat moet ik ermee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Diverse lichamelijke klachten, wat moet ik ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 22:02

Ik twijfel een beetje. Ik ben geen doemdenker, maar toch denk ik dat er iets in mijn lijf niet lekker zit. Mijn huisarts denkt echter dat het wel meevalt en vind uitgebreid onderzoek eigenlijk niet nodig. Omdat we hierin dus van mening verschillen dacht ik, eens kijken wat de bokkers ervan vinden.

Ik heb een aantal klachten waar ik niet helemaal gerust op ben. Als ik het op een rijtje zet:

- ik heb ondergewicht (1,70 lang en ik weeg 51 kilo). Of ik nou veel eet of weinig, het maakt geen verschil. Vaak heb ik ook geen trek ('s ochtends krijg ik echt geen hap door mijn keel), maar dan eet ik natuurlijk wel. Ontbijten doe ik dus niet, ik eet pas wat zo'n twee uur nadat ik ben opgestaan. ik moet echt eerst wat doen voordat ik kan eten. Gewoon gezond (en soms ongezond;)) en gevarieerd. Ik eet hetzelfde als mijn familie en zij zijn normaal van gewicht/komen aan met mijn eetpatroon.
- jeuk. Al een tijd heb ik jeuk. En dan overal. Op mijn hoofdhuid heb ik seborroisch eczeem gehad (sinds een jaar ongeveer) en daar medicatie voor gekregen. Het komt alleen steeds terug. Op het moment gebruik ik de lotion niet, maar heb ik wel last van jeuk op mijn hoofdhuid. Ook heb ik vaak jeuk op mijn benen, armen, heupen, zij, eigenlijk overal dus. Mijn huid is ook vrij droog, maar dat is al jaren zo en die jeuk is er ook sinds ongeveer een jaar, misschien wat minder lang.
- in het verleden erg veel last van migraine gehad, die gaat nu echter heel goed. Ik heb bijna geen last meer.
- soms hele donkere urine ondanks dat ik best veel drink (koffie, thee, fris en water). Al met al kom ik wel aan de twee liter per dag, alleen is dat dan geen puur water. Dit is niet altijd, maar vandaag viel het me weer op dat het echt bruinig was.
- als ik honger heb kan ik echt trillerig worden en ga ik ook extreem zweten (wat dan ruikt als de ziekte). Na het eten van iets zouts gaat het wel over. Deze reactie heb ik ook bijna altijd na het drinken van bijvoorbeeld red bull.
- als ik lang stilsta en ik heb het warm, dan val/viel ik nog wel eens flauw. Ik weet dat dat kan gebeuren, dus ik vermijd die situaties nu, maar het is nog wel aanwezig.
- vaak faeces die niet echt tof van consistentie is. Best vaak te zachte faeces.
- snel ontstekingen. Make up draag ik niet. Mijn ogen gaan ontsteken als ik mascara gebruik. Met niet compleet schone handen in mijn ogen wrijven levert vrijwel altijd irritatie op, wat soms echt resulteert in heftige ontstekingen.
- vroeger had ik een abonnement op krentebaarden, koortslippen en ontstoken ogen. Eens in de zoveel weken was het raak. Hoe ouder ik werd, hoe minder vaak de klachten optraden. Tegenwoordig gaat dit heel goed, maar ik hou er wel rekening mee. Handen vaak wassen, geen make up dragen etc.

Nou zijn er nog wel wat meer kleine dingetjes, maar daar heb ik niet heel veel last van, bovendien wil ik ook niet alles zomaar op internet zetten omdat dit geen schaduwaccount is;) sommige dingen hoeft niet heel bokt te weten.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Overdrijf ik en ben ik een soort van hypochonder of moet ik toch actie ondernemen en desnoods buiten mijn huisarts om iets proberen?

Ik lees wel dingen over diabetes als ik zoek op mijn symptomen, maar qua gewicht etc zit ik niet echt in een risicogroep. Bij de online testen scoor ik 0 punten (wat inhoud dat ik heel weinig risico heb).

Wat moet ik hiermee?

Mijn excuses voor eventuele typfouten. Ik heb dit getypt op mijn mobiel.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:08

Is er wel eens bloedonderzoek en een allergietest bij je gedaan? Jeuk en eczeem kunnen heel goed te maken hebben met een bepaalde voedingsallergie.

eilleen333

Re: Diverse lichamelijke klachten, wat moet ik ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 22:12

Jaren geleden is er wel getest op allergieën dacht ik en ik bleek hooikoorts te hebben. Echter is dat echt ontzettend lang geleden, zeker 15 jaar. Graag zou ik weer een test laten doen, maar mijn huisarts is het daar niet mee eens en ik heb echt een doorverwijzing nodig voor zover ik weet.

Over mijn urine: ik denk niet dat heg bloedbijmening is. Vanavond was er echt een beetje bruinig (leek gewoon heel erg geconcentreerd) en anders is het meestal donkergeel. Ik heb ook de indruk dat het erger ruikt dan normaal, maar mijn reukvermogen is door mijn (chronische) verkoudheid niet helemaal wat het moet zijn. Bovendien heb ik geen referentie behalve mijn eigen urine.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 22:13

Ook heb ik enkele jaren terug een acute allergie voor noten en vruchten gehad, maar dit is vanzelf weer weggetrokken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:14

In welke mate heb je last van stress? Dat kan je gezondheid behoorlijk beïnvloeden.
Heb je al eens gedacht aan blaasontsteking?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:16

Zou ik naar een andere huisarts gaan of voor een second opinion.. je weet het nooit tegenwoordig.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 22:18

Ik heb zelf niet de indruk dat ik stress heb (afgelopen dagen wel even, maar de klachten spelen al veel langer). Ik heb het laatste jaar juist een vrij relaxt jaar gehad en ik denk dat het daarom ook zo goed gaat met mijn migraine.

Blaas ontsteking heb ik wel aan gedacht. Echter heb ik veel van die symptomen niet. Ik plas niet (te)vaak kleine beetjes. Heb nooit last tijdens het plassen. Ik hou het echter wel in mijn achterhoofd:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:24

Bloed prikken. B12, schildklier, nieren, suiker, vit.K, dus gewoon alles. Klinkt beetje als chronisch lage weerstand, maar waardoor is de vraag.

Als je HA niet wil zoek dan een ander, of leg hem de hele lijst voor (incl. tijdlijn.) en blijf doorzeuren tot hij dit serieus neemt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:47

Is je bloedsuiker gecheckt?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 22:59

Nee, de afgelopen jaren is er nooit bloed afgenomen. De laatste keer was ik een jaar of 15. Toen heb ik twee keer bloedarmoede gehad en ging ik aan de pil om mijn menstruatie onder controle te houden. Inmiddels gaat dat ook goed, pilloos een normale cyclus.

Mijn huisarts is altijd nogal terughoudend met medicijnen voorschrijven. Ik moest ook eerst vier jaar kromliggen van de migraine voordat ik een doorverwijzing kreeg naar de neuroloog.

Ik denk dat ik wel werk ga maken van het bloedonderzoek. Het kan sowieso geen kwaad. En ik wil bijvoorbeeld sowieso mijn cholesterol etc wel eens weten. Ik kan bergen eten verstouwen zonder aan te komen. Waar blijven die voedingsstoffen (en vetten) dan? Ik zie ze nl ook niet terug in mijn ontlasting. (Vette ontlasting zou drijven, maar de mijne zinken als bakstenen:p)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 07:22

Is je eczeem geen psoriasis? Dat wordt nog wel eens met elkaar verward. Dat kan ook heel goed samen gaan met de ontstekingen. Als je je Ha zover krijgt zou ik even een doorverwijzing vragen voor een dermatoloog.

En bloedprikken kan nooit kwaad natuurlijk.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 07:31

Wat ik zou doen is eens naar een goede homeopatisch arts gaan. Dit soort vage klachten kunnen zij meestal meer mee dan een reguliere arts. Ik zou dan wel naar een homeopaat gaan die inderdaad ook arts is, die zijn er heel veel.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 07:32

Tussen psoriasis en seborroïsch eczeem zit een wereld van verschil een huisarts kan die twee echt wel van elkaar onderscheiden.
Gewoon eczeem is ook een ontstekingsreactie, net als bij psoriasis (wat ook niet meer dan een vorm van eczeem is), alleen de oorzaak en de symptomen zijn verschillend.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 07:36

InekeH87 schreef:
Tussen psoriasis en seborroïsch eczeem zit een wereld van verschil een huisarts kan die twee echt wel van elkaar onderscheiden.
Gewoon eczeem is ook een ontstekingsreactie, net als bij psoriasis (wat ook niet meer dan een vorm van eczeem is), alleen de oorzaak en de symptomen zijn verschillend.

:n Het wordt nog steeds met elkaar verward, helaas.
En al zou het eczeem zijn, dan mag ts toch wel andere lotion gaan vragen als ze overal jeuk heeft.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 07:37

hahahatsjoe schreef:
Wat ik zou doen is eens naar een goede homeopatisch arts gaan. Dit soort vage klachten kunnen zij meestal meer mee dan een reguliere arts. Ik zou dan wel naar een homeopaat gaan die inderdaad ook arts is, die zijn er heel veel.

Hier ga ik in mee :j

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:03

Doubtless schreef:
hahahatsjoe schreef:

Hier ga ik in mee :j

En ik ook :j Ik had zelf ook vage klachten, wel minder dan jou hoor. Maar de huisarts kon hier ook niet zoveel mee. Bij een 'natuurlijke' arts ben ik toen wel goed geholpen.

Wel naar dat je je door je huisarts niet echt series genomen voelt. Kan me namelijk goed voorstellen dat deze dingen zo opgeteld je niet lekker zitten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 09:22

Het zijn gewoon best veel vage klachten. Ik studeer diergeneekunde en ik weet dat vage klachten best ernstige oorzaken kunnen hebben ergens in grote orgaansystemen. Nou denk ik niet dat ik lever problemen heb ofzo;) maar als deze klachten voortkomen uit een tekort ofzo, dan kan ik het makkelijk oplossen en ben ik er misschien zo vanaf.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 14:46

Dan zou ik toch eerst een beetje meer druk zetten op je huisarts, en inderdaad het rijtje van Tamary laten controleren. (En vergeet ook vitamine D niet.) Als je iemand hebt om mee te nemen naar het bezoek, zou ik dat zeker doen (ouders of vriend ofzo), dat kan helpen. Bereid je goed voor, een dubbel consult kan evt handig zijn. Lukt het dan nog niet, dan kun je een second opinion zoeken of een doorverwijzing vragen naar een internist. (Wat eigenlijk een beetje onzin is, omdat een huisarts dat voorliggende onderzoek prima kan laten doen - maar als dat niet gaat...)

Verder is voedselovergevoeligheid zeker een mogelijkheid, dus daar zou je later verder naar kunnen kijken. Maar eerst goed bloedonderzoek (en daarna de uitslagen opvragen) is het begin.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:02

het eerste waar ik aan dacht bij hel lezen van je klachten was problemen met boeddruk of stofwisseling.
bloedonderzoek is dus zeer zeker aan te raden ;)
als je dus gechecked wordt, laat ze dan ook meteen even naar je lever kijken (evt ook nieren en aalvleesklier)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:10

Ik denk voornamelijk aan diabetes en zou ook je bloedsuiker voorrang geven op al het andere :) (ik studeer voor Doktersassistente)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 21:05

Ik denk zelf ook wel eens aan diabetes. Ondanks dat ik veel van de klachten/risicofactoren niet heb. Maar goed, je hoeft niet alle symptomen te hebben om een ziekte te hebben.

Ik weet wel dat ik een lage bloeddruk heb. Mijn vader heeft een bloeddrukmeter en ik zit normaal gesproken net op of onder de onderste referentiewaarde.

Ik zal eens overleggen met mijn moeder wanneer de mee zou kunnen naar de huisarts. Kwaad kan het sowieso niet:)