Leven met hyperventilaties

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NoiRaM

Leven met hyperventilaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 17:45

Heel lang gedacht open ik een topic of niet..

Maar ik denk dat het tijd is om ervaringen etc te wisselen met mensen die hier ook last van hebben...
Ongeveer 6 jaar geleden begon het , ik lag in bed en kon niet slapen , had het gevoel dat ik dood ging...
Snachts mn moeder wakker gemaakt : Maaaaaam ik ga dood ik krijg geen adem ..
was helemaal aan het bibberen snakken naar adem mn armen werden doof mn mond had een raar gevoel...
Na een paar x zo'n aanval gehad te hebben toch naar de dokter gegaan en die stuurt je met dezelfde gang weer naar huis : Stress !
Dagen gingen voorbij en ook dagen dat de aanvallen terug kwamen..
dus hup weer naar de huisarts toe en ik werd door gestuurd naar de fysio voor ademhalingstherapie ..
voor mijn gevoel helpte dit niks dus ik was laks met de oefeningen , schijnbaar ook veel afleiding des tijds gehad want 1,5 jaar heb ik er geen last van gehad..

4 jaar geleden we gingen op vakantie naar egypte , natuurlijk was ik gespannen ... vooral 6 uur in het vliegtuig bah maargoed ik ging toch mee..
eenmaal aangekomen in egypte heb ik me 2 weken rot gevoeld , duizelig , slapeloze nachten , het gevoel hebben steeds weer weg te vallen..
Man die 2 weken leken wel een heel jaar te duren zeg !
Eenmaal thuis ben ik weer naar de huisarts gegaan en toen mijn nieuwe sinds mijn verhuizing...
die stuurde me ook weer naar huis met het antwoord : Stress !
Ik wist dat het hyperventilaties waren maar ik was op zoek naar meer..... het klinkt stom maar ik wist niet zeker dat ik het had en wou een duidelijke uitslag...

2 jaar geleden ging ik met mijn werk naar de beurs in frankfurt , zag er heel erg tegen op ...
5 dagen beurs zonder mn vriend waar ik mee samenwoonde , verschrikkelijk...
Maargoed ik probeerde er het beste van te maken en ik genoot bepaalde momenten zeker .. maar veel momenten niet..
Maandag ochtend we gingen weer naar de stand toe van de beurs , we kwamen aan en ik voelde me niet goed , maar toch moest ik door zetten want ik kon immers zelf niet naar huis toe gaan...
eenmaal aangekomen op de stand werd ik zo raar in mijn hoofd ik voelde mijn benen , armen helemaal niks meer ik was zo duizelig....
veel gedronken en gegeten maar niks hielp... de enige optie was terug naar de hotel kamer ...
een collega heeft me afgezet bij een taxiplaats waarna ik alleen in de taxi stapte naar het hotel... ( dat hoef je me nu niet te zeggen want ik zou het nooooooit weer doen ) maargoed omdat ik me zo slecht voelde en alleen maar plat wou liggen intresseerde me dat niet..
aangekomen in hotel kamer direct op bed gaan liggen , vriendlief en ouders gebeld dat ik naar huis kwam .. moest wachten tot savonds en toen kon ik met collega's mee terug rijden..
Eindelijk ik was thuis , 1 week thuis gebleven voelde me gigantisch raar ..
en weer hup naar de dokter die nu wel eens ging na denken van kan het dan wat anders zijn , EINDELIJK ik mocht een scan laten maken van mijn hoofd...
en de uitslag was NIKS ! alles functioneert goed , geen rare opmerkingen ...
maar nog steeds voelde ik me slecht ... de arts zei dat het in mijn oor kon zitten dat door verkoudheid het aangetast word en dus gevoeliger is voor stress en of drukte... door oefeningen zou ik er beter mee om kunnen gaan.. oefeningen gedaan en het werd alleen maar erger ... durfde de supermarkt niet meer in .. kleding kopen is leuk ? Nee voor mij niet !!! uitgaan op mijn leeftijd Ge-Wel-Dig .. nee voor mij niet...

Ik ben het verder gaan zoeken en ging naar een homeopaat toe , en ja hij kwam met een middeltje waar ik me geweldig bij voelde , heb het afgebouwd en het ging nog steeds goed..
totdat we weer gingen stappen , drukte / warmte en ik werd weer duizelig ... maar ik wist er mee te handelen en anders ging ik wel naar huis . probleem opgelost !

Nu een jaar later voel ik me weer zo slecht , sinds begin oktober toen we op vakantie waren kreeg ik ontzettende steken in mijn borst heb er wakker van gelegen en ook vriendlief wakker gemaakt dat ik dacht weer dood te gaan ... uiteindelijk wel geslapen en de dag dr na wat stijf en vermoeid maar dat was het gelukkig...
nu zijn we 2 weken thuis , ben weer gaan paardrijden / dansen .. en nu heb ik nog steeds steken in mijn borst ... afgelopen nacht behoorlijk slecht geslapen...waardoor had ik die steken dan ?
het foutste wat er is is om het op te zoeken op internet maar ik moest zoeken van mezelf ..
dus vanmorgen de huisarts gebeld , en ik kon een half uur later heen ...
mevrouw heeft van alles gemeten geluisterd etc etc..
ze vroeg als er hartkwalen in mijn familie zat en ik antwoorde : Nee ? ( nu hoor ik van mijn moeder wel )
ze zei dat mijn borstspier geiriteerd was ... en mijn symptonen konden geen hartklachten zijn .. ik maak me dus druk om niks daar komt het op neer..
Maargoed gewoon wezen werken en af en toe wel steken , kortademig .. en ik denk nee ik heb niks maar steeds blijft er een vraag in mn hoofd heb ik echt niks ?
Het is zo vervelend , je leven wordt soms gewoon beperkt .....

Het is zo al een heel lang verhaal geworden maar ik wil graag dat als er mensen zijn met deze klachten hier over ook kunnen praten..
En dat er mensen bepaalde oefeningen etc kunnen delen met elkaar...
Voor de mensen die deze klachten niet hebben zullen het waarschijnlijk nooit snappen en zeggen : Man maak je niet zo druk , je hebt niks !

daarom is het soms lastig om hier met mensen over te praten , ook voor mezelf vond ik het moeilijk om dit te schrijven maar het lucht wel heel erg op..
dus mensen typ van je af en schrijf je ervaringen !

sillysoul

Re: Leven met hyperventilaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:54

jaren geleden heb ik ook een tijdje last gehad van hyperventilatie. Het kwam tot uiting terwijl ik in de wachtkamer van de tandarts zat te wachten en ik me echt niet goed voelde (duizelig). Ik ben toen naar de huisarts in het gebouw ernaast gegaan: ik bleek hyperventilatie te hebben. Ook ademhalingsoefeningen gekregen en daarmee had ik het wel redelijk onder controle. Maar wat ze beter hadden kunnen doen, is me naar een psycholoog sturen denk ik: ik voelde de hyperventilatie opkomen bij spanning, als ik ergens naar toe ging. Het is acuut gestopt toen mijn vader ineens heel kwaad op me werd, omdat ik weer een aanval had gekregen in de auto, terwijl we op vakantie gingen.
In jouw verhaal lees ik steeds dat je ergens anders bent dan thuis (meestal) wanneer je het voelt opkomen. Stress kan een rol spelen, maar (onbewuste) angst ook. Is het een idee om naar een psycholoog te gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:01

Ik heb sinds mei hier last van.
Dit was gecombineerd met steken en een continue druk op mn borst.
Eerste instantie dachten artsen dat het met mn hart te maken had omdat dit heel zwaar in de familie zit.
3 hartfilmpjes laten maken, en alles was goed! Enorme opluchting.
Ik heb nu al een tijdje geen last meer, ik voel het wanneer ik het idee heb dat ik te weinig lucht krijg zeg maar, en stop direct waar ik mee bezig ben.
Heb overigens wel een paar weken terug enorm veel pijn gehad aan pijn op mn borst tijdens school..

Heb jij dat ook na of tijdens een aanval? Dat je handen beginnen te tintelen, en je benen pap worden?

Sterkte TS :(:)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:06

Hyperventilatie is heel vervelend en kan hele rare klachten geven maar het is niet ernstig in de zin van dat er medisch iets aan je mankeert. Je maakt het zelf ook erger. Je blijft in een aanval waardoor je je zelf gek maakt. Het zit dus als het ware letterlijk tussen je oren.

Alleen jij kunt jezelf hieruit halen. Je kunt hulp krijgen maar jij bent de enigste die besluit wanneer het genoeg is en je begint te vechten om eruit te komen. Daarbij is het domste wat je kunt doen toegeven aan een aanval en terug gaan/naar een rustige plek toe gaan. Dan bevestig je, je eigen angst en zal het in een nieuwe situatie alleen maar erger worden. Je zult er dus voor moeten vechten en er doorheen moeten en dan zul je, je lijf gaan bevestigen dat er niets aan de hand is en zal het steeds beter gaan. Helemaal over kan maar hoeft niet maar het kan wel zo worden dat het je leven niet meer beheerst.

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 21:46

sillysoul schreef:
jaren geleden heb ik ook een tijdje last gehad van hyperventilatie. Het kwam tot uiting terwijl ik in de wachtkamer van de tandarts zat te wachten en ik me echt niet goed voelde (duizelig). Ik ben toen naar de huisarts in het gebouw ernaast gegaan: ik bleek hyperventilatie te hebben. Ook ademhalingsoefeningen gekregen en daarmee had ik het wel redelijk onder controle. Maar wat ze beter hadden kunnen doen, is me naar een psycholoog sturen denk ik: ik voelde de hyperventilatie opkomen bij spanning, als ik ergens naar toe ging. Het is acuut gestopt toen mijn vader ineens heel kwaad op me werd, omdat ik weer een aanval had gekregen in de auto, terwijl we op vakantie gingen.
In jouw verhaal lees ik steeds dat je ergens anders bent dan thuis (meestal) wanneer je het voelt opkomen. Stress kan een rol spelen, maar (onbewuste) angst ook. Is het een idee om naar een psycholoog te gaan?

bij jou is het dus helemaal over ? Gelukkig maar !!!
Ik voel de hyperventilatie ook opkomen en een rare steek in mijn hoofd , ik probeer dat gevoel weg te drukken en dan is het naar een paar secondes vaak over...
Wel ben ik er van overtuigd de mensen die dit hebben en bijna niet kwijt raken net als ik zijn denkers..
Vaak zit mijn hoofd vol met van alles en nog wat , gelukkig door paardrijden wordt ik relax en denk aan niks , heerlijk !
maargoed soms blijft het lastig , door je eigen angst blijf je er in hangen en denk je jezelf bijna heel erg ziek.. waardoor je klachten denkt te voelen..
Psycholoog zou ik niet snel heen gaan denk ik of het moet nog verder uit de hand lopen , ik ga tegenwoordig gewoon winkelen , boodschappen doen etc ik laat het niet meer beperken wat ik vorig jaar wel gedaan heb... Die stap heb ik zelf al overwonnen , nu de rest nog :o

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:04

Ik reageer niet vaak op persoonlijke topics, maar hierbij maak ik toch een uitzondering. Ik heb ook wel eens last van hv aanvallen. Het is lastig om een reden aan te wijzen, maar vaak is het s'avonds in bed vlak voor ik in slaap val. Mijn hoofd loopt over en ik zet mezelf 'vast'.

Het zal persoonlijk zijn, maar bij mij werkt het juist averechts als ik heel hard probeer 'eruit' te komen. Het wordt alleen maar erger als iemand anders boos wordt, als ik alleen al het idee krijg dat mijn vriend het vervelend vind (laat staan dat hij er kwaad van wordt) voel ik me nog schuldiger en jaag ik mezelf nog verder in paniek.

Het werkt bij mij beter om mijn lijf echt te voelen. Een manier om dat te doen heb ik gevonden in het volgende youtube filmpje. Aanrader!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:16

Ik zit nu een jaar in een burn out en hyperventilatie is wel een van de symptomen . En ja ook van de stress.
In het begin kon ik mij er niet bij neer leggen dat ik niks mankeerde omdat mijn moeder hartpatiënt is en met zeer veel regelmaat geopereerd word (zo 1 x per 2 jaar). Maar nu een jaar verder denk ik in een aanval van het zal allemaal wel mee vallen anders was ik allang een keertje echt in elkaar gezakt.

Tevens zijn de aanvallen meer aanwezig als ik weer veel aan het nadenken ben en dus mijzelf weer voed.
Vanavond nog een hyperventilatie/paniek aanval gehad en ben gewoon met de honden gaan buiten lopen. Tijdens het lopen zit ik met mijn hoofd wel de hele tijd thuis maar loop geen pas harder (eerder langzamer want tijdens een hyper is lopen vrij lastig). Ik ervaar het als altijd de strijd met jezelf aangaan.

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:18

Ik heb hier ook erg veel last van.
Volgens de huisarts is het chronische hyperventilatie
Ben naar de fysio geweest, geen oefeningen of iets gehad. Sloeg dus nergens op.
Zelf kan ik het onder controle krijgen, maar soms neemt het de hand over en dan gaat het mis..

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 22:23

_Dominique schreef:
Eerste instantie dachten artsen dat het met mn hart te maken had omdat dit heel zwaar in de familie zit.
Ik heb nu al een tijdje geen last meer, ik voel het wanneer ik het idee heb dat ik te weinig lucht krijg zeg maar, en stop direct waar ik mee bezig ben.
Heb overigens wel een paar weken terug enorm veel pijn gehad aan pijn op mn borst tijdens school..

Heb jij dat ook na of tijdens een aanval? Dat je handen beginnen te tintelen, en je benen pap worden?

als eerste voor jou ook sterkte !
ik heb het tijdens het hyperen door , dat mijn handen tintelen , benen raar aan voelen en noem maar op..
na een zo'n aanval ben ik altijd helemaal kapot en krijg het warm / koud..

heb je dan steken in je borst trouwens ?
gaat dat snel over ??

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:27

Ik heb trouwens ook druk op de borst (en dat kan de hele dag aanhouden) maar dat komt echt puur doordat je jezelf (weer) gek maakt.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:30

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:51

je kan wel gaan ontspannen, maar het voornaamste is toch leren inzien waarom zo'n aanval er überhaupt komt. Bij mij had het te maken met enorme onzekerheid. En ik hield het in stand doordat ik wist waar ik de meeste kans liep op een aanval, juist daardoor werd het erger. Ik weet niet waarom het stopte toen mijn vader er zo kwaad over werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 08:49

NoiRaM schreef:
_Dominique schreef:

ik heb het tijdens het hyperen door , dat mijn handen tintelen , benen raar aan voelen en noem maar op..

gaat dat snel over ??

Precies het zelfde hier, je bent na zo'n aanval gewoon totaal uitgeput en vermoeid en ja ook ik krijg daarna last van temperatuurwisselingen.
Ja nou ik krijg die steken soms ook uit het niets, maar ik raak nogal in paniek als ik die stekem weer voel, en dan voel ik aan dat de kans op een hyperventilatie heel groot is op dat moment.
Toen ik voor het eerst een hyperventilatie kreeg had ik wel tijdens het hyperventileren erg veel pijn aan de druk op mn borst.
Maar langzamerhand verdwijnt de druk wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 08:50

moyra schreef:
Ik heb trouwens ook druk op de borst (en dat kan de hele dag aanhouden) maar dat komt echt puur doordat je jezelf (weer) gek maakt.

Nou nee, dat komt bij mij zeker niet omdat ik mezelf weer gek zou maken.
Op een schaal van 1 tot 10 is de druk en de pijn minstens een 8.
Plus dat er bij mij niet altijd een hyperventilatie achteraan vervolgd.

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 09:10

[/quote]

gaat dat snel over ??[/quote]

Precies het zelfde hier, je bent na zo'n aanval gewoon totaal uitgeput en vermoeid en ja ook ik krijg daarna last van temperatuurwisselingen.
Ja nou ik krijg die steken soms ook uit het niets, maar ik raak nogal in paniek als ik die stekem weer voel, en dan voel ik aan dat de kans op een hyperventilatie heel groot is op dat moment.
Toen ik voor het eerst een hyperventilatie kreeg had ik wel tijdens het hyperventileren erg veel pijn aan de druk op mn borst.
Maar langzamerhand verdwijnt de druk wel![/quote]

oooh je hebt echt bijna het zelfde als hoe ik het ook heb...We zullen er mee moeten leven of het de baas worden ..
Doe je ook oefeningen hiervoor of probeer je zelf gewoon rustig te worden ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:20

Ik heb hier geen oefeningen voor, ik probeer heel rustig te blijven en de controle te behouden op mn ademhaling, hoe lastig dit ook kan zijn..

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:07

Rustige muziek helpt bij mij heel erg, als ik alleen ben.
En als mijn vriend erbij is kriebelt hij me op mijn rug. Dan ga ik op de één of andere manier mijn lijf weer voelen, iets waar ik me dan toch voor heb afgesloten. En dan komt mijn ademhaling vanzelf weer terug. Als ik ga vechten om de controle wordt het alleen maar erger eigenlijk.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:13

Ik heb ook hyperventilatie, met paniekaanvallen. Heel vervelend is het en het beperkt je inderdaad. Zoals je al schrijft, niet iedereen snapt het. Ik ga zelf niet meer stappen, omdat ik weet dat ik van me stokkie ga. Ik kan niet goed tegen warme/drukke ruimtes. In het begin heb ik geprobeerd mij eroverheen te zetten, om toch te gaan stappen o.i.d. Maar helaas ging dat ook niet goed. Ik heb het zelfs af en toe op school. Wij hebben zo een drukke klas, dat die drukte echt iets met mij doet. Krijg het vaak eerst heel warm, dan duizelig/misselijk en dan het gevoel dat ik moet vluchten. Meestal heb ik het wel onder controle, maar een pretje is het zeker niet. Ik ben eerst doorgestuurd naar de fysio, helaas heeft dit echt niks geholpen. :+ Daarna naar een haptonoom geweest en dat was ook niks voor mij.

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 18:15

@Meliaforever dat is echt poedersuiker zeg !
Zal er niet iets van een andere oplossing zijn ??
En als je er met vrienden over praat zoals met stappen , dat je dan iets op de achtergrond blijft met ze gaat het dan ook niet ?? sterkte ermee !!

Hier heeft trouwens iemand ook wat oefeningen geplaatst ook met denken alsof er een zandloper op je hoofd staat , wauw wat werkt dit bij mij goed zeg ! ik word er helemaal zen van ...

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:28

Zoek op youtube anders op Nils Frahm of Ólafur Arnalds, heerlijke instrumentale muziek waar je lekker 'mee' kunt ademen.