Schouderproblemen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Warboel

Schouderproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 13:21

Na toch een tijdje twijfelen toch maar besloten om een topic te openen :)

Op 1 februari (teruggezocht in mijn berichtengeschiedenis, waar Bokt al niet goed voor is :+ ) werd ik 's ochtends wakker met ontzettende pijn in m'n schouder. Met heel veel moeite me aan weten te kleden en naar stage gegaan. In de bus deed elke hobbel pijn en bewegen kon ik 'm niet. Dus de dokter maar gebeld voor een afspraak, waar ik die middag gelijk terecht kon.
Zij dacht dat het een (pees)ontsteking zou zijn en ik kreeg Ibuprofen mee. 3x daags één innemen. Tsja, achteraf niet zo gek dat ik die week bijna geen last meer gehad heb..
Helaas, toen m'n ibu "kuurtje" afgelopen was was het niet over. Niet zo erg meer dat ik helemaal niet meer kon bewegen, maar de zeurende pijn is eigenlijk altijd aanwezig geweest sindsdien.

Ik ben toen naar een schouderfysiotherapeut gegaan. Er is hier een Rijnland Schoudernetwerk en daar zijn hun op aangesloten. Zij dacht aan een geblokkeerd AC gewricht.
Oefeningen gekregen, schouder stabiliseren en later ook intapen. Intapen leek wel even te helpen, maar zodra ik de tape gewend ben of het er weer afgaat komt het gewoon weer terug. En op een gegeven moment is het klaar, kunnen ze niet strakker meer tapen. Ondertussen loopt het aantal behandelingen die ik gehad heb ver over het aantal waarvoor ik verzekerd ben. Dit is opzich niet erg, is het nodig is het gewoon nodig natuurlijk.
Maar we zijn nu dus 8,5 maand verder en ik heb eigenlijk weinig verbetering gemerkt. Ik doe de oefeningen die ik krijg braaf, probeer op te letten met paardrijden en met de repetities van de fanfare + dweilorkest waar ik inzit ontlast ik m'n schouder ook zoveel mogelijk. Paardrijden doe ik 2 tot 3x per week. Op woensdagavond rij ik sowieso want dan heb ik les. Vrijdag en zaterdag zijn mijn "verzorgdagen" en dan kijk ik het even aan. Veel pijn = longeren, grondwerken of gewoon lekker knuffelen. Ik rij western en m'n verzorgpaard is prima op een lang teugeltje te rijden, maar wil ik echt gaan trainen zal ik haar toch wat meer op moeten pakken en dat gaat niet altijd. Frustrerend.

Morgen moet ik weer naar de fysio en ga ik eens aankaarten of er niet eens verder gekeken moet worden. Zeker aangezien bijkomende klachten; krachtverlies, tintelingen en een slapend gevoel in m'n pink en ringvinger, gevoelig op de plaatsen waar het bot vlak onder de huid ligt (sleutelbeen, schouderdak en schouderblad), moe gevoel in m'n bovenarm en bewegingsbeperking + pijn bij bewegen. Wat ik zo raar vind is dat er gewoon totaal geen aanwijsbare oorzaak te vinden is. Op het moment ben ik er gewoon een beetje klaar mee.

Zo, nu ben ik weer klaar met zeuren :') Het lucht in ieder geval op het even van me af te schrijven.
Zijn er nog meer mensen met zulke klachten die er ook weer af gekomen zijn? (eraan komen is toch altijd een stuk makkelijker dan eraf -O- )

singa

Re: Schouderproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:00

Hoi Warbling,

Lang geleden heb ik eens een topic geopend rond hetzelfde onderwerp:
[AP] Tendinitis in de schouders en paardrijden?

Zoals je ziet heb ik helaas niet veel lotgenoten gevonden, om niet te zeggen geen. Ondertussen heb ik de steeds terugkerende ontsteking wat beter onder controle, en ondertussen doe ik eigenlijk alles wat ik wil.

Ik erken volledig dat het een ontzettend frustrerende zaak is. Ten eerste is er die zeurende pijn die niet bevorderlijk is voor het humeur, en ten tweede word je beperkt in je activiteiten.

Wat bij mij enorm helpt, is mijn spieren op tijd te laten ontspannen. Als de ontsteking weer op komt zetten, merk ik dat ik de schouder die pijn doet (soms allebei tegelijk) meer optrek. Hierdoor blijft de spierspanning behouden, en wordt de ontsteking alleen maar erger. Ik probeer er dan zo goed mogelijk op te letten om mijn schouder ontspannen naar beneden te houden, en spuit regelmatig Reflex Spray teneinde beter te kunnen ontspannen. Dit voorkomt erger.

Al moet ik toegeven dat ik de Reflex Spray ook regelmatig gebruik zoals het niet hoort (ik heb zo'n bus ook standaard in mijn handtas zitten, op stal, op mijn nachtkastje en in de auto): vlak voor ik ga rijden of een andere belastende activiteit voor mijn schouders doe. Dat is een kwestie van zoeken wat op dat moment het meest doorweegt: de pijn of de frustratie?

Na verloop van tijd heb ik niet het idee dat het erger gesteld is met mijn schouders dan toen ik nog voorzichtiger was, in tegendeel. Soms gaan er maanden voorbij dat ik nauwelijks last heb.

Wat me opviel is dat je longeert als je veel pijn hebt. Dat is iets wat me absoluut niet lukt op zo'n moment. Het constante gewicht van de longeerzweep, waarvan het uiteinde dan nog eens voor weerstand zorgt ook, kan ik niet houden op een dergelijk moment.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 14:31

Hoi monia,

Ik ga je topic even doorlezen!
Waar jij Reflex Spray gebruikt gebruik ik Biofreeze, inderdaad ook vaak voor ik moet paardrijden. Ik trek mijn schouder ook vaak op, soms tot een verschil van wel 3 cm, gemeten door de chiropractor waar ik ook bij loop. Probeer het ook goed te ontspannen maar dan gaat het vaak nog meer pijn doen helaas.

Longeren gaat hier juist wel goed; ik heb een lichtgewicht carbon zweep (weegt ongeveer 80 gram, echt heel licht dus) Laatst had ik mijn zweep even uitgeleend en heb ik met een "gewone" zware zweep gelongeerd. Daar kreeg ik erge last van inderdaad.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 07:55

Nou ik ben net terug van de fysio.
Ze vond het in de eerste instantie niet nodig om er verder naar de laten kijken, want er zou toch alleen maar een irritatie zitten.
Toen gaf ik aan dat we ondertussen 8,5 maand verder zijn en er eigenlijk nog geen verbetering is. Laatste weken juist weer slechter, zonder dat er echt een "trigger" is.
Ze vond dat ik daar wel gelijk in had en ze zou met haar collega's gaan overleggen en de huisarts even bellen.

Weet niet zo goed wat ik er nou mee moet. Aan de ene kant wil ik wel dat er even naar gekeken wordt, maar aan de andere kant.. als zij 100% zeker is dat het toch alleen maar een irritatie is heeft het ook weinig nut. We zullen zien wat haar collega's en huisarts ervan zeggen.. Pff heb daar echt in tranen gezeten, ben er zo klaar mee :\
Kan ook niet eeuwig bij de fysio doorlopen natuurlijk..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:10

Na 8,5 maand lijkt het mij tijd voor een verwijzing naar een orthopeed. Of de fysio daar nu wel of niet heil in ziet, gewoon naar de huisarts gaan en verwijzing vragen.

Is er overigens ooit naar je rug gekeken? Pijn, tintelingen en krachtsverlies kunnen namelijk ook heel prima uit je rug komen, zonder dat je daar last hebt.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:19

Ik zou je aanraden eens naar een osteopaat te gaan.
Wellicht dat er iets in je rug niet goed zit waardoor je schouder steeds getriggerd wordt.
Mijn ervaring met fysio's is dat ze kijken naar de plek waar de patient aangeeft last te hebben maar niet naar de rest van het lichaam.
En osteopaat werkt net andersom en kan daardoor misschien een oorzaak vinden?
Het is in ieder geval het proberen waard.

Sterkte!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 08:25

Precies, dat dacht ik ook.. Ik wacht heel even af of de fysio deze week nog terugbelt, anders maak ik een afspraak bij de huisarts voor maandagochtend.

Ja er is een jaar of 5 geleden een MRI van m'n rug gemaakt omdat ik toen altijd erge rugpijn had. Niks raars op te zien :n
Ik ga ongeveer om de 4 weken naar de chiropractor omdat m'n bovenrug inderdaad vaak vast zit. Heb daar nu oefeningen voor en dat gaat wel goed.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:32

Mij hebben ze helemaal doorgelicht gehad. Vanwege een voormalige nekbreuk waren daar alle pijlen op gericht bij mij. Ik had ook tintelingen of volledig uitval en dat verslechterde in 2 maanden tijd zeer ernstig. Uiteindelijk kwam de revalidatie arts erachter.
TOS, oftewel Thoracic outlet syndrome. Dit is niet te zien op een scan van je nek, maar juist van je schouder!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Thoracic_outlet_syndrome voor meer info

Weet natuurlijk niet of dit is wat je hebt, maar je kan het allicht aankaarten.
Ik zou dit eerst in het ziekenhuis laten uitzoeken voordat je naar de osteopaat of welke secundaire hulpverlener dan ook gaat.
Alle goede bedoelingen van deze mensen daar gelaten. Zolang je niet precies wat het is, kunnen ze wel schade aanrichten.

Succes ermee.

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:37

Vind het erg appart dat je fysio aangeeft dat er 'alleen een ontsteking' zit als je al 8.5 maand bezig bent en geen vooruitgang ondervind! Dat is echt neit de manier die gehanteerd hoort te worden! 3 maanden max en dan moet er zeker vooruitgang merkbaar zijn! En anders terugverwijzing naar de ha die je dan evt door kan sturen, indien er niets gevonden wordt, ga je terug naar de fysio en verder met de training, maar dan weet je dat in elk geval.
Krachtsverlies en tintelingen klinkt alsof die uit je nek komen, vaak is hierbij de nekspier de boosdoener, iemand met schouderklachten trekt teveel de nek op, waardoor de ruimte in de schouder verkleint en de spierverhouding nek-schouder op 80-20 komt te liggen, ipv 50-50. Dit resulteerd in een verminderde schouderstabiliteit, waar 9 vd 10 keer schouderklachten uit naar voren komen.
Train je wel specifiek op schouderstabiliteit of niet? Hoe is je houding? Hoe is je houding op paard?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 09:00

@Leonie87: Thanks, ga het zo even doorlezen :) Ga het aankaarten bij de huisarts/ziekenhuis.

@Emm_: Vond het ook vreemd hoor! Had ook wel verwacht dat ze me terug zou sturen naar de HA voor een doorverwijzing. Maarja, niet echt van harte dus.
Ik sta heel erg rechtop, heb ook een hele holle rug. M'n schouders staan wel ietsje naar voren maar daar probeer ik goed op te letten :j Op het paard ook rechtop, soms heb ik de neiging om met sturen iets naar links of rechts te vallen maar daar zijn we hard mee bezig met les. Zit ook niet gespannen.
Als m'n schouder erg gespannen is trek ik hem wel wat op ja. Probeer het niet te doen, maar dat is erg lastig :o

Thanks voor alle reacties :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:08

Hier ook iemand met schouder/nek klachten!
Ik heb al minimaal drie jaar enorm last van mijn schouders/nek en heb er al 32 behandelingen fysio, 20 behandelingen haptotherapie, foto's van nek en schouders en een MRI van mijn nek voor gehad'.
Ik krijg een soort kramp, links of rechts, in mijn nek of schouder en die trekt dan naar mijn arm, dat doet zó'n pijn dat ik naar de wc moet vliegen en het water mijn mond uitloopt tot spugen aan toe!
Daarna ben ik zomaar een uur helemaal van de kaart en moet ik gaan liggen.
Op de foto's was niets te zien en op de MRI lichtelijke vernauwing van de zenuwbanen.
Ik ben in 1989 geopereerd aan acromegalie, tumor aan de hypofyse, en door die acromegalie gaan je weke delen groeien.
de internist vermoedt dat het weleens hier aan kan liggen maar bewijs is er niet en voorlopig loop ik er nog steeds mee.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 13:44

Oei dat het zo erg is dat je er van over moet geven is wel heel sneu zeg :(:) gelukkig hier geen last van m'n nek..

Nu moet ik wel zeggen dat toen ik jonger was (weet niet meer precies hoe oud) ik een keer heel erg ongelukkig van het paard gevallen ben en m'n elleboog gebroken/verbrijzeld had. Ben toen flink hard op m'n linkerarm terecht gekomen, wellicht toen toch een tik gehad wat zich nu gaat uiten. M'n elleboog heb ik ook nog wel eens last van, zeker als m'n schouder weer wat erger is.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:47

Is het geen idee om een tijdje traumeel te proberen? Is homeopatisch, maar ik heb er echt hele goede verhalen over gehoord. Met de vloeibare variant een paar druppels in wat water oplossen en opdrinken. Traumeel werkt bijvoorbeeld tegen spierpijn en kneuzingen, en het zou me niks verbazen als het ook tegen jouw klachten werkt (mits het echt iets met de spieren is, en niet met de pezen/botten/zenuwen) :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 11:06

Uhm ik weet niet of ik hier nog mag reageren := Maar doe het toch :+

Ben dinsdag bij de huisarts geweest. Nog wat testjes gedaan natuurlijk en hij denkt dat m'n pezen flink ontstoken zijn. Hij kon ze aardig langs het bot voelen schuren, m'n schouder kraakt ook ontzettend. Hij denkt dat door een combinatie van bouw en houding m'n schouder wat te smal is. Daardoor raken de pezen geïrriteerd en uiteindelijk ontstoken.
Ik heb een verwijzing voor de orthopeed gekregen. Daar kan ik 12 december terecht en worden er direct foto's gemaakt en waarschijnlijk een scan om te kijken in hoeverre ze ontstoken zijn, en of er echt niks anders aan de hand is.
Toen ik nog jonger was heb ik namelijk een keer een flinke smakkerd van het paard gemaakt en toen m'n linkerelleboog heel vies gebroken. Dus misschien heeft m'n schouder toen ook wel een tik gehad.

Mochten de pezen het enige probleem zijn kunnen ze óf inspuiten met ontstekingsremmers óf opereren (frezen ze een stukje bot weg voor meer ruimte) maar die operatie doen ze waarschijnlijk alleen als m'n schouder echt te smal blijkt. Anders doen ze hem volgens de dokter niet voor m'n 50e en dat duurt nog wel even :+

Dus.. Er zit eindelijk een beetje schot in de zaak en ik heb eindelijk het idee dat ik serieus genomen wordt. :)

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:43

Fijn dat er wat schot in de zaak zit, en dat je meer zicht begint te krijgen op de oorzaken! Heeft hij ook gezegd van welke spieren de pezen ontstoken zijn?

Het klinkt alsof wij dezelfde schouders hebben. Mijn schouders zijn eveneens veel te eng voor de pezen die er moeten passeren. De pezen die bij mij gevoelig zijn, zijn deze van de m. supraspinatus, infraspinatus en subscapularis. Volgens de chirurg zit er ooit de operatie die jij bespreekt aan te komen, maar zolang er mee te leven valt kan die beter uitgesteld worden.

En zoals gezegd, kan ik er momenteel prima mee leven door met een spray de ontsteking en de pijn te bestrijden. Activiteiten die mijn schouders letterlijk te boven gaan, probeer ik te vermijden of zoveel mogelijk te spreiden. Bovenschouders + krachtinspanning (vb. plafond schuren) is volledig uit den boze; bovenschouders + beweging (vb. bovenkant ramen wassen of schilderen) doe ik niet langer dan 1 à 1,5u per dag, gespreid dan nog.

Ik hoop alvast dat je ook snel je draai vindt!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 12:32

Nee dat kon hij zo niet zien natuurlijk. Weet eigenlijk niet of hij dat zo zou kunnen voelen, hij heeft er in ieder geval niks over gezegd.. Zal ik denk ik wel horen van de orthopeed over een maand.

Hebben ze bij jou ook injecties in je schouder gegeven?
Er rekening mee houden doe ik nu ook al best veel. Vaak moeten anderen de deken van mijn verzorgpaard opdoen. Opzadelen gaat opzich op goede dagen wel, maar op slechte dagen rijd ik ook vaak niet. M'n arm helemaal boven m'n hoofd uitstrekken gaat op dit moment niet.

Fijn dat het met een spray te bestrijden is bij je :) Hoop dat dat voor mij ook gaat werken. Heb nu al wel biofreeze, dat is een roller met gel die verkoelend en pijnstillend werkt. Werkt altijd helaas maar voor een korte tijd..

Heel erg bedankt voor je berichtje in ieder geval!
Sterkte nog met je schouder :)