Verstandskies is er uit, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Deri

Verstandskies is er uit, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 18:11

Hey allemaal.
Eindelijk heb ik gisteren de moed kunnen verzamelen om mijn verstandskies te laten trekken (lees hij begon zeer te doen en was de pijn zat, kon niet slapen en niet eten)
Maar nu ben ik benieuwd naar ervaringen van andere bokkers hoe de genezing verliep, en hoelang het duurt voor het gat dicht is (en je dus zonder zorgen kan eten zonder elke keer te spoelen).

Ik ben echt als de dood dat het geïnfecteerd raak, ik ga dus net zolang aan vloeibaar tot het gat dicht is ( :+ ) en spoel natuurlijk ook netjes de wond uit. (heb chloorhexidine 0.12% ervoor meegekregen)

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:13

Is het bij de tandarts of bij de kaakchirurg gedaan? Bij mij destijds bij de kaakchirurg, wat als voordeel had dat het gehecht werd. Ik heb direct de eerste dag al vast voedsel op (sterker nog, mijn verdovingen waren nog niet uitgewerkt en ik ging al met mijn vader naar een horecabeurs). Ik heb niet gespoeld, wel heb ik er gewoon zachtjes over heen gepoetst (niet de eerste dag, maar vanaf de tweede dag). Ik heb verder nergens last van gehad. In het begin vond ik harde/scherpe dingen (zoals naturelchips) wel vervelend, als het in mijn tandvlees prikte. Als je er gewoon mee om gaat, weet je al snel niet beter meer..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:16

Ik heb dezelfde avond al gewoon gegeten. Zo ver dat lukte, kreeg mijn mond niet erg ver open door de hechtingen. Ik heb gespoeld zolang het moest en nergens last van gehad verder. Denk dat na een week alle hechtingen er wel uit waren en ik weer echt gewoon kon eten. Heb zelf ook geen napijn gehad. Bij mij is ook een kaakchirurg aan het werk geweest.

Deri

Re: Verstandskies is er uit, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 18:28

Het was wel een kaakchirurg maar er is niet gesneden of gehecht. Was bij de kaakchirurg omdat het ontstoken was omdat ik te lang gewacht had met trekken. 2 volle spuiten erin en toch nog een scheut gevoeld tijdens het trekken maar hij was er gelukkig zonder gewrik/geduw er meteen uit.

Ik heb vooral horrorgedachtes over het helen vanwege dat ik rook. (kon het 3 uur volhouden voordat de trilhandjes etc begonnen := )
Dus probeer het daarnaast so safe mogelijk te spelen en zo min mogelijk te roken natuurlijk. (van de 30 per dag gisteren maar 6 gehad en vandaag 4)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:30

Ik mocht niet spoelen meteen de eerste dag.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 18:36

Klopt het is ook gisteren gebeurd, mocht vandaag pas beginnen met spoelen :)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:39

Boven of onder? Boven heb ik nooit problemen gehad, onder heb ik twee keer gehad dat de hechtingen te strak zaten en dat ik ze er uit moest laten halen. Verder gewoon gegeten, ik kan niet zo lang zonder vast voedsel :') Pijn was er ook niet naar trouwens, die was prima te onderdrukken met een pijnstiller.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 18:43

pijn heb ik nu ook geen last van, af en toe voel ik die zenuw een beetje zeuren maar niet pijnlijk zeuren (snappen jullie m nog? :') )
Wel neem ik netjes 3 keer per dag mn ibo 600, ben bang dat als ik die niet neem toch nog pijn te krijgen omdat ik nu niet weet hoe het zonder is :P

Het is trouwens mn kies rechtsonder.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 18:45

Ik heb er 2 tegelijk laten trekken bij de tandarts, had dus ook 2 gaten.
Uurtje later rookte ik alweer, zelfde dag at ik ook alweer vast voedsel, alleen wel met de andere kant.
Geen last van ontstekingen ofzo gehad. Neem aan dat het afweerstelsel van je lichaam daar zelf ook wel tegen werkt..? Heb er iig nog nooit iemand over gehoord over niet roken of niet eten vanwege ontstekingen. Alleen neit eten vanwege de pijn..

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 18:50

Yv_ schreef:
Ik heb er 2 tegelijk laten trekken bij de tandarts, had dus ook 2 gaten.
Uurtje later rookte ik alweer, zelfde dag at ik ook alweer vast voedsel, alleen wel met de andere kant.
Geen last van ontstekingen ofzo gehad. Neem aan dat het afweerstelsel van je lichaam daar zelf ook wel tegen werkt..? Heb er iig nog nooit iemand over gehoord over niet roken of niet eten vanwege ontstekingen. Alleen neit eten vanwege de pijn..

Ja misschien maak ik me iets te druk. Maar hoorde dat als het gaat ontsteken dat het schoonmaken bij de chirurg dus echt géén pretje is ;(

Hoelang duurde het bij jullie trouwens voor het dicht was?

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:03

Maak jezelf niet druk! Het komt wel goed.. Als je gewoon goed spoelt en poetst is er niets aan de hand, anders zou je immers wel andere adviezen gekregen hebben..

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:07

Bij mij is toen mijn rechter bovenkies getrokken. Het duurde wel even voordat het gat helemaal dicht was (denk wel een paar weken) en het heeft nog wel een aantal dagen een beetje nagebloed trouwens, maar last heb ik er niet van gehad.
Heb er zelf geen last van gehad dat er allemaal eten in bleef hangen. Wel een beetje oppassen natuurlijk maar volgens mij ga je automatich al iets meer aan de andere kant eten. Mijn wond is trouwens niet gehecht geweest.
Volgens mij heb ik trouwens helemaal niet zoveel gespoeld :o
Sterkte ermee!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:07

Bij mij was het gat heel erg snel dicht, na 2 weken kon ik al eten zonder dat er telkens eten in bleef zitten. Ik raad je aan om zachtjes te spoelen, zodat het bloedstolsel netjes blijft zitten. Als die blijft zitten is het gat echt bizar snel dicht :j

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:10

Ik zou me eerder druk maken over het feit dat je 30 sigaretten per dag rookt 8)7

Ik heb ze alle 4 laten trekken en geen last gehad van infecties. Spoelen deed ik ook niet overigens :n

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:17

Roken is wel het domste dat je kunt doen maar dat weet je natuurlijk zelf ook :) ik heb zo vaak mensen in de praktijk terug zien komen met 'napijn' en waar gewoon een lekkere rookaanslag aan de binnenkant van de wond zat. Verder even opletten met varkensvlees ivm infectie en zachtjes spoelen (chloorhexidine/perioaid) succes! :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:23

3 getrokken kiezen. Geen last of napijn en de ibuprofen al snel achterwege gelaten.
Op een uitzondering na, een die gehecht was, schijnbaar zat daar nog vuil onder en de hechting trok enorm. Een opluchting toen die eruit was. Met een spuitje het gat schoonspuiten is niet fijn, maar een stuk minder erg dan de last die ik er toen van had.

Qua eten enzo heb ik volgens mij ook meteen weer gewoon gegeten.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:26

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 18:27

Ik heb in juli 2 en in september de laatse 2 laten trekken. Ik heb wel gelijk weer geprobeerd vast voedsel te eten maar ik heb vooral veel last van mn kaken gehad (boren, snijden, veel wrikken en natuurlijk hechten, joepie!). Spoelen heb ik helemaal niet gedaan. Er overheen poetsen pas na een dikke week, was te pijnlijk daarvoor. Gewoon voorzichtjes aan de andere kant kauwen, werkt prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:31

Ik moet eerst nog 9 gaatjes laten vullen (al 2 gedaan gelukkig :+ , tandarts is zo lief ze per 2 te doen) , daarna moeten er 3 verstandskiezen uit. Voel ze niet en ze doen geen pijn , bovenin is ie niet door maar die boren ze uit ofzo?

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 17:24

hmm heb een irritant probleempje. Eet sinds gisteravond gewoon weer normaal eten.
En kon ik de etensresten makkelijk eruit spoelen, maar nu zit er een stukje bamie vast die ik er niet uit krijg door te spoelen, hoe hard ik het ook doe. ^)
Iemand tips? want m tandenborstel durf ik er nog niet in te steken :')

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:27

Ik kreeg er een spuit bij, die moest ik vullen met water en dan in dat 'gat' leegspuiten. Eerste paar dagen gevoelig met eten en bij voorover leunen klopte het wel iets, maar verder geen last er van gehad (oja, dat mijn wang op was gezwollen, charming!)
Bij mij moesten ze er uit, want ze drukten tegen de andere kiezen aan. :) Heb de onderste 2 weg laten halen.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 17:33

Gevoelig is het gelukkig van gisteren al niet meer. Ook geen pijn (ben vannaf gister van de pijnstillers af).

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:33

Trauma's!

Het begon al met een lompe kaakchirurg die een stukje van de kies ernaast afhakte en niet eens kon vertellen wat ik moest doen met de wond. Ik kreeg een heel raar boekje meer naar huis waar eigenlijk niets instond. Geen antibiotica meegekregen en na een paar dagen verschrikkelijke pijn, met een enorm dikke wang, was de boel hartstikke ontstoken.

Het duurde even voordat de antibiotica aansloeg en toen heb ik nog weken last gehad van die kies ernaast. De tandarts kon die pas repareren toen alles dun was. Al met al een maand last gehad. Eigenlijk moet de andere kant ook nog.... :=

Ik wil je niet bang maken hoor. De positieve kant is dat het goed voor de lijn is. ;)

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:35

Wow Vudress, wat een kaakchirurg dan! Die van mij was heel aardig en rustig, probeerde zelf te kletsen..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:58

Kort en simpel: geen enkel probleem, zo getrokken en verder helemaal geen last van gehad! :D

Het kan dus echt ook zonder problemen! Vraag je TA van tevoren hoe de kies ligt en wat je kunt verwachten. Een foto of scan vooraf laat duidelijk zien, ook voor jezelf, hoe de kies ligt, dan weet je ook waa je aan toe bent. :j

Mooi dat het uiteindelijk bij jou toch meegevallen is!