Dietist, vergoed/niet vergoed?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Dietist, vergoed/niet vergoed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 09:17

Hoi!

Ik ben al een ruime tijd (3/4 jaar) fanatiek bezig in de fitness.
Ik ga zo 4 a 5x per week. Het is dus ook niet zo dat ik overgewicht heb oid.
Train trouwens (bijna) alleen maar kracht.

Het is wél zo dat ik een slechte eetgewoonte heb en dit heel graag wil veranderen.
Op deze manier boek ik met sporten ook niet de resultaten die ik heel graag zou willen zien!

Meerdere malen heb ik een bericht gehad van een bokker die mij maar al te graag wil helpen, en dat waardeer ik ook ontzettend! :D
Maar wat ik nodig heb is eigenlijk een volledig schema (in ieder geval voor een tijdje, tot ik mijn eigen weg kan vinden), wat ik in 1 week zou moeten eten.

Ik moet meer eiwitten eten, weet ik, maar wat? (vis, kip, melk, kwark.. Verder kom ik niet.. En welke vis dan??)
Ik moet minder koolhydraten eten, weet ik, maar waar zit dat in (wit brood.. Maar verder???)

Vandaar... Wil ik graag naar een dietist die voor mij een schema op maat kan maken die past bij mijn levensstijl.
Maar goed.. Ik google wat rond en ik zie dat het voor een eerste consult €90 euro kost en voor een vervolg €30.
Valt enigzins mee zul je denken, maar ik ben ook maar een arme student..
Maaarrrrr: Dan lees ik ook dat het in 2013 weer terug in het basispakket komt.. Klopt dit?
Staat dit al 100% vast??

Want dan wacht ik wel even 2 maanden voordat ik me daar aanmeldt :+
Kan iemand mij van deze vraag verlossen?? :D

Groetjes Nancy

Annick75

Re: Dietist, vergoed/niet vergoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:34

Kijk eens op de website van het voedingcentrum, daar kun je in elk geval info terug vinden over welke voedingsstoffen koolhydraatrijk zijn en welke juist niet, waar je eiwitten vandaan kunt halen etc.

De diëtiste valt dit jaar niet onder de basisverzekering, maar kan wel in je aanvullende pakket zitten. Vanaf volgend jaar komt het inderdaad weer in het basispakket. Je hebt dan wel een verwijzing nodig van je huisarts volgens mij, maar dat zou je even kunnen navragen bij een praktijk. Bij ons is ook een diëtiste verbonden aan de huisartsenpraktijk. Errug handig.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:36

Vanaf volgend jaar wordt de diëtiste 4 uren vergoedt in het basispakket. Aanvullend pakket 6-8 uren geloof ik (afhankelijk welke zorgverzekeraar). 4 uur is niet veel.. Moet je nagaan dat alleen het 1e consult meestal een half uur/tot een uur duurt. Dan ben je al 1 uur kwijt.
Ik weet niet of je het kunt regelen met je diëtiste dat je per keer bijv. 10 of 20 minuten per consult doet, dan zit je niet snel op de 4 uren en kun je regelmatig komen.
Je hebt sowieso een verwijzing nodig van de huisarts. :j

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 11:32

Verwijzing heb ik niet nodig hoor :n :)
Zo ver was ik al :j

20 minuten per consult lijkt mij ook meer dan genoeg?? :) Behalve het eerste consult dan..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 11:37

Wat een dure dietiste Nancy!
Ik ben van de week voor het eerst geweest: 45 euro en ik stond pas na 2 uur en een hele map met recepten, weetjes en leuke dingetjes buiten. Nav mijn eetdagboek heeft ze de volgende dag een eetschema voor mij samengesteld.

Ik ben benieuwd hoe dat dan straks gaat met de verzekering, aangezien de meeste dietisten een consultprijs hebben ipv uurprijs :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 11:40

Mootje, dat haal ik van internet af he :)
Stond op een site.

Dat is wel een heel mooie prijs!! Daar zou ik het wel voor willen doen..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 11:46

Ik zit bij een dietiste die is aangesloten bij: http://www.gewichtsconsulenten.nl/
Ik kwam over het algemeen namelijk alleen maar atkins / repen / shake dietisten tegen en dat wil ik niet :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 12:10

Ik wil niet afvallen.. :n :)
Ik wil een goed eetpatroon, eet schema die past bij mijn sportschema/leefstijl..

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:21

Mootje schreef:
Ik zit bij een dietiste die is aangesloten bij: http://www.gewichtsconsulenten.nl/
Ik kwam over het algemeen namelijk alleen maar atkins / repen / shake dietisten tegen en dat wil ik niet :)

Daar heb je het al; waarom de prijs verschilt met dat wat Nancy opzocht.
Jij bezoekt een consulent, geen diëtist :) dat is wat anders. Een diëtist is indd duurder.

Nancy succes met je zoektocht, ik ben zelf wel diëtist in opleiding dus mij mag je altijd pb'en! maar over dat in je pakket weet ik ook niet :=

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:23

Is het niet veel handiger om zelf kennis op te gaan doen over gezonde voeding en eetgewoonten? Lang leve internet, artikelen en boeken.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:32

_Nancy schreef:
Verwijzing heb ik niet nodig hoor :n :)
Zo ver was ik al :j

20 minuten per consult lijkt mij ook meer dan genoeg?? :) Behalve het eerste consult dan..

Eerste consult duurt bij mij minimaal 1 uur.
Tweede consult is afhankelijk van je doel en resultaat.
Als je alleen gezond wilt eten om meer resultaat te behalen dan duurt het tweede consult niet zo lang.
Wanneer ik iemand krijg die bijvoorbeeld wil afvallen maar moeite heeft om het vol te houden dan duurt het tweede consult ook lang omdat we dan opzoek gaan naar een oplossing.

Prijzen zijn hier in de UK vast gesteld en ik mag zelfs niet onder de £45 per uur gaan zitten.
Hoe dat in Nederland zit weet ik niet.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 12:33

Je kan in elk geval beginnen om je huidige eetpatroon in te vullen op de eetmeter
https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/eetmeter/
Je ziet dan per product het aantal eiwitten en koolhydraten (en vetten, calorieen enz). En ook adviezen of je te veel of te weinig van het een of ander binnen krijgt.

Mij heeft geholpen om me bewust te worden van mijn eetpatroon en ik ben gezonder gaan eten. Waarbij ik nu eerder meer dan minder eet, maar beduidend minder (verzadigde) vetten binnen krijg (dat was mijn euvel, koek, chocola en chips en dan dagelijks 8-) ).

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 13:30

Saar, lang leve internet.. :') Makkelijk gezegd, maar moeilijk gedaan.
Zoals ik zei; ik heb gewoon in het begin een vast schema nodig wat wát ik eet in een week.. Daar kan ik me dan aan houden,, maar zelf kan ik dit niet. En ik wil ook zeker zijn dat ik het góed doe.

Raponsje, wat ik wil is ehm.. Hoe zeg ik dat.. Ik sport zeg maar 4-5x per week, maar dat is niet echt goed te zien snap je. Er zit nog te veel vetjes omheen en ik wil dat weghebben :+
Afvallen is niet mijn doel.

Ik zal de eetmeter is invullen.. Ik denk dat ik daarna even in shock verkeer :')

Grit, en hoe heb je dat zo gedaan?? Want ik weet dat ik niet goed eet, ik eet wel regelmatig, maar niet gezond genoeg imo.
Dit wil ik graag samen doen met een dietist..

Wat is trouwens het verschil tussen een gewichtsconsulent en een dietist?? :o

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:35

Nancy je zult echt naar een dietist moeten, niet naar een gewichtsconsulent.

Een dieet is in het Nederlands vaak "afslank eetgewoontes". Maar in de Engelse taal is een diet gewoon wat jij normaal eet.
Zo hebben mensen een gezond dieet en een slecht dieet.

Bij een dietist zul jij dus terecht komen voor een net schema wat zal passen bij de resultaten die jij wilt behalen. Dat hoeft niets met afvallen te maken hebben.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 13:55

_Nancy schreef:
Ik zal de eetmeter is invullen.. Ik denk dat ik daarna even in shock verkeer :')

Grit, en hoe heb je dat zo gedaan??

Door de regel boven jou :') Ik verkeerde in shock wat ik per dag/week weg at aan verzadigd vet en wat ik tekort kwam aan gezonde dingen. Dus heb ik voor mezelf een grens gesteld wat ik aan calorieen en vetten binnen mag krijgen. Voor jou zou dan de focus op koolhydraten en eiwitten liggen.

En toen begon het puzzelen hoe ik gewoon drie keer kon eten, gewoon tussendoortjes kon eten en ook nog steeds een koek of wat dan ook kan pakken zonder hierboven te komen.
Dus als ik 's avonds op verjaardag gewoon wil kunnen eten van wat er op tafel staat, zal ik overdag heel gezond moeten eten (bijvoorbeeld appelstroop ipv hagelslag, veel meer groentes en fruit, minder vlees en pasta, magere kwark met fruit n fibre als ontbijt ipv boterhammen met hagelslag en pindakaas enz, enz)

Het weegt natuurlijk nooit op tegen een dietist! Maar ik heb dit drie maanden consequent gedaan en ben 7 kilo kwijt geraakt en zit weer in een gemiddeld bmi.
Het vraagt eerlijkheid en tijd om alles in het schema te zetten en soms even streng zijn voor jezelf, maar het gaf mij zoveel houvast dat ik er weinig moeite mee had. En aan de adviezen kon ik afmeten dat ik in elk geval wel genoeg at en binnen krijg aan vitamines ed.
Ik wilde absoluut niet dieten, alleen een gezond eetpatroon krijgen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 15:37

Ik heb even op de cz site gespiekt en dan vind ik dit:

Aanvullende verzekering
Jongeren € 120,- per jaar

Wat is €120 euro per jaar omgerekend in uren??
Ik heb mijn eigen risico (of eigen bijdrage of hoe dat heet :+) al gehaald, dus nu krijg ik al mijn zorg wel vergoed.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:38

Aanvullend valt sowieso niet onder je eigen risico, alleen je basisverzekering.
Jij krijgt dus gewoon tot 120 euro vergoed, niet een aantal uren :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 15:44

Dus dan zou ik bij een dietist kunnen kijken wat zij vraagt per uur/consult.
En van daaruit kunnen kiezen..??

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:04

Nee. Je eigen risico heeft alleen betrekking op vergoedingen uit je basisverzekering. Dit is een vergoeding uit je aanvullende pakketten en heeft dus niets met je wettelijk eigen risico te maken.

Wat dit zinnetje wil zeggen (wat zijn de voorwaarden?) is dat je uit je aanvullende pakket 120,- per jaar vergoed krijgt voor consulten bij de dietist