Overgevoelige oren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Limitless

Overgevoelige oren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 17:14

Lang getwijfeld of ik er hier naar zou gaan vragen, maar besloten dat toch maar eens te gaan doen (heb sowieso hiervoor al een afspraak bij de huisarts gepland staan)

De laatste tijd... geschat zoiets rond de 2 tot 3 maanden, heb ik last van mijn oren. Begon heel leuk met wat slechter tegen hard geluid kunnen.. goed, niet zo erg. Maar inmiddels is het dus zo dat ik constant alles super hard lijk te horen. In een conversatie met mensen kan ik niet vaak genoeg benadrukken of zij misschien wat zachter kunnen praten, waarop ik te horen krijg dat ze totaal niet hard praten. Ook onderscheid maken tussen twee stemmen is behoorlijk moeilijk geworden, dus als andere mensen door elkaar gaan praten kan ik er bijna niks meer van volgen of word het echt veel te luid en wil ik alleen nog maar heel hard gillend wegrennen (als dat eens zou kunnen). Afgelopen week ook ergens naar toe geweest en was aan het praten met twee mensen (vooral aan het luisteren eigenlijk) en kreeg toen gewoon ontzettende pijn en werd gewoon beroerd terwijl ik in mn stoel zat.. En sindsdien heb ik nu dus eigenlijk continue al pijn in mn oren, sinds dat laatste voorval. Geluid lijkt alleen maar harder te worden en de irritatie van geluiden als klingelend bestek aan tafel of tijdens het praten met mensen word steeds erger. Ook is het zo dat, als mensen echt hard lijken te gaan praten, ik er dus gewoon geen klap meer uit duidelijk kan maken wat ze nu zeggen waardoor ik 10 keer zo goed moet luisteren als voorheen :\

Ben diezelfde dag dat ik zo misselijk werd van de pijn in mijn oren daarna langs zo'n gehoorzaak geweest, maar die konden me dus alleen een huisarts adviseren. In de tussentijd daarvan hoop ik eigenlijk dat iemand me kan helpen met wat ik hier zelf eventueel aan kan doen en hoe ik mijn huidige pijn in mijn oren (en eigenlijk met de nadruk op rechts, want daar doet het meer pijn dan links) kan verzachten, en of iemand mij eventueel kan vertellen wat dit kan zijn..

Alvast heel erg bedankt!

Zeepsop

Re: Overgevoelige oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:17

Luister je vaak harde muziek of ga je vaak naar feestjes of zo? Harde muziek kan je oren ernstig en permanent beschadigen. Hoor je soms een piep in je oren? Of constant?

Ik zou je hard aanraden om naar de huisarts te gaan! Als zelfs pratende mensen pijn doet aan je oren...

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:20

Doet me een beetje denken aan hyperacusis.
Ik weet niet of je veel stapt ed maar dan zou ik je sowieso oordoppen (partyplugs) aanraden.
Ik heb het ook een tijdje gehad na lang bloot te zijn gesteld aan hard geluid (jongerenvakantie), dit ging gepaard met een harde piep in mijn oren maar was na een paar dagen weer weg.

edit: dat van die piep wilde ik ook inderdaad vragen, als dit lang aanhoudt heb je de kans dat je tinnitus hebt, dit gaat soms gepaard met overgevoeligheid voor geluid (hyperacusis).

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:22

herkenbaar, vooral de irritatie van klingelend bestek e.d.
als je vind dat iemand te hard praat is het dan een optie om een stapje achteruit te doen, dat je wat meer afstand creaeert en zo minder last hebt van het lawaai.
je zou op wikipedia eens kunnen kijken op misofonie, dan hebt je een korte uitleg wat het kan zijn.
verder zijn oordoppen voor mij soms een uitkomst bij etentjes en bioscoop bezoekjes.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 17:24

Ik ben iemand die nooit uitgaat (heb er een gruwelijke hekel aan eerder). Hoor ook bijna nooit een piep, dat is echt op een hand te tellen..

Ik zal eens opzoek gaan daarnaar Gerlienke

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:26

Oordoppen aanschaffen (drogist heeft basic oordoppen maar die zitten niet altijd even comfi, bij een audicien kun je betere kopen) en bij de huisarts om een doorverwijzing naar een KNO-arts of akoepedist vragen :). Sterkte ermee!

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:28

Bij de drogist kun je oordoppen van alpine kopen, die zitten na even wennen wel prima! (10 euro)
Als je echt goede wilt kun je ze op maat laten maken, maar dit kost al gauw 100 euro.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 08:04

Ik ben bij de huisarts geweest en volgens de huisarts heb ik ingetrokken trommelvlies. Ze dacht echter ook aan pfeiffer vanwege mijn vermoeidheid, maar omdat ik niemand ken die dat heeft is dat weer uitgesloten. Volgens haar verklaart het ook mijn algehele niet lekker voelen gevoel. Heb nu een neusspray die ik twee weken moet gebruiken en daarmee moet het uiteindelijk minder worden. Het kon echter een tijdje duren.. Ik weet niet of er iemand is die hier ervaring mee heeft?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:09

Zijn ook symptomen van de ziekte van lyme

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 08:52

booster schreef:
Zijn ook symptomen van de ziekte van lyme

Lijkt me onwaarschijnlijk, heb nog nooit een tekenbeet gehad ;-)