Zwangerschap en obstipatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

corinagirl

Zwangerschap en obstipatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 09:07

Ben eigenlijk benieuwd naar meer ervaringen.

Op dit moment zijn wij 16 weken zwanger van ons eerste kindje. En eigenlijk mag ik nog helemaal niet klagen over mijn zwangerschapsklachten.
Maar sinds twee weken geleden enorm last van obstipatie. Op advies van verloskundige dronk ik al Roosvicee Laxo en veel fruit/groente. En ook veel drinken. Maar helaas mocht dit niet baten. Ben zelf een keer naar de doktersdienst geweest met een enorm harde buik en pijn. Enorm verstopt. Dus lactulose mee en microlax klysma. Gelukkig 2 klysma's, want de 1e deed totaal niks. Pas na 2 dagen kon ik weer naar het toilet en de dagen erna ook steeds dagelijks. Wat een verademing ineens!

Sindsdien neem ik dagelijks 20ml lactulose en eet en drink ik goed. Alleen ben ik afgelopen vrijdag en zaterdag de lactulose vergeten. Vrijdag kwamen er mensen voor Vita en deze mensen hebben Vita ook direct gekocht en mee genomen. Dus veel stress kwam er ook nog bij kijken. En ja stress is ook niet goed voor de darmen.
Dus nu sinds vrijdagochtend weer niet naar de wc gekunt -O- . En sinds gisteravond enorme pijn in de onderrug. Voel gewoon mijn darm uitzetten. Dus vanmorgen maar weer de HA gebeld en moet tussen half 12 en 12 even terug bellen.
Vanavond avonddienst, dus hoop dat ik voor die tijd een oplossing heb of dat ik dan weer een microlax klysma gehad heb mét resultaat.

Zijn er meer tips? Ik beweeg genoeg, drink voldoende, eet vezels (volkoren, roggebrood).

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:08

Waarschijnlijk heb je hier zelf al aangedacht maar kiwi´s, ontbijtkoek?

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 09:28

Ontbijtkoek eet ik ook (bijna) dagelijks.
Kiwi vond ik nooit lekker, maar denk dat ik ze wel ga kopen. Wie weet lust ik ze nu wel :') .

corina21

Re: Zwangerschap en obstipatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:32

je hebt zo n thee hiervoor kun je bij d kruidvat halen,en werkt zeer goed,heb ik ook tijdens mijn zwangerschap gebruikt,succes ermee.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:36

Ik ken het helaas. Alle middelen ten spijt, alleen 2 kiwi's en een glas lauw water op de nuchtere maag werken écht.
Sterkte!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:38

Absoluut geen Microlax (klysma's) gebruiken! Ik heb hierdoor met 28 weken vroegtijdige weeën gekregen (waardoor ik nog maar 4 uurtjes per dag mocht werken).
Microlax zorgt ervoor dat je darmen gaan 'uitdrijven' en je baarmoeder gaat daarin mee. Dit is heel gevaarlijk tijdens een zwangerschap!

Ik heb Microlax gehaald bij de apotheek en het heel nadrukkelijk gevraagd, was geen enkel probleem.
Ik heb ongelofelijk op mijn sodemieter gehad van de verloskundige.

Ik heb het maar gewoon gelaten zoals het was, als het kind eruit is dan komt het wel op gang. Bij mij hielp het om chinees te eten :P En rauwe melk van de boer, maar dat mag niet tijdens je zwangerschap.

http://www.zwangerschapspagina.nl/gezon ... rolax.html
Even een linkje bijgevoegd, want het 'gevaar' is nog niet echt erkend, als ik naar de resultaten kijk.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:40

Kiwi at ik jaren niet totdat ik zwanger was, nu vind ik het lekker. Ik heb pillen van de gynaecoloog gekregen die me hielpen. Veel water drinken hielp mij ook en meergranen brood eten.
Op de verpakking van Microlax staat dacht ik ook op dat het tijdens de zwangerschap niet mag.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:47

Ik heb movicolon gehaald op advies van de VK, de rest deed weinig tot niks.
Pas na 1.5wk kan ik zeggen dat ik nu echt weer een beetje regelmaat heb en nu kan ik zelfs af en toe een dagje overslaan met de poeders.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:11

Ik eet de hele dag ijsblokjes en die werken behoorlijk op je darmen...
(normaal lust ik niet eens frisdrank uit de koelkast, en nu ik zwanger ben MOET ik gewoon ijsblokjes fijnmalen tussen mijn kiezen :+ )

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:16

Hi hi hi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:49

Groene thee werkt bij mij ook op de nuchtere maag!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:33

overdosis magnesium werkt ook, en alle papperig spul (kleffe rijst enzo)
pruimen
drop (bloeddruk ff in de gaten houden)
gedroogde abrikozen die lang geweld hebben

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 10:16

Bedankt voor de reacties!

Heb gisterochtend toch nog een klysma gehad, maar dit deed helemaal niks. Vanmorgen moest ik met mijn zusje naar de HA, dus heb direct even geinformeerd. Heb gelijk een recept meegekregen voor Movicolon. Dus nu aan de poeders.
Vanmorgen vóór het bezoekje aan de HA eindelijk wel naar het toilet gekund en ook goed ook _/-\o_ .
Heb gisteravond een kiwi gehad en het smaakte me niet verkeerd. Dus zonet gelijk kiwi's gekocht! Ik ga maar even wat proberen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:18

Movicolon hielp bij mij niet, hopelijk werkt het bij jou wel. Fijn dat de kiwi heeft geholpen :)

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 10:32

C_arola schreef:
Movicolon hielp bij mij niet, hopelijk werkt het bij jou wel. Fijn dat de kiwi heeft geholpen :)

Helemaal niet? Ben benieuwd wat het bij mij doet. Mag 2x dd 1 zakje. Begin er morgen mee. Moet straks een avonddienst werken en heb net goed resultaat gehad. Straks nog 1x lactulose en morgenvroeg de movicolon.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:54

Helaas niet :)

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:24

Zal voor je duimen dat het goed helpt.