Endometriose

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Endometriose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:04

Ik heb al een hoop gezocht, maar kon er geen topic over vinden: endometriose.

Een paar maanden geleden is dit bij mij vastgesteld door de gyn.
Nou ben ik op zoek naar ervaringen van anderen hiermee, en vooral tips om er mee om te gaan / de pijn te verlichten.
Ik heb al van alles gelezen wat zou helpen, van acupunctuur tot een speciaal dieet, maar hier twijfel ik een beetje over.

Dus: brand los, alle tips en ervaringen zijn welkom :j.

_Pleasure_

Re: Endometriose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:44

Ik eerst!! B-) heb van de week dr Oz zitten kijken en hij vertelde ook dat er idd bepaalde voedingsstoffen niet goed blijken te zijn bij endomitrioso (heb je 'm?? :P)

http://www.doctoroz.com/videos/explaining-endometriosis

Weet niet of je er iets aan hebt, maar kijk zelf even!!

Tot vrijdag? xx

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:21

Ik pb je even ;)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:24

ik lees even mee voor verzachtende dingen.
Een erg goede vriendin van mij heeft het dus zou haar graag helpen met eventueel tips te geven tegen de pijn (aanvallen?)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:33

Ik ben zelf vanwege een pijnlijke zware menstruatie aan de prikpil gegaan, iets dat ook wel hulpvol blijkt bij endometriose.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:45

Na 3 operaties en 3 ivf pogingen geen verbetering. Zoladex (kunstmatig in de overgang) hielp niet echt en werd er erg naar van in mijn hoofd. Nu de Mirena spiraal, werkt goed maar moet iig elke drie jaar vervangen worden ipv om de vijf jaar. Helaas begint bij mij de ellende alweer na 1,5 jaar. Ben wel ruim een jaar van de ellende afgeweest! Moet nu bij pijn 4 gram paracetamol en 750 mg naproxen slikken per dag gedurende 1 a 2 weken. Waarschijnlijk zit er een zenuw ingegroeid in een endometriose-spot. Sterkte igg!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:47

ik dacht dat het hormoon progesteron hielp tegen endometriose?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:52

Progesteron maakt het volgens mij juist erger.

Ik ben ook een endo klant. Vooral de laatste maanden begint het echt heel erg veel pijn te doen. Ik heb meerdere malen huilend en misselijk door de gang gelopen, wachtend op verlichting door pijnstillers die maar niet kwam. En ik ben absoluut geen mietje met pijn :n

De pil werkt bij mij niet, spiraaltje ook niet. Ik ben dus helemaal 'puur natuur' en ben altijd op zoek naar verlichting. Tot nu toe nog niet gevonden, ik lees dus graag mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 06:53

phormicola schreef:
Vooral de laatste maanden begint het echt heel erg veel pijn te doen. Ik heb meerdere malen huilend en misselijk door de gang gelopen, wachtend op verlichting door pijnstillers die maar niet kwam. En ik ben absoluut geen mietje met pijn :n

Dit probleem heb ik nu ook, begin er steeds meer last van te krijgen. En ben ook echt geen watje qua pijn. Helaas begin ik van de reguliere pijnstillers last van mijn maag te krijgen in de hoeveelheden die ik het nu inneem -O- .

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:01

Progesteron vermindert het baarmoederslijmvlies en kan dus ook de klachten van endo behoorlijk verminderen. Ikzelf heb het ook, slikte de pil altijd 3 maanden tot een half jaar door want die ene week was écht geen pretje. Daarnaast problemen met mijn darmen, ook in de tussenliggende periode.

Inmiddels slik ik Provera, nooit meer ongesteld en mijn buik is echt een heel stuk rustiger. Dat was bij mij echt dé oplossing, want alle HTKmiddeltjes hielpen voor geen meter.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 08:08

Ik heb hier jaren erge last van gehad.
Behalve als ik zwanger was,dus daarna heb ik 5 jaar hormonen geslikt (weet niet meer welke,is lang geleden).
Maar omdat ik hier niet de rest van m'n leven mee wilde doorgaan en m'n kinderwens vervult was,is uiteindelijk m'n baarmoeder verwijderd.
Wilden ze eerst niet doen omdat ik nog zo jong was (33),maar het was de beste beslissing ever!

In de tijd dat ik er zo'n pijn van had hielp het alleen als ik een injectie kreeg met voltaren.

Nousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:15

Ik heb het ook. Bij mij is het echter goed onder controle te houden door permanent de pil te slikken met af en toe een stopweek. Die max. twee keer per jaar zijn dan ook hel! Het werd net al genoemd, naproxen, dat is een fijne pijnstiller die is specifiek tegen krampende pijn. Ik ben er, hoe leuk grrr, allergisch voor en niet zo'n beetje ook! Maar affin, het is denk ik voor iedereen verschillend wat de beste 'behandeling' is.

Hoop dat je er niet té veel last van hebt en je een goede 'behandeling' kan vinden voor je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:25

Op advies van de gyn moet ik binnenkort een mirena laten plaatsen, ik hoop echt dat dat gaat helpen, dit is niet leuk meer -O-
Op de ergste dagen moet ik 4-5 naproxen van 220mg en nog evenzoveel paracetamol per dag slikken om te uit te houden.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:40

Heb zelf ook endometriose. Heb 3 jaar aan de Lucrine gezeten, wat je in feite in een soort van overgang brengt.

Heb ook maanden gezeuld in het ziekenhuis, kon wel dood gaan van de pijn. Maar elke keer kreeg ik weer een prik en de volgende dag gewoon gezellig weer naar het ziekenhuis. Goed, na een maand waren ze wel flauw van me en werd ik verder onderzocht (goh). Dit was om 10 uur 's ochtends en ik werd vervolgens met spoed naar de gyneacoloog gebracht, waar ik uiteindelijk 7 uur heb moeten wachten voordat hij mij kon ontvangen *zucht* (en dat noemen ze spoed). Om half 7 aan de beurt en om 7 uur lag ik op de operatiekamer, fijn. Bleek grote cystes te hebben in mijn eierstokken en een plekje in mijn holte van douglas. Daar is uiteindelijk endometriose uit gekomen en ben ondertussen 3 keer geopereerd. Ik kan nu wel zeggen, heb al een half jaartje geen last meer, dus ik hoop, ondanks dat het een chronische ziekte is, er een tijdje van af te zijn. Ben nu weer gewoon aan de pil, want de Lucrine schijn je uberhaupt al geen 3 jaar te mogen gebruiken. Maar ik ben wel blij dat ik nu van de pijn af ben, want ondanks dat ik absoluut niet kleinzerig ben, ben ik dat door dit wel een beetje geworden...

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:22

@Tessya Is bij jou de Mirena al geplaatst???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 10:26

tessacheyenne schreef:
@Tessya Is bij jou de Mirena al geplaatst???

Ja, afgelopen donderdag is bij mij de Mirena geplaatst. Kan nog weinig zeggen of het helpt, maar de ervaringen zijn tot nu toe positief *\o/* . De standaard buikpijn die ik normaal gesproken heb/had, is een stuk minder.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:06

Wat 'fijn' om te lezen dat hier nog mensen met endometriose zijn.

Bij mij is endometriose vastgesteld in juni. ik had al een hele tijd last van verschrikkelijke onderbuikpijn en dan vooral in mijn rechterlies. Conclusie: endometriosecyste van 10 cm en nog een kleintje van 2. Die grote cyste hebben ze de dag erna meteen leeggezogen, het omhulsel hebben ze laten zitten. Daarna heb ik allerlei onderzoeken moeten laten doen om te kijken waar de endometriose overal zit, zodat ze deze met een nieuwe operatie kan weggenomen worden. Deze operatie gaat door begin februari. Ook moest ik Lutenyl nemen omdat ik mijn menstruaties niet meer mag krijgen. Ondertussen krijg ik spuiten met Decapeptyl en is de Lutenyl stopgezet om me in mijn menopauze te brengen. Maar sinds enkele dagen heb ik wat bloedverlies en een soort van menstruatiepijnen. Dus vanmorgen naar de kliniek gebeld voor meer uitleg. Helaas was mijn behandelende arts er niet en moet ik morgen terug bellen. Maar het zou kunnen dat die cyste van 2 cm gegroeid is.
Ik hoop alleen dat na die operatie in februari ik voorgoed van deze aandoening verlost ben.
Wat ze me ook vertelde was dat als ik kinderen wil ik 6 maanden mag proberen, daarna zal het met IVF worden. Dit omdat ik mijn menstruaties dus niet meer mag krijgen. Dit zou nl de endometriose triggeren.

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 00:48

Ik heb al ruim 15 jaar last van endometriose in de ergste gradatie, met ups en downs.
Het werdt ontdekt toen ik 21 jaar was en probeerde zwanger te raken wat niet lukt. Toen bleek ik een cyste in mijn eierstok te hebben en die is operatief verwijderd. Toen weer verder gegaan in de medische molen om zwanger te raken, denk aan KI en IVF. Dit heeft de endometriose geen goed gedaan en toen bleek het endometriose weefsel mijn darm af te knellen. Gevolg was weer een operatie waarbij een gedeelte van mijn darm is verwijderd dat was aangetast en veel verklevingen en weefsel zijn weggehaald. Volgens de chirurg was het een grote puinhoop in mijn buik.

Ik heb nadien bijna alle anticonceptie varianten geprobeert om maar niet ongesteld te worden, incl. de kunstmatige overgang. Waar ik nu veel baat bij heb is de Nuvaring. Mijn darmen blijven altijd wel gevoelig, zeker na zwaar tafelen. Door die endometriose zijn we altijd kinderloos gebleven.

Een eventuele volgende operatie ( die vroeg of laat zal komen volgens de chirurg) zal niet zonder risico's zijn vanwege de vele verklevingen van de eerdere operaties. Dus maar hopen dat dat nog heel ver weg is of dat ik tegen die tijd de natuurlijke overgang in ga, dat schijnt het beste medicijn te zijn.

Dus het is geen pretje deze aandoening en kan een grote inpact op je leven hebben, lichamelijk maar ook tussen de oortjes. Ik werk al jarenlang part time ipv fulltime om zo mijn energie te verdelen en dat gaat goed. Vervelend is dat deze ziekte niet zo bekend is en men aan de buitenkant niet ziet wat er binnenin zich afspeelt.