Pdd-nos, is begrijp me zelf niet meer!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jolijnn

Pdd-nos, is begrijp me zelf niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 19:05

Hallo bokkers,
Ik heb pdd-nos, ik begrijp me zelf heel vaak niet meer.
Ik dacht misschien een topic openen en dan eens kijken of er meer bokkers hun verhaal kwijt willen.
Zijn er hier nog meer mensen met pdd-nos?
Ik heb ooit alles beschreven over pdd-nos en wil dat graag hier plaatsen.

Ik ben Jolijn, nu nog maar 14 jaar en heb helaas pdd-nos. Mijn 2 neefjes hebben het ook maar in een veel ergere vase als mij. Ik heb er best veel last van en kan er nog niet mee om gaan. Ik leg in dit verhaal mijn grote laten uit van pdd-nos. Vroeger op jonge leeftijd is mijn moeder overleden, ik mis haar wel. Maar voel nooit verdriet. Als ik dan zie dat iedereen er verdriet van heen en huilt, huil ik mee maar eigenlijk gewoon om mee te huilen en niet om het verdriet. Wat ik niet begrijp, dat ik het verdriet niet heb. Mijn oma is mijn 2de moeder geworden en was 7 dagen in de week bij haar. Toen het zo slecht met mijn oma ging heb ik nooit echt zorgen gevoelt, ik wou meeleven maar op een of andere manier voelde mijn hersenen het niet. Toen ze overleed was iedereen erg aan het huilen, weer huilde ik wel. Niet om verdriet maar omdat iedereen huilde. Soms komen de van die opmerkingen naar mijn hoofd en begrijp ik niet dat het sarcastisch is maar trek ik het me heel erg aan. Dat snap ik ook niet en vind ik ook niet leuk, daar lig ik dan ook erg veel van wakker. Ik kan soms ook ruzie hebben en dan niet eens weten waar het over gaat. Daar dan ook erg mee zitten en dat afreageren. Als ik daarna even rustig ben, vergeet ik het weer en kan ik zo weer verder. Daar hebben veel mensen problemen mee, terwijl ik er niet mee zit.. dat is eigenlijk best wel raar.

Dit waren mijn moeilijke dingen! Wat vinden jullie moeilijk aan pdd-nos en herkennen jullie dingen in mijn verhaal? of heb je misschien wel tips?

Groetjes Jolijn

hannahaapje

Re: Pdd-nos, is begrijp me zelf niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 23:38

Hey,
ik heb geen PDD-nos maar wel een andere vorm van autisme. Het is inderdaad moeilijk om mee te leren leven. Ik heb ook veel moeite met sarcasme. Maar maak je niet te druk om dat huilen, iedereen verwerkt hun verdriet gewoon op zijn/haar eigen manier.
Ik heb een tip: vertel zo min mogelijk mensen dat je autisme hebt. Alleen slimme en respectvolle mensen kunnen er namelijk mee omgaan. Ik heb vaak genoeg mee gemaakt dat men me heel anders gaat behandelen en dat is naar.
Zit je op een speciale school of op een gewone? :)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 23:45

Iedereen verwerkt zijn verdriet op een andere manier, dat vooropgesteld!

Mijn broertje is ook 14 en heeft ook PDD NOS, ook hij vind het moeilijk emoties te tonen.

Voel je alsjeblieft niet raar of anders, jij verwerkt het op je eigen manier en kunt er ook niks aan doen dat jij zo bent en het op deze manier verwerkt.
Onbewust heb je verdriet om je moeder en oma maar vaak kan de ene hersenhelft het seintje niet geven aan de andere hersenhelft.

Misschien zou je eens kunnen praten met je vader? Praten helpt enorm, ook bij mensen met een autisme stoornis.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 00:28

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:32

hannahaapje schreef:
Hey,
ik heb geen PDD-nos maar wel een andere vorm van autisme. Het is inderdaad moeilijk om mee te leren leven. Ik heb ook veel moeite met sarcasme. Maar maak je niet te druk om dat huilen, iedereen verwerkt hun verdriet gewoon op zijn/haar eigen manier.
Ik heb een tip: vertel zo min mogelijk mensen dat je autisme hebt. Alleen slimme en respectvolle mensen kunnen er namelijk mee omgaan. Ik heb vaak genoeg mee gemaakt dat men me heel anders gaat behandelen en dat is naar.

Dit gedeelte sla ik graag af! Ik herken veel in TS haar verhaal door mijn stage en zie daar juist wel positieve reacties als iemand met pdd-nos juist verteld wat diegene voelt of wat niet. Ga uitleggen dat je door pdd-nos anders met je emoties omgaat en dat veranderingen van grote invloed op je zijn. Zo kan je omgeving wellicht om je denken en er met je over praten? :)

Enne, bovenstaande strip maakt inderdaad veel duidelijk. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:43

Ik heb ook PDD Nos .... , heeft 7 jaar geduurd tot de diagnose maar het verklaard veel. Staat opeens iets helemaal anders kan ik zo boos worden , ik leer er onderhand wel wat mee omgaan. Mijn woede is al stukken beter onder controle , en als ze het zeggen goh er staat iets anders dan kan ik me vast voorbereiden en merk ik geen reactie bij mezelf.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:57

Ik werk met mensen die een autisme hebben. Mijn stiefzoon heeft ook PDD NOS en zijn moeder is ook overleden.. Hij heeft het zelfde als jij, huilt ook niet.
Ik raad je aan om de mensen om je heen (waar jij je goed bij voelt) goed uit te leggen wat je hebt. Dat zal het al een stukje makkelijker maken.
Ook mag jij zelf aangeven als je het soms niet snapt of dat dingen anders gedaan moeten worden zodat het voor jou ook duidelijk is.
Bij PDD NOS is het vaak prettig als je van te voren weet wat er gaat gebeuren.
Heb je hulp om te leren hoe je zelf het beste om kan gaan met je PDD NOS? Op school kunnen ze vaak wat voor je doen en ook een coach zou samen met je op zoek kunnen gaan naar een oplossing bij problemen waar je tegenaan loopt.
Gezien je leeftijd lijkt het mij voor jou wel fijn om er met iemand over te kunnen praten.
Mocht je behoefte hebben aan meer informatie etc, dan wil ik dat wel voor je uitzoeken. Pb dan maar even.

Succes! Ik vind het overigens heel goed van je dat je zo goed hebt verwoord wat je voelt +:)+

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:13

Mijn zoon heeft ppd-nos, niet in extreme mate.
Hij krijgt hiervoor begeleiding van een psycholoog en speltherapie.
Hier leren ze hem om beter met zijn emoties om te gaan. Hij leert ze herkennen, en dat hij dan ook kan vertellen als hij boos/verdrietig of bijv. blij is.
Dit gaat met kleine stapjes,tevens leren ze hem ook om de gezichtsuitdrukkingen van mensen beter te leren herkennen,die begrijpt hij vaak niet.
Sarcasme en moppen, beide begrijpt hij niet.

Hij is nu 10,kan inmiddels uitleggen wat hij heeft.
Ook op school krijgt hij inmiddels extra begeleiding en ligt er op zijn tafeltje elke dag een dagplanning
Hij kan zien wat er van hem verwacht wordt, en wat hij moet doen.
Daarnaast vind ik het juist belangrijk(voor veel dingen,niet voor alles)dat hij juist wel aangeeft dat hij pdd-nos heeft. Juist omdat hij anders kan reageren als een "gewoon"kind.

Dat werkt (voor ons in ieder geval) veel prettiger en staan mensen niet zo raar te kijken als hij anders reageert dan ze verwachten.
Je kan hier prima mee leven, ik vind het ook geen handicap.
Mensen hebben vaak een te groot hokjes idee, je moet ergens tussen passen en dat is jammer.

Voor ons als gezin betekent het vooral in het begin even aftasten/aanvoelen hoe je moet reageren,wat je niet moet doen of juist wel.
Regelmaat en structuur zijn voor ons verschrikkelijk belangrijk, vertellen wat hij kan verwachten op een dag.
Impulsieve uitjes werkt bij ons niet, alles van te voren aangeven.

Ts ik denk dat het voor jou heel fijn zal zijn om een vast persoon te hebben waar je tegen kan praten, heb je die?

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:41

monica08 schreef:
hannahaapje schreef:
Hey,

Dit gedeelte sla ik graag af! Ik herken veel in TS haar verhaal door mijn stage en zie daar juist wel positieve reacties als iemand met pdd-nos juist verteld wat diegene voelt of wat niet. Ga uitleggen dat je door pdd-nos anders met je emoties omgaat en dat veranderingen van grote invloed op je zijn. Zo kan je omgeving wellicht om je denken en er met je over praten? :)

Enne, bovenstaande strip maakt inderdaad veel duidelijk. :j

Nou, bij mij gaat het de hele manege rond, zowat iedereen weet het nu. |o En begrip of positieve reacties, mocht ik willen... Maar misschien was mijn tip inderdaad niet helemaal handig, en heeft Jolijn er wel baat bij als mensen weten waar ze last van heeft. :)