Moeder rug gebroken na val.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Unbeatable

Moeder rug gebroken na val.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 09:35

Hallo bokkers!

Ik weet niet of het hier goed staat, ik kon er ook nog geen topic over vinden dus vandaar even zo..
Nu anderhalve maand geleden is mijn moeder van midden 40 jaar, van mijn paard af gevallen. Ze is in stap gevallen, een zogenaamde doodval. Ze is toen met de ambulance naar het ziekenhuis vervoerd, en na heel veel scans en onderzoeken bleek het dat ze rugwervel 12 en 13 heeft gebroken. Ze moest toen 5 dagen in het ziekenhuis blijven en heeft verschrikkelijk veel pijn gehad. Ze moest voor 6 weken een 'korset' dragen, 24/7. Ze dachten dat het hierdoor vanzelf zou genezen. Toen weer naar het ziekenhuis gegaan, het bleek dus dat haar rug alleen maar meer ingezakt was. Haar rug is nu 24 graden ingezakt. Nu twee en een halve maand verder. Ze kan sinds 2 weken op en neer lopen zonder rollator, maar het is fysiek heel zwaar voor haar. Vandaag is ze voor het eerst naar het revalidatiecentrum gegaan en krijgt ze van die oefeningen, als ik het goed zeg.. Mocht dit over 4 weken nog steeds niet helpen, moet ze geopereerd worden. |(

Hierbij mijn vraag of iemand ook zo'n herkenbaar verhaal heeft, of iemand kent die dezelfde breuken heeft gehad? Graag je ervaringen. Brand los! ;)

Dobel

Re: Moeder rug gebroken na val.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:37

sterkte zeg! hebben ze dat het niet goed ging niet eerder kunnen opmerken? hoop dat het goed komt!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:38

Mijn moeder is 1,5 maand geleden ook van het paard gevallen. Gelukkig geen verwondingen eraan over gehouden, maar dan schrik je hoor als je je moeder ziet vallen.
Ik ben niet bekend met deze breuken maar wil jou en je moeder even sterkte wensen. Hopelijk komt het weer in orde met de rug.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:43

Ik ben een expert in het breken van een rug :j

6 jaar geleden heb ik mijn L1 en L2 gebroken. Beide wervels 25% weg.
In maart dit jaar brak ik mijn L1, L2 en T9. L1 25% weg, L2 40% weg en T9 25% weg.

Begin september kreeg ik een auto-ongeval, waarbij de L1 en L2 in genezende fase terug zijn gebroken.
Gelukkig verder geen afbraak meer.

Ik heb 6 jaar geleden terug leren lopen, 6 maand een korset gedragen, terug leren fietsen etc etc.
Opereren is niet mogelijk omdat de kans te groot is dat ze de zenuw van de L2 raken, dan ben ik helaas verlamd vanaf mijn bekken.
Als ik nog 1x op mijn rug val is het eveneens verlamd vanaf mijn bekken.
Een kind krijgen? De wervel kan het gewicht niet dragen, zou scheuren en ik zou dus verlamd zijn.

Toen ik in maart viel hebben ze pas na 12 weken de breuken kunnen vaststellen omdat het zo diep zat en aan de verkeerde kant.

Maar ondertussen rij ik terug, ik til en werk en wandel en sport, allemaal niet pijnloos maar dragelijk pijnlijk :-)
Ik hoop voor je moeder dat er nog iets aan te doen is, in mijn geval niet, maar ik laat me er niet door belemmeren.

Na al die jaren heb ik mijn grenzen leren kennen en ik weet wat ik wel en niet mag doen.
Neemt niet weg dat ik nog steeds dagelijk 20x op mijn knieën zit van de pijn in mijn rug, maar ik ben gewoon blij dat ik niet verlamd ben!

Als ik moet kiezen tussen verlamd zijn en de pijn die ik nu heb, dan teken ik voor de pijn!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:24

Unbeatable schreef:
Ze is in stap gevallen, een zogenaamde doodval.

Wat houdt dat in, een doodval?
Wat een ontzettend nare situatie zeg, ik wens je moeder veel beterschap :(:)

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:07

Vroeg me inderdaad ook af wat een doodsval is.
Heb gelukkig geen ervaring, maar wens je moeder maar heel veel sterkte

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 11:22

Het was op dat moment wel ontzettend eng ja.. Ik heb een 5 jarig paard, en een onzekere ruiter als moeder. Opzich geen goede combinatie, en mensen zetten me ook voor gek dat ik haar daar oplaat, maar voor haar is hij het ideale leerpaard geweest, hij is ZO ontzettend braaf en weet zich met mijn moeder altijd te gedragen. Ze deed voornamelijk stappen en dan oefeningen zoals ontspanning, zit ect. Soms deed ze een paar rondjes draven een paardlief vind het allemaal prima. Ze had dus priveles voor een half uurtje, eens in de week. Onze instructrice sloot expres alle deuren voor de rust. Wat kan er dan nog gebeuren? Bij minuut 28 van de les was ze aan het uitstappen, lang teugeltje, prima. Vervolgens rent er een beagle van een stalmedewerker door de bak. Hij pastte onder de deur en paardje liep net exact langs die deur, terwijl de hond zijn benen langs rende. Mijn paard kon het niet goed zien en sprong dus (wel in stap) opzij, mijn moeder ging voor haar gevoel juist naar rechts. Zij ging naar rechts en paard ging naar links. Door de ambulance en alle drukte had iemand van stal hem terug gebracht naar mijn eigen stal, ik wist gelijk dat er iets aan de hand was. Ben nog steeds ontzettend trots dat mijn moeder al op hem heeft gereden, en gelukkig neemt ze hem niets kwaad. Ze weet van haarzelf ook dat ze geen stabiele zit heeft, maar puur voor het plezier, ze vond het altijd zo geweldig. Mijn paard zou niet het enige paard zijn geweest die daarvan zou 'schrikken', ik weet zeker dat er nog wel meer de bak zouden rond sjeesen..

Een doodval houd dus in dat je (stilstaand) of stappend van je paard valt. Zo kom je als het ware harder aan op de grond dan als je galloperend valt, als ik het goed zeg.. Bedankt voor jullie reacties, het gaat een lange rit worden (revalidatie 8 maanden)! Hoop dat het zo een beetje duidelijker is :j

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:27

Ontzettend veel sterkte!
Ik heb niet het zelfde gehad, maar ik heb wel maanden 24/7 in een korset gelopen en dat vond ik al een drama.
Hopelijk mag ze snel weer opknappen..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:29

Vriendin van me is gelanceerd over de schuur heen en heeft toen haar rug gebroken. Heeft ook 6 weken met een korset gelopen en is nu helemaal genezen.

Sterkte met je moeder.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:36

Oh dat heb ik ook gehad, zo'n val en heb toen een ruggenwervel gescheurd. Heb er nog wel eens last van. Ik hoop dat het allemaal geneest bij je moeder!

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:40

Pff.. Wat een verhaal.

Mijn moeder heeft twee jaar geleden een CVA (herseninfarct) gehad. Zij is in januari van de trap afgevallen. Ja goed, dat deed pijn, maar ze is er eigenlijk nooit mee naar de dokter geweest. Ze is voor de zomervakantie gestart met fysiotherapie. Peter (de therapeut), heeft toen een soort acupunctuur bij haar gedaan en de naaldjes kwamen er toen helemaal kromgebogen uit, dit duidt aan dat er een ontsteking in haar rug zit. Naar aanleiding daarvan zijn er een echo en foto's gemaakt van haar rug. Ze heeft één van de onderste ruggenwervels gebroken, een volledig ontstoken rug en rond haar hele ruggengraat heeft ze stolsels zitten. We zijn nu een paar maanden verder, maar de pijn is bijna ondragelijk.

Dit zijn geen grapjes, gebroken ruggen, en je moet het echt goed in de gaten houden. Ik hoop voor je moeder dat ze net zo'n goede therapeut als ons treft welke een heel breed behandelvlak heeft, want de revalidatie is het allerbelangrijkste. Dat zie je in mijn verhaal maar weer. Doordat mijn moeder er nooit mee naar de dokter geweest is, is het zo verergert.

Ik ben blij dat jullie er direct achtergekomen zijn en wens je moeder, en jou ook, heel veel sterkte toe.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 18:42

xIirtJj schreef:
Pff.. Wat een verhaal.

Mijn moeder heeft twee jaar geleden een CVA (herseninfarct) gehad. Zij is in januari van de trap afgevallen. Ja goed, dat deed pijn, maar ze is er eigenlijk nooit mee naar de dokter geweest. Ze is voor de zomervakantie gestart met fysiotherapie. Peter (de therapeut), heeft toen een soort acupunctuur bij haar gedaan en de naaldjes kwamen er toen helemaal kromgebogen uit, dit duidt aan dat er een ontsteking in haar rug zit. Naar aanleiding daarvan zijn er een echo en foto's gemaakt van haar rug. Ze heeft één van de onderste ruggenwervels gebroken, een volledig ontstoken rug en rond haar hele ruggengraat heeft ze stolsels zitten. We zijn nu een paar maanden verder, maar de pijn is bijna ondragelijk.

Dit zijn geen grapjes, gebroken ruggen, en je moet het echt goed in de gaten houden. Ik hoop voor je moeder dat ze net zo'n goede therapeut als ons treft welke een heel breed behandelvlak heeft, want de revalidatie is het allerbelangrijkste. Dat zie je in mijn verhaal maar weer. Doordat mijn moeder er nooit mee naar de dokter geweest is, is het zo verergert.

Ik ben blij dat jullie er direct achtergekomen zijn en wens je moeder, en jou ook, heel veel sterkte toe.

Jij ook ontzettend veel sterkte met je moeder, en bedankt voor het reageren. :j

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:24

Ik ken iemand die haar rug gebroken heeft (door een rentelgangend paard wat in 1 keer stil stond, maar ze bleef erop zitten en kreeg daardoor een enorme klap in haar rug), wat in eerste instantie niet erkend is en wat pas na een jaar gediagnosticeerd is. Toen was het al te laat om er iets aan te doen, want de wervels zijn zelf met elkaar vergroeid. Soms heeft ze heel veel last, maar meestal niet en ze heeft verder geen medicatie, fysiek zwaar werk en rijd normaal gezien dagelijks paard (alleen nu even niet, vanwege een dubbele hernia..). Ze heeft wel ontzettend veel aan behandeling door een fysio/osteo eens in de zoveel tijd.
Het hoeft dus geen doemscenario te gaan zijn, hopelijk hersteld je moeder minstens net zo goed als degene die ik ken.
Sterkte!

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:46

Ik wil jou en je moeder heel veel sterkte wensen.
ik hoop dat het herstel proces goed en spoedig verloopt.
Ik heb een keer een verschoven rugwervel gehad, ik kon me benen niet meer bewegen en voelde niks meer, en dat door een simpele duik van de hoge duikplank in italie die niet ging hoe ik wilde. Gelukkig was de buurman van me familie daar mee, en hij is ziekenhuisbaas en heeft er gelijk naar gekeken een fysio gekomen en hebben ze hem terug getrokken. Ik gilde het uit van de pijn maar had godzijdank het gevoel in mijn benen terug. Advies was twee maanden platliggen, daar gaat je vakantie...