Tips voor betere concentratie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Tips voor betere concentratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 15:05

Al zolang als ik weet kan ik me heel erg moeilijk concentreren op dingen die ik niet bovenmatig interessant vind. Dat wil zeggen: ik kan uren achtereen in een boek lezen, ik kan artikel na artikel lezen over iets wat ik echt gaaf vind...maar als dat niet zo is dan kost het me verschrikkelijk veel moeite en, daardoor, ook veel tijd.

Ik begin dan te lezen, maar er schieten constant andere gedachten door m'n hoofd. "Oh, dit wilde ik nog even opzoeken!" "Oh, dit is handig voor mijn essay, even ergens noteren!" "Oh ja, dat filmpje wilde ik nog bekijken!" "Ik ga anders eerst wel boodschappen doen, dan hoef ik daar niet meer over na te denken!" Als ik een kwartier onafgebroken heb gelezen is dat al een overwinning. Meestal word ik ook snel moe als ik bezig ben, terwijl die moeheid spontaan verdwijnt als ik dan met iets anders aan de slag ga wat minder concentratie vereist. En wat ik lees blijft vaak niet goed hangen, ik kan een heel artikel lezen en de volgende dag in college heeft iedereen er wat over te zeggen, behalve ik, want ik weet nauwelijks nog wat ik allemaal heb gelezen..tenzij ik het dus echt interessant vond. Dan gaat het prima. En het helpt als ik het goed kan koppelen aan bijvoorbeeld een boek, dan kan ik de tekst makkelijker 'filteren' en kan ik de belangrijke dingen onthouden. Maar de grote lijnen van een heel artikel, nee, dat blijft niet goed hangen.

Ik zorg al voor voldoende afwisseling in wat ik moet doen (voor zover mogelijk, ik kan het studiemateriaal natuurlijk niet altijd kiezen), ik stel van tevoren doelen voor die dag (bij schrijfwerk lukt dat vaak prima, bij leeswerk een stuk minder), ik probeer kwartier werken-kwartier vrije tijd steeds af te wisselen...maar het lukt heel slecht allemaal. Ik heb een E-reader zodat ik artikels op de bank kan lezen - comfortabelere houding en minder afleiding, want geen internet. Maar m'n gedachten kan ik niet uitschakelen, natuurlijk. En niet alles kan op die E-reader.

Het zou zó fijn zijn als dat leeswerk allemaal wat makkelijker ging...zou me flink wat tijd schelen per week. Ik zal vast niet de enige zijn met dit probleem, en misschien zijn er anderen die hier een goede oplossing voor hebben gevonden? Ik weet niet of er vitaminepreparaten of iets dergelijks zijn die hieraan zouden kunnen bijdragen, ik wil alles wel proberen eigenlijk..het is gewoon heel vervelend en onhandig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 15:07

Frisse lucht! Ga tussendoor even 15 minuten buiten lopen :) en je krijgt er gelijk weer energie van en kan je beter concentreren.

Kiwipitje

Re: Tips voor betere concentratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 15:09

Dit is een heel erg herkenbaar probleem.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 15:09

Heel herkenbaar dit := Voor mij werkt 't wel om een timer op 30 minuten te zetten en dan die 30 minuten ook echt te lezen. Schiet er tussendoor een gedachte/iets om te doen door m'n hoofd, schrijf ik dat even snel op een blaadje wat daarvoor klaar ligt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 15:22

De studeerkamer grenst aan het balkon, daar ga ik vaak even staan als ik me echt moe voel. Maar zodra ik dan weer verder ga werken is dat effect eigenlijk alweer verdwenen..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 15:23

Niet staan; in beweging gaan! Jas aan, schoenen aan en wandelen :)

Als ik ga hardlopen kom ik vaak weer vol energie terug :) en vol ik mij heerlijk fit.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 15:36

Dat doe ik ook wel eens, maar dan ga ik hardlopen en dan douchen en dan blabla en dan is de dag alweer voorbij.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:05

Bij mij helpt het als ik muziek op de achtergrond heb, dan kan ik me beter focussen op wat ik lees.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:08

Beweging en visolie schijnt goed te werken!

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:09

Heel erg herkenbaar dit.
Vooral met huiswerk maken en toetsen leren, is dit zo vervelend. :=

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 16:24

Muziek op de achtergrond - geprobeerd, helpt niet.
Bewegen - ook geprobeerd, maar daarna kan ik me helemaal niet meer concentreren. Bij fanatiekere beweging dan, rustige wandelingetjes zijn aan mij echt niet besteed, veel te saai (al komt er over 2 maanden een hond en dan wordt wandelen natuurlijk wel leuk). Ik krijg wel energie van sporten en bewegen, maar geen concentratie..

Visolie heb ik nog nooit geprobeerd, hebben anderen daar ook positieve ervaringen mee?

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:28

Ik heb voor m'n examens een hele tijd visolie geslikt, voor mij was er geen merkbaar verschil, daarom doe ik het nu ook niet meer. Maar ik ben nu aan het leren voor m'n tentamens, maar het werkt gewoon niet..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 17:15

Cursus mindfullness.
Daarin leer je in het hier en nu te leven en niet in al je andere gedachten.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 19:29

Oh, het is geen piekeren hoor..ik kan gewoon mijn gedachten er niet goed bij houden. Zit eigenlijk iets te véél in het hier-en-nu, wat dat betreft :D

En het vervelendste is nog wel dat als ik mezelf dwing om door te lezen, het gewoon níet blijft hangen, dan moet ik echt elke zin 3 keer lezen voordat ik 't goed begrijp. Dus ga ik toch maar even iets anders doen, en ben ik weer een half uur bezig op 2 pagina's tekst..

Ik krijg alles wel af hoor, helemaal wanhopig is het niet, haha, maar het zou zo prettig zijn als het wat sneller kon.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:04

Nee, als je gedachten afdwalen van wat je moet doen, ben je niet in het hier en nu, want het hier en nu vraagt aandacht voor wat je moet doen, niet voor datgene waar je gedachten heen afdwalen.
Mindfullness heeft niet zo zeer met piekeren te maken, wel alles met je concentreren.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 21:09

In dat geval is mijn idee van wat hier-en-nu inhoudt gewoon anders. Maar goed, mindfulness is sowieso niet echt aan mij besteed. :)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 07:38

Wat ben ik blij dat ik geen examens meer heb, want dit komt me zo bekend voor _O- .

Mijn 3x3 is negen lied :') :

"Drie maal drie... hé een vogel!
Zingen ohja... drie maal drie is negen, ieder....
Mooi weer buiten zeg!
Wat? Ohja, ieder zingt zijn eigen lied.
Drie maal... Wat deed ik hier ook alweer?"

:') :')

Ik ben ook heel creatief, duizend dingen schieten door mijn hoofd. Helaas ook veel onafgemaakte projecten :+ . Ik heb het maar geaccepteerd, en heb een doe-baan, geen baan waarbij ik veel zit, dat scheelt al veel voor mij.

Niet dat ik tips voor je heb, maar je bent iig niet de enige := .

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 08:02

Bij mij gaat het vaak zo: "Oh, hoe laat was die afspraak ook alweer? Stom dat ik daarheen moet, dan heb ik geen tijd voor m'n essay. Ik moet dat-en-dat artikel ook nog lezen, dan kan ik daarna beginnen met analyseren van de gedichten. Dat college was best apart trouwens, maar wel aardige docente. Oh, ik moest haar nog mailen over iets, wat was dat ook alweer? *denkdenkdenkdenk* OH! Ik was iets anders aan het bedenken! Hoe laat was die afspraak ook alweer?"

Duurt dan gewoon een kwartier voordat ik doorheb dat m'n gedachten volledig zijn afgedwaald. :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:00

Tijdsdruk werkt wel als een trein: de laatste dag voor het tentamen kon ik ineens super studeren :')

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 09:54

Haha, dat werkt bij mij juist enórm stressverhogend. Terwijl ik vroeger op m'n best was een dag voor de deadline..:P

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:08

Heel bekend helaas... :=
Op stage moet ik veel theorie lezen. Wanneer ik dat doe heb ik na vijf minuten behoorlijk de moeite om de tekst te begrijpen en mijn ogen open te houden.
Maar zodra het pauze is en ik de krant lees, is er niks aan de hand. Daarnaast als ik lekker een boek ga lezen, kan ik mij zo goed concentreren dat iemand me eerst moet aanraken om mijn aandacht te krijgen...

Ik heb alleen nog geen oplossing ervoor... :O

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:22

Ik lees graag even mee. Ben een enorme dag dromer zodra ik moet gaat leren! Super irritant want zit 's avonds gerust tot 11 uur te leren.... En heb nog niets uitgevonden wat helpt helaas. :)

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 14:01

Bij mij ook heel herkenbaar, heb echt de concentratie van een vlieg..
Tijdens het leren voor tentamens erg te merken, maar ook tijdens colleges op school.

Ligt bij mij echt puur aan de onrust in mijn lijf, ik kan gewoon niet stilzitten!
Bij colleges waar we veel praktijk doen zoals rollenspellen kan ik me namelijk al veel beter concentreren.
Hetgeen wat bij mij helpt is de onrust op een andere manier eruit te laten komen, tijdens colleges ga ik vaak wat zitten tekenen o.i.d, als het echt te erg wordt ga ik vaak even naar het toilet gewoon om eventjes te kunnen lopen.
Tijdens het leren eet ik standaard lolly's, ze zeggen dat kauwen sowieso helpt voor je concentratie, maar voor mij is het ook vooral dat ik dan ga friemelen met het stokje ;)

Heb ondertussen ook gewoon geaccepteerd dat ik niet lang achter elkaar kan leren, moet echt wel elk half uur een pauze houden, scheelt dat ik goed kan leren, 1x het boek doornemen en ik weet het al :)