woedeaanvallen, huilbuien, hoe er mee om gaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arashah

woedeaanvallen, huilbuien, hoe er mee om gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 19:44

hoi iedereen,
dit is voor mij de eerate keer dat ik een topic start, normaal altijd gwn meelezen en af en toe reageren.
de typfouten komen doordat ik via mobiel typ, computer werkt helaas niet.
op dit moment ben im helemaal niet vrolijk, en ik weet er even geen raad meer mee.
misschien heeft bokt een goede tip voor me om mijn woedeaanvallen te kunnen laten beheerzn?

om een lang verhaal kort te maken: ik heb een turbelent leven gehad (alsof je in trein stapt en er nooit meer uit kunt)
vanaf minn tweede jaar kan ik leuke en minder leuke dingen herrinneren. im heb veel pesterijen mee gemaakt, familie ruzieen, ook de erge dingen als aanranding, zelfmoordpoging (een ouder, vriendinnen en helaas zelf ook over nagedacht. nooit geprobeerd en ook niet de bwdoeling) ouder zijn inmiddels uit elkaar, ik woon al een tijdje op mezelf en ben blij toe, ik heb nu tenminate rust aan mijn hoofd (dacht ik)

heb een alechte vriend mee gemaakt die me gebruikt heeft als object en me vernwderd heeft, me gekleineerd, gelogen tegen me.

het meeste heb ik een plekje kunnen geven en mee om leren gaan. dat gaat ook super.
maar de laatste tijd merk ik erg dat ik om de kleinate dingetje helemaal ga flippen. en na een paar sec. ia het ook weer koek en ei.
dit is niet 1 keer op een dag maar soms wel 10 keer.. ik uit het niet naar mensen en dieren, ik ven nog aterk genoeg om een lach op mijn gezicht vast te zetten. ik denk en doe maar zovan: ik ben gelukkig voor de buitenwereld, helaas diep van binnen niet..
ik heb hulp gezocht en praat af eb toe met psygoloog en vriendinnen, helpt wel ietsje.

was niet mijn bedoeling om mijn verhaal te vertellen maar meer een vraag hoe jullie met een woedeaanval en huilbuien om te kunnen gaan? voor mensen die hier ook last van hebben.
ik merk gwnweg dat ik heel veel huil en snel boos wordt en flip.
ik zou graag een tip willen ontvangen hoe je simpel of niet simpel het op ee. andere manier kunt uiten of iets om te gaan doen om even niet te huilen en boos zijn?

mijn excuses als het erg onduidelijk is, ik heb erg moeite om de tekst te kunnen vertellen en schrijven in de goeie volgorde. hieraan kunnen mensen en ikzelf zien dat ik erg gaotisch ben.

btw: mijn grote jonge pony ia een evenbeeld van mijzelf, aan hem zie ik hoe ik me voel. tegenwoordig ben ik erg angstig en gesloten. ik durf niet veel te doen met mijn pony omdat hij ineens uit zijn vel kan springen (dit is dan het gedrag wat ik doe als er geen mens of dier in de buurt is)

Arashah

Re: woedeaanvallen, huilbuien, hoe er mee om gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 19:46

mijn excuses, ik kon de tekst niet helemaal afmaken omdat min. mobiel even raar deed.

hoe zou ik hier mee om kunnen gaan? omdat ik namelijk ook depressief ben. alle tips zijn welcom en de ervaringen van de medemens ook, dankjullie wel voor het lezen en beantwoorden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:47

Is het niet mogelijk om meer dan 'afentoe' naar de psycholoog te gaan?

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 20:01

dat lukt niet ivm de kosten, het wordt niet meer vergoed. anders ging ik er vaker heen, zoals im al zei helpt het ietsje maar het is niet de middel voor mij.
ik zou echt graav willen weten hoe iemand anders met een huilbui en woedeaanval om weet te gaan en hoe? zodat ik nog meer de goede kant op ga en straks weer helemaal vrolijk ben en graag weer dingen wil gaan ondenemen, dat ia nmelijk mijn doel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:02

Weet je zelf de kern van het probleem, waar het vandaan komt bedoel ik dan. En bespreek je dat ook met je psych?

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 20:16

dat weet ik niet, psyg en ik proberen het wel uit te vinden waar het weg komt en hoe ik er mee om kan leren gaan omdat het niet niks is wat ik mee he gemaakt. psygholoog heeft kort geleden nog tegen mij gezegd dat ze nog nooit een 21 jarige ie zoveel dingen heeft meegemaakt heeft gehad, en ze wil me dolgraag helpen en doet het ook.

alleen die woedeaanvallen komen sinds een aantal weken opzetten same. met die huilbuien, dit weet ze ook e. probeert me er mee te helpen.
ik ven dus benieuwd hoe ik hier op korte termijn mee kan leren omgaan, ik uit het nu nog niet naar mensen. ik ben dus benieuwd naar hoe een ander er mee omgaat, ik sta er helemaal voor open omdat ik graag weer vrolijk wil wezen.
im onderneem al veel meer dan dat ik een paar maand teruv deed. het gaat de goese kant op.ik zoek mijn vrienden en vriendinnen weer op en ga af en toe uit, laatst nog naar een pretpark geweest en dat heeft eigenlijk me aa. het denken gezet dat ik dolgraav weer vol in het leven wil staan en daarom heb ik hulp gezocht en krijg ik die nov ateeds.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:24

Soms helpt het om een klein, vertrouwd voorwerp mee te nemen. Oefen thuis op rustige ogenblikken om jezelf te ontspannen en probeer er een soort ritueel van te maken, waarbij je dat kleine voorwerp in je hand hebt. Een mantra (een zin die je steeds tegen jezelf blijft herhalen) kan hier ook goed helpen.
Bouw eerst een goed ritueel op en oefen tot je voelt dat je door dit ritueel kan ontspannen. Oefen eerst op rustige momenten in een vertrouwde omgeving. Ga daarna oefenen op momenten dat je je niet zo lekker voelt, maar vóór je je woedeaanval of huilbui hebt. Pas als je ook in zulke situaties door je ritueel rustig kan worden, kan je het ook in kritieke situaties gaan oefenen.
Neem voor de opbouw genoeg tijd; dit mag gerust meerder weken duren, tot je een ritueel hebt gevonden dat werkt en bij je past.

Ik wens je veel moed, sterkte en succes!

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 20:36

dat ga ik zeker proberen! ik ben 21 en heb nog ateeds een knuffelbeer bij me, zelfs als ik bij een vriendin blijf slapen na het uitgaan heb ik hem of naast me of nog gwn in de tas bij me. omdat het iets is van mijn geboorte en dus vertrouwd.

dank jullie wel voor de reacties!

het schoot me net te binnen: ik ben een persoon die heel erg rustig is en niet veel zal praten en snel in zichzelf keert, maar van binnen ben ik zo druk en emthausiast. ik heb geen adhd. ik straal naar de mensen het woord 'rust' uit.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:44

Dat die beer al vanaf je geboorte met je "meeloopt" en dus heel vertrouwd is, is goed. Anderzijds is hij misschien wat groot voor dit doel en zul je hem misschien niet in alle situaties snel bij de hand hebben. Laat staan dat je op jouw leeftijd misschien niet in elke situatie met een beer in je hand gezien wil worden. ;)
Ik zou eerder voor iets kleiners gaan gat je ongemerkt in een jas- of broekzak mee kan dragen. Een ring, een muntje, een sleutelhanger,...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:54

Klinkt alsof je emmertje zo vol zit dat die om het minste of geringste overloopt.. :(:)

Enige dat echt gaat helpen is om je emmertje leger te maken zodat het niet zo makkelijk meer overloop. Zo te lezen zit je emmertje om hele logische redenen zo vol. Tips om daar wataan te doen kan ik natuurlijk zo niet geven maar probeer het te zien als een signaal van je lijf dat je wel met zaken aan de slag moet..

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:13

Ik denk dat je het vooral kan verbeteren door de achterliggende oorzaken aan te pakken, maar tot die tijd heb je hier wellicht iets aan: Adem in, adem uit :P Je voelt de woede-aanvallen wel aankomen denk ik? En heb je erna spijt van hoe je je gedragen hebt? Zodra je die intense woede voelt opkomen, relativeer direct. Heeft het altijd een directe aanleiding bij jou? Ga meteen na of het niet wat overdreven is om zo heftig te reageren op een bepaalde kleine gebeurtenis. Bedenk daarna meteen hoe achterlijk en kinderlijk het is om zo boos op een kleinigheid te reageren. Probeer daar ook meteen de humor van in te zien. Haal terug hoe stom je je de vorige keer voelde na zo'n woede-aanval en aan de rust die je daarna vond. Probeer vervolgens bewust die rust meteen te vinden en de woede over te slaan. Hou jezelf het doel voor controle over je emoties te hebben en bewijs jezelf dat je dat kan, door dus nu niet uit te barsten, maar het van je af te laten glijden. Probeer achteraf na te gaan wat de trigger was en analyseer waarom je daar zo heftig op reageerde.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 21:28

ik heb een zilver bloem met een larimar steen om mijn hals heen hangen die ik heel vaak vast houd om even aan die steen te denken. dit houd me al iets rustiger. ook heb ik dagen dat ik om het half uur even naar de wc loop om 'stoom af te blazen' (ik snuit alleen even mijn neus of even naar wc, verder niks bijzonders. maar het helpt even)

mijn emmertje zit idd heel erg vol, ik kan om het kleinste dingetje al helemaal flippen. niet eens naar mensen en dieren gericht. na een paar sec. ben ik ook weer rustig. ik probeer idd al de rust te vinden voordat ik helemaal flip, vandaar dat ik mijn hanger al van te voren beethoud of even naar wc loop.
ik voel niet altijd een woedeaanval aankomen, maar ik schaam me diep dat ik zo'n aanval heb.

af en toe praat ik eve. met mijn vader en ik blijk htzelfde ala mijn vader te hebben, ook die plitaelinge woedeaanvallen, ook het kunnen herrinneren van zoveel leuke en minderleuke dingen. hij zoekt ook nog ateeds een middel om allea in bedwang te houden en een manier om er mee om te gaan. ook heeft hij hulp daarbij. we gaan allebij vooruit en willen allebei nog meer vooruit. en ik houd me voor dat dat ook gaat lukken, ik weet dat ik het kan.

ik kreeg net een watsapje van mijn vriend (zo'n lieverd die me speciaal laat voelen en hij is zo ewrlijk. prwcies wat ik nodig heb) hij atuurde me een haetje. op het juiate moment want had dat even nodig :-)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:42

Kunnen jouw vader en jij er ook om lachen en de humor ervan inzien?
Misschien kan het dan helpen om op die momenten aan je vader te denken?

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 07:10

we begrijpen elkaar tenminate hoe we ons voelen, op sommige moment kunne we er best wel om lachen. maar dat ia niet altijd zo.
ik probeer er altijd wel om te lachen, maar dat wil nog niet altijd. aanfezien die woedeaanvallen nieuw voor mij zijn en ik er niet zo goed weet mee om te gaan. daarom dat ik deze topuc atarte omdat ik dokgraag wil weten hoe een ander hier mee om zal gaan.

ik ben al heel blij dat ik reaxtiea heb gekregen, dankjullie wel!