Veranderlijke bloeddruk met als gevolg duizeligheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Veranderlijke bloeddruk met als gevolg duizeligheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 17:14

Hallo,

Ik heb sinds ongeveer een maand last van duizeligheid. Ik had hier voordien ook al last van bij het opstaan maar nooit echt extreem. Ik stond dan op en ong 2 seconden later voelde ik me 5 seconden duizelig en dan was het weer klaar, ook niet elke keer.
Nu de laatste tijd is het dus erger geworden en heb ik soms zelfs last van duizeligheid wanneer ik gewoon op een stoel zit of zelfs wanneer ik op m'n paard zit.
Vorige week dinsdag ben ik naar de dokter geweest, deze stelde vast dat mijn bloeddruk schommelt wanneer ik een houding verandering doe, dus bv wanneer ik zit en dan ga rechtstaan daalt mijn bloeddruk van 13 naar 11.
Als oplossing werd er gegeven meer zout eten, dus zo gezegd zo gedaan. Nu zijn we vandaag zondag en ik heb alleen maar het gevoel dat het erger is geworden. Gisteren ging ik uit en heb ik me meerdere malen aan iemand moeten vastgrijpen omdat ik me plotseling duizelig voelde terwijl ik gewoon rechtstond en niet eens aan het dansen was ofzo.
Daarstraks stond ik op uit de zetel en kon ik me nog net vestgrijpen of ik was gegarandeerd tegen de vlakte gegaan..

Wat denken jullie hiervan? Ik wil zelf eigenlijk nog een weekje afwachten en anders terug naar de dokter gaan. Ik drink ruim voldoende water en ik eet sowieso veel zout, nu nog meer dus, maar dit kan niet gezond zijn voor m'n nieren denk ik zo.

Bedankt voor het allemaal door te lezen :)

*Edit: Ik heb dit jaar op pukkelpop gehoorschade opgelopen en heb nu een suistoon, niet extreem maar je hoort het wel als het echt stil is. Ik draag altijd gehoor bescherming (behalve op pukkelpop een half uur maar dat was dus blijkbaar genoeg..). Gisteren was ik m'n eigen dopjes vergeten dus van die gewone simpele genomen die normaal ook makkelijk voldoende moeten zijn, lag 's nachts in bed en weer een enorme pieptoon.. Zou dit er eventueel iets mee te maken kunnen hebben? Mijn dokter vroeg ook of ik een gehoortrauma had opgelopen..
Laatst bijgewerkt door k_m op 14-10-12 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Re: Veranderlijke bloeddruk met als gevolg duizeligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:16

Ik had dit ook heel erg (ook schommelende bloeddruk), maar m'n ijzer was ook te laag :) Laat je daar even op prikken, neem meteen je vitamine B12 mee.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 17:19

Mijn bloed is ook gecontroleerd vorige keer dus dan zouden ze dat wel opgemerkt hebben niet?

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:22

Je zou je huisarts om Betahistine kunnen vragen. Vaak is het na zo'n "kuurtje" weer over.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 17:24

Wat is dat juist dan? :)

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:25

Dat zijn tabletjes tegen duizeligheid (wanneer er geen oorzaak gevonden is).

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:28

Wat houdt een bloeddruk van 13 of 11 in? Ik ken alleen de maten van bijv. 120/70.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:30

Ik heb ook een lage bloeddruk, vaak zo rond 100 over 54. Zouter eten helpt, maar dit moet je dan met regelmaat (lange termijn) doen want als ik ineens veel zout eet voel ik me even beter en daarna nog veel belabberder.
Tegen duizeligheid kun je ook cinazirine krijgen of andere van de zoveel tabletten, maar vaak bij een lage bloeddruk geeft een HA dat niet en zeggen ze ga maar zout eten :)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 17:35

Tabletjes wou mijn dokter pas op overschakelen wanneer het na lange tijd duidelijk is dat het blijft en dat zout niet helpt.
@ rindin: bv 130/70 naar 110/70 , geloof ik ik snap de bloed druk percentages niet zo goed maar ik ging van 13 over ... naar 11 over ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:46

13 over dat kan niet want dan was je er niet meer :')
Misschien kun je zelf een bloeddrukmeter aanschaffen. Zijn niet zo duur en dan weet je precies hoe en wat en kan je een zout dropje nemen als redding :)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:51

VivaLaVida schreef:
13 over dat kan niet want dan was je er niet meer :')
Misschien kun je zelf een bloeddrukmeter aanschaffen. Zijn niet zo duur en dan weet je precies hoe en wat en kan je een zout dropje nemen als redding :)

Kan wel hoor, in België drukken ze waarde nl. anders uit. Bij ons in honderdtallen en in België soms/vaak in tientallen ;). Zoals het bij ons wordt uitgedrukt is het mm Hg (millimeter kwik) en in België dus cm Hg.

Wat bij ons 130/70 is, is daar dan idd 13/7.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:12

ik vind 130 of 110 om 70 trouwens geen lage bloeddruk. Ik zou toch aan je HA vragen om verder te kijken.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 18:14

Niet laag maar het gaat er om dat hij naar beneden gaat bij veranderingen, dat heb ik misschien even fout verwoord.
Zo een bloeddruk meter hebben wij zelf wel thuis liggen maar ik merk totaal geen verschil als ik bv wat zout eet , het word niet echt beter dan ofzo dus ik denk dat het zelf meten me niet echt verder kan helpen? Of hoe zie jij dat dan? :)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:14

Even je ijzer, b12 en bloedsuikerspiegel (noemen ze dat zo in Nederland?) laten meten.

Mocht daar niets uit komen zou ik gaan kijken voor tabletjes tegen duizeligheid en een pakje in je thuis / kluis op stal / werk / keukenlade leggen.
Klinkt wellicht overdreven maar op deze manier ben je altijd voorbereid.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 19:18

mijn bloed is gecontroleerd dinsdag dus ik denk dat ze dat wel gemerkt hadden dan?
Heb voorlopig niets van tabletjes, als het niet betert toch maar even terug langs de dok..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 23:19

Wellicht iets met je vaten? (Verstrakken/verwijden )
Ik heb het ook, bijv groot verschil in bloeddruk tussen liggen en zitten en staan.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 03:15

Ben vandaag ziek geworden, ben al hee de nacht aan het overgeven, zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 07:29

Heb je idd geen griep onder de leden? Daar kan het ook erger van worden.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 07:32

Ik heb dit ook een hele poos gehad, 2 maanden ongeveer. En nu is het over, ik had wel wat stress met school e.d. Kan het ook door stress komen?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:11

Klinkt mij meer in de oren als een ontsteking in je evenwichtsoorgaan. Ik heb het nog wel eens, er is niets aan te doen. Het voelt alsof je flink aangeschoten bent, en in de pieken ben ik gewoon net straalbezopen, inclusief misselijkheid. Dit kan tot 6 weken aanhouden en verdwijnt vanzelf weer. Belangrijk is wel om naar je lichaam te luisteren, en dus even pas op de plaats te maken. Ik ben met de pieken echt minimaal 2 dagen bankgebonden, durf en kan niets meer, omdat ik dan neerval. Als ik gewoon wat duizelig ben blijf ik even rustig staan tot ik mezelf hersteld heb.

Mijn bloeddruk is trouwens standaard laag, waardes van 90/50 zijn normaal bij mij.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:17

Ik loop hier al twee weken mee en aangezien mijn bloeddruk aan de hoge kant is was dat het niet.
Maar ik werd eerst ziek en had idd een ontsteking aan het evenwichtsorgaan. Na een AB kuur is het al veel beter :j Maar ik sprak gisteren met een vriend van mij en die had precies hetzelfde :j
Die zat ook vol, wa erg verkouden, hoesten e.d.
Maar goed ik werd dus eerst ziek (met dus echt pijn in mijn oren, suizen, piepen) en pas nadat ik weer wat opgeknapt was die duizeligheid. Soms ook zo erg dat ik me vast moest houden en idd ook gewoon als ik rustig zat en ik bewoog alleen mijn hoofd ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:19

Dat wilde ik ook net zeggen, Utixo !

Wat een ellende , he ?
Kan dan ook amper twee meter recht vooruit lopen ...%)

Rusten is goed en liggen is dan het meest veilig, maar soms ontkom je toch niet aan buitenactiviteiten zoals voeren :Y)

Waar ik wel baat bij had, zijn gewoon simpele pilletjes tegen wagenziekte van het Kruidvat !

Maar nu ik lees dat TS een griep onder de leden heeft, kan dat heeeeeeel goed de oorzaak zijn !
Beterschap :(:)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:21

Ik heb een eigen pensionstal, ben dat ook altijd dolblij met mijn klanten welke gelijk klaarstaan om voerbeurten en staldiensten over te nemen. Maar het is wel een drama, en ik weet nog goed dat ik het de eerste keer echt doodeng vond. Vriendlief was beneden en vond me na een kwartier liggend bij de wc, ik durfde niet meer op te staan.
Wat een verademing is het dan als het wegzakt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:30

Je kan je zeker ook niet voorstellen dat er elk weekend een hoop mensen veel geld uitgeven om zich vrijwillig zo te voelen ?? _O-

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 08:31

Utixo dit lijkt wel wat op wat ik heb nu..
Als ik morgen niet beter ben ga ik zowizo naar de dokter en dan kan ik het eens navragen!