Hoe beter kunnen inleven in autisme?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Hoe beter kunnen inleven in autisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 16:55

Een rare titel mss, maar bij mij in het voetbalteam zit iemand met autisme (pdd-nos als ik me niet vergis). Over het algemeen maakt dat helemaal niets uit, maar er zijn toch ook wel wat dingentjes waardoor er onderling in het team wat kleine ergernissen ontstaan. Ik zit vaak in dubio of ik het eens moet bespreken met het meisje met autisme, maar ik weet niet zo goed hoe ik dat kan doen. Ze ziet dingen nogal snel veel groter dan ze zijn en als aanval.

Ik merk dat ikzelf ook rekening wil houden met het feit dat zij anders op dingen reageert dan de doorsnee mens. Maar ik merk anderzijds ook dat ik soms mijn geduld verlies (terwijl ik dat helemaal niet wil, want ik voel me daar later altijd schuldig over). Nu heb ik zelf het idee omdat het komt omdat ik (en de rest van mijn team ook trouwens) eigenlijk heel weinig over autisme weten (weleens gegoogled erop, maar dan is het nog erg lastig om je er iets bij voor te stellen). Ik vraag er weleens naar als ik met dat meisje in de auto zit hoe zij dingen ervaart, zodat ik haar beter kan begrijpen, maar daar reageert ze eigenlijk nooit op. Dus ik kan me heel erg moeilijk in haar inleven. Daardoor vind ik het moeilijk om in sommige situaties mijn geduld niet te verliezen.

Nu weet ik dat er in Nijmegen bijvoorbeeld het MuZIEum is, waar mensen kunnen ervaren hoe het is om blind te zijn. Nu vroeg ik me af of er ook zoiets is met autisme? Zodat wij als team ons wat beter in haar kunnen inleven, want uiteindelijk kan ze er zelf ook helemaal niets aan doen. Andere suggesties zijn uiteraard ook welkom.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:01

Goed van je dat je je er meer in wil verdiepen!
Bij mijn weten is er niet zoiets als een centrum voor autisme oid, zou wel leuk zijn trouwens :)

Ik heb een heel aantal studieboeken waar van alles in staat over autisme, ik kan wat dingen voor je overnemen en je pb'en als je wil?

Verder wordt PDD -NOS als een 'minder erge' variant van autisme gezien. Ik weet niet hoe oud het meisje is, maar ik denk wel dat je van haar meer kunt verwachten wb aanpassingen en inleven dan van iemand met klassiek autisme.

petitparis

Re: Hoe beter kunnen inleven in autisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:13

ik ken iemand uit het bijzonder onderwijs die nu nog vnl "normaal" begaafde kinderen begeleid zodat ze "gewone" onderwijstraject kunnen volgen. Zoals ik kan begrijpen zijn er enorm veel gradaties.

Maar wat voor allemaal belangrijk is, is structuur en je daar aan houden (consequent zijn).

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:15

Ik houd nooit rekening met mensen met autisme, in de regel merk je het zelf wel als het botst.
Het zijn ook gewoon mensen ;)

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:16

Nou, pdd-nos minder erg als de anderen, denk ik toch niet hoor. Wil alleen zeggen dat de autisme vorm niet binnen een bepaald vakje van het autisme spectrum stoornis valt. Daar staat nos immers voor. Dit betekend namelijk,not otherwise specified.
Het gedeelte pdd staat voor pervasive devalopment disorder( vast een spel fout hier en daar). Dit betekend vrij vertaald, een in alle richtingen gemeten ontwikkelings tekort.
Of pdd-nos gezien wordt als de mildere variant, nope.

Een mens met autisme " wijkt" voornamelijk af in het leggen van contacten, en het leggen van verbanden.
Hoe kun je dit zien, als wij b.v. Een puzzle van 1000 stukjes voor ons neus krijgen, en die moeten maken, kijken we vaak op de complete afbeelding van de puzzle. Wij kunnen vaak aan de hand van de kleur, afbeelding enz van het puzzle stukje zien hoe dit in het grote geheel past. Zo werkt het ook met gevoelens, zinsdelen enz. Iemand zonder autisme ziet een emotie en weet waar die in het grote plaatje thuishoort. Iemand zonder autisme kan van een halve zin al een heel verhaal begrijpen.
Vaak kan iemand met autisme de grote afbeelding niet zien, en weet hij/zij niet waar het puzzle stukje (of emotie enz)thuis hoort. Het leven is voor hen als het ware geen complete puzzle, maar allemaal losse puzzle stukjes.
Zo werd het althans uitgelegd door de instantie waar mijn zoon de diagnose pdd-nos kreeg.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:18

Ik denk dat zij zelf het beste kan aangeven waar ze tegenaanloopt en waar haar autisme zich in uit. Wil ze hier niet over praten, dan kunnen jij en je team ook geen rekening met haar houden. Je kan wel boekjes gaan lezen, maar ieder persoon is anders. Iig succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:21

Ik reageer later even uitgebreid, kreeg de link van een vriendin en ben zelf ervaringsdeskundige in opleiding met autisme.
Wel mijn complimenten over hoe je er mee om gaat!

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:22

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:23

Wat goed dat je je dit afvraagt TS!

Ik heb zelf twee kinderen met een vorm van autisme die hierop lijkt (Asperger).
Het lastige met autisme is dat je het niet zomaar ziet en dat er toch echt iets anders is als je het vergelijkt met niet-autisten.

Hier is een interessant filmpje hierover "De zus van Einstein", ik hoop dat je hier wat aan hebt:

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 17:26

galley schreef:
Ik houd nooit rekening met mensen met autisme, in de regel merk je het zelf wel als het botst.

Dan hebben wij al snel een teamlid minder vrees ik. Het probleem is dat ze erg in zichzelf gekeerd is. Een op een praat ze wel, maar in een groepje dan valt ze niet op en merk je niet dat ze er is. Als wij in de wedstrijd bijvoorbeeld roepen tegen haar van: Wat een ***bal, even kijken waar je heenspeelt dan zegt ze niets tegen ons. Maar ik hoorde laatst van haar pa dat ze hem dan thuis kompleet de pan uit flipt en boos is. Terwijl zoiets gewoon in de wedstrijd gezegd wordt en meteen weer vergeten is door ons. Ik schrok hier best van, want dat wist ik niet.

Dat van die puzzelstukjes geeft al iets meer beeld, maar het mooiste zou zijn als we zelf zoiets zouden kunnen 'ervaren'. Het zegt me nu nog niet veel, maar dat zal wel onmogelijk zijn wat ik wil ben ik bang.

@Robijntjah: Zo goed ga ik er niet mee om, ik verlies nog regelmatig mijn geduld en reageer dan botter op haar dan ik wil. Hier baal ik achteraf dan weer van, omdat ik weet dat zij niet bewust zo is. Maar omdat ik haar niet snap, snap ik ook niet waarom zij over bepaalde dingen zo moeilijk doet. Dus ik hoop dat als ik haar wat beter begrijp ik meer geduld kan opbrengen. Het vreet nu echter best veel energie.

@ Myca: Ik ga je filmpje even bekijken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:29

Opbouwende kritiek is dan ook bij iedereen prettiger, autisme of niet.
Een autist heeft vaak meer baat bij hoe het beter kan dan bij weten wat verkeerd is merk ik wel(zat mensen met dat label om me heen).

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:32

Ik zelf heb Asperger, en vind het erg fijn als mensen geduld hebben en me dingen gewoon vragen :j

Ik weet ook een paar goede boeken: Aspergirls, over meisjes en vrouwen met Asperger, en het Mysterie van de zwarte hond in de nacht (als ik het goed heb), geschreven vanuit iemand met autisme :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 17:33

@ Galley: Ja dat snap ik, maar in een wedstrijd gaat dat niet altijd. Over het algemeen is ons team van de positieve coaching, maar als iemand meerdere foute passes heeft gegeven dan kan er weleens even een vloek bij komen. In de voorbereiding voor de wedstrijd wordt altijd benadrukt positief te zijn, maar dat je elkaar ook best op fouten mag wijzen en dat het verder niet persoonlijk is. Zelf coach ik erg veel (99% positief). Vaak loop ik in de rust even naar dat meisje toe als ze iets niet goed doet om het een op een even tegen haar te zeggen en om te vragen of ze snapt wat ik bedoel en ik probeer dan ook altijd iets positiefs te zeggen om het luchtig te houden. Tijdens de wedstrijd is die tijd er niet om even rustig te vertellen hoe het beter kan.

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:36

capopjekop schreef:
galley schreef:

Dan hebben wij al snel een teamlid minder vrees ik. Het probleem is dat ze erg in zichzelf gekeerd is. Een op een praat ze wel, maar in een groepje dan valt ze niet op en merk je niet dat ze er is. Als wij in de wedstrijd bijvoorbeeld roepen tegen haar van: Wat een ***bal, even kijken waar je heenspeelt dan zegt ze niets tegen ons. Maar ik hoorde laatst van haar pa dat ze hem dan thuis kompleet de pan uit flipt en boos is. Terwijl zoiets gewoon in de wedstrijd gezegd wordt en meteen weer vergeten is door ons. Ik schrok hier best van, want dat wist ik niet.

Dat van die puzzelstukjes geeft al iets meer beeld, maar het mooiste zou zijn als we zelf zoiets zouden kunnen 'ervaren'. Het zegt me nu nog niet veel, maar dat zal wel onmogelijk zijn wat ik wil ben ik bang.

@Robijntjah: Zo goed ga ik er niet mee om, ik verlies nog regelmatig mijn geduld en reageer dan botter op haar dan ik wil. Hier baal ik achteraf dan weer van, omdat ik weet dat zij niet bewust zo is. Maar omdat ik haar niet snap, snap ik ook niet waarom zij over bepaalde dingen zo moeilijk doet. Dus ik hoop dat als ik haar wat beter begrijp ik meer geduld kan opbrengen. Het vreet nu echter best veel energie.

@ Myca: Ik ga je filmpje even bekijken.

respect voor je dat jij je dr in verdiept !

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:39

Ik zou het aan haar vragen wat zij nodig heeft om zich beter te voelen, wat jullie kunnen doen voor haar en hoe ze wil dat je met haar omgaat. Ik denk dat dat het best werkt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:40

TS ik ben zowel moeder als echtgenote van hoog functionerende autisten.
Mensen waar je het op het eerste gezicht niet ziet, maar waar toch iets anders mee is.
Als ik het heel kort een gebruiksaanwijzing zou moeten aangeven is dat je ze nogal "digitaal" moet benaderen.

Teamsport is echt een enorme uitdaging voor een autist en dat is toch waar jij er mee geconfronteerd wordt. Ik denk dat het voor mijn zoon makkelijker is om een nieuwe computer-technologie te ontwikkelen dan een voetbalspel te begrijpen.

Heb je het filmpje van de zus van Einstein al gezien?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 17:48

antje_vip schreef:
Ik zou het aan haar vragen wat zij nodig heeft om zich beter te voelen, wat jullie kunnen doen voor haar en hoe ze wil dat je met haar omgaat. Ik denk dat dat het best werkt.

Het probleem is dat ze daar tot nu toe niet echt op reageert. Ze reageert een beetje ontwijkend en nonchalant zodra het over haar autisme gaat. Mss kan ik het morgen nog een keer proberen en dan zoals jij het zegt.

Ik vind het anderzijds ook wel lastig, het gaat er nu steeds over dat wij rekening met haar houden. Maar ik (en ik denk dat ik dan voor het hele team kan spreken) zouden het ook erg fijn vinden als ze zich soms wat flexibeler kan opstellen. Als ze nu iets niet durft of eng vindt dan doet ze het ook echt niet (bijvoorbeeld met keepen, vorig jaar moest iedereen een keer in de goal staan omdat we geen keeper hadden). Zij heeft als enige niet gekeept, terwijl er meer waren die het eng vonden, maar die het toch hebben geprobeerd. Dus we moeten denk ik een beetje de balans vinden met tot hoever we rekening met haar moeten en blijven houden. Is het reëel om van iemand met autisme te verlangen dat ze zich wat flexibeler opstelt?

Fijn dat jullie allemaal zo goed meedenken trouwens, das toch fijn om te zien.

@ Myca: Ik ga de filmpjes zo bekijken, eerst even snel de paarden voeren voordat het helemaal donker is. Kunnen ze gelijk laden, want ons internet is om te huilen zo traag.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:54

Autisme en flexibiliteit is moeilijk. Wat misschien helpt is om het ruim van tevoren aankondigen zodat ze zich erop kan voorbereiden dat er iets gaat veranderen. Als ze het moeilijk vindt om te praten kun je haar ook vragen om er thuis eens over na te denken (en dan zou ik het zo concreet mogelijk formuleren) wat voor haar het best werkt. Zo heeft ze langer bedenktijd en kan ze er eens rustig over na denken zonder dat ze zich onder druk gezet voelt. En zeg er ook bij dat je het beste voor haar wil, dat jullie haar willen helpen om het voor iedereen, dus ook voor haar, leuk te houden in het team.

*hier spreekt een autist :) *

edit: je moet haar ook weer niet teveel slachtoffer maken! Dan gaat ze zich misschien ook weer 'anders dan de rest' voelen. Maar het is wel moeilijk om daar een nuance in te vinden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 18:17

Bespreek dit niet zozeer met haar, maar vraag haar ouders om tips over hoe en wat. Buitenkant van een huis beschrijven is vrijwel onmogelijk als je er binnen in opgesloten zit.

Verder : Voorspelbaarheid, overzicht (lastig in een wedstrijd), ga er niet van uit dat ze meteen het verband legt tussen vergelijkbare situaties en dat ze dus volgens jullie verwachting reageerd omdat ze het de vorige keer wel snapte/goed deed. En hoe meer prikkels/stress/vermoeidheid hoe sterker het autisme word, dus juist als het er op aan komt is de kans het grootste dat ze fouten maakt of anders dan verwacht reageerd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 18:48

Een trefwoord is 'overspoeld': veel informatie en prikkels waarvan iemand niet automatisch weet wat het belangrijkste is voor dat moment.

Stel je bv voor dat je zou verhuizen (bv naar een plek met een heel ander dialect/accent), en daar in een nieuw team terecht zou komen. Je wordt meteen in het diepe gegooid, het veld op voor een wedstrijd, je kent de mensen niet goed, ze maken geintjes die ze onderling snappen maar jij niet. Misschien heb je het idee dat ze grappen maken over jouw accent of taalgebruik.
Stel nou dat bovendien tijdens de wedstrijd blijkt dat het team eigenlijk een stukje beter is dan jij. Je voelt je te vaak in de weg lopen, geeft passes die veel slechter lijken dan je teamgenoten, etc. Je weet ook nog niet precies waar iedereen staat, want je moet alles opnieuw ontdekken. Een goed team is op elkaar ingespeeld - maar jij bent dat nog niet.
Dat kost ten eerste veel energie om alles in de gaten te houden, omdat je nog niet kunt vertrouwen op de routine van een team dat je goed kent (en als je moe bent valt alles zwaarder.)

Als iemand van dat nieuwe team dan iets als 'stom rund' zegt en duidelijk geirriteerd is, dan is de kans heel groot dat je dat persoonlijk opvat: omdat je jezelf onzeker voelt, omdat je nog niet echt bij het team hoort.

Nou wil ik niet zeggen dat jouw teamgenoot minder speelt, maar het gevoel van overweldigd worden, net het tempo niet bij kunnen houden, en daar vaak ook onzeker door worden, dat is beslist iets dat veel voorkomt bij autisme. Ook dat je niet automatisch bent ingespeeld op elkaar (omdat het bij autisme veel moeilijker gaat om dat soort dingen automatisch te laten verlopen), waardoor je elke keer als min of meer 'nieuwe' speler de wedstrijd ingaat, en veel meer in de gaten moet houden wie waar staat.

Het is misschien een idee om een keer met het hele team incl coach te bespreken (op een rustig moment) dat dingen die in het veld gezegd zijn niet persoonlijk zijn. En verder zou je met het hele team ook goed kunnen letten op elkaar complimenten geven, (kort, niks overdrevens). En goed te letten op wat je zegt - want je kunt het vaak ook afleren om onnadenkende dingen te roepen, zelfs in een wedstrijd.

Verder zou ik er niet teveel mee doen. Zij moet het zelf een plek geven. Je kunt laten voelen dat ze welkom is in het team, en dingen niet laten rondzeuren ('jamaar vorige maand...'.) En haar niet-reageren moet je ook niet persoonlijk opvatten. Dat maakt het vaak makkelijker om je er niet aan te ergeren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 19:01

Shadow: Dat het niet persoonlijk is wat er tijdens een wedstrijd wordt gezegd dat wordt vrijwel iedere wedstrijdbespreking besproken. Is het trouwens beter om tips gericht aan haar te geven en dan een op een of gewoon in het algemeen? Want vaak lijkt ze zich niet op haar gemak te voelen als je een tip geeft (of de coach in dit geval). Positieve dingen zeggen we ook vaak tegen elkaar, al kan dat natuurlijk nooit genoeg gedaan worden :D Maar over het algemeen vind ik ons team erg positief, dat is een van de leuke dingen aan dit elftal vind ik persoonlijk.

Het filmpje net even gekeken, erg leerzaam, vooral dat stuk met die puzzelstukjes. Ik kon het met de uitleg nog niet echt plaatsen, maar zo met dat beeld erbij wordt het toch al een stukje duidelijker.

Via de pb kreeg ik deze link door, helaas is het nu tijdelijk gestopt, maar zoiets is precies wat ik zoek eigenlijk. Dan kun je zelf beleven hoe het is om zoveel prikkels binnen te krijgen enz: http://www.hoofdkwartier.org/pages/begin.htm

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:20

Ik ben vrijwilliger geweest voor de SVA (stichting vakanties autisme) en zij bieden de vrijwilligers elk jaar een aantal workshops tijdens de vrijwilligersdag, die je kunnen helpen om autisme beter te begrijpen.
Zo kregen we bijvoorbeeld een compleet onlogische opdracht op de pc, terwijl we constant geprikkeld werden door mensen uit de omgeving. Ook wordt er tijdens die dag veel voorlichting gegeven e.d.

Misschien zou je hun kunnen benaderen en de situatie uitleggen? Wellicht kunnen ze je verder helpen :)

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 11:37

Jammer dat het hoofdkwartier is gestopt, ben er vier jaar geleden met mijn moeder en een juf van school geweest (zat toen in groep acht). Vond het erg heftig en snapte ineens een heel stuk meer van mijn broer. Ik had echt het gevoel dat ik gek werd daarbinnen, al die prikkels.

Ik vind het goed van je dat je je erin wilt verdiepen, wij hadden thuis een heel goed boek. Helaas zijn we die kwijt geraakt en weet ik de titel niet meer.. Als ik hem me bedenkt dan zal ik het even laten weten :) .