Mijn eten zakt niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Mijn eten zakt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 18:42

Een bekend probleem voor mij: bij het eten van droge producten zoals brood bleef mijn eten hangen. Een paar flinke slokken water en ik voelde de hele brij naar beneden gaan. Vervelend, maar geen ramp.
Zo lang ik me kan herinneren is dit een familieprobleem. Mijn vader kon in stressvolle periodes niets eten omdat het bleef hangen en ook mijn broer klaagde af en toe. Oplossing voor mij was altijd water bij de hand bij een broodmaaltijd en het liefst smeerbaar beleg en vers brood.

Sinds twee weken veranderde mijn klachten echter: tijdens het eten geen last maar na het eten ineens een zeurend akelig gevoel bij mijn maag, oprispingen en soms maagpijn, boeren enz. Enz.
Na een week een afspraak gemaakt bij de ha die van mening was dat het reflux was en heeft me tabletjes meegegeven. Ik zou binnen 4 weken resultaat moeten zien, aangezien mijnnslokdarm zo geirriteerd zou zijn, dat koste tijd. Er zou wel al snel verbetering moeten zijn w.b. oprispingen e.d. Daarnaast heb ik me flink gehouden aan de voedingsadviezen voor reflux, hoewel het volgens de ha niet nodig was.

Anderhalve week verder merk ik alleen maar meer problemen m.n. Bij lunch en warme maaltijd (s ochtends eet ik een klein beetje yoghurt met muesli, smiddags en savond grotere maaltijd) heb ik er standaard last van. Na de lunch op het werk kan ik anderhalf uur slecht functioneren door het nare gevoel. Nu heb ik een half uur geleden warm gegeten en heb ontzettende maagpijn en last van het "niet zakken" gevoel. Vanmiddag nam ik een slok cola door een kriebel in mijn keel (drink dus geen cola sinds ze de diagnose hebben gesteld) en kreeg extreme maagpijn, heb een paar minutenmoeten gaan zitten, dacht dat alles eruit kwam.

Ik wil alles graag de kans geven om 4 weken te werken, maar maak me ontzettend zorgen. Ben heel bang voor allerlei ernstige dingen, maar wil ook niet meteen de ha weer bellen. Die laat me waarschijnlijk wachten tot de 4 weken voorbij zijn.

Iemand ervaringen? Meningen?

_Tara_

Re: Mijn eten zakt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:01

Een kennis van m'n ouders had een slecht functionerend klepje van z'n slokdarm naar z'n maag. Daardoor bleef zijn eten in z'n slokdarm hangen. Ik moest er meteen aan denken toen ik jouw verhaal las. Heb je het daar al eens met de HA over gehad?

secricible

Re: Mijn eten zakt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 20:18

Dat is idd reflux: eten stroomt terug van maag naar slokdarm door een slechtwerkend klepje en irriteert daar de slokdarm. Dit is idd ook wat mijn vader had.
Hij is uiteindelijk naar de ha gegaan toen de klachten extreem werden. Zodra hij tabletjes had was het de volgende dag over. Bij mij lijkt het alleen maar eeger te worden nu.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:28

secricible schreef:
Dat is idd reflux: eten stroomt terug van maag naar slokdarm door een slechtwerkend klepje en irriteert daar de slokdarm. Dit is idd ook wat mijn vader had.
Hij is uiteindelijk naar de ha gegaan toen de klachten extreem werden. Zodra hij tabletjes had was het de volgende dag over. Bij mij lijkt het alleen maar eeger te worden nu.

Die kennis moest er laatst aan geopereerd worden. Verder weet ik er niks van. Lijkt me echt heel erg naar als je daar last van hebt...