Afgescheurde kruisband

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marrjjollein

Afgescheurde kruisband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 19:58

Hoi,
Ongeveer 3,5 week geleden had ik een voetbalwedstrijd, in de laatste minuten van de wedstrijd had ik mijn voet op de bal maar dat ging mis. Gister is gebleken dat mijn voorste kruisband helemaal afgescheurd is en dat er vocht in een bot zit (niet onthouden welke..) In elk geval moet ik nu eerst 2 maand fysiotherapie en daarna gaan ze kijken of het verbeterd.

Mijn vraag is nu of opereren een goede optie is voor mij, in het ziekenhuis zeiden ze dat ze dat liever niet wouden doen ivm risico's. Mensen die ik ken met een soort gelijk iets adviseerden me om het wel te laten opereren en ik wil wel graag sporten en vrij kunnen bewegen..

Zijn er bokkers die zoiets hebben gehad? Hoe ging dat bij jullie? Alvast bedankt :)

xMarieke

Re: Afgescheurde kruisband

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 01:36

Vorig jaar heb ik oa m'n knieband afgescheurd. Dit is geopereerd. Maar dit was maar 1 vd problemen in mijn knie, dus voor alleen die kruisband kan ik geen advies geven. Ik zou wel een second opinion vragen. Verschillen per ziekenhuis zijn enorm heb ik gemerkt. Als ik in het 1e ziekenhuis was geholpen, was er een grote kans dat ik blijvend kreupel/invalide was gebleven. Waar ben je nu geweest?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 01:40

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 07:24

Hallo TS,

wat naar, een afgescheurde kruisband! Sommige mensen kunnen heel goed functioneren zonder een kruisband, maar de meesten blijven toch echt stabiliteitsproblemen houden. Zeker als je weer wilt sporten (en ik zie dat je nog jong zat bent om lekker te willen sporten). Kijk die 2 maanden even aan, maar als ik jou was zou ik toch aandringen op een operatie op het moment dat je merkt dat je niet zo goed kan sporten als eerst. De operatie op zich heeft niet heel veel risico's, het herstel erna duurt echter wel best lang. Met name in het begin moet je erg voorzichtig zijn met de knie en de revalidatie kost je rustig een jaar. Maar dan heb je ook wel een kruisband waar je weer 100% op kunt vertrouwen.

Sterkte!

(mocht je nog meer informatie willen over de operatie en het herstel, stuur gerust een pb)

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 08:10

Ik ben nu bij het Delfzicht ziekenhuis in Delfzijl geweest (Ommmelander Ziekenhuis Groep). Second opinion lijkt me fijn, bedankt!

Die link ken ik inderdaad, heel handig :)

Bedankt! Ja, tegen dat herstel zie ik wel op, zit ook nog in mn examenjaar.. Sporten vind ik wel heel belangrijk, kan heel slecht stilzitten en hou van veel bewegen en moe worden haha :) Wat dat betreft lijkt een operatie me wel verstandig.. Ik zal je vanmiddag even pb'en.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 09:06

Sportklaar trainen na een voorste kruisband reconstructie duurt 6 tot 9 maanden (ga bij voetbal uit van die 9 maanden). Bij ons in het ziekenhuis zit je 6 weken vast aan krukken, draag je een kous om vocht rond je knie te verminderen en moet je antistolling spuiten tegen trombose. De training begint 2 weken na de operatie.
Conservatief is het altijd te proberen, maar kan nog meer training vergen. Dit omdat je dan altijd die stabiliteit mist van de kruisband en het moet bijtrainen met spieren.

Qua operatie: in principe doen ze een arthoscopie van je knie. Dat wil zeggen: er wordt 1 snee gemaakt om ergens weefsel te verkrijgen om de kruisband te maken (pees onder je knieschijf of van je hamstrings) en verder nog 2 of 3 gaatjes. Je zal dus sowieso een litteken krijgen.
Bij een pees van je knieschijf kan je wat klachten krijgen bij het buigen en strekken van je knie. Als ze een stukje hamstringpees gebruiken, zal je iets minder kracht hebben in je hamstrings aan die kant. Dit is goed bij te trainen.
Bij ons duurt de opname maar 1 nachtje. Je wordt geopereerd en de volgende dag kan je naar huis. Er zijn ook ziekenhuizen waarbij je dezelfde dag al naar huis mag.

Als je nog vragen hebt, mag je altijd pb'en ^^

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:16

Je zult vooral moeten afwegen welke voor en nadelen er zijn. Een operatie verbetert in principe je situatie, maar er zitten ook nadelen aan. Mijn situatie was zo slecht (been niet kunnen belasten) dat ik wel voor een operatie moest kiezen. Voordeel is dat ik nu weer loop :) Nadeel is het litteken, delen in de huid van mijn been die gevoelloos zijn of gewoon anders voelen dan eerst en dat komt niet meer goed, 10 kilo aangekomen door het verplicht stilzitten en heel rustig moeten opbouwen.
Nogmaals, mijn knie was een veel uitgebreider probleem, maar bedenk van te voren wat de voor- en onverwachtse nadelen zijn.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:23

Ik heb een afgescheurde achterste kruisband en bij mij willen ze ook liever niet opereren ivm
de risico's, de lange revalidatieperiode en de slechte lange termijnprognose. Heb al 2 keer fysio gehad
maar dat helpt dus niet. Ga morgen weer voor een nieuwe MRI omdat ik last blijf houden en op advies van
een hoogleraar orthopedie wordt er dus een nieuwe scan gemaakt omdat hij denkt dat er meer aan de hand is
in mijn knie.

Ik dacht altijd dat bij een voorste kruisbandletsel er wel geopreerd werd, maar dat is dus ook niet zo.
Ben heel benieuwd wat ze uiteindelijk gaan doen bij jou.

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 20:48

Dat klinkt absoluut niet fijn, sterkte!

Tot nu toe kan ik denk ik redelijk veel, het is zaterdag 4 week geleden en ik loop redelijk goed, traplopen gaat ook wel oke, lange afstanden lopen doe ik nog niet, want dat durf ik zelf ook nog niet zo. Heb een paar keer stukjes gefietst, eerst ging het niet zo goed, maar het lukt steeds beter. Heb ook al 3x weer op het paard gezeten, wel iemand die het paard vast had en vandaag aan de longe een half rondje gedraaft rechtsom, zodat mijn linkerbeen wel zo veel mogelijk ontlast werd. Ook dat ging wel redelijk, natuurlijk niet super maar het was ook niet heel erg.. Het grootste nadeel waar ik nu ook echt al wel last van heb is wel de instabiliteit, ik zak regelmatig er doorheen en dat doet dan even pijn.

Ik verbaas me nog wel over de operatie, want in het ziekenhuis kreeg ik het idee dat opereren bijna nooit voorkomt.. Zelf neig ik wel naar opereren nu, ook omdat ik niet weet hoe het bijvoorbeeld over 10 jaar is, als het aldoor erger wordt dan heb ik liever nu een langere herstelperiode..

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:42

wat vreemd dat ze jou geen opertie aanraden.
Ik heb in maart de operatie ondergaan en het valt allemaal goed mee. Al heb je natuurlijk wel dipmomentjes.
Bij mij hebben ze de voorste kruisband gedaan maar dmv een donor. Mijn pezen zijn te flexibel en daarom wat zwakker. Hierdoor moest ik wel 3 extra dagen in het ziekenhuis voor blijven door antibiotica. Bij mij was het lastigste dat ik pas na 3 weken kon starten met plooien en lichtjes steunen. Mijn miniscus was namelijk ook gehecht.
Mij mag je ook pb'en als je vragen hebt ^^