Heel veel spanning in lichaam daardoor elke dag spierpijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Heel veel spanning in lichaam daardoor elke dag spierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:59

Beetje een rare titel maar ik zal zo goed mogelijk uit proberen te leggen.

Als ik in een spannende situatie terecht kom, of ik vind iets moeilijk of iets eng dan zet ik heel mijn lichaam vast.
Dat is met paardrijden en ook op stage en op school gebeurd het nu ook steeds vaker.
Op dat moment weet ik dat ik iets spannend vind en adem ik een keer goed in en uit en dan ga ik gewoon doen wat ik van plan was.

Ik loop nu z'n 2maanden stage op een manege en dat gaat super goed.Soms moet dingen doen die ik erg moeilijk vind en ik ben ook vanmezelf best onzeker.
Juist dan adem ik een keer diep in en uit maar onbewust zet ik dan heel mijn spieren vast. Natuurlijk ga ik niet als een houten plank staan en doe ik gewoon mijn werk maar als ik terug naar huis fiets dan voel ik overal spierpijn voornamelijk in mijn rug en schouders.

Ook zit ik wegens omstandigheden in therapie om te leren om met emotie's om te gaan, en over een probleem te praten. Ik denk niet dat het aan het probleem ligt, maar dat het wel samen kan hangen. Ook als ik therapie heb gehad, en ik zit even rustig op een stoel voel ik overal gewoon kei veel spierpijn. Je mag naar het probleem vragen, maar doe het alsjeblieft wel via PB.

Iemand hier ervaring mee? En iemand een idee hoe ik dit kan voorkomen?

Angelaa2

Re: Heel veel spanning in lichaam daardoor elke dag spierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:03

Ik heb dit ook wel een beetje, denk dat het bij mij meer aan mijn stijfheid ligt.. Maar misschien zet je je onbewust vast in je lichaam en 'wen' je jezelf op zo'n moment een verkeerde houding aan (dit doe ik ook maar ook bij dingen waar ik niet zenuwachtig voor ben)

Ik loop zelf hiervoor bij de fysio, en nu het beter gaat ben ik tijdelijk gestopt zeg maar. Misschien een idee voor jou om een keer te proberen en informatie aan te vragen bij een fysiotherapeut?

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:03

Ik heb hetzelfde als jou. Door een hoop gedoe privé heb ik m'n hele lichaam vastgezet, waardoor een hoop spieren geblokkeerd staan. Ik zit inmiddels bij fysio (aanleiding is een p.e.e.sontsteking in m'n schouder) & daarnaast zitten al m'n spieren van schouder - rug muurvast. Ik krijg twee keer per week fysio & een hoop oefeningen/tips/trucs ter ontspanning. Het heeft 2 weken geduurd voordat ik m'n lichaam een beetje kon ontspannen. := Terwijl ik m'n lichaam (onbewust) al jááren lang vasthoud.. Mijn fysio beschrijft het als bewustwording van jezelf. Ontzettend lastig vind ik het. Maar ik ben blij dat ze in staat is om me zo goed te helpen/begeleiden. :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:31

Pfoe, dat lijkt me pijnlijk en vermoeiend!

Goed dat je je er in ieder geval van bewust bent waar het vandaan komt, dat is al een hele grote stap in het begrijpen, verbeteren en hopelijk uiteindelijk ook oplossen van je probleem.
Je schrijft dat als je nu iets eng vindt, je diep adem haalt en het gaat doen. Echter, je zet wel al je spieren vast, dus even diep adem halen is voor je lijf nog niet voldoende om van de spanning af te komen. Misschien kan het je helpen om de spanning die je voelt op dat moment, er ook even te laten zijn. Het lijkt nu alsof je de spanning niet toestaat en meteen weg probeert te ademen, maar de spanning blijft bestaan en zoekt zijn weg naar je spieren. Doorleef zo'n moment eens als dat enigszins gaat. Voel wat je voelt en laat het ook toe, praat er met iemand over, praat des noods tegen jezelf. Als je toch besluit om hetgeen te gaan doen dat je spanning oplevert, probeer dan eens om je lekker los te schudden (heel je lijf)
Ook kun je al je spieren eens bewust aanspannen en dan ook bewust weer loslaten, dit helpt om je lijf te ontspannen

Wel denk ik dat je ook met de achterliggende problemen aan de gang zal moeten gaan, wil je hier helemaal vanaf komen. Je geeft immers zelf al aan dat daar een stuk zit. Veel succes, je kan het!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:33

Zit er niet een stukje (onbewuste)hyperventilatie achter. Dat zou natuurlijk ook nog kunnen heeft ook met spanning te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:41

Thats_Me schreef:
Zit er niet een stukje (onbewuste)hyperventilatie achter. Dat zou natuurlijk ook nog kunnen heeft ook met spanning te maken.

Dat kan inderdaad zo zijn, vaak heb ik ook angst maar probeer ik die angst weg de schuiven hoewel dat dan niet gaat en ik in paniek kan raken.
Nog niet over nagedacht, thanks!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:45

fresley schreef:
Thats_Me schreef:

Dat kan inderdaad zo zijn, vaak heb ik ook angst maar probeer ik die angst weg de schuiven hoewel dat dan niet gaat en ik in paniek kan raken.
Nog niet over nagedacht, thanks!

Als ik dit zo lees, dan klinkt het wel alsof je baat zou kunnen hebben bij professionele hulp. Heb je deze klachten al eens besproken bij therapie? En wat voor therapie heb je als ik vragen mag?

Begrijp me niet verkeerd, ik wil je absoluut niet bang of van streek maken, maar als ik lees dat je in zo'n mate angst en paniek ervaart dat je elke dag (!) spierpijn hebt, dan beïnvloedt het je leven behoorlijk en dat kan niet de bedoeling zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:56

Ik heb professionele hulp, loop bij een Psycholoog en ik spiegel 1x in de week met paarden en daar krijg ik dan oefeningen die ik in het dagelijks leven toe kan passen.
Nu moet ik zeggen dat ik al weer even niet bij mijn psycholoog ben geweest omdat ik nu spiegel en dat voor mij in het begin heel moeilijk en dat ik met heel veel dingen geconfronteerd werd. En ik had voldoening aan 1x in de week hard aan mezelf werken, maar nu moet dat toch weer wat meer gaan komen. Hoewel ik het praten over de problemen heel moeilijk vind.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:02

Hmm, als ik deze klachten bij een paard zou zien, dan zou ik denken aan een magnesium tekort. Misschien heb je wel baat bij een magnesium suplement

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:03

Dat spiegelen met paarden klinkt interessant, hoe gaat dat in zijn werk? :)

Ik snap dat het heel zwaar is om in therapie met jezelf geconfronteerd te worden, dat kost je veel kracht en energie. Vooral als je praten over problemen moeilijk vindt, dan is therapie al een uitdaging op zich! Denk je dat dit niet durven/willen praten over dingen, ook te maken kan hebben met je spierspanning? Ik kan me namelijk voorstellen dat als je niet over bepaalde dingen praat, dat dit dan toch in je blijft zitten en een andere weg zoekt, bijvoorbeeld in spierspanning. Je hebt zelfs mensen die lichamelijk ziek worden omdat ze zich niet (kunnen) uiten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 06:19

LZP -> MW

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 06:36

Ik had dat ook heel snel maart dan niet in spannende situaties maar wel als ik het koud had, dan verkrampte ik zo erg dat ik de volgende dag spierpijn had.
Ik slik nu magnesium en dat geeft wel verlichting.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:28

Ik doe dit ook heel erg, hierdoor knars ik ook m'n kiezen kapot 's nachts en als ik niet uitkijk zelfs overdag. Om gek van te worden! M'n rug zit bij mij voornamelijk vast door spanning, maar als iets heel erg spannend is dan heb ik de volgende dag overal spierpijn.

Van de dokter heb ik Valium gehad voor de ergste dagen en ik mag er Naproxen bij slikken, dat is een spierverslapper. Helaas voel ik me bij beiden helemaal niet lekker, dus ik slik ze bijna nooit.

Ik probeer elke dag op z'n minst een half uurtje helemaal slapjes in bed te liggen. Van je kruin tot aan je tenen, stapje voor stapje, je van elke spanning in je lichaam bewust worden en dan los laten. Makkelijk is het niet, maar als je het eenmaal door hebt helpt het wel :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:29

Heb niet alles letterlijk gelezen. Maar vraag me af of je wel eens gehoord hebt van haptotherapie?
Ik heb vergelijkbare klachten gehad, en haptonomie heeft me erg geholpen. Gaat ook over de combi spanning-lichaam... Hoe ga je staan, hoe haal je adem, waar zit die spanning, wat wil deze spanning zeggen... waarom heb ik er zo'n last van, wat wil mijn lichaam me vertellen?

Ook zou het misschien wel zo kunnen zijn dat er juist dingen verwerkt worden (lees dat je verschillende therapie al hebt) en dat je daardoor gaat voelen dat je al heel lang verkrampt bent geweest?