Amandelen eruit laten halen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xkimmx

Amandelen eruit laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 16:23

Hallo,

Nu gaat het toch een keer gebeuren, mijn keel-amandelen moeten eruit. Ze zijn al vaak zat ontstoken geweest en van de vorige keer (2 maanden geleden) nog steeds super dik. Nu weer ontstoken en ben er ook behoorlijk ziek bij. Nu ben ik wel benieuwd of er nog meer bokkers zijn die binnenkort ze eruit moeten laten halen of die het al hebben laten doen. Het zal vast geen pretje zijn zoals ik hoorde, maar de pijn die ik nu heb en die grote vieze pillen is ook niet bepaald fijn :+

Spritz

Re: Amandelen eruit laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:04

Bij mij zijn ze als kind weggehaald, neus en keel tegelijk. Ook omdat ik er vaak ziek van was. Ik weet er niet zo heel erg veel meer van, weet alleen dat ik het wel stoer vond dat ik waterijsjes mocht in eten in de winter.. Verder had ik er weinig last van geloof ik. Succes alvast!

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:06

Ik heb ook ontzettend vaak last van mij keelamandelen, ben er gelukkig nooit dood ziek van, enkel hele erge keelpijn + hoofdpijn. Ik heb geen zin om ze er uit te laten halen. :P

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:09

Ik heb ze er vorig jaar uit laten halen. Na de operatie twee weken hel. Het was de ergste 'keelpijn' ooit. Ik had meteen ontzettend veel spijt van mijn beslissing ze eruit te laten halen.. Tot na die twee weken. Tot nu. Ik heb al een jaar geen last meer van mijn keel gehad, terwijl ik normaal wel elke twee maanden last had en er ook echt goed ziek van kon worden. Ja, het deed ontzettend zeer, maar het was het zeker waard.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:10

Bij mij zijn ze er vorige jaar uitgehaald. Freaking zeer! ik ben zo'n dag of 10 zwaar ongelukkig geweest met de operatie. Toen de pijn eindelijk zakte ging het snel echt beter. Nu ben ik mega dankbaar dat ik ben verlost van de 6 wekenlijkse forse amandelontsteking! Ik wens je in ieder geval heeeeel veel sterkte en succes. Ik dacht dat het niet zeerder kon doen dan de onstekingen die ik al had gehad, maar dat bleek dus wel te kunnen. Heb zelf euthanasie oevrwogen hahaah..

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:10

Ik was vroeg altijd dood ziek ervan en ze zijn er toen uitgehaald.
Ben nu heel blij dat ze weg zijn want heb bijna nooit last van me keel.
Ze zeggen toch, hoe ouder je bent hoe erger het is ?

Een tip :haal veel ijs en vla in huis ,of zelf baby eten want ik kon echt amper eten .
Weet niet of het bij iedereen zo erg is .

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:16

ik heb ze laten verwijderen in 2008 het waren de meest erg weken van dat jaar niet normaal wat deed dat achter af pijn ik was in de 26
je kan het beter nu doen want hoe ouder je word des te erger is het , en op een geven moment heb je de keuze niet meer en dan moet het ik liep maandelijk met erge keelpijn en dan kwamen er van die soort korrels af ( achter af zei de arts dat er dus achter grote amandels stukjes eten blijven haken en die zorgen voor veel mond ruik

mijn ex vriend zou thuis blijven als ik geholpen was helaas moest hij toch gaan werken en was ik alleen nou ik weet neit hoe iskhet gedaan heb ik werd ieder uur huilend wakker van de pijn dat ieder uur viel 10 kilo af . en eet nooit geen raketjes of peren ijs meer

maar het voordeel is ik ben nu dus bijna nooit meer zien van verkouden tot keelpijn tot griep
en daar kom je dus pas achter als ze er uit zijn

ik kreeg pijnstillers dicolfanac zetpillen want slikken is onmogelijk helaas kon ik daar niet tegen en toen zakjes gekregen ( je mag en wil wel kleine slokjes drinken want je kan het vergelijken met zout in een wond )
inderdaad haal gele vla de rest kan je gewoon weg niet eten

heel veel sterkte
Laatst bijgewerkt door hutch84 op 09-10-12 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:18

Bij mij zijn ze als klein kind verwijderd. Was namelijk altijd verkouden en mijn amandelen waren altijd ontstoken.
Je kan de eerste tijd in iedergeval niet goed eten (iets scherps zoals chips) heb ik n hele tijd niet mogen eten.
Verder heb ik nu nergens last meer van, dus ben blij dat ze destijds zijn verwijderd:)

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:26

Ik heb ze er twee jaar geleden uit moeten halen, nouja de dokter dan :P . Het is meestal hoe ouder je word, hoe pijnlijker het is. Ik vond het zelf behoorlijk vervelend, en ben in het totaal zo'n 5 weken uit de running geweest. Moest één nacht in het ziekenhuis blijven, en je mag alleen vla, pap, puree enzo, en na 4 waterijsjes was ik het echt wel zat! Om het half uur naar de wc door die rot dingen en je moet zoveel drinken! Ik moest echt twee weken wachten voordat ik weer vast voedsel mocht eten, maar dat zal wel overdreven geweest zijn want ik was een 'ander geval' volgens de dokter :P. Nu heb ik eigenlijk nooit meer last van mijn keel of iets dergelijks, dus ik ben super blij dat ik ze er uit heb. Maak je er maar geen zorgen over. En laat je lekker verwennen zou ik zeggen :D De pillen van 1 vierkante centimeter leer je vanzelf door te slikken :P

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:30

Bij mijn dochtertje zijn haar neus- en keel amandelen eruit gehaald toen ze 3 was, ze was ook al 3 jaar aan 1 stuk verkouden. Ze is er 1 dag ziek van geweest en daarna is ze er enorm van opgeknapt. Geen regelmatige keelpijn meer, bijna nooit meer verkouden, nooit meer zo nasaal praten.
Maar, mijn zusje heeft ze op haar 20e eruit laten halen en voor haar was het inderdaad net zo erg als de verhalen hierboven, 2weken zo ziek als een hond ervan. En inderdaad alleen maar vloeibaar eten ivm de keelpijn.
En haar vriendin een paar weken geleden hetzelfde verhaal.

jebuurmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:45

de dokter heeft mij ook aangeraden om mn keelamandelen eruit te halen, maar ik ben een ontzettende schijterd en heb echt geen zin een aantal weken ziek te zijn, ben heel druk met school en dat kan ik echt niet missen lijkt mij, dus lekker laten zitten :+
ik heb er niet echt last van, behalve dat het aardig dik is, ben verder ook niet vaak ziek of verkouden ervan.

heel veel sterkte jij aan de verhalen hier te horen brr.. :o

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:58

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 07-03-24 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:05

Ik heb ze ongeveer 4 maanden geleden eruit laten halen tegelijkertijd met me vader haha.
Het deed inderdaad best veel pijn de eerste week maar daarna me vader was mij heel de tijd aan het uitlachen en ik mijn vader dus heb wel veel lol gehad toen! Wel heb ik snachts heel slecht geslapen de eerste 3 nachten, je wordt heel de tijd wakker omdat je dan een droge keel krijgt en dat wordt echt pijnlijk. Flesje ijswater naast je bed leggen, paar slokken en dan weer verder slapen. Gewoon veel ijs eten, is echt heeerlijk de eerste twee dagen! Daarna is vla en dat soort dingen ook wel lekker. Wat ik wel echt minder vond was dat ik niet warm mocht douche omdat dat het bloed versneld dus de kans op bloedingen vergroot.
Maar ik moet zeggen, al bij al viel het uiteindelijk flink mee! Succes alvast (:

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:15

Ik heb ze er op mijn 23e uit laten halen.
Niet prettig maar ook geen vreselijke pijn. :n
Ik ben er in totaal 2 weken ziek van geweest waarvan ik de tweede week weer aan het werk was.

Drink veel ijskoud water, waterijsjes, ontbijt drink etc.
Niet té veel zuivel gaan eten want daar kreeg ik zelf een beetje slijm van wat weer onprettig was.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 09:01

Jeetje wat spreken jullie mij de moed in zeg :D Haha, klinkt niet echt prettig maarja wat moet dat moet. Heb over een uur een afspraak in het ziekenhuis wanneer ze er uit moeten. Komt zo slecht uit dit, druk met school, heb volgende week 2 feesten waar ik al maanden naar uit kijk en flink voor betaald heb dus heb dan nog liever in de herfstvakantie dan dat ik die moet missen.. Ben nu ook al 3 dagen ziek hoe ga ik het zolang volhouden thuis en alles missen op school.. Maarja ben ik er binnenkort wel vanaf!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:15

Ik heb ze laten lazeren in het ziekenhuis op de sportlaan. Dat gebeurd onder plaatstelijk verdoving en 3 uur later zou je weer een broodje kroket weg moeten krijgen...... bij mij verliep het wat minder gunstig, ben de eerste en de enige geweest met complicaties (vertel ik je achteraf wel, want ik heb gewoon heel veel pech gehad en is niet representatief voor het reguliere herstel na die ingreep).

Maar die ingreep is zeker net zo effectief alleen veel minder heftig!!!! Heb je daar al over geinformeerd?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:39

ach volgende week is dat nog niet hoor zit ongeveer een paar weken tussen

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 13:11

Ja laseren is niet mogelijk bij mij aangezien ik een heel gevoelig kokhalsreflex heb en dat dus een groot drama word.. Helaas had anders wel een goede optie geweest! Ik kan pas 10 januari.. Mag minimaal pas over 6 weken en anders zou ik met sinterklaas en kerst op de bank liggen.. Nu bedenk ik me net dat ik dan net met me stage begin, ook niet ideaal dus..

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:45

ahhh dat is rot!!! Toch zal ik je mijn horrorverhalen erover besparen ;)

Ideaal is het nooit! Je moet gewoon uitgaan van 3 weken thuis liggen, ookal zeggen ze 2. succes :D

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:50

Dan zal ik je mijn goede kant verhaal niet besparen :-)

Bij mij zijn ze er op mijn 18e uitgehaald. Ik heb na de operatie, zelfs toen ik nog niet helemaal bij was van de narcose zoveel water gedronken dat ze van ellende maar mijn infuus eruit hebben gehaald (moest om de 10 minuten een volle blaas legen :+
Dat was ansich al een goede kickstart, ik heb de avond van de operatie gesmeekt om eten (wat had ik HONGER) en uiteindelijk yoghurt met een ijsje weg zitten werken.
De dag erna liggen wachten tot mijn ontbijt en heerlijk naar binnen gewerkt en mocht toen ook heel snel naar huis.
Bij mij zijn ze er ook niet uitgegaan puur voor de keelontstekingen zelf, maar ze lagen al jaren te 'etteren' dus het wasklaar.
Ik ben heel blij dat ze het gedaan hebben en als het wat zou opleveren zou ik morgen weer gaan :)

Het kan dus ook super meevallen, heeel heeel heel veel drinken is mijn advies, dat is echt mijn redding geweest blijkbaar.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 13:52

Haha je mag best je horrorverhalen kwijt hoor, laseren hoef ik toch niet! Hopelijk gaat het net zo makkelijk als bij mijn zusje, die wou een dag later al eten 2 dagen later at ze al macaroni etc. Maar die was toen bijna 16 ik ben nu 19..

Edit: Lees nou ook jouw verhaal! Klinkt goed, bedankt voor de tip veel water drinken zal ik doen ! Doe ik nu namelijk niet omdat het pijn doet aan mijn keel :o

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:53

Ik was 17 dat ze er uit moesten.

Het is geen pretje, maar dat vind ik van prikken ook :D, maar zo heel rampzalig vond ik het nou ook weer niet.

De eerste dag was ik een beetje naar van de narcose en heb ik bloed gespuuwd (klein beetje maar).
Dag 2 was voor al saai
Dag 3 mocht ik weer naar huis.

Binnen een week was ik toen weer gewoon naar school en aan het werk.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:57

xkimmx schreef:
Haha je mag best je horrorverhalen kwijt hoor, laseren hoef ik toch niet! Hopelijk gaat het net zo makkelijk als bij mijn zusje, die wou een dag later al eten 2 dagen later at ze al macaroni etc. Maar die was toen bijna 16 ik ben nu 19..

Edit: Lees nou ook jouw verhaal! Klinkt goed, bedankt voor de tip veel water drinken zal ik doen ! Doe ik nu namelijk niet omdat het pijn doet aan mijn keel :o

Ik had geluk dat ik veel dorst had, en na de narcose is het er echt ingepraat door mmijn moeder. Ze moesten ook bijhouden wat ik dronk, en dat was ongeveer 0.5 liter per uur. Elke eerste slok deed meeste pijn, net als bij keelontsteking maar het is het zo waard om door te zetten! Hoe meer je koelt en het vochtig houd hoe minder pijn het doet. Dronk snachts ook continue, praktisch elk uur want het helpt gewoon ognelofelijk!

De meid naast mij wilde niet drinken, en die lag nog vol in de ellende toen ik vrolijk naar huis ging >.>

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:16

ik was een uurtje na de behandeling al thuis.. Toen een paar zware pijnstillers genomen en even wat gegeten en gedronken (gelukkig!! Want toen werkte de verdoving nog dus kreeg ik iets weg..). Namate de verdoving begon uit te werken, werd te pijn erger. Reguliere pijnstillers werkte niet (paracetamol, codiene, imbruprofen) en dus overgestapt op de diclofinac die ik nog liggen van mn rug.. Hierdoor ongeveer 12 uur na de behandeling toch in slaap gevallen en na 3 uur wakker geworden met 40 graden koorts, zweten, uitgedroogd, misselijk en gigantisch veel pijn!! Heb mn vader uit bed gebeld, die heeft me opgehaald en naar de EHBO gebracht. Was toen 5 uur sochtends ofzo. Ze hebben me zetpillen weggestuurd en mocht die middag terugkomen als het niet ging.

Die middag rond 1 uur terug gegaan, toen infuus gehad met vocht en pijnstiller. Het werd iets dragelijker maar mn keel was zooo dik dat ik niet slikken dus ok niet kon drinken en moeite had met ademhadeln. Ontstekingsremmers meegekregen en weer naar huis gestuurd. Weer heel rot de nacht doorgekomen, dus volgende ochtend telefonisch contact gehad met de KNO arts. Weer terug geroepen om aan het infuus te gaan, maar mocht wel weer naar huis na een paar uur. Als het de dag erop niet beter zou gaan, moest ik blijven. Wel langs geweest voor controle, ondanks dat ik me echt super rot voelde ging het een heel stuk beter. Ik heb ik totaal 2 weken echt doorziek thuis gelegen. Was gigantisch afgevallen omdat ik niet kon eten al die tijd. Daarna nog ongeveer 8 maanden met onstekingen gelopen maar iedere keer was het meer vervelend dan echt ziek. Tussentijds weer een paar keer terug geweest, antibioticakuur en weer naar huis. Ze wilde me eigenlijk opnieuw behandelen maar naar deze ervaring pas ik daar toch echt voor!!!!!

Collega adviseerde mijn om meer met mondwater te spoelen, sindsdien eigenlijk geen last meer.. (AFKLOPPEN!) Ben nu iets meer dan een jaar verder, de vermoeidheid die ik altijd al had is niet meer minder geworden ed. dus van mij had dit alles bespaard mogen blijven! Die keelonstekingen die ik had en nu niet meer heb, weegt zo niet op tegen de drama die ik heb gehad met die behandeling.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 17:27

Marcella_e moest jij echt 2 nachten blijven? Mij is verteld dat ik dezelfde dag alweer naar huis mocht!

Jeetje valt niet mee Manon! Is niet te hopen dat ik dat mee moet maken!