Fibromyalgie of iets anders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Peer12

Fibromyalgie of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 16:50

Omdat andere topics over fibromyalgie al wat ouder zijn en ik nog twijfel dit topic:

Ik zou graag ervaringen horen van mensen bij wie ook de diagnose fibromyalgie is gesteld.
Wat waren jullie klachten? Waar hebben jullie nog meer aan gedacht? Hoe gaan jullie er nu mee om? Is het progressief?

Sinds anderhalf jaar is het namelijk echt feest bij mij.
Burn-out, depressie, traag werkende schildklier, altijd koud, altijd moe, stijfheid, heel vaak verkouden, zware benen, zere spieren, gevoel van weinig kracht in armen en benen, problemen met menstruatie, enz.

Na een hoop keer bloedprikken kwam ik bij een reumatoloog die, na nog meer bloedprikken, de diagnose fibromyalgie gaf.
Ondanks deze diagnose ben ik nog steeds aan het twijfelen, is het fibromyalgie? Een hoop klachten kwamen door mijn traag werkende schildklier, die met medicijnen dus verdwenen. Dankzij pil ook menstruatieklachten opgelost en met antidepressiva niet meer depressief.

Toch ben ik nog steeds doodmoe (en slaap ik als een blok) en doet alles pijn. Mij is verteld dat fibro niet progressief is, maar zo voelt het wel.
Als ik nu iets fysieks gedaan heb, moet ik langer herstellen dan eerst. Verder vind ik het vreemd dat eerst alleen mijn onderbenen pijn deden (begon toen ik ong 12 was, HA deed het af als groeipijn en later als restless legs) Dit is langzaam uitgebreidt naar mijn hele lichaam. Hoort dat?

Zelf denk ik ook aan de ziekte van Lyme. Je kunt verschillende test doen om te kijken hoeveel symptomen je hebt, maar dat vind ik moeilijk. Veel klachten horen namelijk bij meerdere dingen. Bovendien is er wel geprikt op lyme (meerdere keren) maar daar kwam niets uit.

Een heel verhaal, maar zijn er mensen die dit herkennen? Ik zou het graag horen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:55

Ik heb ook de stempel fibro en onderstaande herken ik zeker wel, zo begon het bij mij ook, vanaf mijn 12e ong. ook.

Citaat:
Verder vind ik het vreemd dat eerst alleen mijn onderbenen pijn deden (begon toen ik ong 12 was, HA deed het af als groeipijn en later als restless legs) Dit is langzaam uitgebreidt naar mijn hele lichaam. Hoort dat?

Verder herken ik je symptomen precies, behalve de problemen met schildklier en menstruatie.
Of het progressief is of niet verschilt volgens mij per persoon. De een krijgt meer last, de ander knapt langzaam wat op.

Ik heb me zelf nooit laten onderzoeken op lyme of B12 trouwens, ik heb het hierbij gehouden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:57

Ja weet je.....de klachten van fibro kunnen enorm uiteenlopen. Vaak hebben ze alleen de pijnlijke drukpunten gemeen. Daar moeten er zoveel van de 12 pijnlijk zijn ofzo. Verder kunnen de klachten heel erg verschillen.
Schildklier hoeft ook niet minder te functioneren. Menstruatie heb ik nog nooit gehoord dat daar klachten waren bij.
Vaak is fibro hetgeen wat ze vaststellen als al het andere is uitgesloten. Dus als er uit je bloed niks komt etc.

Bij mij begonnen de klachten met pijn in mijn voeten. Toen begonnen de drukpunten op mijn heupen en daarna al snel de andere drukpunten.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:13

Mensen met schildklierproblemen, hebben ook een kans op een opnamestoornis van B12. Ik zou dus eens bloed laten prikken...

''Andere auto-immuunziekten komen vaker voor in combinatie met Addison-Biermer (Pernicieuze Anemie) en omgekeerd. Dit zijn ziekten aan de schildklier zoals een te traag- of een te snelwerkende werkende schildklier, Vitiligo (pigment stoornis), de ziekte van Addison en Diabetes I.Als er twee of meer auto-immuunziekten samen gaan dan spreekt men van PAIS (Polyglandulair Auto-Immuuninsufficiëntie Syndroom).
Een vaak voorkomende combinatie is een te traag werkende schildklier en Addison-Biermer (B12-tekort). Omdat de klachten ook erg op elkaar lijken, moet er bij zo'n ziekte altijd aan gedacht worden dat er een tweede aanwezig is.
Het lijkt er op dat mensen met Pfeiffer ook een grotere kans op A-B hebben. In elk geval lijken de klachten op elkaar.
Dus bij klachten die op een B12-tekort lijken, kan het zinvol zijn om de B12 van het bloed te laten testen. En bij een B12-tekort kan het zinvol zijn de schildklierfuchtie te laten testen.''

Edit; Verhaal van je benen zou hier ook door kunnen komen. Zoek eens op Polyneuropathie, kun je krijgen door een tekort aan B12.

Peer12

Re: Fibromyalgie of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 17:53

Dat van die drukpunten herinner ik me nog ja. HA had dat eerst bij mij getest, maar twijfelde erg.
Dus toch door naar de reumatoloog. Die heeeft idd op van alles geprikt, maar niets gevonden; dus fibro
Kan trouwens allang niet meer zeggen dat ik alleen pijn heb op die drukpunten

@Daphne: toen ik nog niet wist dat mijn schildklier de oorzaak was van vele klachten, is er bloedgeprikt op een hele waslijst aan dingen. Weet niet meer zeker of B12 daar bij zat. Wel vitamine D (te laag), wat volgens de HA wel een verklaring zou kunnen zijn voor pijnlijke benen, maar niet voor de rest.
Igg bedankt voor je info, ik ga een kijken naar polyneurophatie

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:36

Nou ik denk dat de kans dat jij vitamine B12 tekort hebt, hééééél groot is. Ook een tekort aan Vitamine D word veel gezien bij een tekort aan Vitamine B12 :j

Dus schildklierproblemen én een tekort aan Vitamine D.. Nou het zou mij verbazen als je het niet hebt.

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 15:37

Das nieuw voor mij... Ik zal nogeens aan de HA vragen of daar op getest is en anders gewoon nog een keer laten testen.
Ik heb wel ff snel gezocht op polyneuropathie, maar van wat ik nu gelezen heb, verklaart dat niet alle klachten. Wat ik begrepen heb, heeft dat meer iets te maken met zenuwen en niet met spieren/botten/pezen enz. Dus daaraan twijfel ik nog

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:52

Ik heb ook Fibromyalgie, loop vanaf mijn 17e bij een Reumatoloog (ben nu 23).

Ook altijd pijn, opgezwolle vingers/tenen.
Ook deze klachten van je herken ik: traag werkende schildklier, altijd koud, altijd moe, stijfheid, heel vaak verkouden, zware benen, zere spieren, gevoel van weinig kracht in armen en benen.

Ik ben helemaal onderzocht door verschillende artsen, ook bij mij lijkt het progressief te zijn, alleen vecht ik daar ontzettend tegen waardoor het nu stagneert.

Is vaker ook bloedgeprikt, weer opnieuw onderzoeken, aangezien ze eerst ontstekingsreuma hadden vastgesteld, de volgende stelde fibro vast, daarna werd het een mix van beide. Dit omdat mijn vingerkootjes helemaal rood op kunnen zwellen, net als mijn knieen en tenen.

Sterkte, het is lastig, vooral het acceptatie gedeelte was voor mij heel zwaar. Ik accepteer het nog steeds niet, daarom ga ik ook gewoon vaak knetterhard door de pijn heen door.. totdat ik inderdaad weer een periode heb dat ik geen colafles meer open krijg, geen washandje meer kan uitwringen en amper nog kan opstaan.. harde lessen zijn het..

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 11:16

@Frozenstar; bij mij konden ze dus helemaal geen ontsteking of iets vinden, dus werd fibro vastgesteld.
Behalve het opzwellen van gewrichten heb ik dus idd dezelfde klachten. Ook ik ben zo'n "doordraver" en daar wordt ik dus ook regelmatig voor gestraft. Accepteren lukt nog niet zo.

Reumatoloog verwees mij naar zo'n reuma-verpleegkundige en wat die zei kwam nogal hard aan. Het kwam erop neer dat ik (19 op dat moment) maar een wajong uitkering moest aanvragen, dat ik nooit fulltime kon werken en moest accepteren dat mijn leven vanaf nu anders werd. Inmiddels weet ik dat het allemaal zo erg niet is, maar daar kwam bij mij dus dat vechten vandaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:26

Zelf heb ik ook met enige regelmaat dit soort klachten maar bij mij is er nooit iets uit bloedtesten en weet ik het wat gekomen.

Ik ben er van overtuigd (al is dat soms moeilijk als je je zo moe en poedersuiker voelt) dat het komt door mijn psychische toestand. Ik ben al bijna 10 jaar moe, ben regelmatig ziek en vooral de laatste tijd kan ik niet vertrouwen op mijn lichaam. Heb regelmatig griepaanvallen, hoofdpijn, buikpijn(maag, darmen en onderbuik/baarmoeder), spontane spierverzuring, vermoeide spieren, benauwdheid, onverklaarbare pijnen en ga zo maar door.

Ik zit nu in therapie en omdat ik gedragsproblemen heb ben ik mezelf niet en dat kost ontzettend veel energie. De problemen zijn dat ik me anders voor doe dan ik ben, ik ga confrontaties uit de weg en kan niet boos worden. Dit aanpassingsgedrag kost mij ontzettend veel energie want ik doe/deed regelmatig dingen die ik eigenlijk niet wilde of luisterde niet naar mijn gevoel. Nu ik daar mee bezig ga, word mijn hele psychische stelsel op de kop gegooid en moet ik oude patronen gaan vervangen voor nieuwe. Dat is heel zwaar en de klachten verergeren...

Soms twijfel ik of het iets lichamelijks is, want soms voel ik me ineens zo verschrikkelijk slecht. Maar ik geef mezelf het voordeel van de twijfel en houdt vol. Mij wilde ze ook fibromyalgie en ME op plakken maar ik geloof daar niet altijd in.

Waarom ik dit typ? Misschien herken je dit en heb je er wat aan :)

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 18:45

@Joolien; jouw verhaal herken ik zeker. Ook ik heb me een tijdlang anders voorgedaan dan ik was, niet naar mezelf geluisterd en te hard gewerkt. Het resultaat was een burn-out en depressie. Daar heb ik ook therapie voor (gehad) Zoals ik al zei, ook ik ben een doordraver en perfectionist en dat veranderen is heel moeilijk.

Het probleem bij fibro (en sommige andere ziektes) is dat het niet aan te tonen valt. Er is gewoon geen bewijs voor. Ook zijn er nog steeds mensen die het niet willen erkennen. Hoe dan ook, het komt ergens vandaan, of het nou fysiek of geestelijk is. Ik hoop voor jouw dat het snel beter met je gaat! En bij deze ook de boodschap die ik heb meegekregen; "je bent niet 'gek', er is wel degelijk iets aan de hand!"

YeeeHaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:20

Fibro is bij mij enkele jaren geleden vastgesteld door de reumatoloog.
Niemand hier kan jou vertellen of jij fibromyalgie heeft of iets anders. Een arts kan dit wel, dus als je twijfelt.. vraag je een second opinion aan.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 09:20

Ik heb Artritis Psoriatica met (zeer waarschijnlijk) fibromyalgie. Deze combinatie komt vaker voor.
Ik heb dus voornamelijk last van aanhechtingsklachten. De aanhechtingen van de pezen aan het bot.
Dus geen ontstekingen zoals bij reuma, maar meer in de weke delen.
Lastig, want er weinig aan te doen :(

Ik heb al meer dan een jaar 2 keer in de week fysio.
We zijn bezig om de belastbaarheid wat omhoog te krijgen.

Ik ben extreem moe, alles doet pijn (vooral bij vochtig weer) en mijn hele lijf voelt aan alsof het niet van mij is.
De kunst is het accepteren. Moeilijk kan ik je vertellen...
Ik zit hier nu bijna 4 jaar mee, dacht het geaccepteert te hebben, maar dat is toch niet helemaal zo.
Volgens mij ga ik het nooit echt accepteren, blijf vechten, hoe nutteloos ook.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 09:32

Meld me hier ook.
Ook ben ik na vele ziekenhuisbezoekjes de stempel Fibro opgelegd. Reageer op alle tenderpoints.
Heb nog steeds vele klachten en altijd vermoeid.
Moet zeggen heb 2x een second opinion gedaan in een ander ziekenhuis en die kwamen ook met fibro.
Heb 2x een second opinion aangevraagd, gewoon omdat ik het niet kon accepteren.

Nu ik het wel accepteer en goed naar mijn lichaam luister, gaat het een stuk beter.
Rust en regelmaat zijn heel belangrijk.....sta in het weekend meestal even vroeg op als doordeweeks, dit hou ik het beste vol......kou en regen doen me de das om.

Nu is sinds enkele maanden ook bij RA vastgesteld...reumatoide artritis, dit zijn chronische ontstekingen in de gewrichten, heb hier voornamelijk last van in mijn handen en voeten. Ik heb hier gelukkig medicijnen voor en dit slaat goed aan, moet zeggen heb de helf minder last van min klachten...wel last van bindweefsel, maar niet van de gwrichten! Wel helaas altijd moe.....soms moet ik er ook wel even doorheen en dan gaat het ook wel weer!

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 18:07

Accepteren lukt bij mij nog niet zo goed. Soms denk ik, het is niet anders en het kan altijd erger. Aan de andere kant wil het er gewoon nog niet in. Ik merk zelf geen verband met het weer of iets, maar heb dan ook geen artritis of iets erbij.

Vraagjes aan jullie; hebben jullie dingen op moeten geven door fibro? Of zijn jullie dingen anders gaan doen? En wat doen jullie op een dag met veel pijn/vermoeidheid, doorgaan of rust nemen?

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:38

Ik heb een e-bike omdat gewoon fietsen niet meer lukte. Ook heb ik een scootmobiel ipv lopen.
Ik ben veel dingen anders gaan doen, kan niet anders. Stofzuigen doe ik in 3 of 4 stappen, steeds een poosje rust tussendoor.
Het leven aanpassen vind ik het aller moeilijkste. Paardrijden probeer ik om de dag te doen, en dan een half uur per keer. Vorig winter lukte een half uur amper, nu zit ik er regelmatig bijna een uur op!
Ook heb ik 2 keer per week fysio, met een soort van fitness. Hier leer ik mijn lijf goed te gebruiken.

Wanneer ik veel pijn heb of erg moe ben, houd het op. Dan moet ik wel rust nemen, het lijf wil dan gewoon echt niet meer. Ik kan jullie wel vertellen, mijn humeur is op dat moment niet echt gezellig... ;)

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 06:11

Bij mij kwam het opeens opzetten, ik kon van de een op de andere dag bijna niet meer lopen....ik werkte 40 uur maar dit ging niet en werkte met veel pijn en moeite een halve dag, daaarna kon ik me bed opzoeken.

Ben in deze periode veel gaan fietsen, dit heeft me bloed zweet en heel veel tranen gekost, maar zodra ik door de verzuring heen was (dan ben je je afvalstoffen kwijt) dan voelde ik me al een stuk beter. Dit heb ik echt een jaar intensief gedaan.

Ik kies vaak voor doorgaan al ben ik nog zo moe....doe wel is wat minder, maar probeer het vaak wel.
Wel zorg ik ervoor dat ik optijd op bed lig en soms kan dat wel is om half negen al zijn, maar bij gaat om 6 uur dan ook alweer de wekker. Werk nu 36 uur in de week.....doe heel veel mennen en rij ook 3x per week onder het zadel, momenteel red ik maar 1x in de week, wegens tijdgebrek :D

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 10:49

Mag ik vragen hoe jullie dat met werk (of school) doen? Wordt daar een beetje rekening mee gehouden? Of moesten jullie misschien van baan veranderen?

@_Dingetje_ je werkt nu 36 uur in de week, maar is dat fysiek zwaar of juist helemaal niet?
Mij is namelijk vertelt dat ik beter werk/opleiding kon zoeken die fysiek niet zwaar is, omdat ik het anders toch niet vol zou kunnen houden. Waarschijnlijk hebben ze gelijk, maar toch vind ik het lastig. Daarom ben ik wel een beetje benieuwd hoe dit bij jullie ging.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:58

@ Peer12 heb een kantoorbaan, moet zeggen dat ik wel een aangepaste werkplaats heb. Zo heb ik bijvoorbeeld een speciale bureaustoel voor mijn rug en een speciale muis, zodat mijn arm in een neutrale positie staat....hierdoor krijg ik geen last van mijn nek.

Je moet er nooit van uit gaan dat een ander rekening houdt met jou verschijnselen, daardoor is het heel belangrijk dat jezelf de grenzen aangeeft, wat je wel en niet kunt.
Begrip voor fibro is moeilijk, dat komt doordat mensen niet weten wat je voeld.....het ene moment kan je alles.....2 uur later niks. Voor mensen die dit niet hebben is dit moeilijk te bevatten.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:59

Ik heb coeliakie een auto immuun darmziekte.

Ik ben ook chronisch moe.
Heb het vaak koud en kom maar niet op tempratuur
Heb last van mijn armen en benen.
Zelfs iets simpel s als traplopen
Als ik me stoot duurt het langer voordat het weg gaat de pijn.

Heb ook een tijd B12 spuiten gehad.
En getest op schildklier omdat het bij mij in de Fam veel voor komt.oa mijn moeder heeft een traagwerkende.

Coeliakie en schilklier problemen hangen ook weer nauw samen

Toevallig een stalgenoot heeft ook Fibromyalgie. en Hoor het vaker om me heen
Maar het lijkt soms ook in mijn ogen dat artsen die naam al sneller geven als ze het niet kunnen uitdokteren waar het vandaan komt

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:05

Ik ben volledig arbeidsongeschikt, voorheen was ik apothekersassistente. Voor mij is mijn huishouden en dagelijks leven al een volledige werkweek...

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:16

Peer12 schreef:
Accepteren lukt bij mij nog niet zo goed. Soms denk ik, het is niet anders en het kan altijd erger. Aan de andere kant wil het er gewoon nog niet in. Ik merk zelf geen verband met het weer of iets, maar heb dan ook geen artritis of iets erbij.

Vraagjes aan jullie; hebben jullie dingen op moeten geven door fibro? Of zijn jullie dingen anders gaan doen? En wat doen jullie op een dag met veel pijn/vermoeidheid, doorgaan of rust nemen?

Voor iedereen is het anders, je zal een goede middenweg moeten vinden in wat je kan, wat je moet en wat je wil. Ik heb een huishouden met 2 kids met een beprking en 45 ponys,1 paard 3 honden, 6 katten 12 gaaien,2 varkens en een man die (gelukkig) momenteel thuiszit. Ik kan niet meer dagelijks rijden maar wel mennen en als dat niet gaat kunnen ze me troost geven. Ik ga in februari een opleiding verzorgende volgen omdat ik het thuiszitten beu ben. Het zal zwaar worden, maar het zal heus wel gaan. Sommige dagen/uren beter dan de ander ,maar verdelen is voor mij althans het magische woord.. verdelen van je kunnen.
Als ik thuis de badkamer in 1 adem schoon wil hebben, ben ik stuk en kan ik 3 dagen niks meer. Maar als ik de douchewand gesopt heb en dan wat anders ga doen (even bokken of zo) en dan de vloer of het bad, dan heb ik toch die dag de badkamer gedaan. Leren verdelen, je leven houdt niet op als je iets mankeerd.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:15

Hier ook een fybromylagie patient, helaas al lange tijd.
Maar ook een B12 tekort, waarvoor ik prik om het aan te vullen.

Ik heb geleerd er mee om te gaan, grenzen op te zoeken, soms er overheen te gaan en dan de pijn voor lief nemen.
Als ik zie wat ik na een diep dal (voor de acceptatie) bereikt heb, ben ik zeer tevreden.
Ik werk fulltime, heb een hond waarmee ik behendigheid doe, paard waarmee ik endurance rij klasse 2(nu helaas geblesseerd).
Tuurlijk ben ik moe, maar daar heb ik mee leren leven, hoort erbij, net als de pijn.
Ik zet me eroverheen en soms heb ik gewoon een prutdag, mag ik me ellendig voelen, lekker op de bankhangen en niets doen, behalve de hond uitlaten natuurlijk. (paard staan in pension, dus die kan een dagje zonder me), om dan de dag erop weer te denken: en nu weer verder. Ik weet het, het is moeilijk, maar als je er aan toegeeft ben je nog veel verder van huis.
Ik werk in de rontgen op het ziekenhuis en zie helaas ook genoeg gevallen waarbij het slecht gaat en ben blij dat ik gewoon het hoofd boven water kan houden.

Ik ben het met Pipo eens, werk verdelen is ook heel belangrijk, schoonmaken altijd in stukjes en dan weer even rust.
Ik heb me wel om laten scholen, maar niet omdat ik het werk niet aankon, maar omdat ik de lol en uitdaging daarin kwijt was.
Dat het lichamelijk minder zwaar is (en emotioneel) is natuulijk een plus, maar ook in dit werk moet ik soms mensen sjouwen, maar hoef niet meer een half uur een berner vast te houden op tafel :P

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 13:46

Bedankt voor al jullie reacties en tips. Ik merk dat het per persoon heel erg verschilt allemaal!
Ik merk zelf ook wel dat mensen niet altijd snappen wat ik voel en niet begrijpen dat dingen soms gewoon niet kunnen. Ik ben niet zo'n 'nee' zegger, dus dat vind ik soms wel moeilijk.

Nu ben ik nog met een (thuis)studie bezig, maar ik heb mijn toekomstbeeld wel wat bij moeten stellen. Waar ik me vooral zorgen om maak, is dat ik later moeite krijg met werk vinden. Dat ze me niet willen ofzo. Of dat ik het werken gewoon niet vol kan houden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:00

Waarom zouden ze je niet willen?
Je hoeft toch ook niet te vermelden dat je fibro hebt bij een evt. nieuwe baan? Enigszins afhankelijk van hoe lichamelijk zwaar die is dan.
Ik werk in het onderwijs en ik heb het echt niet gezegd hoor. Het is ook totaal irrelevant. Als ik moe ben of last heb ergens van ga ik meer zitten in de klas. Als het goed gaat niet. Ik pas mezelf wel aan, dat hoeft mijn werkgever niet te doen.