Zure oordruppels - Ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5

Zure oordruppels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 13:48

Een aantal maanden geleden heb ik mijn oren laten uitspuiten, doordat er veel oorsmeer een proppen in zaten. Sindsdien heb ik iedere dag last van jeuk in mijn oren gehad. En ja, als je er maar vaak genoeg in zit met je vingers gaat het vanzelf ook pijn doen.
Maar helaas was ik te eigenwijs om naar de dokter te gaan :o

Tot ik vandaag voor wat anders bij de huisarts kwam. En het gesprek eindigde toch dan weer met mijn oren.
Nouja, nu moet ik ze toch weer gaan laten uitspuiten aan het einde van de maand, maar tot dan moet ik oordruppels gebruiken. Zure oordruppels om precies te zijn.
Nu heb ik al even geleden van iemand gehoord dat je ze vooral niet moet gebruiken als ze net uit de koelkast zijn, want dat schijnt pijn te doen. In ieder geval houd ik er totaal niet van als er iets in mijn oren komt en ik ben toch wel een beetje bang dat die druppels niet fijn gaan worden...

Wie kan mij (hopelijk) gerustellen? :')

Invisible

Re: Zure oordruppels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:50

Zure oorduppels worden in de koelkast bewaard in de apotheek, maar bij de patiënt mag het op kamertemperatuur bewaard worden

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 13:57

In de papieren die ik heb meegekregen, moet ik het in de koelkast bewaren en een half uur voor gebruik eruit halen :)

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:12

Ik had een behoorlijke gehoorgangontsteking en kreeg daarvoor ook zure druppels. Deed bij mij verder niet echt pijn zover ik me kan herinneren hielpen wel goed :)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 18:16

Ja...ik zit me ook helemaal druk te maken om niks :')
Maar verder ook geen irritaties na een tijdje?

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:25

Nee hoor. De ontsteking zelf was veel vervelender. Na een week druppelen kon mijn oor uitgespoten worden en omdat het nog steeds ontstoken was moest ik daarna nog een week doordruppelen. Geen centje pijn.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 19:00

Haha, dankje!
Ik ben gewoon een miepert :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:29

ik heb ze ook,is net azijn ---vandaar ook de naam zure oordruppels.
het kan wat prikken op een open plekje,maar valt best mee hoor.
ik heb ze ook in de koelkast staan
en ik heb ze standaard in huis omdat ik heel vaak gehoorgang ontsteking heb :j

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:32

Als je ze uit de koelkast haalt, moet je ze gewoon ff in je broekzak stoppen; zijn ze zo lekker warm :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:56

zelf maken: 50% azijn, 50% alcohol (geketoneerde alcohol is prima). En dan heb je ze ook.
Worden veel door duikers gebruikt als ze in zout water duiken. En tja, een oorontsteking voor een duiker is funest. Dus die moet je echt proberen te voorkomen.
Voor sommige mensen is uitspoelen met gewoon schoon water ook voldoende. Als je gaat duiken in grotten waar ook vleermuizen zitten moet je ze zeker gebruiken.
In jouw geval heb je waarschijnlijk een lichte infectie op het buitenoor. En dan zijn die druppen ook heel goed.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 10:59

Goed idee MamaMiesje! :)

germie schreef:
zelf maken: 50% azijn, 50% alcohol (geketoneerde alcohol is prima). En dan heb je ze ook.
Worden veel door duikers gebruikt als ze in zout water duiken. En tja, een oorontsteking voor een duiker is funest. Dus die moet je echt proberen te voorkomen.
Voor sommige mensen is uitspoelen met gewoon schoon water ook voldoende. Als je gaat duiken in grotten waar ook vleermuizen zitten moet je ze zeker gebruiken.

Ik gebruikte hiervoor ook een soort zoutoplossing om mijn oren schoon te maken eens in de zoveel tijd, maar dat was helaas niet genoeg om mijn oren echt schoon te krijgen. En het haalde helaas ook de pijn en jeuk niet weg.
Maar ik ga het zeker onthouden voor als ik na het uitspuiten nog eens last heb :)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:05

Volgens mij moet je ze voor gebruik even op kamer/lichaams temp laten komen omdat die koude zooi niet heel Chill is om in de buurt van je evenwichtsorgaan te krijgen.
Maar ik druppel ze eigenlijk gewoon gelijk uit de koelkast, heb ook niet zo'n last van die kou, behalve dan dat er even wat rillingen door me heen schieten als dat in je oor komt haha..

Gewoon lekker op je zij op de bak gaan liggen, druppelen en even lekker blijven liggen. Ofja, wel een papiertje bij je oor als je opstaat haha. T gevoel dat t er uit loopt (valt meestal wel mee, t voelt erger dan dat t is ) vind ik altijd zo naar.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 20:38

Ja, de pech is, is dat ik beide oren moet doen. Ik ben dus langer bezig met mijn oren dicht drukken, dan met het druppelen enzo zelf :P

Hebben jullie het ook dat er een heleboel vuil al door de oordruppels naar buiten komt?
Ik heb namelijk op deze manier geen oorsmeer over als het uitgespoten moet worden :')

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:08

Kun je die dingen eigenlijk alleen op recept krijgen? Heb ook weer ontstoken gehoorgangen door mijn oordoppen die ik s'nachts gebruik om het gesnurk vanvriendlief dragelijk te maken, maar heb geen zin in een bezoekje aan HA...

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:47

Oh nee bij mij kwam er helemaal geen vuil mee naar buiten, maar volgens mij zijn mn oren ook zelden vies

Denk dat je ze ook wel gewoon bij de apotheek kan halen maar weet niet zeker. Maar de gewone zure druppels zit verder geen mediactie in oid (ik heb zure druppels met ontstekingsremmer die moeten wel op recept geloof ik)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:13

heb ze standaard naast mn bed liggen i.v.m. gevoelige oren, en nee liever geen koelkast temperatuur :')
@ Zonnebloem. volgens mij heb ik ze wel eens zoiets zien staan, maar zelf bel ik om de zoveel maand voor een herhaalreceptje.

Nadeel is alleen als het uit je oor drupt dan het dan je huid zo irriteert :+ (moet ook meestal 2 oren doen)
En oren zijn daarna weer redelijk schoon.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 16:17

ladypaard schreef:
Nadeel is alleen als het uit je oor drupt dan het dan je huid zo irriteert :+ (moet ook meestal 2 oren doen)
En oren zijn daarna weer redelijk schoon.

Ja, daar heb ik vooral last van bij mijn rechteroor...die lijkt een stuk kleiner dan mijn linkeroor, want daar drupt nooit iets uit :')

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:20

wees voorzichtig met het zelf maken,je huisarts kan je ook de combi zure oordruppels met een cortisone voorschrijven,die kan je niet zelf maken.(met triamcinolon of hydrocortison)